تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816958715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزش آزاد، انقلابي در آموزش و پرورش


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: آموزش آزاد، انقلابي در آموزش و پرورش


كد خبر:3373

زمان انتشار:جمعه 18 بهمن 1387 - 10:18:44

Print نسخه چاپي

فناوري - آموزش آزاد، پيشرفت دانش جمعي را به كمك فناوري منبع باز، محتواي آزاد و دانش آزاد فراهم مي‌كند.

آموزش و پرورش در حال تغيير است. شيوه منبع باز كه به شكل فزاينده‌اي در روزنامه‌نگاري، توليد نرم‌افزارها، اقتصاد و فعاليت‌هاي مشابه رواج يافته، در حال سازگاري با جوامع آموزشي است. مقالات منتشرشده در كتاب «آموزش را آزاد كنيد» ارايه‌دهنده مثال‌ها، فرصت‌ها و ايده‌هايي عملي براي استفاده از منابع آموزشي رايگان و به اشتراك گذاشته شده در فضاي مجازي است. اين كتاب كه انتشارات ام.آي.تي آن را منتشر كرده، از سه بخش تشكيل شده است: نرم‌افزار، محتوا و فن تعليم و تربيت.

نرم‌افزار‌هاي آموزشي كه در ساير زمينه‌ها براي پاسخ‌گويي به نياز‌هاي خاص به خدمت گرفته مي‌شوند، هم‌زمان به دو شكل منبع باز و تجاري موجود مي‌باشند. آموزش‌هاي منبع باز و تجاري در سيستم‌هاي مديريت يادگيري كه به معلمان اجازه مي‌دهد محتواي آنلاين را به دانش آموزان انتقال دهند و فرايند آموزش را مديريت كنند، يكسانند. نرم‌افزارهاي منبع باز و پروژه‌هاي معرفي‌شده در اين كتاب عبارتند از:

پروژه درك بصري محيط در دانشگاه تافت، ماساچوست؛
نسخه تطبيقي دانشگاه آكسفورد از نرم‌افزار پيشرفته سيستم آموزش الكترونيكي متن باز «بادينگتون» در دانشگاه ليد، انگلستان
درس‌افزار منبع باز از مؤسسه فناوري ماساچوست، ام.آي.تي

اين كتاب، خصوصيات منابع باز در دسترس را با نمونه‌هاي تجاري مقايسه نمي‌كند يا فهرستي از نرم‌افزارهاي آموزشي منبع باز را به خواننده ارائه نمي‌دهد. در اين مقالات، متخصصان آموزش در مورد طراحي با كيفيت بالا و اجرايي كردن نتايج كار بحث مي‌كنند؛ كه به عنوان مثال، شامل بهبود سازگاري نرم‌افزار با معلمان و دانش‌آموزان و مديريت خط‌مشي‌هاي تعريف شده براي دسترسي كاربران است.

نويسندگان اين كتاب در مورد منابع باز آموزشي فعلي و تغييرات آنها در آينده بحث و گفتگو مي‌كنند. بخش محتواي باز به اضافه درس‌افزار‌هاي رايگان ام.آي.تي كه منابع چندرسانه‌اي آموزشي براي يادگيري و آموزش رايگان را نيز شامل مي‌شود، با يكديگر مرتبط هستند. همچنين تمام ايده‌هاي ابتكاري يادگيري آزاد در هر زمينه‌اي، از آموزش‌هاي رايگان كوتاه مدت گرفته تا دوره‌هاي كامل تحصيلي كه رايگان يا با پرداخت شهريه تدريس مي‌شوند، ارائه شده‌اند.

بحث اصلي در اينجا مديريت استعدادهاي خاص است. به عنوان مثال، استفاده از مجوز اشتراكي سي.سي.ال توسط خالق اثر كه به كاربران اجازه باز نشر قسمتي از نوشته يا تحقيق او را مي‌دهد، در اين كتاب توسط ديويد وايلي به‌طور كامل شرح داده شده است.

كنترل كيفي محتواي آموزشي هم از اهميت خاصي برخوردار است. روش‌هاي متنوعي براي اين منظور به‌كار گرفته مي‌شوند، اما يكي از بهترين آنها، بازخواني مطالب به طور غير‌مستقيم و توسط شخص سومي است كه از لحاظ علمي هم‌پايه تهيه‌كنندگان مطالب است. بسياري از مقالات كتاب به طور مداوم، كارايي و كيفيت سيستم را براي ايجاد و مديريت محتواي آزاد از بالا به پايين يا از پايين به بالا مورد بررسي قرار داده‌اند.

رشد روز افزون دسترسي به محتواي آزاد و با كيفيت بالا، با مدل تجاري سنتي و مخصوصا منافع ناشران كتاب‌هاي درسي در تقابل است. ديان هارلي كساني را به خاطر مي‌آورد كه سعي مي‌كردند، جلوي پذيرش محتواي باز و ديجيتال را توسط اعضاي هيأت علمي بگيرند. او مي‌گويد: « اين كار علاوه بر صرف وقت، هزينه، دسترسي به ساختارهاي حمايتي و ماهيت علمي محيط دانشگاهي، نياز به تلفيق سيستم سنتي آموزش با فرم ‌جديد محتوايي آن و تحقيقات اين سال‌ها دارد. »

ريچارد برانيوك تلاش مي‌كند با مبنا قرار دادن تحولات دنياي مجازي، آينده آموزش آزاد را پيش‌بيني كند. او با به‌كارگيري واژگان تخصصي ناشران كتاب‌هاي شبكه و وب، مي‌گويد: «ساختار وب 1.0 آغازگر ظهور آموزش و پرورش آزاد بود، در حالي‌كه توليد محتوا در وب 1.0 ساده نبود. امكان انتشار مطالب اولين بار توسط اين سيستم امكان‌پذير شد. با ظهور وب 2.0 كه فرصت تعامل بيشتري را براي كاربران فراهم مي‌كرد، ايجاد محتوا و تلفيق مجدد آن آسان شد. استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و تولد محتوا در وبلاگ‌ها و ويكي‌ها امكان ارتباط نزديك‌تري را فراهم كرد. در حال حاضر دانش‌‌آموزان هم مي‌توانند توليد محتوا كنند. نقش معلمان و اساتيد دارد تغيير مي‌كند. ما شاهد قد علم كردن سيستم جديدي در برابر روش‌هاي سنتي آموزش هستيم. اغلب دانش‌آموزان حاضر به پذيرش سيستم آموزشي يكپارچه در طول دوران تحصيلشان نيستند. آينده، ظهور وب 3.0 را نويد مي‌دهد كه فرصت‌هاي بهتري را با هدايت خودكار و بهره‌گيري از هوش مصنوعي به ارمغان خواهد آورد. شايد براي بهبود كارآيي يادگيري و سنجش آن در روش تازه هنوز زود باشد، اما آن‌چه در حال حاضر حائز اهميت است، تغييرات معني‌دار يادگيري است. »

بخش پاياني كتاب به مقايسه روش‌هاي تازه‌اي مي‌پردازد كه براي درك چگونگي فرايند يادگيري تلاش مي‌كنند. اين پروژه‌ها عبارتند از:

بخش تحقيقاتي آموزش و يادگيري آكادمي كارنگي، SoTL
پروژه سنجش دانش شامل سه بخش ثبت نتايج، ثبت فرايند‌هاي يادگيري و تفكر و تمرين‌هاي دانشگاهي
پروژه «‌كيپ تول‌كيت» يا لابراتوار چندرسانه‌اي آموزشي مبتني بر منبع باز و سيستم مديريت فرايندهاي يادگيري

اين پروژه‌ها الزاما شامل فناوري‌هاي به‌روز و متعدد نيستند، اما روش‌هاي متفاوتي را براي بهبود فرايند يادگيري دروس استاندارد به‌كار گرفته‌اند، مانند بحث و تبادل نظر در جمع‌هاي كوچك دانش‌آموزي، باز‌خواني مطالب به‌عنوان يكي از بخش‌هاي استاندارد در يادگيري و جلساتي براي بحث و تبادل نظر كه در حضور معلمان برگزار مي‌شوند. اين فعاليت‌ها نيازمند زمان و انرژي هستند. ما قبل از اين‌كه خواهان سازگاري دانش‌آموزان و معلمان با روش‌هاي جديد تدريس باشيم، نيازمند برتري بخشيدن آنها به روش هاي قديمي تشويق و تنبيه هستيم.

برنادين چاك فانك، مدير سابق كالج فوت‌هيل دركاليفرنيا، فعاليت‌هاي اين كالج را به عنوان يكي از پيشروان آموزش آزاد و آنلاين به اين شرح توضيح مي‌دهد: «رهبري كليد اصلي حمايت از چنين ايده‌هاي تازه‌اي است. بايد براي تمامي اساتيد و اعضاي كالج به وضوح مشخص شود كه صداقت، تعهد، امانت‌داري و گذشت از ارزش بسيار‌ بالايي در اين مؤسسه برخوردار هستند.» بسياري از نويسندگان اين كتاب معتقدند هيچ چيز به اندازه داشتن روحيه خوب كار گروهي در انتقال بهتر تجربيات مربيان به گروه حائز اهميت نيست.

نشريه نيچر، شماره 457 ژانويه 2009- ترجمه : محبوبه عميدي

كد خبر:3373

تاريخ درج خبر:جمعه 18 بهمن 1387 - 10:18:44

Print نسخه چاپي

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن