تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816976676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسكن مهر؛ از طرح تا واقعيت! «مكان و كيفيت خانه‌هاي مهر چندان مناسب نيست» وزير مسكن: در تمام استان‌ها كميته كيفيت تشكيل داده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مسكن مهر؛ از طرح تا واقعيت! «مكان و كيفيت خانه‌هاي مهر چندان مناسب نيست» وزير مسكن: در تمام استان‌ها كميته كيفيت تشكيل داده‌ايم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: راه و ساختمان

مسكن يكي از نيازهاي اوليه زندگي بشر است كه قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز از آن به‌عنوان يك حق نام برده و دولت را به عنوان متولي بخش مسكن و مسوول تامين مسكن آحاد جامعه معرفي كرده است.

اگرچه امروزه مشكل كمبود مسكن در همه جاي دنيا وجود دارد؛ اما در كشورهاي درحال توسعه به دليل رشد سريع جمعيت و شهرنشيني، مهاجرت‌هاي داخلي، فقدان منابع مالي كافي،‌ مشكلات مربوط به عرضه زمين، تامين مصالح ساختماني و كمبود نيروي انساني متخصص؛ و مهمتر از همه نبود سياست‌گذاري و برنامه‌هاي بلندمدت مناسب درخصوص زمين و مسكن، اين مشكل به صورت حاد درآمده است. از آنجاكه ايران نيز در گروه كشورهاي درحال توسعه قرار مي‌گيرد و حدود 12 ميليون جمعيت جوان دارد كه در مرحله ازدواج قرار دارند به‌طور جدي با مشكل كمبود مسكن روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در چنين شرايطي دولت در راستاي حل مشكل كمبود مسكن و براي توقف رشد روز افزون قيمت اين كالاي اساسي، طرح مسكن مهر را به عنوان يكي از سياست‌ها معرفي كرده است كه براساس آن حق بهره‌برداري از زمين براي ساخت مسكن با متوسط زيربناي هر واحد 75 متر مربع و با هدف كاهش و حذف هزينه زمين از قيمت تمام شده ساختمان به افراد كم درآمدي داده مي‌شود كه در طرح ثبت‌نام كرده و تعاوني تشكيل داده باشند.

متاهل بودن، دارا نبودن مسكن يا زمين مسكوني، استفاده نكردن از هيچ يك از امكانات دولتي مربوط به تامين مسكن و داشتن حداقل پنج سال سابقه سكونت در شهر محل تقاضا از شرايطي است كه متقاضيان مسكن مهر بايد دارا باشند. با شروع طرح، دولت وعده داد كه براي آماده‌سازي زمين 10 ميليون ريال و براي ساخت 140 ميليون ريال تسهيلات به اعضاي تعاوني‌ها پرداخت كند تا با پرداخت 10 ميليون ريال توسط مردم براي آماده‌سازي و 80 تا 120 ميليون ريال براي ساخت طرح اجرا شود. در حالي كه بسياري از كارشناسان نامناسب بودن زمين‌هاي در نظر گرفته شده براي ساخت مسكن مهر را از مهمترين مشكلات اين طرح عنوان مي‌كنند و معتقدند زمين‌ها نه تنها از نظر مكاني در محل مناسبي واقع نشدند بلكه از نظر زيرساختي نيز داراي شرايط مطلوب نيستند و در برخي موارد حتي از امكانات اوليه براي زندگي برخوردار نيستند و با مبلغ 20 ميليون ريال براي هر عضو امكان آماده‌سازي آنها فراهم نيست.

شهريار شقاقي ـ كارشناس مسكن در اين باره به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: مكان زمين‌هايي كه دولت براي مسكن مهر در نظر مي‌گيرد بسيار مهم است. اگر دولت از زمين‌هاي مرغوب داخل شهر استفاده كند قيمت تمام شده براي خودش بسيار زياد مي‌شود و اگر از زمين‌هاي حاشيه شهرها استفاده كند ممكن است مورد استقبال مردم قرار نگيرد.

براساس اين گزارش، كندي در روند پرداخت وام به تعاوني‌ها از ديگر مشكلات ايجاد شده براي اجراي طرح است به‌طوري‌كه تا به حال فقط 43 هزار نفر موفق به دريافت وام آماده‌سازي شده‌اند و هيچ يك از تعاوني‌ها هنوز قسط اول وام 140 ميليون ريالي ساخت را دريافت نكرده‌اند، اين درحالي است كه وزير مسكن و شهرسازي مي‌گويد مساله‌ي وام در مسكن مهر حل شده است و خط اعتباري دو هزار و 400 ميليارد توماني در اختيار بانك‌هاي عامل (ملي، مسكن، تجارت، صادرات، ملت) قرار گرفته و يك سوم اين مبلغ به بانك‌ها واريز شده و بانك‌ها هيچ مشكلي براي پرداخت وام براي اجراي مسكن مهر ندارند.

حال، اين مساله مطرح مي‌شود كه در صورت پرداخت نشدن وام‌ها آيا مسكن مهر بازهم مي‌تواند مشكل كمبود مسكن اقشار كم درآمدي را حل كند كه برخي توان پرداخت 10 ميليون ريال براي آماده‌سازي زمين را ندارند! و به علاوه اگر هم تسهيلات به موقع پرداخت شود اين موضوع مطرح است كه آيا اقشار كم‌درآمد توان پرداخت 80 تا 120 ميليون ريال هزينه ساخت را دارند؟

كارشناسان حوزه مسكن و انبوه‌سازان از مسائل ديگري كه در رابطه با مسكن مهر مطرح مي‌كنند اين است كه واحدها توسط خود مردم يا تعاوني‌هايي ساخته مي‌شوند كه تجربه كافي در حوزه ساخت و ساز ندارند و در نتيجه از كيفيت و استاندارد لازم برخوردار نخواهند بود، به عبارت ديگر تعاوني‌هايي كه حتي يك روز پيشينه‌ي مديريتي ندارد چگونه مي‌توانند از عهده پروژه‌اي به اين بزرگي برآيند؟ بنا براين اگر مي‌خواهيم طرح 99 ساله مسكن هرچه سريع‌تر به نتيجه برسد بايد تمامي بخش‌هاي درگير با اين حوزه از جمله بخش خصوصي؛ شركت‌هاي ساختماني و انبوه‌سازان در صحنه حضور داشته باشند تا علاوه بر ايجاد رقابت، محصول كيفي توليد شود.

در حال حاضر اجرا نشدن اين طرح در دولت بعدي يكي ديگر از دغدغه‌هاي افرادي است كه در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند اما به اعتقاد وزير مسكن اين طرح از سياست‌هايي است كه توسط مجلس و دولت رقم خورده و در دولت بعدي قطعا ادامه مي‌يابد.

به گفته او مسكن مهر آنقدر ريشه در اركان اجرايي كشور دارد و آيين‌نامه و قانون براي آن وجود دارد كه در دولت بعدي نيز ادامه مي‌يابد و به ثمر مي‌رسد.

وي همچنين معتقد است كه ساخت زمين‌هاي 99 ساله به فعال بودن متقاضيان بستگي دارد و اگر مردم در زمينه‌ ساخت زمين‌هاي 99 ساله فعال باشند و دائما اين موضوع را از مديران امر پيگيري كنند مي‌توان اميدوار بود اين طرح به نتيجه برسد و به سمت خانه‌دار كردن مردم پيش رويم. اما از طرف ديگر اگر به دليل هر يك از مشكلات ذكر شده يا سوداگري، اجراي اين طرح به تعويق افتاده يا متوقف شود بحران مسكن در كشور شديدتر خواهد شد و متقاضيان مسكن مهر كه همان اقشار كم درآمد جامعه هستند به شدت ضربه خورده و دوبار وارد صف تقاضاي مسكن مي شوند كه كمبود آن به شدت در كشور احساس مي‌شود.

انتهاي پيام

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن