واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نگاهي به فيلمهاي بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر؛ آيا فيلمهاي خوبي خواهيم ديد؟!
اميدواريم در سيامين دوره فيلم فجر شاهد چندين و چند فيلم خوب و ديدني غافلگيركننده باشيم تا گوياي ظهور كارگردانان خوشقريحه و ...
گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ آنچه تا اين لحظه به عنوان آثار راهيافته به بخش مسابقه سيامين دوره جشنواره بينالمللي فيلم فجر اعلام شده گوياي وضعيتي نسبتاً مبهم و تاحدودي غير قابل پيشبيني است؛ چرا كه عمدتاً اين فيلمها ساخته و پرداخته كارگردانهاي جوان يا ساير كساني مي باشد كه از آنها سبك و مكتب قابل توجه و تاملي سراغ نداريم، به همين دليل وجود اين فيلمهاي متنوع وضعيتي دو سويه را براي پيشبيني اوضاع آثار جشنواره براي منتقدان و ساير مخاطبان جشنواره پديد آورده است.
اينكه در فقدان نامهاي باسابقه و بزرگ ممكن است چه اتفاقي بيفتد، از سه حالت خارج نيست: اول اينكه مثل هميشه شاهد حجم انبوهي فيلم متوسط رو به پايين باشيم و مجموعهاي فرسايشي و خستهكننده را تجربه كنيم، دوم آن كه شاهد چندين و چند فيلم خوب و ديدني غافلگيركننده باشيم كه گوياي به دنيا آمدن كارگردانان خوشقريحه و آيندهدار است و سوم آن كه در ميان اين حجم از فيلمهاي گوناگون شاهد يكي و دو اثر چشمگير و قابل دفاع باشيم و ديگر هيچ.
اما با اين همه با در نظر گرفتن اين مقدمه، نگاهي مياندازيم به 26 فيلمي كه تا كنون به بخش مسابقه سيامين دوره جشنواره فيلم فجر راه يافته و طيف نسبتاً متنوعي از آثار و كارگردانهاي سينماي ايران را در كنار هم رديف كرده است.
«آمين خواهيم گفت» فيلم جديد سامان سالور پس از حواشي مختلفي كه از سال گذشته برايش پديد آمد و با حضور نابازيگراني عجيب و غريب، در جشنواره امسال حضور قابل توجهي دارد.
سالور در دوره گذشته، فيلم دفاع مقدسي سيزده 59 را در كارنامه داشت كه نسبتاً اثر متفاوتي محسوب ميشد و در كارنامه كارگردانش هم اثر بديع و غير منتظرهاي به نظر ميرسيد، اما فيلم «آمين خواهيم گفت» با توجه به اطلاعاتي كه از آن در دست است، شباهت بيشتري با ساير كارهاي كارنامه سالور و بويژه با اثر شاخص و اولين فيلمش يعني «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» دارد؛ در هر صورت فيلم «آمين خواهيم گفت» جزو آثار بخش مسابقه جشنواره سيام است با قصه عاشقانه در بستري انساني.
«بيداري» ساخته فرزاد موتمن يكي ديگر از فيلمهاي بخش مسابقه جشنواره امسال است؛ اين فيلم يكي از پرحاشيهترين آثار توليد شده طي سالهاي گذشته سينماي ايران است، فيلمي به كارگرداني يك فيلمساز روشنفكر با سابقه فيلمهايي همچون «هفت پرده» و «شبهاي روشن» و البته در ادامه با فيلمهايي همچون «پوپك و مشماشالا» كه بيشتر به يك عمليات انتحاري براي سازندهاش شبيه بود.
توليد فيلم «بيداري» از سه سال پيش آغاز شد، اما با پديد آمدن اختلاف ميان كارگردان و تهيهكننده، ساخت آن دچار وقفه طولاني مدتي گرديد كه مجموعه كار را در هالهاي از ابهام و حاشيه فرو برد.
فيلم در حوزه حوادث سالهاي نهضت و مربوط به انقلاب اسلامي است و از اين جهت كه كارگردان آن يك سينماگر حرفهاي و روشنفكري تمام عيار است، قطعاً اثري جالب توجه و ديدني پيشبيني ميشود، اما حواشي حول فيلم و فضايي كه توليد آن را دچار التهاب و نابساماني منحصر به فردي كرد، موقعيتي نه چندان مشخص و متعين براي آن پديد آورده است؛ با اين حال فيلم «بيداري» جزو فيلمهاي بخش مسابقه اين دوره جشنواره است و بايد ديد فرزاد موتمن در اين فيلم چه رويكردي را به لحاظ ساختاري و محتوايي براي سينماورزياش به كار بسته است.
در بخشهاي بعدي اين نوشتار و به مرور طي روزهاي آينده، نگاهي خواهيم انداخت به ديگر آثار بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر.
پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]