تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821195378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كيفيت جشنواره تئاتر فجر برآيند داشته‌هاي نمايشي كشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كيفيت جشنواره تئاتر فجر برآيند داشته‌هاي نمايشي كشور است
تهران - دبير سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر وجود نقاط قوت و ضعف در اين رويداد هنري را طبيعي دانست وگفت: جشنواره حاصل مشاركت تمامي دلسوزان عرصه هنرهاي نمايشي و كيفيت آن برآيند داشته هاي نمايشي كشور است.


به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، "رحمت اميني" روز چهارشنبه در نشست خبري سي امين جشنواره تئاتر فجر و همزمان با افتتاح اين رويداد هنري گفت: از امروز كه شاهد آغاز رسمي جشنواره هستيم بايد نظاره گر عملي شدن حرف هايي باشيم كه تا به حال از زبان من دبير تا مديران بخش هاي مختلف اين رويداد زده شده است.

وي ادامه داد: امروز ديگر زمان عمل گرايي است و نبايد به حرف زدن بسنده كنيم. درمدت زمان بسيار محدودي كه در اختيار داشتم سعي كردم به تمام وعده هايم جامه عمل بپوشانم و باز هم تاكيد مي كنم كه نگاه كيفي مهمترين نگاهي بود كه در اين دوره از جشنواره مدنظر مسوولان برگزاري اين رويدادهنري بود.

اميني با اعلام خبر تجليل از چهار پيشكوت هنر نمايشي كشور در خلال برگزاري جشنواره فجر گفت: جمشيد مشايخي و اسماعيل خلج از بازيگر عرصه تئاتر، شيرين بزرگمهر مدرس و طراح صحنه و احمد جولايي بنيانگذار دانشكده هاي تئاتري كشور بويژه در استان بوشهر، همزمان با شروع بخش اجراهاي صحنه اي اين جشنواره روز 12 بهمن ماه طي مراسمي مورد تجليل و تقدير قرار مي گيرند.

به گفته وي، مهدي هاشمي، هما روستا، امين تارخ، محمدباقر قهرمان و مسعود دلخواه به عنوان داوران بخش مسابقه ايران و "ژاك لسر" از فرانسه، "كن كامرون" از كانادا، "دومنيك كمپل" از ايرلند، گلاب آدينه و سعيد كشن فلاح ار كشورمان، به عنوان داوران بخش مسابقه بين الملل اين دوره از جشنواره تئاتر فجر انتخاب شدند.

دبير سي امين جشنواره تئاتر فجر درمورد فعاليت رسمي كميته ارتباط دانشجويي با جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان كرد: از ميان 120 دانشجوي متقاضي براي همراهي با دبيرخانه جشنواره، 20 نفر انتخاب شدند و مابقي افراد روز 9 بهمن از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر به گيشه تئاترشهر معرفي مي شوند تا بليت نمايش هاي جشنواره را با تخفيف 50 درصد تهيه كنند.

وي ادامه داد: همچنين از بعدازظهر 9 بهمن، گيشه تئاترشهر به روي ساير دانشجويان باز خواهد شد تا با تخفيف (20درصد) بليت هاي اين رويداد را تهيه كنند؛ بليت هاي باقي مانده نيز در طول برگزاري جشنواره تئاترفجر از طريق گيشه به مخاطبان عرضه شود.

اميني با اعلام خبر رونمايي از تمبر سي امين جشنواره بين المللي تئار فجر در روز 12 بهمن، گفت: به سبب انتقادهاي وارد شده مبني بر عدم وجود داوران انجمن منتقدان جهان در اين دوره از جشنواره تصميم داريم تا با تعامل هاي صورت گرفته از حضور انجمن منتقدان نمايش داخل كشور در بخش هايي از جشنواره استفاده كنيم.

دبير سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در پاسخ به خبرنگار ايرنا مبني بر شيوه برقراري تعامل و استفاده از رابطه هاي فردي و حرفه اي براي دعوت از گروه هاي بين المللي گفت: گروه هاي حرفه اي تئاتر در جهان براي دو يا سه سال آينده خود برنامه ريزي كرده اند و در مدت كوتاهي كه دراختيار داشتيم، نمي توانستيم تمامي گروه ها را به شيوه‌هاي مختلف دعوت كنيم.

** انتخاب كارگاه‌هاي آموزشي بر اساس اصول علمي

محمودرضا رحيمي، مدير بخش كارگاه هاي آموزشي جشنواره سي ام تئاتر فجر در اين نشست با تاكيد بر انتخاب مدرسان طراز اول و صاحب نام براي حضور در اين كارگاه ها گفت: به عنوان يك معلم، اطلاع رساني و آموزش علمي و پايه اي را براي رشد و توسعه تئاتر در كشور ضروري مي دانم و در انتخاب مدرسان كارگاه ها به شيوه علمي انتقال اصول تئاتري اساتيد بسيار تاكيد داشته ام.

وي ادامه داد: از ميان مدرسان دعوت شده چند نفر به دليل بيماري و يا فشرده بودن برنامه هاي اجرايي شان نتوانستند در اين كارگاه ها حاضر شوند اما با ارسال مقاله‌هاي بسيار مفيد ياريگر ما در اين بخش بودند كه اين مقالات براي ترجمه و انتشار در اختيار بخش كتاب جشنواره قرار گرفته است.

رحيمي با توجه به محدود بودن فضاي برگزاري كارگاه هاي آموزشي گفت: اولويت انتخاب حاضرين بر اساس نيازسنجي هاي به عمل آمده صورت گرفته است و تنها تقاضاي من از مسوولان اين رخداد اين است كه جهت انتقال مباني اين كارگاه ها به خبرنگاران اجازه حضور در اين كارگاه‌ها داده شود.

** افزوده شدن يك رسانه جديد به رشد محتوايي و كيفي تئاتر مي انجامد

ايوب آقاخاني، مدير بخش "راديو تئاتر" جشنواره فجر در اين نشست اظهار اميدواري كرد كه فشرده برگزار كردن جشنواره تئاتر فجر براي مسوولان تبديل به سنت نشود.

وي گفت: برپايي بزرگترين اتفاق نمايشي كشور در فاصله چند ماه به هيچ وجه قابل دفاع نيست اما خوشحالم كه مسير اين جشنواره براي نيل به مقصد با همت تمامي دست اندركاران در مسير مطلوبي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: آغاز حضور بخش "راديو تئاتر" در جشنواره فجر به دوره بيست و ششم باز ميگردد اما در دوره بيست و نهم اين بخش بنا به دلايلي كنار گذاشته شد و مجددا در سي امين دوره با استقبال دبير جديد و حمايت هاي مركز هنرهاي نمايشي راديو و راديو نمايش بار ديگر شاهد اجراي "راديو تئاتر" هستيم.

دبير بخش "راديو تئاتر" جشنواره تئاتر فجر با اعلام حضور 14 نمايش در اين بخش گفت: در ابتدا بنا بر حضور هفت نمايش بود اما به دليل استقبال گروه هاي شركت كننده اين تعداد دو برابر شد و از امروز تا 12 بهمن ماه در ساعات 15 و 18 شاهد اجراي زنده "راديو تئاتر" در تالار انتظامي خانه هنرمندان هستيم كه اجراي ساعت 18 به صورت زنده از شبكه راديويي نمايش براي شنوندگان پخش مي شود.

** انتخاب آثار اجرايي در بخش استاني با توجه به ظرفيت هاي موجود

پيمان شريعتي، مدير بخش استاني تئاتر فجر با اعلام استقبال خوب گروه هاي براي اجرا در استان هاي ميزبان اين دوره از جشنواره گفت: در استان گلستان با درگير شدن شش شهرستان شاهد اجراي نمايش هايي هستيم كه توسط اعضاي "يونيماي" ايران شكل گرفته اند و همچنين براي ساير استان ها نيز بنا به ظرفيت هاي موجود آن استان ها آثاري را انتخاب كرده ايم.

وي ادامه داد: براي انتخاب آثار تهراني جهت حضور در اين بخش با موانع متعددي از جمله آماده نبودن كارهاي بخش "چشم انداز" و يا درگير بودن بازيگران برخي از نمايش ها در ساير آثار نمايشي حاضر در جشنواره رو به رو بوديم اما با كار كارشناسي دقيق و همچنين توجه به سالن هاي مورد نياز نمايش هاي انتخابي آثار خوبي را براي اجرا در اين بخش آماده كرديم.

مدير بخش استاني تئاتر فجر با اعلام خبر برگزاري نمايشگاه كتاب در اين استان ها گفت: در كنار اين نمايشگاه تخصصي شاهد برگزاري برخي كارگاه هاي آموزشي داخلي و بين المللي در اين استان ها هستيم و به دليل استقبال مطلوب هنرمندان شهرستاني بعد از جشنواره شاهد اجراي گروه هايي از تهران به شهرستان ها جهت اجراي عمومي و يا برگزاري كلاس هاي آموزشي هستيم.

** نمايش هاي خياباني جشنواره در سه بخش اجرا مي شوند

مجيد امرايي مدير بخش نمايش هاي خياباني جشنواره تئاتر فجر با اعلام اين خبر افزود: بخش هاي "آييني"، "مسابقه" و "منتخبين جشنواره" سه بخش نمايش هاي خياباني تئاتر فجر هستند و همچنين با وجود پيشنهاد دعوت از چهار گروه نمايش خارجي دو گروه نمايش "اسب سواران" از فرانسه و "من، تو، او، ما، شما، ايشان" از تركيه در اين بخش حضور دارند.

وي ادامه داد: امسال براي اولين بار دو مقاله تخصصي درباره تئاتر خياباني در كتابي به چاپ خواهد رسيد.

امرايي با اشاره به آنكه نمايشگران خياباني با توجه به اينكه بيشترين آمار جذب مخاطبان را به خود اختصاص داده اند اما كمترين ميزان بودجه دريافتي به عنوان كمك هزينه به آنها پرداخت مي شود و اميدوارم كه اين روند در آينده با دقت بيشتري مورد بازنگري قرار گيرد.

مدير دفتر نمايش خياباني مركز هنرهاي نمايشي همچنين يادآور شد: در سال جاري 2800 اجراعمومي توسط 280 گروه نمايشي در 26 استان زير نظر اين دفتر برگزار شده و 175 گروه تا به امروز پروانه فعاليت دريافت كرده اند.

امرايي گفت: اميدوارم تا شرايط استفاده براي اجراي عمومي در 70 فضاي مستعد در سراسر كشور كه پيشنهاد آنها ارائه شده است توسط مسوولان مورد قبول واقع شود.

سي امين جشنواره بين المليل تئاتر فجر از پنجم تا 22 بهمن ماه در تهران و پنج استان كشور برگزار مي شود.

فراهنگ**ا.خ**1588

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30780581

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن