تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837103714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو فیلم در یك نمای كاغذی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: به گفته میلانی، «یکی از ما 2 نفر» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی او را بازتاب می‌دهد. قهرمان فیلم دختری است که سعی می‌کند توانایی‌ها و قابلیت‌هایش را در محیط خشن و مردانه....  کسانی که به تئاتر علاقه دارند، می‌دانند كه دکتر رفیعی از کارگردان‌های معتبر نمایش محسوب می‌شود. نخستین حضور او در مقام کارگردان سینما خیلی دیر تحقق یافت، اما فیلم اولش «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» جزو آثار تحسین ‌شده سینمای ایران در دهه 1380 بود. فیلمی شاعرانه که با لحنی حسرت‌بار درباره گذشته حرف می‌زد و با استفاده از موسیقی، رنگ و تصاویر زیبا، ماجرای یک عشق قدیمی، اما عمیق را روایت می‌کرد. رفیعی در «آقا یوسف» به کلی از فضای فیلم قبلی‌اش فاصله گرفته و فضاهای تازه‌ای را امتحان کرده است. «آقا یوسف» یک فیلم اجتماعی است که به ارتباط پیچیده والدین و فرزندان می‌پردازد و عشق پدر به دختر را زیر ذره‌بین می‌گذارد. مهدی هاشمی در یکی از بهترین بازی‌های کارنامه پربارش، نقش پیرمرد محترم بازنشسته‌ای به نام آقا یوسف را بازی می‌کند که برای کمک به عروس و نوه‌اش (که بر اثر بی‌وفایی پسر آقا یوسف و سفر او به خارج از کشور تنها مانده‌اند) در خانه‌های مردم کار می‌کند و نظافتچی است. او مراقب است که دخترش (هانیه توسلی) از شغلش باخبر نشود، چون می‌ترسد که غرور دخترش جریحه‌دار شود. آقا یوسف صبح تا شب به نظافت خانه‌ها مشغول است و دخترش لباس‌های زیبا می‌پوشد و رویاهای زیباتر در سر می‌پروراند. تا این‌که در یکی از خانه‌ها اتفاقی می‌افتد که زندگی آقا یوسف را زیر و رو می‌کند و تردیدی عمیق را به جانش می‌اندازد. فیلم کمی از حد معمول طولانی‌تر است و اتفاقا عاملی که باعث طولانی شدن فیلم شده، همان عاملی است که باعث ضعف آن در یک سوم پایانی هم هست. یعنی اضافه کردن ایده‌های فرعی خام و نامنسجمی که ریتم خوب و یکدست «آقا یوسف» را از بین برده و در 20 دقیقه پایانی داستان را وارد فضاهایی می‌کند که هیچ ارتباطی با دقایق قبلی ندارد. شاید اگر کارگردان برای پایان‌بندی داستان فکر دیگری می‌کرد «آقا یوسف» در ردیف بهترین فیلم‌های جشنواره امسال قرار می‌گرفت، اما در شکل کنونی چند ایده فرعی به فیلم اضافه شده که به انسجام آن لطمه زده است. شخصیت‌های فیلم همگی خوب پردازش شده‌اند، بجز شخصیت بانوی سرخ‌پوش با بازی لادن مستوفی که در سراسر داستان حالتی معلق دارد و کمکی به فیلم نمی‌کند. بقیه شخصیت‌ها همدلی‌برانگیز و چند لایه هستند و بازیگران هم توانسته‌اند نقش خود را به شکلی قابل قبول ایفا کنند. حتی صابر ابر که حضوری کوتاه دارد، بسیار اثرگذار و چشمگیر بازی کرده و همان چند پلان کوتاهی که در فیلم حضور دارد جزو نقاط مثبت «آقا یوسف» به شمار می‌رود. همین‌طور مریم سعادت و ستاره اسکندری که انتخاب‌های درستی بوده‌اند و از بازیگران اصلی هم بازی هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان و پگاه آهنگرانی در ذهن مخاطب می‌ماند. جزییات «آقا یوسف» مانند طراحی صحنه و لباس، نحوه استفاده کارگردان از رنگ قرمز و موسیقی فیلم را در یک یادداشت مختصر نمی‌توان بررسی کرد، اما باید به این نکته توجه کرد که «آقا یوسف» فیلمی است که از همه عناصری که در اختیار دارد بهترین بهره گرفته تا فضای مورد نظرش را بیافریند. اگر به تعدد نماهای داخلی و تمهیدهای کارگردان برای ایجاد تنوع در قاب‌های فیلم توجه کنیم، متوجه می‌شویم که رفیعی چه دقت و وسواسی روی همه اجزای فیلمش به خرج داده است. یکی از ما 2 نفر تهمینه میلانی یکی از فیلمسازانی است كه به خاطر نگاه فمینیستی و مضمون‌های جنجال‌برانگیز فیلم‌هایش مورد توجه بوده است. میلانی سال گذشته فیلم «تسویه حساب» را در جشنواره فجر داشت که یکی از پرسروصداترین فیلم‌های دوره قبلی بود و اکران پرحاشیه‌ای را هم پشت سر گذاشت. در «یکی از ما 2 نفر» او به سراغ همان مضمون‌هایی رفته که در بازگو کردن آنها مهارت دارد و باز هم به موضوع تفاوت‌ها و تبعیض‌های جنسیتی پرداخته است. به گفته میلانی، «یکی از ما 2 نفر» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی او را بازتاب می‌دهد. قهرمان فیلم دختری است که سعی می‌کند توانایی‌ها و قابلیت‌هایش را در محیط خشن و مردانه اطرافش به اثبات برساند، اما اطرافیانش دوست ندارند این زن در حرفه‌اش موفق باشد. نقش اصلی فیلم را السا فیروزآذر بازی می‌كند.در فیلم‌های قبلی این کارگردان، از «کاکادو» گرفته تا «آتش‌بس» و «تسویه حساب» هم از حضور فیروزآذر استفاده شده بود، اما نه در نقش اصلی. در این فیلم او نقش دختری را بر عهده دارد که در رشته معماری تحصیل کرده و بتازگی از خارج برگشته است. او در جامعه مردسالار پیرامونش درگیر ماجراهایی می‌شود که زمینه منعکس کردن نظریات کارگردان را فراهم می‌كند. او در محیط کار با مسائل عجیب‌ و غریبی مواجه می‌شود و مجبور است علاوه بر وظایف و مسوولیت‌های حرفه‌ای، به برخی روابط و مناسبات حاشیه‌ای هم بپردازد. او که دختری پایبند به اخلاقیات است، نمی‌خواهد خارج از چارچوب متعارف شغلی‌اش رفتار کند و زیر بار توقعات نابجای روسایش برود. این کشمکش درونمایه اصلی «یکی از ما 2 نفر» را می‌سازد. فیلم ساختار شسته رفته‌ای دارد و از لحاظ کارگردانی فیلمی حرفه‌ای و خوش‌ساخت محسوب می‌شود. داستان در محیطی شیک و اشرافی می‌گذرد و چندین موقعیت کوچک و بزرگ در حاشیه داستان اصلی اتفاق می‌افتد که باعث جذابیت بیشتر فیلم شده است. دیالوگ‌های «یکی از ما 2 نفر» هم موجز و پرمعنا هستند و میلانی به درستی از دیالوگ استفاده کرده است. او توانسته بدون تاکید بیش از حد، مفاهیم مورد علاقه‌اش را به مخاطب منتقل کند. حجم دیالوگ‌ها و صحنه‌های شعاری «یکی از ما 2 نفر» بسیار کمتر از «تسویه‌حساب» است و کارگردان از صدور بیانیه تصویری در فیلمش خودداری کرده است. در صورتی که همین اصرار او برای صدور پیام‌های اجتماعی در دفاع از مظلومیت و حقانیت زنان باعث شده بود که چند فیلم قبلی او در میان تماشاگرانی که به دسته‌بندی‌های جنسیتی معتقد نیستند دافعه ایجاد کند. پرهیز کارگردان از نزدیک شدن به شعارهای بی‌ربط اجتماعی، تکیه بر موقعیت‌های دراماتیک جذاب و استفاده از بازیگران خوش‌چهره باعث شده تا فیلم با مخاطب عام به سرعت ارتباط برقرار کند. بازیگران دیگر یكی از ما دو نفر بهرام رادان، دانیال عبادی، آنا نعمتی، همایون ارشادی و سارا خویینی‌ها هستند. دو بازی غافلگیرکننده هم از سمانه پاکدل و پیام صالحی در فیلم وجود دارد و الناز فیروزآذر، خواهر السا نیز حضوری کوتاه در یکی از نقش‌های مکمل دارد. صحنه‌های بازی السا فیروزآذر در برابر بهرام رادان بسیار خوب از کار درآمده و بخصوص گفت‌وگوی 2 نفره آنان در شرکت، یکی از سکانس‌های جذاب «یکی از ما 2 نفر» است.   




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 547]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن