واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: لباس تیره رنگ و صندلهای تابستانی اش چهره جدیدی را به او داده؛ تمام جزئیات صحنه و حتی زاویه عكاسی عكاس فیلم برایش مهم است و درباره... به حرف من فكر كن در طبقات «طبقه سوم» بیژن میرباقری پرسه میزنم كه مهناز افشار را میبینم. چهره پردازیاش تازه تمام شده و مشغول گفت و گو با كارگردان و علی رضا قاسم خان تهیه كننده فیلم است. لباس تیره رنگ و صندلهای تابستانی اش چهره جدیدی را به او داده؛ تمام جزئیات صحنه و حتی زاویه عكاسی عكاس فیلم برایش مهم است و درباره آن اظهار نظر میكند. فرصت كوتاهی دارم كه پس از پایان فیلم برداری سكانسهایش درباره حضورش در «طبقه سوم» بپرسم.صدای میر باقری شنیده میشود كه از افشار میخواهد برای گرفتن سكانس حضور او در حمام بیاید. اتاقی كه به واسطه فضای محدود آن فقط میرباقری، افشار و پورصمدی امكان حضور در آن را دارند. قبل از شروع فیلم برداری میرباقری تمریناتی را با مهناز افشار انجام میدهد. افشار: بهت برخورد؟ برای زندگی خودت رویا ساخته بودی؟ تمرین اول گرفته میشود، ناصر شكوهینیا كه وسایل ضبط صدایش را در وسط حال خانه گذاشته است، در گوشیاش میگوید: خانم افشار میكروفن صدا درست است. با اشاره مهناز افشار به درست بودن وضعیت میكروفن، فیلم برداری در دو برداشت گرفته میشود و میرباقری اعلام رضایت میكند. گروه در لوكیشن حمام كار را پیگیری میكنند.افشار: بگرد شاید كلید را پیدا كنی! وقتی كه پیدا نكردی به حرف من فكر كن! میرباقری بعد از گرفتن این پلان از حمام بیرون میآید و در گوشی صدا بردار به صدای گرفته شده با دقت گوش میدهد و از افشار میخواهد برای پلان بعدی آماده شود.افشار: طوری رفتارمیكنی كه انگار از عاقبت كارت بی خبری؟افشار: دست بردار! تو نمیخواهی كه آدم فروش باشی؟ برای من اولش سخت بود. فكرش هم من را آزار میداد. اما حالا به سرخت بودن خودم میخندم.مهناز افشار بعد از پایان فیلم برداری این سكانسها اشاره ای میكند كه برای گفت و گو آماده است. احساس میكنم در بازیگری تغییر روش داده اید؟تغییر روش نداده ام. طی شدن مسیر و راه بازیگری ام چنین شرایطی را به وجود آورده است. درست و غلط و نتیجه این تغییر مسیر هم در آینده مشخص خواهد شد. البته همچنان علاقه دارم در سینمایی كار كنم كه مردم به دیدنش بیایند. سینما جدای از مخاطب نیست. الان بعد از گذشت یك دهه از دوران بازیگری ام ترجیح میدهم در فیلمهایی حضور پیدا كنم كه روح من را خوشحال میكند و «طبقه سوم» چنین ویژگیهایی را دارد. 9 ماهی بود كه فیلمی را برای بازی انتخاب نكرده بودم. گفتید 9 ماه است كه فیلمی بازی نكرده اید. چرا؟ آیا پیشنهاد قابل توجهی نداشته اید؟پیشنهادات زیادی وجود داشت اما اغلب این پیشنهادات برای مهناز افشاری كه فیلمهای زیادی را بازی كرده بود خیلی جلب توجه كننده نبود. در این 9 ماه تنها قصه ای كه واقعا با آن ارتباط كامل برقرار كردم همین فیلم نامه و داستان «طبقه سوم» بود. ویژگی این فیلم نامه در وهله اول متفاوت بودن شخصیتم در این فیلم نامه است كه تا به حال آن را تجربه نكرده بودم. مساله مهم دیگر كارنامه كاری میرباقری و نوع سبك كاری خاص او به عنوان كارگردان بسیار حائز اهمیت بود. همكاری با گروهی كاملا حرفه ای و كاربلد باعث شد سكوت 9 ماهه ام شكسته شود. حضورتان در «طبقه سوم» چه میزان تواناییهای پنهان شما در بازیگری را به نمایش میگذارد؟هیچ ادعایی در عرصه بازیگری نداشته ام و حرفه بازیگری برایم مقدس است و احساس میكنم به عنوان بازیگر رسالتی دارم كه باید آن را انجام بدهم و مسیرم را با تلاش و پشتكار طی كنم. همان قدری كه بیژن میرباقری ریسك كرد و من را برای حضور در این فیلم انتخاب كرد. حضور من هم تابع چنین تصمیم ریسك آمیزی بود و امیدوارم نتیجه و برآیند مثبتی داشته باشد. ظاهرا نقش شما (شخصیت زن صاحبخانه) در «طبقه سوم» خاكستری است.این شخصیت خاكستری نیست و معتقدم اصلا این كاراكتر رنگ ندارد. یك نوع حالت عجیبی برایم دارد كه نمیدانم با چه مساله و ویژگی مواجه هستم. كلیت قصه و شخصیت خودم و سایر شخصیتهای «طبقه سوم» همه دارای ایهام هستند و باید منتظر باشیم فیلم آماده نمایش شود. مردم و منتقدان فیلم را ببینند و اظهار نظر كنند. این ایهام در كاراكتر كه میگویید در بازیگری شما تاثیر منفی نمیگذارد؟اصلا بدین گونه نیست كه این شخصیت بدون شناسنامه و ناشناخته باشد. اتفاقا با شخصیتی موجه رو به رو هستیم و حتی در اواسط فیلم با ویژگیهای او مواجه میشویم. ایهام در مورد تجربه نكردن ایفای این نوع شخصیتها برایم وجود دارد. در كارنامه كاری ام نقشهای متفاوتی بازی كرده ام، نقش آدم شلوغ، آدم روانی، آدم پرحرف و خاله زنك، آدم روشنفكر، زن عادی و... كه هیچ كدام شبیه یكدیگر نیست. زن فیلم «چه كسی امیر را كشت» با زن مدرن و امروزی «آتش بس» از پایه و اساس تفاوت دارد. در مورد كیفیت این نوع فیلمها اظهار نظر نمیكنم. امیدوارم با تلاش و كوششم و به پشتوانه تجربههای قبلی دوران بازیگریام به اضافه هدایت هوشمندانه میرباقری این نقش روی پرده نقره ای به صورت شایسته ای مجال بروز و ظهور پیدا كند. شما بازیگری هستید كه همواره مورد توجه مخاطب بوده اید. اگر پس از اكران این فیلم مخاطبان و منتقدان مهناز افشار را در این قالب جدید نپذیرند، باز هم این مسیر را ادامه میدهید؟طبیعی است هر مخاطبی سلیقه و ذائقه خاص خودش را دارد و عده ای فیلمی را دوست دارند و عده دیگر علاقه ای به آن پیدا نمیكنند. البته اگر این عدم استقبال جنبه تكنیكی داشته باشد، جای بحث پیش میآید كه میتوان بازی ام را مورد نقد و آسیب شناسی قرار بدهم و و اگر بگویند به این دلیل مهناز افشار بد بازی كرده و دلیل درست باشد هیچ اشكالی وجود ندارد و تلاش میكنم اشتباهات و ایرادات بازیگری ام را رفع و بازی بهتری ارائه دهم. كاراكتر شما در «طبقه سوم» ما به ازای بیرونی دارد؟آدمهای زیادی با چنین ویژگیهایی وجود دارند. این نوع آدمها همیشه به دلیل ویژگیهایی كه دارند در جامعه پنهان بوده اند و حالا آنها را میبینیم، به هر حال این شخصیت سن و سالش از سن و سال خودم بیشتر است و با شخصیتی پخته و آرامتر از خودم و سایر نقشهای دیگرم مواجه هستم. اغلب صحنههای فیلم برداری شده در شب است و به صورت پیوسته ای در این یك ماه شبها را تا صبح كار كردیم و امید وارم این زحمات در ادامه و در هنگام نمایش فیلم دیده شود. به نظرتان فیلمهایی مانند «طبقه سوم» كه كاراكترهای محدودی دارند میتوانند محل مناسبی برای نشان دادن توان بازیگری باشند؟قطعا این گونه است و كار بازیگر را سخت تر میكند و در مقطع فعلی تمایلی به حضور در فیلمهای شلوغ با شخصیتهای زیاد ندارم. نمونه موفق فیلمهای كم شخصیت «شب یلدا» ساخته كیومرث پوراحمد بود كه علاقه ویژه ای به این فیلم دارم و در این نوع فیلمها عمده تمركز و موفقیت فیلم بر عهده بازیگرانش است. قبلا بارها پیش آمده كه سوپراستارها درمقاطعی از سوی سینمای تجاری به سمت سینمای هنری رفته اند و برعكس این قضیه هم اتفاق افتاده است. نظر شما درمورد این تغییر مسیر در بازیگری چیست؟علاقه ای به جدا كردن این دو بحث از یكدیگر ندارم. البته قبول دارم بازیگری هستم كه چند تایی فیلم غیر قابل دفاع در كارنامه بازیگری ام دارم، اما به هر حال برای بازی در این نقشها هم زحمت كشیدم و برایم ارزشمند هستند و پله ای بوده اند برای پیشرفت و برداشتن گامهای رو به جلو در عرصه بازیگری. البته تغییر مسیر بازیگران سوپراستار در فیلمهای هنری به سوی آثار تجاری از نظر من هیچ اشكالی ندارد. به هر حال این بازیگران دارای جایگاه تثبیت شدهای هستند و اگر در فیلمی كه حضور پیدا میكنند قابل دفاع باشد هیچ نوع لطمه و آسیبی نمیبینند. فیلمی را باید برای بازی انتخاب كرد كه سوای هنر و یا تجاری بودنش حرفی برای گفتتن به مخاطب و منتقدان داشته باشد. مردم وقتی به دیدن فیلمی میروند باید آن را بفهمند. قرار نیست تمام تولیدات سینمایی مناسب قشر تحصیلكرده و روشنفكر جامعه ما باشد. مردم عام و كوچه و بازار هم باید فیلم مناسب برای دیدن در اختیار داشته باشند. به هر حال من مسیر خودم را طی میكنم، فیلم بعدی ام یك فیلم كاملا تجاری است كه امیدوارم مردم از آن استقبال كنند. خیلی از بازیگران سینما علاقه دارند بازیگری در عرصه تئاتر را هم تجربه كنند. ظاهرا شما هم به این حیطه علاقه مندید.علاقه زیادی دارم و اگر تا به حال وارد عرصه بازیگری تئاتر نشدم به این دلیل بود كه تصمیم داشتم با شناخت و توان كافی وارد این عرصه بشوم. البته كلاسهای بازیگری استاد سمندریان را گذرانده ام و حتی یك تجربه به صحنه نیامده با مهسا مهجور به عنوان كارگردان را در كارنامه كاری ام دارم. هر چند كه اعتقاد دارم مدیوم بازیگری در تئاتر و سینما با یكدیگر متفاوت است، اما لازمه بازیگری حضور در صحنه تئاتر است اما هنوز احساس میكنم اعتماد به نفس و توانایی كه روی صحنه قرار بگیرم را ندارم. اما در آینده نزدیك چنین اتفاقی رخ خواهد داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]