تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816388888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش 30 درصدي سطح جنگلهاي لرستان/ ذغال بلوط موجود است!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: كاهش 30 درصدي سطح جنگلهاي لرستان/ "ذغال بلوط" موجود است!
مدير عامل انجمن حاميان جنگلهاي لرستان با اشاره به چالشهاي پيش روي جنگلهاي استان از كاهش 30 درصدي سطح جنگلهاي لرستان طي سالهاي اخير خبر داد.


محمد محسن پويان در گفتگو با خبرنگار باشگاه پيرامون مشكلاتي كه در سالهاي اخير گريبانگير جنگلهاي استان بوده است، اظهار داشت: ما بايد در فعاليت هاي خودمان آينده نگر باشيم چرا كه اگر مي خواهيم زنده بمانيم بايد از محيط زيست و اين منابع خدادادي حراست كنيم.

وي با بيان اينكه اين تشكل بيشتر از جنبه حقوقي پيگير تخلفات و جرايم زيست محيطي بوده است، بيان داشت: در حال حاضر قوانين زيست محيطي كه در كشورمان وجود دارد علي رغم اينكه محدود و ناقص است ولي همين قوانين نيز عملياتي و اجرا نمي شود.

مدير عامل انجمن حاميان جنگلهاي لرستان با بيان اينكه فروش محصولات درختان جنگلي داراي منع قانوني است، يادآور شد: ولي موردي سراغ نداريم كه متوليان امر از مغازه هاي سطح شهر بازديد و اقدام به پلمپ واحدهاي متخلف كرده باشند.

پويان با اشاره به معضل ذغال گيري از درختان بلوط لرستان گفت: حتي ما به صورت كاملا مشهود در سطح شهر مغازه هايي را داريم كه با افتخار مي نويسند "ذغال بلوط موجود است"!

وي با تاكيد بر اينكه اين مورد تخلفات از جرايم مشهود است كه دستگاه قضايي و متوليان امر بايد با آن برخورد كنند، يادآور شد: در اين گونه جرايم مامور ناظر هم مي تواند برخورد و اقدام به جريمه و يا پلمپ واحد كند.

اين فعال محيط زيست استان لرستان با تاكيد بر پيگيري دادگستري استان لرستان براي برخورد با جرايم و تخلفات زيست محيطي، عنوان كرد: ولي متاسفانه ما شاهد اين هستيم كه با وجود داشتن قانون در اين زمينه برخوردي صورت نمي گيرد.

پويان به قانون منع قطع درختان جنگلي اشاره كرد و گفت: ولي متاسفانه در اين زمينه نيز عملا شاهد هيچ گونه برخوردي نيستيم.

وي ادامه داد: در صورتيكه برخوردي با اين افراد صورت مي گيرد محيط زيست، منابع طبيعي و دادگستري استان آمار ارائه دهند كه در سالجاري چقدر برخورد با متخلفان در زمينه قطع درختان صورت گرفته است.

مدير عامل انجمن حاميان جنگلهاي لرستان با اشاره به نقشه هاي موجود از اراضي جنگلي لرستان گفت: با مقايسه نقشه هاي 5 سال گذشته و امروز مشاهده مي كنيم كه سطح جنگلهاي لرستان دست كم 30 درصد كاهش يافته است.

پويان با اشاره به اينكه قوانين محيط زيست مربوط به بيش از 50 سال پيش است، افزود: اين قوانين مربوط به زماني است كه مشكلات ما مشكلات كنوني نبوده است.

وي با تاكيد بر ضرورت تغيير و به روز رساني قوانين مربوط به تخلفات زيست محيطي، عنوان كرد: همان اندازه كه فعالان محيط زيست بايد به فكر حفظ محيط زيست باشند بايد به دنبال راهكارهاي قانوني براي برخورد با متخلفان هم باشند.

اين فعال محيط زيست لرستان با بيان اينكه لرستان يك استان حاصلخيز و سرسبز است ولي قدر اين بركت الهي را نمي دانيم، افزود: متاسفانه مسئولان در اين زمينه انتقاد پذير نيستند وگرنه هدف فعالان محيط زيست جلوگيري از گسترش تخريب ها و احيا منابع خدادادي اين سرزمين است.

پويان خواستار توجه ويژه دادگستري براي پيگيري جرايم زيست محيطي با توجه به نگاه ويژه و مثبت رئيس كل دادگستري استان شد و گفت: در اين زمينه مي توان حتي از ظرفيت شوراهاي حل اختلاف نيز براي برخورد با متخلفان استفاده كرد.

بنابر اين گزارش، در سالهاي اخير زيستگاههاي منحصر به فرد زاگرس در استان لرستان مورد بي مهري هاي زيادي قرار گرفته است به طوريكه آتش سوزي، تغيير كاربري، تجاوز به مراتع و عرصه هاي جنگلي و در كنار اين عوامل خشكسالي و ريزگردهاي عربي قلب زاگرس را نحيف و بيمار كرده است به طوريكه به نظر مي رسد بايد هر چه سريعتر برنامه ها براي احيا اين منطقه از زاگرس آغاز شود.

استان لرستان به عنوان بام طبيعت ايران ميزبان يكي از غني ترين رويشگاه هاي اصلي گونه منحصر به فرد بلوط در غرب كشور است كه از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان هاي فارس و خراسان جنوبي در رده سوم كشور قرار گرفته است.

همچنين جنگلهاي استان لرستان در بين استانهاي زاگرس نشين بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

اين در حاليست كه در سالهاي اخير جنگلهاي زاگرس تهديدات بسياري را تجربه كرده و در اين بين بخش عظيمي از وسعت اين جنگلهاي ارزشمند از دست رفته اند. استان لرستان نيز از گزند آسيبها در امان نمانده و متاسفانه تخريبهاي خرد و كلان بسياري را تجربه كرده است.

جنگلهاي بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته اند و به اعتقاد كارشناسان به خطر افتادن آنها مي تواند تاثيرات بسيار پيچيده اي بر روي كل اكوسيستم ناحيه زاگرس در پي داشته باشد./س

پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن