تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816815398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برند ملت‌ها و نقش آن در افزايش قدرت جهانيميرهادي موسوي


واضح آرشیو وب فارسی:الف: برند ملت‌ها و نقش آن در افزايش قدرت جهانيميرهادي موسوي
برند يك ملت شاخصي براي جذابيت و قدرت يك كشور در محيط بين‌المللي و مزيت رقابتي مهم براي جلب توجه و اعتماد سرمايه‌گذاران، رسانه‌ها و حكومت‌هاي ديگر در جهان است.
سوالي كه مطرح است اين است كه چرا با اينكه كشورهايي داراي برتري هايي در زمينه هاي گوناگون هستند؛ اما همچنان در صحنه جهاني و در ذهنيت مردم جايي ندارند؟

هنگامي كه ما ترجيهات خود را براي استراحت در سواحل هاوايي، ماشين‌هاي آلماني يا غذاي ايتاليايي بيان مي‌كنيم، يا در مورد جاه‌طلبي ژاپني ها، سياست امريكا‌يي‌ها يا نظم انگليسي‌ اظهار نظر مي‌كنيم، از سرمايه‌گذاري در افغانستان اجتناب مي‌كنيم، از ورود تركيه به اتحاديه اروپا حمايت مي‌كنيم يا تمدن چين و هند را مي‌ستاييم، ما در حال پاسخ گويي به تصاوير برندي، دقيقاً به همان طريقي كه هنگام خريد لباس يا غذا هستيم.

اما اين برندها بسيار بزرگتر از آديداس و بنز هستند، آنها برند ملت‌ها هستند كه شاخصي براي جذابيت و قدرت يك كشور در محيط بين المللي مي باشند. برند ملت يك مفهوم مهم در جهان امروز است، جهاني شدن به اين معني است كه كشورها براي جلب توجه و اعتماد سرمايه‌گذاران، رسانه‌ها و حكومت‌هاي ديگر رقابت مي‌كنند.

بنابراين يك برند ملت قوي و مثبت يك مزيت رقابتي مهم را فراهم مي كند. براي كشورها ضروري است تا بفهمند كه چگونه توسط عموم مردم در اطراف جهان ديده مي شوند. دستاوردها و شكست‌ها، دارايي‌ها و بدهي‌ها، مردم و محصولاتشان چگونه در تصوير برندي آنها منعكس مي‌شود.

بعضي از كشورها تصوير برندي بين المللي ندارد و سواي همسايگان نزديكشان، هيچ كس آگاهي يا نظري درباره آنها ندارد.

اكثريت شركت كنندگان در نظرسنجي مي‌گويند كه برايشان سخت خواهد بود كه آيا آنها فرهنگ مالزي را بالاتر از سنگاپور ارزيابي ‌كنند يا درباره اينكه قهوه اي كه در گواتمالا توليد مي‌شود بهتر يا بدتر از آني است كه در ونزوئلا توليد مي‌شود!!

كشورهاي بزرگ در توسعه برند بين المللي خويش دو اصل را دنبال مي كنند: ۱. بالا بردن برتري خود در موارد ذكر شده از طريق ايجاد امكانات و تسهيلات و تبليغات گسترده ۲. پروپاگاندا (تبليغات سياسي منفي)در مورد كشورهاي مخالف از نظر سياسي.

معمولا براي بررسي اين موارد از دسته بندي و شاخص هاي استفاده مي كنند كه در آنها عوامل انساني و محيطي در كنار هم به ايفاي نقش مي پردازند به عنوان مثال توريسم، صادرات، حكومت‌داري و سياست، فرهنگ و ميراث تمدني، سرمايه‌گذاري و مهاجرت و ورزش را مي توان نام برد.

توريسم مشهودترين روش شناخت برند يك ملت است. و كشورها با صرف هزينه ها و ارائه انواع تسهيلات گوناگون در صدد جلب گردشگر بر مي آيند؛ اما اين همه ماجرا نيست؟! اين تصاوير اغلب نادرست تبليغ مي شوند در ذهنيت عمده مردم كشورها منفي است. اين تبليغات اغلب رنگ و بوي سياسي دارند؛ چراكه توريسم با خود اقتصاد پويا تري همراه دارد و باعث ارتقا برند كشور ميزبان در ذهن مردم جهان مي گردد.

بسياري از ملت‌ها و مناطق تصويري برندي دارند كه اصلاً يكدست نيست در مورد كشورهاي در حال توسعه تصوير برندي آنها عمدتاً مستعد توريسم است. اين امر اغلب به اين دليل است كه كه توريسم ثابت كرده است كه تنها منبع درآمدي است كه مي‌تواند چنين مناطقي را از خط فقر بالاتر ببرد.

در پايان حتي اگر كشور چيزي براي عرضه كردن به مردم نداشته باشد، مردم مي‌توانند بيايند و نگاهي به مناطق توريستي داشته باشند. تبليغات منفي سياسي در ذهن مردم مانعي براي سفر ايشان به چنين كشور هايي مي گردد مثلا كشور عزيزمان ايران ضربه هاي بسياري را از اين ناحيه تحمل كرده است.

صادرات مارك‌هاي تجاري نقش روز افزوني در انتقال فرهنگ ملي بازي مي‌كنند و وسيله اي براي شكل دادن به ذهنيت مردم هستند.

مارك هاي ژاپني و كره اي ذهنيتي مثبت از اين كشور ها براي مردمي كه هرگز شرق را نديده اند، ساخته اند. حكومت‌داري و سياست احترام به حقوق شهروندي، تلاش براي حفظ صلح و امنيت بين‌المللي و محيط زيست و كاهش فقر تاثير بسزايي در نمايش چهره يك نظام حكومتي در بين مردم دارد و اين ها در واقع توصيف چهره يك كشوراند.

برند ملت دانمارك به علت نشر كاريكاتور ضد اسلامي در بين مسلمانان در شرايط نامناسبي بسر مي برد؛ زيرا ديگر اين روزنامه دانماركي نيست كه به مذهب مسلمانان آسيب رسانده، بلكه دولت و ملت دانمارك هستند كه مورد توجه قرار مي گيرند.

سرمايه‌گذاري و مهاجرت
اگر از مردم بپرسيد چه كشوري را براي زندگي انتخاب مي كنند و كدام يك براي ادامه تحصيل و سرمايه گذاري بهتر است كدام كشور را انتخاب مي كنند؟ قدرت يك كشور در علم و تكنولوژي يك عامل تعيين كننده بر تمام تصورها از كشور است.

ستوني عليرغم پيشرفت اقتصادي سريعترش از كشورهاي بالتيك، در عملكرد ذهنيت سازي مثبت نمره ضعيفي كسب كرده است. اين يك مثال خوب از چيزي است كه آن را عقب افتادگي برند ملت مي‌ناميم و دلالت برچگونگي بهبود كنده شهرت در پي بهبود شرايط اقتصادي، مي باشد فرهنگ و ميراث تمدني مثالي مانند پيشينه تاريخي كشورها، آداب و رسوم كشورها، و فعاليت هاي عامه پسندانه مثلا علاقه به ورزش و كتابخاني چقدر تاثير در برند بين المللي يك كشور دارند؟

جذب دانشجويان خارجي براي آموزش بيشتر امروزه به عنوان يك امر مهم براي رونق آينده يك كشور در جذب سرمايه گذاري خارجي شناخته شده است؟ ورزش به صورت روزافزون بخش مهمي از برند ملت شده است؛ زيرا مردم خيلي زياد درباره يك كشور و مردمش و توانايي‌شان و ارزش‌هايشان، از طريقي كه تيم‌هاي ملي در مسابقات بين المللي رقابت مي‌كنند ، تصور مي‌كنند.

فوتبال برزيلي، دوندگان اتيوپيايي اينان كلماتي هستند كه برند ورزشي يك ملت هستند رقابت‌هاي جهاني مي‌تواند فرصت بي نظير براي كشورها باشد تا تقريباً يك شبه يك تصوير برندي از خود ايجاد كنند(آفريقاي جنوبي و جام جهاني۲۰۱۰).

كشور ها اگر چنانچه در اذهان جامعه بين المللي مورد بي مهري واقع شوند بايد با تمامي امكانات در صدد دفاع از هويت ملي و تاريخي خويش برآيند.

بهترين نمونه براي اين مثال كشور سوئيس است كه بحران دهه ۱۹۹۰ را به خاطر اينكه مشخص شد در جنگ جهاني دوم بانك هاي آن كشور مسئوليت مديريت طلاهاي آلمان نازي را بر عهده داشتند، با همكاري مستمر كليه نهادهاي دولتي و غير دولتي و با شعار «اقدام مشترك، ارتقا مشترك» و با برنامه ريزي جهت استفاده از رويدادهاي جهاني براي معرفي خود مثلا المپيك هاي تابستاني آتن و زمستاني تورين و همچنين شركت در نمايشگاه expo۲۰۰۵ ژاپن توانست چهره بين المللي انسان دوستانه و صلح طلب خود را باز يابد.

پايه و اساس اين موفقيت بزرگ مديريت كارآمد، نظرسنجي هاي دقيق در جامعه جهاني و پاسخ به خواسته هاي مردم دنيا بود در سال ۲۰۰۷ سوئيس چهره سال هاي قبل خود را بازيافته بود.

نتيجه گيري
براي اين كه برند يك كشور ارتقا يابد و براي آنكه كشورهاي داراي ايدئولوژي خاص بتوانند افكار خود را ترويج دهند، بايد داراي يك برند قوي باشند.

يكي از راه هاي مبارزه با استكبار جهاني، بالا بردن برند ملت از طريق به نمايش گذاشتن و تبليغات داشته هاي كشور هاي در حال توسعه است و براي تحقق اين امر بايد با استفاده از ابزارالات اطلاع رساني جمعي مانند ماهواره ها و اينترنت در صدد خنثي نمودن پروپاگاندايي كه از طريق كشورهاي قوي تر اعمال مي شود، نهايت تلاش و همكاري به كار گرفته شود.

شنبه|ا|21|ا|آبان|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن