تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816878417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سعید جلیلی: باید با موضع مدعی وارد عرصه‌ بین‌الملل شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > دیپلماسی  - دبیر شورای امنیت ملی گفت: برخی می‌پرسند چرا رییس‌جمهور در چنین سطحی در این اجلاس شرکت کرده‌ است؟ به گزارش ایسنا سعید جلیلی در سخنانی در نشست اعضای شورای عمومی بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران با اشاره به پیام امام خمینی (ره) در سال 67 به بسیجیان اظهار داشت: در سال 67 پس از پذیرش قطعنامه ظرفیت خوبی که در 8 سال دفاع مقدس شکل گرفته بود، این سوال جدی را ایجاد کرد که از این به بعد ما چه تکلیفی داریم؟ اهم سخنان دبیر شورای امنیت ملی کشورمان عبارت است از: در خصوص شرکت رییس‌جمهور در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی و این که چرا ایران در این سطح در این اجلاس شرکت کرده است،باید گفت که این رفتارها را زمانی می‌توانیم درک کنیم که باور داشته باشیم تفکر بسیجی اصالت دارد. در دوران دفاع مقدس هر کس که می‌توانست به سهم خود و توانایی‌اش تکلیفی را انجام می‌داد؛ هم به لحاظ نرم افزاری و هم به لحاظ سخت افزاری تقسیم کار مناسبی وجود داشت. حضرت امام خمینی (ره) در سال 67 در پیامی که برای بسیج صادر کردند به ظرفیتی که توانسته بود 8 سال دربرابر دشمن مقاومت کند تحت عنوان "تفکر بسیجی" اشاره کردند. در یکی از ملاقات‌های دیپلماتیک‌ام با خاویر سولانا از سوال‌هایی که وی مطرح می‌کرد این بود که شما چرا نیستید؟ چگونه نیستید؟ چرا موفق ایستاده‌اید؟ و اصلا چرا توانسته‌اید بایستید؟ در همان جا بنده گفتم تا امروز شما اذعان دارید که ایران بمب هسته‌ای ندارد و می‌گویید که نگرانید که در آینده به این سمت برود. بنابراین اگر امروز ظرفیتی داریم آن ظرفیت بمب‌هسته‌ای نیست. اما شما با تمام ظرفیت در 30 سال گذشته در مقابل ایران ایستاده‌اید.چرا موفق نشدید؟ در دیداری که با نخست وزیر سابق ایتالیا درتهران داشتیم پرودی سوال می‌کرد که در غرب اگر به یک دولت و حزبی فشار بیاورند بعد از مدتی آن دولت و حزب سقوط می‌کند و یا رییس می‌شود اما شما در این 30 سال چگونه این همه فشار را در ابعاد مختلف از سوی قطب‌های مختلف قدرت تحمل کردید و نه تنها متوقف نشدید بلکه به جلو هم حرکت کردید. سهم این بحث بسیار اهمیت دارد که چه ظرفیتی چنین قدرتی را ایجاد می‌کند و می‌تواند کارآمدی را به دنبال داشته باشد. این ظرفیت همان تفکر بسیجی است که اگر ظهور پیدا کند آثار مطلوب و خاص خود را دارد. تفکر بسیجی ترجمان همان توصیه‌ اکید قرآنی‌ است که اگر ایمان و عمل صالح با هم جمع شود می‌تواند حیات طیبه را رقم بزند. ظلم بزرگ به تفکر بسیجی این است که این مولفه را به زمان و مکان خاص مثلا دوران دفاع مقدس و یا جبهه‌های جنگ محدود کنیم. این تفکر باید در عرصه‌های مختلف ظهور پیدا کند. امروز مهمترین وظیفه بسیج دانشجویی تفکر بسیجی است.اما نه به این معنا که این تفکر را قاب کنیم و یا روی میز بگذاریم و هر چند وقت یک بار از آن یاد کنیم. این را باید در حیات جامعه و عرصه‌های مختلف جریان داد. بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل باید دو آسیب مهم را از خودش دور کند. اولین آسیب انحراف از چارچوب‌های اسلام ناب است باید هرگونه زاویه گرفتن‌ها از این چارچوب را مراقب بود. آسیب دوم انفعال در عرصه عمل و اقدام است. معتقدم اگر این نوع آسیب حرکت دانشجویی را تهدید نکند آن حرکت خود به خود در جهت اهدافی که بیان کردم خواهد بود. از آنجایی که حرکت دانشجویی حرکتی آرمان‌خواهی است، اگر این دو آسیب را نداشته باشد می‌تواند در محیط جامعه و دستگاههای مختلف کشور تاثیر داشته باشد. وظیفه اصلی حرکت بسیج دانشجویی آن است که در جامعه گفتمان بسازد که همه دستگاه‌ها و جامعه در جهت آن گفتمان حرکت کنند. وظیفه بسیج دانشجویی گفتمان‌سازی در عرصه‌های مختلف جامعه است و این نگاه به روند اوضاع جامعه باید با مبانی تفکر بسیجی و اسلام ناب باشد. بسیج دانشجویی باید به جامعه و دستگاه‌های مختلف خطر افتادن در انفعال و انحراف را گوشزد کند؛ این رسالت مهم دانشجویی است. اگر عدالت‌خواهی، استکبار ستیزی و یا هر مفهوم آرمانی دیگری را دنبال می‌کنید ابتدا باید گفتمان آن را پیاده کنید. بسیاری از حرکت‌ها در جامعه امروز ناشی از گفتمانی است که حرکت دانشجویی آن را دنبال کرده و آثارش در حال تحقق است. اگر به این کار ایمان داشته باشید آن وقت مدلی در جهان عرضه می‌شود که در جاهای دیگر شما آن را نمی‌بینید، مثلا در حوزه‌ امنیت ملی که از کارویژه‌های تمامی دولتها و در تمام مکاتب مختلف امری پذیرفته شده است، این مساله را می‌بینیم. اما تفاوتها در این حوزه در ساز و کاری است که امنیت را ایجاد می‌کند. برخی نگاه‌ها امنیت را با ساز و کار اقتصادی، پلیسی و غیره می‌بینند اما تفکری که ما آن را دنبال می‌کنیم مبنای امنیت پایدار را عدالت و ایمان می‌داند. یعنی اگر رفتاری ناعادلانه داشته باشیم امنیت پایدار نخواهیم داشت. برخی می‌پرسند چرا رییس‌جمهور در چنین سطحی در این اجلاس شرکت کرده‌ است؟ و یا مبنای برخی مناسباتی که امروز صورت می‌گیرد چیست؟ این رفتار ونگاه را زمانی می‌توانیم داشته باشیم و درک کنیم که قبل از همه چیز تفکر بسیجی ظهور کرده باشد و به آن باور داشته باشیم که این تفکر اصالت دارد. بعد از جنگ جهانی دوم مناسباتی در دنیا شکل گرفت، اما مبنای مناسبات بین کشورها قدرت نظامی و هسته‌ای بود؛ از این رو کسانی که توانستند این ظرفیت را برای خودشان ایجاد کنند این امتیاز را برای خود قائل شدند که حرف آخر را درباره‌ مناسبات بین ملتها بزنند. کسانی که این ظرفیت را برای خودایجاد کردند امروز پس از 60 سال نمی‌خواهند آن را از دست بدهند و هرگونه حرکت در تضاد با این خواست را یا از بین می‌برند و یا آن را تضعیف می‌کنند. هر چند از انجام اقدام سخت افزاری در مقابل این حرکتها ابایی ندارند. نظام جمهوری اسلامی ایران که عمده‌اش بر پایه‌ی جمهوریت قوی است، پشتیبانی قوی دارد و آن اندیشه‌ی ناب دینی و اسلام نابی است که امام خمینی (ره) منادی آن بود و امروز مقام معظم رهبری با صلابت آن را دنبال می‌کنند؛ حتما عده‌ای از این ظرفیت خوش‌شان نمی‌آید. بعد از انقلاب اسلامی به طور جدی این مسئله در بسیاری از مسائل مطرح شد که کشورهای قدرتمند خود را در موضع مدعی و ما را در موضع متهم قرار می‌دادند. در گفتمان بین‌الملل این مسئله را مطرح می‌کردند که خطری به نام سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد و متهم آن هم کشوری مثل ایران است و این نگرانی و خطر باید رفع شود و یا در بحث تروریسم روند صلح و یا حقوق بشر ما را در جایگاه متهم می‌شناسند و سوال این است که چه رویکردی باید در این باره داشته باشیم؟ اگر دچار انحراف و انفعال شوید، اگر فعال هم برخورد کنید، فعال بودنتان اینگونه است که می‌خواهید از خودتان رفع اتهام کنید. تفکر بسیجی می‌گوید شما باید در موضع مدعی بنشینید. نباید مقهور فضاسازی بین‌المللی از سوی چند قدرت خاص شوید. در سفر اخیرم به ژاپن اولین چیزی که برای هیروشیما نوشتم این بود که پیام هیروشیما خلع سلاح آمریکاست. همین الان قدرت‌های هسته‌یی به دنبال ارتقاء سلاح‌هایشان هستند در حالی که ایران را به خاطر چندین سانتریفیوژ متهم می‌کنند. این در حالی است که رسما اعلام می‌کنند که چند هزار کلاهک هسته‌یی دارند. نه تنها اینها متهمند که مجرم هسته‌یی هستند، اما در جایگاه مدعی نشسته‌اند و ما را برای مصرف صلح‌آمیز انرژی هسته‌یی متهم می‌کنند. بنابراین باید با موضع مدعی وارد عرصه‌ بین‌الملل شد. رژیم صهیونیستی رسما اعلام می‌کند که 200 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد و هیچ‌کس سوال نمی‌کند آنها را از کجا آورده و چه کسانی در اختیارش قرار داده‌اند. امروز جای متهم و مدعی باید عوض شود. در کنفرانس خلع سلاح بین‌المللی در تهران پیام ما این بود که ما مدعی خلع سلاح هستیم نه شما و این پرسش مطرح شد که چرا ماده‌ی شش ان. پی. تی اجرا نشده است؟ از اینرو در کنفرانس بازنگری در ان. پی. تی در بالاترین سطح شرکت کردیم که بگوییم ما مدعی خلع سلاح هسته‌یی هستیم و مدعی اصلی آمریکاست و باید پاسخگو باشد. بسیاری از کشورهای مستقل جهان با این حرکت ایران همنوایی می‌کنند. نباید مقهور تعاریف عده‌ای خاص شویم. مثلا در بحث تروریسم آنها تعریفی که ارایه می‌دهند در جهت منافع خودشان است؛ اگر کسی با منافع سلطه‌طلبانه برخی قدرت‌ها مبارزه کند به آن می‌گویند تروریست و هر کس آن را حمایت کند می‌شود حامی تروریسم. این در حالی است که اگر بدون اجازه‌ی شورای امنیت به کشوری مثل عراق حمله کنید و یک میلیون نفر کشته شوند و کشوری تحت اشغال قرار گیرد اشکالی ندارد و تروریسم محسوب نمی‌شود. در حالی که تروریسم در معنای عربی آن ارعاب یعنی ترساندن. چه چیزی بالاتر از ترساندن یک ملت است؟ آنها با این تروریسم فضای رسانه‌ای می‌سازند که ملت‌ها را بترسانند. اولین سفرم به همراه رییس‌جمهور در شهریور 84 به نیویورک بود.10 روز از دولت نهم می‌گذشت که به نیویورک سفر کردیم. در آنجا تیم مذاکره‌کننده‌ قبلی هسته‌یی کشورهای 1 + 5 از جمله سولانا و وزرای خارجه‌ی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان حضور داشتند و به صراحت گفتند که شما (ایران) تعلیقی که تا آن روز انجام شده است را باید ادامه دهید و بعد تعطیل کنید و بعد تمام دستگاه‌هایتان را تخریب کنند و اساسا شما نباید دانش هسته‌یی داشته باشید، اما وقتی از موضع مدعی وارد بحث شویم آثار خوبی به همراه خواهد داشت. امروز بعد از چند سال می‌بینید که در چه ظرفیتی قرار داریم. الان بحث آنها این است که در خصوص تبادل سوخت چگونه عمل شود. در یکی از گفت‌وگوهایم با سولانا عنوان می‌کرد که ما از ابتدا نمی‌خواستیم شما یک سانتریفیوژ داشته باشید حالا سه هزار تا دارید. همین قدر کافی است و دیگر ادامه ندهید. اما ما کار را متوقف نکردیم. زمانی مطرح می‌شد که مقاومت پیروز نمی‌شود اما امروز این تفکر شکل گرفته و آثار خود را نشان داده است. امروز وظیفه ما شناخت این موقعیت، ارتقاء این ظرفیت، حفظ و پیشبرد آن وظیفه ماست. برای نظام ظرفیتی ایجاد شده است که عده‌ای از آن خوش‌شان نمی‌آید. بعد از 30 سال انتخاباتی برگزار می‌شود که در آن 85 درصد مشارکت می‌کنند. این همان ظرفیتی است که آنها از آن نگرانند. یکی از بحث‌های برخی قدرت‌ها این است که دموکراسی دو باند دارد یکی مشارکت و دیگری رقابت است. در این انتخابات رقابت به گونه‌ای بود که نمی‌توانستند آن را انکار کنند و خودشان اذعان کردند که رقابت‌ها در انتخابات اخیر حیرت‌آور است. این به دلیل ظرفیت نظام است. در جمهوری اسلامی ایران اسلامیت و جمهوریت هر دو با یکدیگر هستند. اسلامیت حاکم در ایران مستحق یک جمهوریت قوی است که قابل انکار نیست. همچنین ظرفیتی که در منطقه مسائل بین‌الملل و دفاع از حق هسته‌یی‌مان به وجود آمده است نیز شامل ظرفیت نظام است. ظلم بزرگ به نظام خدشه‌وارد کردن به این ظرفیت بزرگ است. نظام جمهوری اسلامی ایران که عمده‌اش بر پایه‌ی جمهوریت قوی است، پشتیبانی قوی دارد و آن اندیشه ناب دینی و اسلام نابی است که امام خمینی (ره) منادی آن بود و امروز مقام معظم رهبری با صلابت آن را دنبال می‌کنند؛ حتما عده‌ای از این ظرفیت خوش‌شان نمی‌آید. اینکه بی. بی. سی فارسی از قبل اعلام می‌کند که از عصر انتخابات برنامه‌هایش را 24 ساعته می‌کند به چه معناست؟ در گفت‌وگوهای ژنو وظیفه‌ی ما بود که با اتکا و منطق روشن از ظرفیت نظام دفاع شود. ما این بحث را داشتیم که در چارچوب حقوق‌مان نه تنها بر موضع مدعی هستیم بلکه حقوق‌مان را کامل می‌خواهیم. نه تنها نطنز را حفظ و گسترش می‌دهیم بلکه تاسیسات دیگری را هم می‌سازیم و علاوه بر تولید سوخت برای تولید برق به غنی‌سازی برای سوخت راکتور تهران تا 20 درصد می‌پردازیم. یکی از مهمترین بحث‌ها که مقام معظم رهبری 10 سال است اشاره دارند توجه به جنبش نرم‌افزاری، کرسی‌های نظریه‌پردازی و پاسخ به شبهات است. اگر جایی ایرادی هست باید رفع شود و ما برای رفع مشکلات مسئله‌ای نداریم. ما امروز در عرصه‌های مختلف ظرفیت خوبی داریم و جا دارد که آسیب‌ها و ایرادهای گذشته را رفع کنیم. حرکت دانشجویی نقش بسیار موثری در این عرصه دارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن