تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816341056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو دستاورد مهم انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دو دستاورد مهم انقلاب
ديدگاه > ايران - مرتضي بيات:
پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن سال 1357، از دو بعد بيداري اسلامي و احياي جبهه مقاومت، جهان پيرامون خود را تحت‌تأثير قرار داد.

ابتدا بايد به شرايط مكاني و زماني وقوع انقلاب اشاره كرد كه در آن موقعيت، نظام جهاني به‌شدت متاثر از همكاري و تقابل دو ابرقدرت ايالات متحده آمريكا و اتحاد جماهير شوروي بود و پيروزي انقلاب اسلامي در يكي از با اهميت‎ترين مناطق استراتژيك جهان كه جزء حوزه نفوذ آمريكا و در همسايگي شوروي قرار داشت، اين دو ابرقدرت را با چالش روبه‌رو كرد. بايد گفت درحالي‌كه ميان ساير انقلاب‎هاي جهان نمونه‎اي اينچنين از به چالش كشيدن غرب وجود ندارد انقلاب اسلامي به‌عنوان حركت و تحولي جديد توانست نظام جهاني كه بر مدار خواسته‎هاي غرب مي‎چرخيد را در ابعاد مختلفي به چالش بكشاند.

آنچه نام انقلاب اسلامي ايران را در تاريخ ماندگار كرده است، تأثير انقلاب اسلامي بر احياي ارزش‎ها و آگاهي‎هاي اسلامي بوده است و در واقع وقوع انقلاب اسلامي اين نكته را نمايان كرد كه اديان الهي به‌ويژه دين اسلام با گذشت زمان و توسعه كشورها نه تنها به پايان راه خود نرسيده بلكه پيروزي انقلاب اسلامي، اسلام را به‌عنوان مهم‎ترين راه نجات بشريت از ظلم و بيدادگري مطرح كرده است.

انقلاب اسلامي ايران، دو دستاورد مهم بين‎المللي يعني بيداري اسلامي و احياي جبهه مقاومت را به همراه خود دارد. پيروزي انقلاب اسلامي به تبع خود، بيداري و همبستگي اسلامي ميان ملت‎هاي مسلمان را به همراه داشت و آرمان‎ها و اهداف مشترك سبب شد كه مسلمانان احساس قدرت و توانمندي بيشتري كنند و اين موضوع را به جهانيان ثابت كنند كه همبستگي و بيداري عاملي مهم در جهت تأثيرگذاري در منطقه و جهان است. جبهه مقاومت با تأكيد بر ارزش‎هاي اسلامي تلاش مي‎كند تا ژئوپليتيك خاورميانه را مديريت كند. هدف از اين جبهه، بيداري اسلامي و احياي هويت اسلامي مستقل از غرب و شرق و ايجاد دولت‌هايي متكي بر اراده مسلمانان است. از اين‌رو در منطقه خاورميانه دو جبهه را مي‎توان از هم تفكيك كرد؛ يكي جبهه مقاومت به‌عنوان دستاورد انقلاب اسلامي و ديگري جبهه سازش كه شامل كشورهايي مي‎‎شود كه براي ادامه سلطه خود بر ملت‎هاي تحت سلطه‎شان با دادن امتيازات بسيار به غرب با آنان از در سازش درآمده‎اند كه مي‎توان گفت در مقابل جبهه مقاومت قرار مي‎گيرند.

انقلاب اسلامي عامل محركي در ميان نهضت‎هاي آزادي‎بخش منطقه و ايجاد بيداري اسلامي در ميان مسلمانان است، با اين تفاوت كه قبل از انقلاب اسلامي رژيم شاه از قدرت‎هاي موازنه‎گر در قالب ژاندارمي منطقه بود ولي در حال حاضر ايران با گسترش آرمان‎ها و انديشه‎هاي خود توانسته بدون وامداري غربي‎ها حوزه نفوذ خود را گسترش دهد. از اين‌رو كشورهايي كه با سازش نسبت به خواسته‎هاي ملت‎هاي خود در برابر غربي‎ها كوتاه آمده‎اند در مقابل ايران ايستادگي مي‌كنند و با تبليغات وسيع سعي دارند حوزه تحت نفوذ ايران را كه از طريق بيداري اسلامي پديد آمده است را كمرنگ كنند و در رأس اين جبهه سازش، مي‎توان به كشور عربستان سعودي اشاره كرد كه خود نماد نوعي برداشت تند از اسلام است. اما با وجود اين بيداري اسلامي شكل گرفته در ميان كشورهاي منطقه خود عامل مهمي براي جلوگيري از سازش و نفوذ استعمار نو در ميان حكام است و با وجود سقوط برخي از ديكتاتورهاي منطقه مي‎توان گفت بيداري اسلامي در ميان ملت‎هاي مسلمان عاملي بازدارنده در برابر استبداد است و امام خميني(ره) نيز همواره بر تقويت بيداري اسلامي مسلمانان و لزوم ايفاي نقش آنان در سياست تأكيد داشتند.

سقوط برخي از ديكتاتورهاي منطقه اين واقعيت را آشكار كرد كه انقلاب اسلامي با توجه به گسترش حوزه نفودش به‌وسيله فراگير شدن بيداري اسلامي در منطقه، همواره توانسته است در جهت تقويت اتحاد اسلامي گام بردارد.

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن