تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805834504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه سـنگـيـن بـحـران اقتـصــادي بر روابط كشورهاي اروپايي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سايه سـنگـيـن بـحـران اقتـصــادي بر روابط كشورهاي اروپايي
خبرگزاري فارس: اگر سال­هاي گذشته، اقتصاد مهمترين محور و ستون استواري بناي اتحاديه اروپا تلقي مي‌شد و انتظار مي­رفت اين ستون باعث ارتقاي همكاري­ها ميان كشورها و در نهايت رفع مخاصمات سياسي شود؛ به نظر مي­رسد با تداوم بحران، اقتصاد به عاملي مهم براي واگرايي اروپا مبدل شود.


تجربه روند همگرايي در اتحاديه اروپا نشان داده است كه نقطه قوت همگرايي در ميان دولت­هاي عضو آن همگرايي در حوزه مسائل اقتصادي و تجاري بوده است و اتحاديه اروپا هرگز نتوانسته است همانند حوزه­هاي اقتصادي در سطح مسائل سياست خارجي و امنيتي نيز همگرايي را به بالاترين سطح خود برساند. در واقع، تا كنون همگرايي اقتصادي نقطه قوت و همگرايي سياسي نقطه ضعف روند كلي همگرايي در اتحاديه اروپا بوده است. از اين رو، در يك كلام مي­توان گفت كه سنبل وحدت و همگرايي اروپايي همكاري اين كشورها در حوزه اقتصادي بوده است و اتحاديه همواره به همگرايي بي­نظير اقتصادي خود نازيده است.

بحراني بي­سابقه
شايد همگرايي اروپايي به خصوص همگرايي اقتصادي هيچگاه در طول تاريخ شكل­گيري آن به اندازه امروز در معرض آزمون قرار نگرفته است. بروز بحران اقتصادي كنوني در حوزه اتحاديه اروپا به مثابه يك آزمون بزرگ، اين همگرايي بي­نظير را با چالش­هاي جدي مواجه ساخت. روي آوردن كشورها در نتيجه اين بحران به سياست­هاي ملي و كم توجهي به طرح­هاي فراملي در قالب اتحاديه و بحث­هايي مبني بر خروج كشورهايي همانند يونان و انگليس از اتحاديه همگي همگرايي اقتصادي بي‌نظير اروپايي را لكه­دار كرد.

اگر چه در اين ميان دو كشور مهم فرانسه و آلمان كه همواره به عنوان موتور محركه اتحاديه اروپا شناخته شده‌اند، به علت برخورداري از شاخص­هاي اقتصادي بهتر درصدد حفظ بالاترين سطح همگرايي بوده­اند، اما شايد مهمترين پيام اين بحران براي اتحاديه اروپا اين است كه اين اتحاديه با وجود تحكيم ساختارهاي همگرايانه خود در طول نيم قرن گذشته، حتي در مسائل اقتصادي كه نقطه قوت همگرايي آن به شمار مي­آمد نيز با خطر گرايش­هاي ملي­گرايانه مواجه است.

در چنين شرايطي، سوالي كه پيش روي وحدت اقتصادي اروپايي وجود دارد اين است كه آيا اين وحدت تنها در زمان ثبات و رونق اقتصادي كارآمد است و اگر ساختارهاي فراملي نتوانند در مواقع بحراني كارايي خود را نشان دهند آيا از همگرايي جز نامي باقي خواهد ماند؟ در پاسخي كوتاه مي­توان گفت كه همگرايي اروپايي زماني مي­تواند در بالاترين سطح خود قرار داشته باشد و موفق‌ترين عملكرد را از خود نشان دهد كه در شرايط بحراني كشورهاي عضو را مجاب كند كه طرح­هاي همگرايانه مناسب‌ترين شيوه براي پاسخ به بحران است، اگر غير از اين باشد چيزي كه مسلم است ظهور گرايش­هاي ملي­گرايانه است.

‘چالز گاتي’ استاد دانشگاه و كارشناس “مركز تحليل سياست­هاي اروپايي” ماه گذشته در مقاله­اي نوشت در ۲۵ سال گذشته مرزهاي اتحاديه اروپا گسترش يافته است؛ با اينكه در ۶۰ سال گذشته منازعه اصلي در اروپا، ميان افزايش همگرايي و تقويت حاكميت­ها بود اما چيزي كه اكنون اتحاديه را بسيار تهديد مي­كند موضوعي متفاوت است.

وي با برشمردن برخي چالش­هاي در برابر اين اتحاديه (در سال­هاي ۱۹۵۴، ۱۹۶۵، ۱۹۹۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷)، حكومت­هاي ملي و تصميمات بعضي كشورها را در شكل­دهي به آن‌ها دخيل دانست و افزود: در هر يك از اين موارد، كشورها يا مي­خواستند حاكميت ملي خود را تقويت كنند و يا تلاش كردند سرعت همگرايي را كم كنند و يا مانع آن شوند. ولي در هر مقطع، همگرايي بر حاكميت ملي كشورها برتري داشت، زيرا خاطرات جنگ جهاني دوم همه را متقاعد مي­كرد كه جنگ در اين قاره به دليل قطبي شدن كشورهاي قاره و توجه صرف به حاكميت­ها رخ داده است و تنها همگرايي مي­تواند احتمال وقوع جنگ را كم كند، زيرا ناسيوناليسم و عوارض آن را كاهش مي­دهد و باعث سعادت اروپا مي­شود. وي بحران فعلي را بسيار مهمتر و تاثيرگذارتر عنوان كرد و گفت:‌ در سال ۲۰۱۱ اروپا از نظر ذهني تغيير كرده است، اين يك بحران سيستماتيك است كه همه جوانب اتحاديه اروپا را در بر مي­گيرد. اين بحران در عين حال موجي از ناسيوناليسم به‌ويژه در شكل مالي و اقتصادي كشورهاي اتحاديه اروپا را در بر گرفته است.

از اين رو، با وجودي كه برخي مقامات و روزنامه­ها در اروپا شرايط را بحراني ندانسته و آن را مشكلي قابل حل تعريف مي­كنند، اما بسياري از رسانه­ها از وخامت اوضاع خبر مي­دهند به گونه­اي كه نه تنها اين بحران حل نمي­شود، بلكه كشورهاي ديگري را در خود خواهد بلعيد. وال استريت ژورنال نوشت: «موضوع بانك­ها و بدهي­هاي يونان و ايرلند موضوعي است كه اتحاديه اروپا را در آستانه فروپاشي قرار مي­دهد، سياستگذاران اروپا بايد با بحران­هاي بعدي مقابله كنند. بازپرداخت بدهي­ها براي ايرلند، پرتغال و يونان بسيار سخت است و موجب خواهد شد كه اروپاي دو سرعته ايجاد شود. ضمن اينكه بحران­هاي سياسي هم اين كشورها را تهديد مي­كند». اين روزنامه در عين حال نوشت: «ممكن است برخي كشورها از اين اتحاديه جدا شوند اما اين به معناي واگرايي و تضعيف اتحاديه اروپا نيست».

تلاش­هاي اتحاديه اروپا براي حل بحران
در شرايط فعلي اوضاع در اروپا بسيار متشنج شده است و مقامات كشورهاي قدرتمند به ويژه فرانسه و آلمان كه از بزرگترين وام دهندگان به يونان هستند تلاش دارند با اقداماتي ابتدا از التهاب اوضاع و اعتراض­هاي مردمي در يونان و اسپانيا كم كنند تا مانع از تسري اين شرايط بد به كشورهاي ديگري همچون پرتغال و ايرلند كه با وضعيت بد اقتصادي دست و پنجه نرم مي­كنند، شوند و سپس موضوع را به صورت بنيادي حل كنند.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در تلاشي براي رهبري اروپا در حل اين بحران با ارايه پيشنهاد كمك مالي به يونان از اين كشور خواسته است تا با افزايش ماليات­ها و در دستور كار قرار دادن قوانيني كه منجر به رياضت اقتصادي و كاهش هزينه­ها مي­شود راهي را براي بازپرداخت بدهي­ها پيدا كند. علاوه بر اين، اتحاديه اروپا به منظور پيشگيري از بحران‌هاي مالي آتي در اتحاديه و حفظ ثبات مالي در اروپا اقدام به اجراي برنامه تسهيلات ثبات مالي در اروپا (EFSF) كرده كه بر اساس آن با حمايت اداره مديريت بدهي‌هاي آلمان، اوراق بهادار به بازار عرضه مي‌شود تا منابع مالي لازم براي اعطاي وام به كشورهاي منطقه يورو كه با مشكلات مالي روبرو هستند، فراهم شود. همچنين از منابع مالي مزبور مي‌توان براي تقويت سرمايه بانك‌ها و خريد بدهي‌هاي دولتي استفاده كرد. صدور اين اوراق بهادار همراه با تضمين كشورهاي عضو منطقه يورو به نسبت سهم آن‌ها در سرمايه پرداخت شده بانك مركزي اروپا مي‌باشد.

در كنار اين تسهيلات، وام‌هايي حداكثر تا ۶٠ ميليارد يورو با اتكا به منابع مالي گردآوري شده توسط كميسيون اروپا با استفاده از بودجه اتحاديه اروپا به عنوان وثيقه و نيز وام‌هايي حداكثر تا ٢۵٠ ميليارد يورو از سوي صندوق بين‌المللي پول اعطا مي‌شود كه در مجموع يك تور امنيتي مالي تا ٧۵٠ ميليارد يورو فراهم مي‌آورند.

با اين حال، بايد توجه داشت كه اين تدابير جنبه موقتي دارند و پيش‌بيني شده تا ٣٠ ژوئن ٢٠١٣، به آن‌ها خاتمه داده شود. به منظور دائمي ساختن اين ترتيبات، برنامه‌‌اي تحت عنوان ساز و كار ثبات اروپايي(ESM) تحت بررسي قرار دارد كه قرار است جانشين برنامه موسوم به EFSF در اواسط ٢٠١٣ شود.

از سوي ديگر، برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند كه ارايه اين پيشنهادات به كشورهاي داراي رشد اقتصادي معقول، مفيد به نظر مي­رسد، اما در كشورهاي مورد بحث همچون ايرلند، پرتغال و يونان، نرخ رشد تقريبا صفر است و نمي­توان اميدي به اين راه­حل داشت.

“روسيه امروز” اخيرا در مورد شرايط وخيم همگرايي در اروپا نوشت: به اعتقاد نمايندگان پارلمان آلمان، كمك­هاي مالي براي مقابله با بحران در يونان، اروپا را به سمت واگرايي مي­برد. مردم آلمان احساس مي كنند اين ظلم است كه آن‌ها بايد براي كمك­هاي مالي به كشورهاي ديگر تحت فشار قرار گيرند.

“كلاوس پيتر ولش” نماينده پارلمان اين كشور اعتقاد دارد كمك­ها نه به كشورهاي اعطا كننده و نه به كشور گيرنده كمكي نمي­كند؛ كشورها بايد خودشان به تنهايي، مشكل خود را رفع كنند. وي خاطر نشان كرد: در معاهده اتحاديه اروپا تصريح شده است كه نبايد هيچگونه كمك­هاي مالي براي كشورها در نظر گرفت، زيرا بنيان­هاي مالي را برهم مي­ريزد. “ماركت نيوز” به نقل از “اولي رهن” كميسيونر اقتصادي و پولي اتحاديه اروپا نوشت : بحران مالي، اساس اتحاد در اروپا را دچار مخاطره كرده است. وي خاطر نشان كرد: اروپا مجبور است از نظر سياسي اقدامي كند در غير اين صورت خطر انفجار از درون آن را تهديد مي­كند. كميسيونر اقتصادي و پولي اتحاديه اروپا هشدار داد: «اين خطر وجود دارد كه دستاوردهاي اتحاديه اروپا از دست برود».

چشم انداز پيش رو
اگر سال­هاي گذشته، اقتصاد مهمترين محور و ستون استواري بناي اتحاديه اروپا تلقي مي­شد و انتظار مي­رفت اين ستون باعث ارتقاي همكاري­ها ميان كشورها و در نهايت رفع مخاصمات سياسي شود؛ به نظر مي­رسد با تداوم بحران، اقتصاد به عاملي مهم براي واگرايي اروپا مبدل شود. دراين نكته ترديدي نيست كه بحران در منطقه يورو اعتماد به اتحاديه اروپا را در ميان افكار عمومي اروپا به ويژه در كشورهاي بزرگ اروپايي كه قسمت اعظم بار مالي اعطاي كمك به كشورهاي بحران زده را تحمل مي‌كنند، كاهش داده است.

اما از سوي ديگر، نبايد فراموش كرد كه همگرايي اروپايي پروژه‌اي است كه توانسته است در طول دهه­هاي گذشته جايگاه اروپا در نظام بين‌الملل كه با افزايش نقش‌آفريني قدرت‌هاي نوظهور مانند چين و هند روبه‌روست، ارتقا بخشد. مسئله­اي كه (توان رقابت با اقتصادهاي نوظهور چين و هند) به نظر مي­رسد خارج از توان انفرادي دولت­هاي اروپايي باشد. از اين‌رو، نجات يورو در سرلوحه اقدامات رهبران اروپايي قرار گرفته است و باوجود مشكلات موجود، آن‌ها چاره‌اي جز حفظ فرايند همگرايي و تقويت و تعميق آن ندارند.

ياسر نورعلي وند/
منبع : رصد
انتهاي متن/

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن