تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819362169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در روسيه:95 درصد عمليات نيروگاه بوشهر انجام شده استانتصابات اوباما باعث خوش‌بيني نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: سفير ايران در روسيه:95 درصد عمليات نيروگاه بوشهر انجام شده استانتصابات اوباما باعث خوش‌بيني نمي‌شود


تهران- خبرگزاري كار ايران
سفير ايران در روسيه طي مصاحبه با روزنامه‌اي روسي با اعلام اينكه تحريم‌هاي آمريكا عامل اصلي تاخير در راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر است، براي تكميل اين نيروگاه در سال جاري ميلادي ابراز اميدواري كرد.

مصاحبه روزنامه روسي «گازيتا» با «محمودرضا سجادي»، سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه به شرح زير است:
جناب آقاي سفير، جهان در بحران غرق شده است. اين بحران بر ايران چه اثري مي‌گذارد؟
نمي‌توانم بگويم كه اين بحران كاملاً بي‌اثر است. ولي تأثير آن بر ايران با كشورهاي ديگر قابل مقايسه نيست. علتش اين است كه ايران به نظام مالي بين‌المللي پيوستگي ندارد و با بانك‌هاي آمريكايي و اروپايي نيز روابط چندان نزديكي نداريم. تنها عاملي كه مي‌تواند برروي اقتصاد ما اثر بگذارد، قيمت پايين نفت است.
ممكن است درباره چگونگي تحولات در روابط بين دو كشور ايران و روسيه توضيحاتي بفرماييد؟
ما در حال حاضر از پنج تا 10% توان بالقوه روابط بين دو كشورمان بهره مي‌گيريم. دو كشور روابط حسنه دارند ولي فاصله زيادي تا سطح ايده‌آل باقي مانده است.
در روسيه دو نيرو وجود دارند كه به امور ايران مي پردازند. يكي قدرت عالي روسيه است كه از منظر ديدگاه عالي، ايران كشوري مستقل و نيرومند است كه در برقراري امنيت و ثبات در منطقه نقش قابل اعتنايي بازي مي‌كند. نيروي دوم، گروه فشاري است كه سعي مي كند سيماي ايران را تيره كند. برخي از اين نيروها از طريق به‌كارگيري رسانه‌هاي گروهي سيماي ايران را منفي جلوه داده و تصوير منفي مورد نظر آمريكا راجع به كشورما را به ملت روسيه منتقل مي‌كنند. اين گروه درصدد ايجاد موانع بر سر راه طرح‌هايي هستند كه ايران و روسيه اجرا مي‌كنند. البته تلاش‌ها، فشار و لابي اين نيروها بر برخي زمينه‌هاي همكاري ما اثر منفي مي گذارد.
آيا نيروگاه اتمي بوشهر آماده شده است؟
95% عمليات انجام شده است. طرفين روس و ايراني آماده هستند در شش‌ماهه دوم سال 2009، نيروگاه اتمي بوشهر را راه‌اندازي كنند. من به تكميل هرچه زودتر اين پروژه علاقه زيادي دارم زيرا تأخير 10 ساله با اجراي اين پروژه بر اذهان مردم و مسئولين كشورمان اثر منفي گذاشته است. اين تأخير تا حدودي ناشي از تحريم‌‏هاي آمريكا است و قصور طرف روس نيست. ولي در زمان خاموشي برق (كشورمان گاهي با كمبود نيروي برق روبه‌رو مي‌شود) مردم نه به فكر تحريمات بلكه به فكر ساخت نيروگاه اتمي توسط روسيه طي مدت 10 سال مي‌افتند.
«باراك اوباما»، رئيس‌جمهوري ايالات متحده شده است. در ايران فعاليت‌هاي او را چگونه ارزيابي مي‌كنند؟
فعلاً زود است كه كارهاي او را ارزيابي كنيم. انتصاباتي كه وي انجام داد، باعث خوش‌بيني نمي‌شود. اوباما مي‌توانست مشاوران ديگري را انتخاب كند ولي اين افراد را ترجيح داد. گزينش‌هاي او به منطقه ما مژده نمي‌دهد. فعلاً به اين نتيجه مي‌رسيم كه او پيرو همان ديدگاه «جورج بوش»، رئيس‌جمهوري سابق ايالات متحده درباره اهميت برتري آمريكايي است.
اوباما اعلام كرده است كه طي يك سال بخش عمده نيروهاي آمريكايي را از عراق بيرون خواهد كشيد. بعد از آن تكليف منطقه چه مي‌شود؟
بياييد به تاريخ مراجعه كنيم. انگليسي‌ها و آمريكايي‌ها به هر جايي كه وارد مي شدند، هميشه سعي مي‌كردند بين ملت‌ها تفرقه بياندازند. آن‌ها دانشمندان و نخبگان را تحقير كرده و انسانهاي پست و رذل را بزرگ جلوه مي‌دادند و زمام كشور را به آن‌ها مي‌سپردند. اختلافات فعلي بين شيعيان و سني‌هاي عراق قبلاً وجود نداشت. اين بذري است كه آمريكايي‌ها با كمك اعضاي سابق حزب «بعث» عراق مي افشانند. اگر آمريكايي‌ها بروند و عوامل خود را براي بمب‌گذاري در مساجد و بازارها تحريك نكنند، مي‌توانيد يقين داشته باشيد كه ملت عراق در كشور خود صلح برقرار كرده و به بازسازي كشور خود خواهند پرداخت. مشكل اين است كه آمريكايي‌ها سعي مي‌كنند موجبات نفوذ افراد خود را در نظام حكومتي فراهم كنند و ملت را به ورطه جنگ داخلي بياندازند.
در ايران نمايندگان اقوام، مذاهب و زبان‌هاي مختلف در صلح و صفا زندگي مي‌كنند. اگر جايي مشكلي پيش آيد، معلوم مي شود كه آمريكايي‌ها از طريق مأموران خود به عوامل بمب‌گذاري و تفرقه‌اندازي پول مي پرداخته‌اند.
آيا شما به عراق سفري داشته‌ايد؟ ممكن است اوضاع كنوني را وصف كنيد؟
اينجانب براي زيارت به كربلا سفر داشتم. ما با عراق توافق داريم كه روزي سه‌هزار زائر مي‌توانند به كربلا و نجف بروند. اوضاع آنجا اسفناك است. نه امنيت وجود دارد و نه شرايط مناسب بهداشتي. كسي كه صبح از خانه خود بيرون مي‌آيد نمي تواند اطمينان داشته باشد كه شب بر گردد.
آمريكا ادعا مي‌كند كه براي جهان، پيشرفت و ترقي به ارمغان مي‌آورد. آن‌ها خيال مي‌كنند كه جايي كه حضور نداشته باشند، جهان از حركت باز مي ايستد. ولي ما معتقديم كه ايالات متحده بحران مي آفريند كه نمونه‌هاي اين فعاليت فراوان است. براي مثال خانم رايس وارد گرجستان مي‌شود و يك هفته بعد تجاوز گرجستان به اوستياي جنوبي شروع مي‌شود. مشاور كاخ سفيد پيش «صدام حسين»، ديكتاتور سابق عراق مي‌رود و صدام يك هفته بعد به كويت حمله مي‌كند. در سال 1980 مشاور رئيس جمهور آمريكا پيش صدام رفته بود و صدام به ايران حمله كرد.
ارزيابي جنابعالي از احتمال بمباران ايران چيست؟
به نظر من، موفقيت حزب‌الله لبنان در سال 2006 و مقاومت مردم غزه باعث تشديد خصومت‌ها نسبت به ايران شده است. علت اين برخورد آن است كه ايران با تجربه خود صحت انديشه مقاومت مردمي را آزموده و ملت‌هاي لبنان و فلسطين اين تجربه را تكرار كرده و به پيروزي رسيده‌اند. اگر نقشه فلسطين 60 سال پيش و امروز را ببينيد، متوجه مي‌شويد كه اراضي فلسطيني‌ها منقبض شده و مساحت اين اراضي ناچيز شده است. اين نتيجه مذاكرات زير نظر ايالات متحده و سازمان ملل است.
اسرائيلي‌ها در زمان خود وارد بيروت شده بودند ولي نيروهاي مقاومت مردمي آن‌ها را به ترك لبنان وادار كردند. آن‌ها نتوانستند در غزه كاري بكنند. مردم خون و جان خود را فداي مقاومت براي مقابله با حكام مستبد و غاصب‌ مي‌كنند. ما تسليحات صادر نمي‌كنيم، ما نظريه حمايت از مقاومت مظلومانه مردمي را تائيد مي‌كنيم. انديشه ‌مقاومت چيزي است كه ظالمان از آن مي‌ترسند در حالي كه آنها از مزيت سلاح‌‌هاي پيشرفته برخوردارند.
30 سال از زمان پيروزي انقلاب اسلامي گذشته است. درس‌هاي آن كدام است؟
30 سال پيش تمام جهان به انديشه‌هاي انقلاب ما مي خنديد. همه مي‌دانستند كه شاه از ارتشي برخوردار است كه يكي از پنج نيرومندترين ارتش جهان است. تمام جهان حرف حمايت از شاه را مي‌زد. ولي ملت ايستادگي كردند، قيام كردند و شاه و 50 هزار نظامي آمريكايي را كه پشتيبان شاه بودند بيرون انداختند. اين همان درس انقلاب اسلامي است كه آمريكا را مي ترساند.
آيا ايران سلاح‌هاي هسته‌اي را به دست آورده است؟
اتحاد شوروي صاحب سلاح‌هاي هسته‌اي بود ولي از هم پاشيد. آمريكايي‌ها هم سلاح هسته‌اي دارند. ولي آنها در جهان بي‌عدالتي‌هاي زيادي مي‌كنند كه بار مسئوليت انجام اين بي عدالتي‌ها دير يا زود آنها را به زير خواهد كشيد. ما به خدا ايمان داريم و نه به سلاح‌هاي اتمي.
چرا ايران به ملت فلسطين اين قدر توجه مي‌كند؟ شما اهل تشيع هستيد و آن‌ها اهل تسنن و مسيحي، شما فارس هستيد و آن‌ها عرب. مرز مشترك هم نداريد.
مطابق با مكتب ديني ما، نه‌تنها نبايد به ديگران ظلم كنيم بلكه مسئول كساني هستيم كه نيروهاي ثالث به آن‌ها ظلم مي‌كنند، اعم از دين و ايمان، رنگ پوست يا نژاد آن‌ها. ما از سياه‌پوستان آفريقاي جنوبي در زمان تبعيض نژادي حمايت مي‌كرديم ولو اينكه كمتر كسي از آن‌ها مسلمان بود و ما در آن زمان با آفريقاي‌جنوبي روابط نداشتيم. ما موظف هستيم از مظلومان اعم از مسلمان بودن يا نبودن آن‌ها پشتيباني كنيم.
60 سال اخير ثابت كرده است كه فلسطيني‌ها ملت مظلومي هستند. آن‌ها را مي‌كشتند و از ميهن خود آواره كرده‌اند . امام خميني (ره) فرمودند: «شما بايد دشمن مستكبران و ياور مستضعفان باشيد».
چرا ايران از شركت در نشست پاريس درباره افغانستان خودداري كرد؟
هيچ كشوري به اندازه ايران از حوادث در افغانستان زيان نديده است. ما بيشتر از همه به بر طرف كردن مشكلات افغانستان علاقه‌منديم چرا كه سه ميليون آواره افغاني در خاك كشورمان هستند. هزاران تن مواد مخدر از افغانستان وارد مي‌شود. با ورود آمريكايي‌ها به افغانستان، توليد مواد مخدر در اين كشور چهار تا پنج برابر افزايش يافت. طبيعي است كه چنين كنفرانسي براي ما اهميت حياتي دارد. اما طرف ميزبان در آستانه كنفرانس به خود اجازه داده در مورد ايران مطالب منفي بيان كند كه همين امر حضور ما را با مشكل مواجه كرد. در چنين شرايطي شركت ايران در كنفرانس معني نداشت.
ايالات متحده برنامه‌هاي افزايش حضور خود در افغانستان را اعلام كرده است. آيا شما از اين اقدامات استقبال مي كنيد؟
ما بارها توجه طرف‌هاي علاقه‌مند به آرام كردن افغانستان را به اين واقعيت جلب كرده‌ايم كه حضور نيروهاي خارجي در خاك كشور ديگر باعث تشديد بحران مي‌شود. به‌ويژه با توجه به اينكه آمريكايي‌ها در كشور بيگانه موازين رفتار و فرهنگ را رعايت نمي‌كنند كه در ميهن خود رعايت مي‌كنند. حوادث در زندان «ابو‌غريب» عراق فراموش نشده است. بمباران‌ها در افغانستان به ضربات عليه مدارس، راه‌پيمايي‌ها و مراسم عروسي‌ها متمركز شده است.
آمريكايي‌ها با ملت كشوري كه آنجا اقامت دارند، همدردي نمي كنند و فقط اهداف خود را دنبال مي‌كنند. ما معتقديم كه افزايش نيروهاي آمريكايي در افغانستان فقط باعث تشديد مقاومت خواهد شد. ملت افغانستان، ملت استقلال‌طلبي است كه افزايش تعداد نيروهاي خارجي را نمي پسندد.
پايان پيام

كد خبر: 473747

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن