تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815321523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با احزاب اسرائيلي حاضر در انتخابات پارلماني


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: آشنايي با احزاب اسرائيلي حاضر در انتخابات پارلماني


كد خبر:3605

زمان انتشار:دوشنبه 21 بهمن 1387 - 18:42:08

Print نسخه چاپي

بين الملل > خاورميانه - ليكودي ها به پيروزي خود در انتخابات دهم فوريه اميد بيشتري دارند و از حالا بنيامين نتانياهو را نخست وزير آينده مي دانند.

انتخابات زود هنگام پارلمان اسرائيل دهم فوريه برگزار مي شود و حزبي كه بتواند بيشترين آراء را به دست آورد دولت اينده اين رژيم را تشكيل خواهد داد. در اين بين اگر چه شانس سه حزب كاديما به رهبري تزيپي ليوني ، ليكود به رهبر بنيامين نتانياهو و حزب كار به رهبري ايهود باراك در پيروزي بيشتر از سايرين است، با اين همه احزاب كوچكتر همواره در انتخابات به اميد ائتلاف هاي پس از راي گيري شركت مي كنند و سعي مي كنند نرخ خود را در ياركشي هاي پس از انتخابات بالا ببرند.
با اين همه ليكودي ها به رهبري نتانياهو به پيروزي خود در انتخابات دهم فوريه اميد بيشتري دارند و از هم اكنون بنيامين نتانياهو را نخست وزير آينده اسرائيل مي شناسند.
آنچه در پي مي آيد شناسنامه اي از احزاب اسرائيلي حاضر در اين انتخابات است.

حزب كاديما: كاديما در سال 2005 ميلادي از سوي آريل شارون نخست وزير پيشين اسراييل شكل گرفت. شارون پيش از تشكيل حزب كاديما رهبري حزب ليكود را به عهده داشت، اما هنگامي كه با مخالفت سران حزب خود در زمينه خروج از غزه مواجه شد از حزب خود كناره گيري كرد و حزب كاديما را شكل داد. در چهارم ژانويه 2006، شارون دچار سكته مغزي شد و تا كنون در كما بسر مي برد. پس از آن ايهود اولمرت معاون نخست وزير در انتخابات سال 2006 به عنوان رهبر حزب كاديما پذيرفته شد. با رسوايي مالي كه به بار آورد، او نيز مجبور به كناره گيري از نخست وزيري و رهبري حزب كاديما شد. طي برگزاري انتخاباتي درون حزبي، تزيپي ليوني معاون نخست وزير و وزير امور خارجه به رهبري حزب كاديما رسيد كه يك از مدعيان اصلي احراز پست نخست وزيري در انتخابات پيش روي اسراييل است. حزب كاديماي ليوني انجام مذاكرات براي تشكيل دو دولت مستقل براي يهوديان و فلسطينان را ضروري مي داند. چرا كه به عقيده آنها فقط از طريق تشكيل اين دولت مي توان از ماهيت يهودي اسراييل محافظت كرد.

حزب ليكود: حزب ليكود مهم ترين حزب محافظه كار اسرائيل است. ليكود مخالف اصلي تشكيل دو دولت مستقل در بيت المقدس است. حزب ليكود كه به دنبال جنگ اسراييل عليه نوار غزه و مخالفت با توقف اين نبرد مي كوشد تا آراي بيشتري را به دست آورد، بر اين باور است كه مذاكره با فلسطينيان از آن رو جايز و رواست كه امنيت اسراييل را فراهم مي آورد. از نگاه ليكود مي توان با تقويت همكاري هاي امنيتي با مصر و اردن كه دو كشور امضا كننده قرارداد صلح با اين رژيم اند، بيش از پيش به نتايجي در اين زمينه دست يافت. در اين ميان بنيامين نتانياهو كه او را به عنوان سلاخ اسراييل مي شناسند، بيش از ساير رقبا شانس پيروزي در انتخابات را دارد.

حزب كار :حزب چپ ميانه كار از زمان تشكيل اسراييل تاكنون همواره در بخشي از روند سياسي اسراييل جاي داشته است. مهم ترين مشخصه رهبران كارگر انجام مذاكره با فلسطينيان و پذيرش خروج اسرائيل از كرانه باختري رود اردن در صورت صلح است. در سال 2005 ميلادي، حزب كارگر با حزب ليكود ائتلاف كرد كه در سال 2006 با نخست وزيري ايهود اولمرت به بزرگ ترين ائتلاف دولت تبديل شد. ايهود باراك وزير دفاع اسراييل سركردگي حزب كارگر را به عهده دارد كه يكي از سه مدعي اصلي مقام نخست وزيري است.

حزب مذهبي شاس: اعضاي حزب شاس بهودياني هستند كه همگي از حوزه خاورميانه به اسرائيل مهاجرت كرده اند. درجريان انتخابات پارلماني سال 2006 حزب شاس با بدست آوردن نتايجي بي سابقه، در كنار حزب ليكود به عنوان سومين حزب قدرتمند اسرائيل شناخته شد. حزب شاس نمادي از ارزش هاي يهودي و عشق به سرزمين مي‌دانند. ديدگاه‌ها و اهداف شاس به حزب آگ ودات اسرائيل بسيار نزديك است و هر دو خواستار ايجاد جامعه‌اي بر اساس آموزه‌هاي شريعت يهود و تورات هستند و كمتر به مسائل امنيتي و اقتصادي و روابط خارجي توجه مي‌كنند. الي يشاي، رهبري اين حزب را به عهده دارد. حزب شاس در رابطه با فلسطيني ها مواضع نرم تري دارد اما در عين حال با تشكيل دو دولت مستقل و تجزيه بيت المقدس مخالف است.

حزب اسراييل بيتينو: اويگدور ليبرمن، يهودي مهاجر كه از شوروي سابق به سرزمين هاي اشغالي رفت در سال 1999 اين حزب را كه به معناي اسراييل خانه ماست بنا نهاد. ليبرمن در دوران نخست وزيري نتانياهو، رييس دفتر او بود. در جريان انتخابات پارلماني سال 2006، حزب اسرائيل بيتينو با به دست آوردن شمار قابل توجهي از آراي يهوديان مهاجر در رده احزاب برتر پارلمان قرار بگيرد. ليبرمن و ديگر اعضاي حزب او سياستي تندرو در رابطه با مذاكرات با فلسطيني ها و كشورهاي عرب در پيش دارند.

حزب رعم - تعل : اين حزب بزرگترين فراكسيون عربي پارلمان اسرائيل به شمار مي رود. آنها به شدت با مساله تجزيه بيت المقدس همراه هستند به گونه اي كه همواره براي تشكيل كشور مستقل فلسطين تلاش مي كنند. عقب نشيني اسراييل از بلندي هاي جولان و بازگشت آورارگان به سرزمين هاي اشغالي از اهدافي است كه اعضاي رعم - تعل به آن اصرار دارند. به رسميت شناختن اعراب اسراييل مساله اي است كه رعل - تعم در سال هاي حضور در پارلمان اسراييل به دنبال آن بوده و البته كمتر هم به نتيجه رسيده است. هر چند كه در ميان اعراب اسراييلي داراي اهميت ويژه اي هستند اما تاكيد بر اين ايده كه اسراييل صرفا سرزميني يهودي نيست با سياست هاي رژيم صهيونيستي و احزاب تاثيرگذار آن همخواني ندارد.

حزب بلد: مهم ترين باور اعضاي حزب بلد تاكيد بر اسراييل به عنوان كشوري غير يهودي و سكولار است حزب بلد مهم ترين حزب عربي اسراييل است مانند تعدادي ديگر از احزاب اسراييل تشكيل فلسطين مستقل را در نظر دارد. عزمي بشاره، رهبر اين حزب در ميانه جنگ 33 روزه لبنان به اتهام همكاري با نيروهاي حزب الله از سوي رژيم صهيونيستي مورد بازجويي قرار گرفت كه در نهايت از اسراييل گريخت. همين امر باعث محروميت آنها از انتخابات پارلمان شد كه در نهايت با پي گيري هاي دوباره اعضاي حزب بلد آنها فرصت حضور در انتخابات پارلماني زود هنگام اسراييل را به دست آوردند.

حزب يهدوت هتورا موخدت : ريشه اصلي اين حزب در يهوديان مهاجر اروپاي شرقي است كه ريشه ها و آموزه هايي به شدت مذهبي دارند. يهدوت هتورا تنها حزبي است كه درون اسراييل با سيطره رژيم صهيونيسم و سكولاريزم در دولت مخالف است.

حزب ها ايخود ها لئومي: اين جبهه ائتلافي از سه حزب دست راستي و ملي گراي افراطي كوچك برپا شده است. در انتخابات پارلماني سال 2006 ، اين حزب به اتفاق حزب ملي - مذهبي (مفدل) ليست انتخاباتي مشتركي را انتشار دادند. مرامنامه اين حزب به ضرورت برقراري يك هويت ملي نيرومند يهودي پافشاري مي كند. اين حزب با تاسيس يك كشور مستقل فلسطيني مخالف است و خواستار حاكميت اسرائيل بر سرزمين هاي مورد اختلاف با اعراب است.

حزب مرتس: مرتس داراي عقايد و واضحي در قبال مذاكرات اسراييل و فلسطين است به گونه اي كه بر صلح ميان نيروهاي درگير بر اساس قرارداد ژنو تاكيد دارد. مسايلي مانند حقوق بشر، حقوق اقليت ها و ... از مهم ترين مواردي است كه اعضاي مرتس در پي آن هستند.

حزب حاداش: حاداش شكل نوين كمونيست هاي سابق اسراييلي است كه ريشه هاي ضدصهيونيستي دارد. عقب نشيني نيروهاي اسرائيل به محدوده سال 1967، تشكيل دولت مستقل فلسطيني، بازگشت آوارگان فلسطيني به اسرائيل، پيوستن اسرائيل به معاهده منع گسترش سلاحهاي اتمي از مهم ترين مسايلي است كه اعضاي اين حزب به آن تاكيد دارند.

گردآوري و ترجمه : ليدا هادي

كد خبر:3605

تاريخ درج خبر:دوشنبه 21 بهمن 1387 - 18:42:08

Print نسخه چاپي

دوشنبه|ا|21|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن