تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815430301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در سازمان ملل در گفتگو با PBC :ايران برنامه‌اي براي بستن تنگه هرمز ندارد/ فرانسه به سوريه سلاح مي‌فرستد


واضح آرشیو وب فارسی:فرارو: سفير ايران در سازمان ملل در گفتگو با PBC :ايران برنامه‌اي براي بستن تنگه هرمز ندارد/ فرانسه به سوريه سلاح مي‌فرستد
فرارو-سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل با بيان اينكه تنگه هرمز بايد تنگه صلح و ثبات و در عين حال باز باشد، گفت: در حال حاضر تصميمي براي بستن اين تنگه وجود ندارد، مگر اينكه ايران به طور جدي تهديد شود.

به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاري فارس، محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك با حضور در برنامه چارلي رز مجري مشهور دو شبكه تلويزيوني پي بي اس و بلومبرگ آمريكا به سوالات وي در خصوص مسائل مختلف سياست خارجي كشورمان و همچنين تحولات منطقه اي و بين المللي پاسخ داد.

سفير و نماينده دائم كشورمان در اين مصاحبه و در پاسخ به سوالي در خصوص تهديد جمهوري اسلامي ايران براي بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحريم هاي نفتي و اظهارات متقابل مقامات آمريكايي در اين رابطه تصريح كرد: استراتژي و سياست ما تقابل با كشورها نيست، بلكه حفظ صلح و ثبات در منطقه خليج فارس است. ما معتقديم كه تنگه هرمز بايد تنگه صلح و ثبات و در عين حال باز باشد. در حال حاضر تصميمي براي بستن اين تنگه وجود ندارد، مگر اينكه ايران به طور جدي تهديد شود.

وي تصريح كرد: ما همواره تلاش كرده ايم تا با ديگر همسايگان در منطقه براي حفظ صلح و ثبات در خليج فارس كار كنيم، اما اگر قدرت هاي خارجي بخواهند در خليج فارس مشكل ايجاد كنند، اين حق ايران و ديگر كشورهاي منطقه خواهد بود كه از خود دفاع كنند، بنابراين استراتژي ايران بستن تنگه هرمز نيست، بلكه به طور طبيعي هر ملتي اگر مورد تهديد جدي از جانب قدرت هاي خارجي قرار گيرد از خود دفاع مي كند و همه گزينه ها در اين رابطه بر روي ميز خواهد بود.

توطئه اي براي تروريست نشان دادن ايراني ها

خزاعي درخصوص ادعاي توطئه براي ترور سفير عربستان در واشنگتن نيز گفت: موضوع هنوز در دادگاه مطرح نشده و هيچ چيز ثابت نشده است، ضمن اينكه ايران هيچگاه در جهت ترور سفير يك كشور همسايه و مسلمان اقدام نمي كند. جمهوري اسلامي ايران به محض انتشار اين ادعا آن را تكذيب كرد و حتي در مورد فردي كه نام وي در كيفرخواست آمده بود نيز تحقيقاتي را انجام داد. وقتي اطلاعات بيشتري در مورد اين فرد به دست امد متوجه شديم كه وي در شيكاگو آمريكا و در كمپ اشرف در عراق بوده و ما اين اطلاعات را به اينترپل داديم و از آن خواستيم تا اين فرد را پيدا كند.

وي ادامه داد: به طور كلي برداشت ما از ادعاي مطرح شده عليه كشورمان در خصوص تلاش براي ترور سفير عربستان اين است كه كل موضوع توطئه اي عليه جمهوري اسلامي ايران است و به جاي آنكه توطئه اي عليه سفير عربستان در واشنگتن باشد، توطئه اي در جهت تروريست نشان دادن ايراني هاست. ما تروريسم را به هر شكل آن محكوم كرده ايم.

سفير و نماينده دائم كشورمان با اشاره به اينكه در موضوع ادعاي تلاش براي ترور سفير عربستان به يكسري مكالمات تلفني با ايران كه معلوم نيست مخاطب آن چه كسي بوده استناد مي شود، افزود: ما بايد به اظهاراتي كه از سوي شخصيت هاي سياسي برجسته آمريكا مانند نيوت گينگريج رئيس سابق مجلس نمايندگان و يا ريك سنتروم كه هر دو از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري هستند،ابراز مي شود و همچنين نامه سه نماينده كنگره به اوباما رئيس جمهور در مورد لزوم اقدامات مخفيانه و خرابكارانه در ايران توجه كنيم. اين مواضع بسيار خطرناك تر از از اتكاء به مكالمه تلفني است كه توسط يك دلال اتومبيل گزارش شده است.

كمك هاي فرانسه به گروه هاي مسلح شورشي در سوريه

خزاعي در پاسخ به سوالي در مورد مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات سوريه و اتهام كمك تسليحاتي به دولت بشار اسد تصريح كرد: كشور ما در خصوص سوريه اصول منطقي سياست خارجي خود را دنبال مي كند. ما معتقديم كه حكومت ها بايد به خواسته هاي مردم خود توجه كنند همانطور كه ما اين موضوع را براي ديگر كشورها از جمله بحرين و يمن نيز اعلام كرده ايم و بهترين راه براي حل مشكلات است.

وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران به اينگونه كمك هاي تسليحاتي اقدام نمي كند، اما ما مداركي در دست داريم كه برخي از كشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه براي گروه هاي مسلح شورشي كه در مقابل حكومت سوريه مي جنگند، سلاح ارسال مي كنند.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل افزود: براساس اطلاعات به دست آمده تعداد زيادي از مردم سوريه توسط گروهه اي مسلح شورشي كشته شده اند. ما اساسا با مداخلات خارجي در امور كشورها مخالفيم. در مورد سوريه هم معتقديم دولت و ملت سوريه اين توانايي را دارند كه خودشان چنانچه مشكلي دارند آن را حل كنند.

نگران تحولات منطقه نيستيم

به گزارش فارس خزاعي در پاسخ به سوالي در مورد تأثير تحولات منطقه بر جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: آنچه كه امروز در منطقه اتفاق افتاده مانعي براي گسترش نفوذ و حضور ايران نبوده و ما نه تنها از اتفاقات اخير نگران نيستيم، بلكه از آن استقبال كرده و برداشت ما اين است كه اين تحولات به افزايش دوستان ما در منطقه منجر مي شود و نكته مهم اين است كه نفوذ ايران در منطقه و بين ملت ها به واسطه دوستي بين حكومت ها نمي باشد، بلكه اين امر ناشي از اعتقادات و اصولي است كه مورد احترام ساير ملت هاست. بنابراين ما معتقد نيستيم كه تغييرات در بسياري از كشورهاي منطقه بر ايران تأثير منفي دارد. لذا استقبال ما از تحولات منطقه و نظرات ما در مورد سوريه براساس اصول روشن سياست خارجي است.

حسن نيت ايران/ اگر طرف مقابل جدي باشد

وي در مورد سفر تعدادي از بازرسان آژانس به كشورمان در آينده نزديك و مذاكرات ايران و گروه 1+5 گفت: ايران مشكلي با بازرسي در چارچوب NPT ندارد. همچنين جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي مذاكرات جدي با گروه 1+5 اعلام كرده است و ما براي حل سوءتفاهم ها حسن نيت داريم، اگر طرف مقابل جدي باشد.

فراتر از NPT نمي خواهيم

سفير و نماينده دائم كشورمان در مورد دلايل زيرزميني بودن تأسيسات هسته اي فردو قم گفت: اين امر به اين خاطر نيست كه ايران مي خواهد اقداماتي مخفي و يا غيرقانوني انجام دهد. بلكه اين تأسيسات به خاطر سلامت مردم در محل امني ساخته شده، همچنين با توجه به اينكه برخي از مقامات آمريكايي و اسرائيلي تهديد كرده اند كه به تأسيسات هسته اي ايران حمله مي كنند، شما اگر جاي ايراني ها بوديد چه كار مي كرديد؟

وي تأكيد كرد: ايران به هيچ وجهي قصد حركت به سمت ساخت سلاح هسته اي و يا ساختن بمب را ندارد. ايراني ها چيزي فراتر از حقوق خود در چارچوب NPT نمي خواهند.

خزاعي در ادامه اين مصأحبه عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران ظرفيت هاي بالقوه اي در منطقه براي همكاري با ديگر كشورها در جهت تامين صلح و ثبات منطقه دارد و ايران در عراق و افغانستان همواره در اين جهت حركت كرده است.

وي با اشاره به نقش بي بديل كشورمان در منطقه تأكيد كرد: مسائل زيادي در منطقه وجود دارد كه ايران به آن كمك كرده و يا مي تواند در آينده به آن كمك كند. به اين توانمندي هاي ايران بايد بيش از پيش توجه شود.

جمعه|ا|30|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرارو]
[مشاهده در: www.fararu.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن