تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820988798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/جنايات اسرائيل؛ نقض قوانين بين المللي و سكوت مجامع جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/جنايات اسرائيل؛ نقض قوانين بين المللي و سكوت مجامع جهاني
خبرگزاري مهر-گروه بين الملل : سكوت نهادهاي بين المللي از جمله دادگاه بين المللي رسيدگي به جنايات جنگي در برابر جنايات وحشيانه صهيونيستها در جنگ 22 روزه عليه غزه، ابهامات زيادي درباره سلامت نهادهاي بين المللي مدافع حقوق ملتها ايجاد و از رفتار دوگانه آنها خبر مي دهد.

به گزارش خبرگزاري مهر، رژيم صهيونيستي، تلاشهاي بين المللي براي محاكمه سران اين رژيم به سبب ارتكاب جنايات جنگي در جنگ 22 روزه اخير عليه نوار غزه را به تمسخر گرفته است.

اسرائيل و تمسخر قوانين بين المللي

اين رژيم رويكرد كساني را كه مي خواهند به اين رژيم درسهاي اخلاقي بدهند يا كساني كه اين رژيم را به ارتكاب جنايات جنگي در حمله وحشيانه اخير به نوار غزه متهم كرده اند، ناپسند دانست.

رژيم صهيونيستي در پي اعلام دستگاه قضايي اسپانيا براي انجام تحقيقات درباره ارتكاب جنايات جنگي در بمباران غزه در سال 2002 به شدت به اين موضوع اعتراض كرد.

در پي باز شدن پرونده تحقيقات درباره مقامهاي نظامي بلندپايه رژيم صهيونيستي به اتهام دست داشتن در جنايات بر ضد بشريت در جريان بمباران شديد غزه در سال 2002 تل آويو ادعا كرده است اطلاعاتي مهمي به دولت اسپانيا خواهد داد.

فرناندو اندريو قاضي اسپانيايي حدود دو هفته پيش تصميم گرفت شكايت مركز حقوق بشر فلسطين درباره حمله هوايي رژيم صهيونيستي به غزه در 22 جولاي سال 2002 را بپذيرد. اين حمله وحشيانه به شهادت صالح شحاده از رهبران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) و 14 غيرنظامي فلسطيني كه اكثر آنها كودك و شيرخواره بودند و زخمي شدن 150 فلسطيني بر اثر فروريختن بمب يك تني يك فروند جنگنده اف شانزده رژيم صهيونيستي به منزلي در محله الدرج در غزه منجر شد. اين شكايت بر ضد بنيامين اليعازر وزير جنگ وقت رژيم صهيونيستي و شش مقام بلندپايه نظامي اين رژيم از جمله "موشه يعالون"رئيس سابق ستاد مشترك ارتش اين رژيم مطرح شده است. حكم قاضي اسپانيايي بنابر اصل قضايي جهاني كه اسپانيا در زمينه جنايات ضد بشري، نسل كشي و تروريسم تصويب كرده، صادر شده است.

موضع رياكارانه آمريكا

سوزان رايس نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد از رژيم صهيونيستي متحد راهبردي خود در خاورميانه خواسته است درباره اتهامات ارائه شده بر ضد ارتش اين رژيم مبني بر نقض قانون بين المللي در جنگ 22 روزه اش عليه نوار غزه تحقيق كند.

البته اين درخواست بيش از آنكه جنبه الزامي داشته باشد، جنبه نمادين و فريبكاري دارد، زيرا آمريكا در حالي دم از قوانين بين المللي و حقوق بشر مي زند كه خود در جريان اين جنگ بيشترين حمايتهاي سياسي، تبليغاتي و نظامي را از صهيونيستهاي جنايتكار به عمل آورد و مرگبارترين سلاحهاي خود را براي آزمايش بر روي مردم بي دفاع غزه در اختيار جلادان قدس گذاشت و در طول جنگ نيز يك كشتي حامل سلاحهاي پيشرفته و مهمات را براي اين رژيم غاصب ارسال كرد تا در جنگ بر ضد مردم غزه به كار گيرد.

رايس در عين حال از جامعه بين المللي خواست از سياسي كردن اين مسئله خودداري كند و مدعي شد اتهامات متعددي به اسرائيل نسبت داده شده است كه هدف از آن تحريك احساسات به طور عمدي است .

حملات وحشيانه 22روزه رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه با حمايتهاي آشكار آمريكا، اروپا و برخي رژيمهاي عربي صورت گرفت، علاوه بر شهادت بيش از 1300 فلسطيني و زخمي شدن بيش از 5300 نفر ديگر، سبب تخريب كلي و جزئي حدود 21 هزار واحد مسكوني يعني حدود 13 درصد كل واحدهاي مسكوني در اين منطقه كوچك اما پرتراكم شد.

رسالت دادگاه جنايات جنگي درمحاكمه سران رژيم صهيونيستي

"حسن هاني زاده" تحليلگر مسائل خاورميانه مي گويد : جنايات سران رژيم صهيونيستي عليه مردم بي دفاع غزه در طول جنگ 22 روزه افكار عمومي جهان به ويژه ملتهاي مسلمان را به شدت جريحه دار كرد.

قتل صدها كودك و زن فلسطيني، استفاده رژيم صهيوينستي از سلاح هاي كشتار جمعي، آزمايش سلاح هاي جديد ميكروبي بر روي كودكان فلسطيني، محاصره ظالمانه جمعيت 5/1مليون نفري غزه از سوي رژيم صهيونيستي، بخشي از جنايات سران اين رژيم عليه بشريت به شمار مي آيد.

با اينكه كنوانسيونهاي ژنو و وين هرگونه استفاده از سلاح هاي نامتعارف عليه غيرنظاميان را در جنگها ممنوع كرده، اما رژيم صهيونيستي كه سابقه طولاني در نقض قوانين بين المللي دارد بدون توجه به آثار ويرانگر اين نوع سلاح ها دست به كشتارهاي فجيعي در غزه زد.

اين اقدامات جنايتكارانه و به سخره گرفتن قوانين متعارف بين المللي نشان مي دهد كه جامعه جهاني بايد به طور جدي سازوكارهاي لازم را براي مهار اينگونه رژيم ها تهيه كند تا جهان در آينده شاهد شكل گيري حاكميت قانون جنگل نباشد.

به گفته هاني زاده، در جنگ دوم جهاني زماني كه اروپا با پديده نازيسم و نقض قوانين بين المللي از سوي نازي ها روبرو شد؛ پس از پايان جنگ و شكست هيتلر، فورا دادگاه نورنبرگ را براي محاكمه سران نازيها تشكيل داد، اما امروز متاسفانه غرب در برابر جنايات سران رژيم صهيونيستي سكوت اختيار مي كند.

"مورينو اوكامبو" دادستان دادگاه رسيدگي به جنايات جنگي در كنفرانس داووس در سوئيس ضمن تاييد نقض قوانين بين المللي توسط رژيم صهيونيستي در ميان حيرت حاضران اعلام كرد كه دادگاه نمي تواند سران رژيم صهيونيستي را تحت تعقيب قرار دهد، زيرا اسرائيل منشور دادگاه جنايات جنگي را امضا نكرده است!

اين اظهارات نشانه ضعف نهادهاي بين المللي در مقابل لابي صهيونيستي است، زيرا دادگاه جنايات جنگي مسوليت مستقيمي در برابر محاكمه جنايتكاران جنگي دارد و مي تواند با استفاده از قوانين بين المللي رهبران اين رژيم را به جرم گسترش تروريسم سازمان يافته تحت تعقيب قرار دهد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با انتقاد از موضع دوگانه نهادهاي بين المللي مي گويد : چگونه است كه دادگاه بين المللي جنايات جنگي در برابر موضوع دارفور سودان كه يك موضوع داخلي است، سريعا موضعگيري مي كند و حكم دستگيري رئيس جمهوري منتخب دولت سودان را صادر مي كند، اما در برابر جنايات سران رژيم صهيونيستي عليه ملتي تحت اشغال از خود عجز نشان مي دهد؟.

در حالي كه دادگاه بين المللي رسيدگي به جنايات جنگي در لاهه،"رادوان كارادزيچ" رهبر سابق صربستان و ژنرال"توماس لوبانگا ديالد" از فرماندهان سابق جمهوري آفريقايي كنگو را محاكمه و به زندان محكوم مي كند؛ هيچگونه واكنشي در برابر جنايات گسترده رهبران رژيم اسرائيل از خود نشان نمي دهد.

اين سكوت، ابهامات زيادي درباره سلامت نهادهاي بين المللي مدافع حقوق ملتها ايجاد مي كند و اين نهادها بايد از ادامه سياست برخورد دوگانه با ملتها اجتناب كنند.

به گفته هاني زاده، طبيعي است قوانين دادگاه بين المللي جنايات جنگي صريحا موارد اينگونه جنايات را با شفافيت و بدون هرگونه ابهامي بيان كرده ، اما ظاهرا غرب و آمريكا در برخورد با اينگونه پديده ها، همچنان نگاه دوگانه اي دارد.

برهمين اساس است كه بيش از 375 سازمان غيردولتي و شخصيتهاي حقيقي و حقوقي پس از جنگ 22روزه عليه نوار غزه، بر ضد سران رژيم صهيونيستي در دادگاه بين المللي جنايات جنگي، اقامه دعوي كرده و اين دادگاه اكنون در برابر يك آزمون تاريخي قرار دارد تا ثابت كند كه به دور از تاثيرپذيري ها و فشارهاي خارجي و صرفا در راه اجراي عدالت جهاني و منع گسترش قانون جنگل گام بر مي دارد.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن