تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816597843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به رغم ثبات قيمت در بازار‌هاي جهاني، بازار داخلي با رشد قيمت همراه بوددلار باز هم بهانه رشد قيمت آهن شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: به رغم ثبات قيمت در بازار‌هاي جهاني، بازار داخلي با رشد قيمت همراه بوددلار باز هم بهانه رشد قيمت آهن شد
گروه بورس كالا – در معاملات 10 روز اخير به‌رغم آرامش بازارهاي جهاني، بازارهاي داخلي در التهاب به سر مي‌برد، اما آنچه اهميت دارد تحليل معامله‌گران از آينده بازار است، اما تا امروز شرايط نشان داده كه عملا بازار قابل پيش‌بيني نيست و انتظارات و واقعيات موجود با آنچه اتفاق مي‌افتد متناقض بوده.


از يكسو با توجه به اينكه در بخش بيلت و ورق رشد قيمت‌ها انگيزه واردات به‌وجود آورده، احتمال دارد با وارد شدن اين كالاها روند رو به رشد قيمت‌ها متوقف شود؛ ضمن اينكه تقاضاي زيادي هم در بازار وجود ندارد. از سوي ديگر در بازار مقاطع نيز طي دو هفته اخير محموله‌هاي قبلي كه به صورت سلف فروخته شده به بازار عرضه شد و اين موضوع انتظار كاهش و توقف روند رو به رشد قيمت‌ها را ايجاد كرد. اما با وجود اين تحليل‌ها هنوز اين انتظارات به نتيجه نرسيده و همچنان قيمت‌ها رو به رشد است. سايت مركز خدمات به بررسي تازه‌ترين تحولات بازار پرداخته كه در ادامه مي‌خوانيد.
بيلت جهاني در سكوت
هفته گذشته قيمت درخواستي خريد بيلت سي‌آي‌اس به 580 تا 585 دلار هر تن فوب رسيد و قيمت‌هاي پيشنهادي بين 595 تا 615 دلار در هر تن فوب است. تقاضاي واقعي در 585 دلار وجود دارد. اين روند دور از انتظار نبود؛ چون بسياري از بازارهاي خريدار بيلت سي‌آي‌اس فعلا در سكوت هستند.
سي‌آي‌اس به تركيه در 605 دلار سي‌اف‌آر هم فروش داشته كه 15 دلار نسبت به معاملات قبلي افت داشته است. در بازار داخلي تركيه بيلت 620 تا 625 دلار درب كارخانه بود. تركيه بيلت را به شمال آفريقا در 610 دلار فوب عرضه كرده، ولي خريداري ندارد. اسپانيا بيلت را 465 تا 470 يورو (590 تا 597 دلار) هر تن فوب پيشنهاد داد؛ در حالي كه قيمت پيشنهادي ايتاليايي‌ها 630 دلار هر تن فوب بود. هفته گذشته متوسط قيمت بيلت در بورس لندن 2 دلار افت داشته به 530 دلار در هر تن رسيد.
در چين قيمت بيلت با افزايش خريد قبل از تعطيلات بالا رفت، ولي به نظر مي‌رسد اين روند ماندگار نباشد. قيمت فعلي 589 دلار با 17 درصد ماليات بر ارزش افزوده كه نسبت به هفته قبل تا 7 دلار بالا رفته است. كره به دنبال رساندن قيمت بيلت صادراتي خود به 640 دلار فوب است؛ يعني 10 تا 15 دلار افزايش. قيمت‌هاي درخواستي فعلي 625 تا 630 دلار هر تن فوب است. قيمت پيشنهادي فعلي بيلت كره در بازار جنوب شرق آسيا 660 دلار هر تن سي‌اف‌آر بود پيش از اين بيلت كره 648 تا 650 دلار هر تن سي‌اف‌آر فيليپين معامله شده بود و صادر كننده‌ها قيمت را بالابرده‌اند تا افزايش هزينه‌ها را جبران كنند. هفته گذشته بيلت سي‌آي‌اس 640 دلار هر تن سي‌اف‌آر اندونزي معامله شد. قيمت فعلي بيلت سايز 120 ميلي‌متر سي‌آي‌اس 650 تا 660 دلار هر تن سي‌اف‌آر است. در عربستان بيلت تركيه 630 تا 635 دلار هر تن فوب و محصول سي‌آي‌اس 645 دلار هر تن سي‌اف‌آر عربستان است.
سردرگمي بازار داخلي بيلت
طي 10 روز اخير بيلت در بازار داخلي شرايط مبهمي را پشت سر گذاشت. به‌رغم آنكه قيمت پايين نيامد، ولي فروشنده‌ها تكليف خود را نمي‌دانستند. خريدارها هم در حد نياز معامله مي‌كردند، علت اصلي سردرگمي بازار ناشي از مساله تكليف نرخ ارز و مساله گشايش اعتبارات بود. با شروع تنش در بازار ارز قيمت بيلت هم بالا رفت، اما معامله چنداني با قيمت‌هاي پيشنهادي صورت نگرفت.
مهم‌ترين نگراني تجار روند گشايش اعتبار و مبادله اسناد است و همين امر باعث محدوديت حجم عرضه از طرف واردكننده‌ها شده است. از سوي ديگر قيمت‌ها در خارج تغيير زيادي نكرده است. بيلت با حواله ارزي در قيمت 650 تا 660 دلار هر تن سي‌اف‌آر بنادر شمالي ايران عرضه مي‌شود كه قيمت تمام شده آن با احتساب دلار در قيمت 1400 تومان در حداكثر 1020 تومان هر كيلو تحويل انزلي خواهد بود. بنابراين انتظار افزايش قيمت يا جهش آن ضعيف است؛ ضمن آنكه در ماه‌هاي اخير مقدار زيادي بيلت خريداري شده كه در ماه‌هاي آينده به ايران حمل خواهد شد.
تغيير جزئي قيمت مقاطع در بازار‌هاي جهاني
هفته گذشته قيمت ميلگرد صادراتي تركيه كه 25 دلار در هر تن نسبت به هفته قبل كاهش داشت در 655 دلار هر تن فوب معامله شد. پايان سال 2011 افزايش خريد مصر موجب شد قيمت ميلگرد تركيه بالا برود، ولي افت ناگهاني تقاضا در سال نو موجب نگراني صادركننده‌ها شده است. اين روز‌ها بازار داخلي ميلگرد تركيه در سكوت است و در بازار صادرات خريداران از معامله در تناژ بالا اجتناب مي‌كنند. قيمت در اسكندريه به 651 دلار درب كارخانه بدون ماليات بر ارزش افزوده رسيد و در 14 دلار پايين‌تر هم تقاضا نيست. هفته اخير قيمت ميلگرد در شمال اروپا 15 تا 20 يورو در هر تن نسبت به دسامبر بالا رفته و كارخانه‌ها در 580 يورو درب كارخانه معامله كرده‌اند. برخي از كارخانه‌هاي آلماني نيز در 600 يورو هر تن فروش داشته اند. در هر حال در تناژ بالا معامله زيادي نشده و تجار در خريد خيلي محتاطند. توليد‌كنندگان جنوب اروپا با توجه به نرخ يورو و مناسب‌تر بودن كرايه حمل برخي مشتريان تركيه را به خود جلب كرده‌اند. قيمت در بازار نقدي ميلگرد آمريكا 760 تا 780 دلار هر شورت تن درب كارخانه بود. قيمت 795 دلار هر شورت تن نيز شنيده شده است. بايد ديد قيمت‌هاي فوريه طبق برخي انتظارات بالا خواهد رفت يا نه. بازار ميلگرد وارداتي در جنوب شرق آسيا با نزديك شدن تعطيلات لونار در سكوت بود. دو هفته قبل ميلگرد چين 630 تا 635 دلار هر تن سي‌اف‌آر معامله شده بود و هنوز تغييري نكرده چون بازار داخلي نيز راكد است. قيمت پيشنهادي تركيه 700 دلار در هر تن سي‌اف‌آر و محصول كره 680 دلار سي‌اف‌آر بوده است. در چين قيمت ميلگرد 641 تا 645 دلار هر تن با 17 درصد ماليات بر ارزش افزوده بود كه تغييري نداشت. در بورس شانگهاي 681 دلار هر تن معامله شد كه تغييري جزئي داشت.
سرازير شدن محموله‌هاي خريداري شده به بازار
بازار مقاطع در دو هفته گذشته كساد بود ولي با تغيير نرخ ارز فعال شد. از طرف ديگر محدوديت عرضه كارخانه‌ها باعث اميدواري بازار شد هر چند كه نگاه بازار بيشتر به تقاضاي ضعيف است و همين امر باعث شد كه پيش‌بيني تقاضاي بالاي 150 هزار تن در بورس محقق نشود و به 88 هزار تن كه نزديك به حجم عرضه ذوب‌آهن بود، برسد. به علت بالا رفتن قيمت ميلگرد در هفته‌هاي قبل تيرآهن در هفته گذشته روند نزولي داشت؛ ضمن آنكه حجم تقاضاي آن هم پايين آمده است. ميانگين قيمت ميلگرد در تهران در ابتداي هفته گذشته يك هزار و 171 تومان و در مبادي يك هزار و 164 تومان بود كه با رشد نرخ دلار اين قيمت‌ها هم افزايش پيدا كرد. متوسط قيمت تيرآهن هم براي سايزهاي 14 تا 28، هر كيلو يك هزار و 155 تومان بود كه تغيير محسوسي نشان نداد و تقريبا ثابت ماند؛ ولي عرضه كارخانه‌ها محدود بود. بسياري از عرضه‌هاي ماه‌هاي قبل كارخانه‌ها كه تحويل آنها براي بهمن ماه بوده است در قيمت‌هاي پايين انجام شد كه با تحويل آنها بازار ميلگرد رو به آرامش خواهد رفت؛ البته نظر عده‌اي از دست‌اندركاران اين است كه با محدوديت عرضه فعلي كارخانه‌ها اين خريدها بازار را دچار تنش نخواهد كرد و قيمت پايين نمي‌آيد البته اگر كارخانه‌ها براي تامين مالي خود در پايان سال حجم عرضه را بالا نبرند اين ديدگاه صحيح است بزرگ‌ترين مشكل بازار ضعف تقاضاست كه باعث احتياط شديد تجار شده است.
رشد قيمت ورق سي آي اس
قيمت ورق در شمال اروپا همچنان صعودي بود. تازه‌ترين قيمت پايه پيشنهادي كارخانه‌هاي شمال اروپا 510 تا 530 يورو هر تن درب كارخانه براي توليد اواخر فوريه و مارس اعلام شده كه 10 تا 20 يورو بالا رفته است. در جنوب اروپا هفته گذشته ورق گرم در قيمت پايه 510 تا 515 يورو درب كارخانه تحويل مارس معامله شد. براي ورق گرم ايتاليا به تركيه و خاورميانه در 480 تا 490 يورو هر تن فوب امكان فروش وجود دارد. در بازار آمريكا قيمت نقدي ورق گرم 720 تا 750 دلار هر شورت تن بود. تجار ورق در تركيه همچنان منتظر بودند. ضعف تقاضا اجازه نمي‌دهد قيمت بالا برود. قيمت ورق در تركيه نسبت به هفته قبل بالا رفته، ولي تقاضا همچنان ضعيف است. كارخانه‌ها ورق گرم كويل را 660 تا 670 دلار هر تن درب كارخانه پيشنهاد مي‌كنند ورق گرم اوكراين 600 تا 610 دلار هر تن سي‌اف‌آر است.
صادر‌كنندگان ورق سي‌آي‌اس قيمت‌ها را بالا برده‌اند و كارخانه ام ام ك ورق گرم را 630 تا 640 دلار فوب درياي سياه در هر تن عرضه مي‌كند. از آنجايي كه قيمت‌ها در بازارهاي صادرات سي‌آي‌اس از جمله هند، تركيه و حوزه مديترانه بالا رفته و قيمت مواد اوليه اصلي رو به بالا است افزايش 5 تا 10 دلاري به راحتي پذيرفته خواهد شد. كره به دنبال افزايش قيمت صادراتي ورق گرم به 730 تا 740 دلار هر تن سي‌اف‌آر جنوب شرق آسيا بود، ولي خريداران جنوب شرق آسيا اين قيمت را نپذيرفته‌اند. ظاهرا ورق گرم ژاپن براي تحويل ماه مارس 636 دلار سي‌اف‌آر ويتنام معامله شده و محصول روسيه در 610 دلار سي‌اف‌آر. هفته گذشته ورق گرم چين در 615 دلار در هر تن سي‌اف‌آر معامله شد. بايد ديد پس از تعطيلات سال نو چه اتفاقي مي‌افتد. در بازار ورق چين قيمت ورق گرم تا حدود 3 دلار بالا رفته و فعلا بازار نيمه تعطيل است. قيمت فعلي ورق گرم 671 تا 673 دلار با 17 درصد ماليات ارزش افزوده است.ورق گرم روسيه به مصر در 650 تا 660 دلار سي‌اف‌آر عرضه شده كه 10 تا 20 دلار نسبت به دسامبر بالا رفته است. ورق گرم 615 تا 630 دلار در هر تن سي‌اف‌آر امارات بود. در اقتصاد امارات نشانه‌اي از بهبود ديده نمي‌شود و احتمالا ماه‌هاي آينده همچنان در ركود باقي مي‌ماند.
انتظار توقف روند صعودي قيمت ورق
ورق گرم ضخامت 2 ميليمتر رول در انزلي ابتداي هفته گذشته از 1040 تا 1090 تومان معامله مي‌شد، ورق‌هاي گرم محصول مباركه تا 30 تومان هر كيلو افزايش قيمت داشت و تا آخر هفته هم تنزل قيمت ديده نشد. ورق‌هاي كاويان و اكسين هم رو به بالا بود و در خلال هفته براي بعضي از اقلام تا 20 تومان افزايش قيمت ديده شد، ولي بازار سردرگم بود فروشنده‌ها محتاط عمل مي‌كردند به همين دليل رقابت درستي صورت نمي‌گرفت؛ ضمن آنكه خريدار هم كم بود. همين امر باعث محدوديت معامله‌ها شد، ولي به هر حال موجودي ورق براي سايزهاي تا 20 ميليمتر كه بيشتر متكي به عرضه مباركه است در بازار محدود است.ورق سرد با بيشترين سردرگمي روبه‌رو بود؛ از اول هفته روند صعودي داشت و پايه قيمت 1300 تومان هر كيلو در انزلي صحبت مي‌شد. تعداد فروشنده‌ها محدود بود و حجم خريدها هم زياد نبود؛ چون قيمت كالاي ساخته شده تغييري نكرده است خريدارها تمايل دارند حجم سفارش‌ها را در حداقل خود ببينند. ورق گالوانيزه همچنان از بازار محكمي برخوردار بود، ولي قيمت‌ها ثابت ماند؛ چون بازار كشش افزايش قيمت را ندارد و تبديل ورق سرد به گالوانيزه همچنان سودآور است.
به نظر مي‌رسد قيمت ورق سرد و گالوانيزه به سقف خود رسيده باشد و امكان بالا رفتن آنها نيست، ضمن آنكه قيمت‌ها در خارج تغيير زيادي نكرده است، نبايد فراموش كرد كه نوسان قيمت در خلال 2 ماه گذشته باعث شده عده زيادي به سمت واردات بروند كه محموله‌هاي آنها از اواخر بهمن در بازار ديده خواهد شد، در حالي كه به‌علت نزديكي تعطيلات عيد مصرف اين كالا‌ها وسيع نخواهد بود.
سنگ‌آهن در انتظار تحرك چيني‌ها
بازار سنگ‌آهن با نزديك شدن تعطيلات سال نو چين در سكوت است. برخي اميدوارند طبق روال پس از تعطيلات چين قيمت بالا برود كه بعيد نيست، ولي مساله اينجا است كه ماندگاري زيادي نخواهد داشت. هفته گذشته موسسه مك كواري پيش‌بيني كرد قيمت سنگ‌آهن فصل اول سال 2012 را در 160 دلار به اتمام مي‌رساند. در حالي كه هفته‌هاي اخير شاخص قيمت سنگ‌آهن بين 130 تا 145 دلار هر تن خشك سي‌اف‌آر چين بوده است. هفته گذشته خلوص 5/63 درصد هند 146 دلار هر تن سي‌اف‌آر پيشنهاد شد.
بعيد است قيمت نقدي سنگ‌آهن فعلا بالاتر برود. چيني‌ها كه هفته‌هاي قبل براي سنگ‌آهن خلوص 5/61 درصد پيلبارا حاضر به پرداخت 140 دلار سي‌اف‌آر بودند، تمايل كمتري به خريد در اين قيمت دارند. از طرفي موجودي سنگ‌آهن بنادر چين نيز بالاست.
معامله سوآپ سنگ‌آهن فوريه 139 دلار در بورس سنگاپور شنيده شد؛ در حالي كه پيش از آن 25/144 دلار در هر تن بود.
قراضه نزولي شد
با افت جزئي قيمت محصولات فولادي و نيم ساخته، قيمت قراضه نيز ده روز اخير كمي نزولي بود. قيمت پيشنهادي قراضه سنگين كلاس 1 و2 خلوص 20-80 آمريكا 1 تا 5 دلار نسبت به هفته قبل افت داشته به 465 دلار هر تن سي‌اف‌آر تركيه رسيد. البته تركيه‌اي‌ها به دنبال خريد در 460 دلار سي‌اف‌آر بودند. شايد هفته آينده قيمت‌هاي درخواستي به 455 دلار در هر تن نيز برسد. قيمت پيشنهادي قراضه 20-80 اروپا هفته گذشته 450 دلار سي‌اف‌آر تركيه بود كه 5 دلار افت داشت. قراضه سي‌آي‌اس نيز از روال بازار‌هاي جهاني پيروي كرد و با حدود 10 دلار كاهش 440 تا 450 دلار سي‌اف‌آر پيشنهاد شد.
در بازار داخلي آمريكا قراضه خرد شده 473 دلار هر لانگ تن بود كه 40 تا 65 دلار از دسامبر بالاتر است. دو هفته اول ژانويه خريد بالاي كارخانه‌هاي آمريكايي بازار قراضه را پر رونق كرد.
قيمت قراضه در آلمان در خلال ماه ژانويه 20 تا 30 يورو در هر تن افزايش يافته، قراضه خرد شده 325 تا 335 يورو هر تن معامله مي‌شود. تجار قراضه در جنوب اروپا به دنبال افزايش 20 تا 30 يورو در هر تن براي قيمت قراضه هستند. در ايتاليا قراضه خرد شده 350 يورو در هر تن است. در اسپانيا تجار قصد دارند قراضه تحويل فوريه را 10 يورو ديگر بالا ببرند.به‌رغم اينكه خاور دور براي تعطيلات عيد لونار خود را آماده مي‌كند، قيمت قراضه در اين منطقه بالا رفته است. قراضه سنگين از آمريكا در 473 دلار هر تن سي‌اف‌آر كره خريداري شده در حالي كه قيمت ماه قبل 469 دلار هر تن سي‌اف‌آر بود. كره اخيرا قراضه كلاس 2 ژاپن را 422 دلار در هر تن فوب خريداري كرد كه 12 دلار نسبت به آخر دسامبر بيشتر است. در ژاپن توكيو استيل قيمت خريد قراضه را 7 دلار در هر تن پايين آورد و قيمت قراضه سنگين در بنادر ژاپن با همين ميزان كاهش به 398 تا 404 دلار در هر تن رسيد. در چين قيمت قراضه سنگين در بازار نقدي 530 تا 554 دلار در هر تن با 17 درصد ماليات بر ارزش افزوده بود و تا پايان تعطيلات چين در اين سطح باقي مي‌ماند.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن