تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815163143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست بررسي سه دهه ادبيات داستاني انقلاب؛محمودزاده: ادبيات انقلاب براي ماندگاري نياز به زمان دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست بررسي سه دهه ادبيات داستاني انقلاب؛محمودزاده: ادبيات انقلاب براي ماندگاري نياز به زمان دارد
خبرگزاري فارس: نصرت الله محمودزاده گفت: ادبيات انقلابي كه ماندگار شود نياز به زمان دارد. دليل اصلي آن غفلتي است كه اهل قلم داشته است و براي اين ادبيات وقت صرف نكردند.


به گزارش خبرنگار فارس، دويست و چهل و هشتمين نشست سراي اهل قلم با بررسي سه دهه ادبيات داستاني انقلاب و با حضور علي‌الله سليمي، احمد شاكري، مجتبي حبيبي و نصرت‌الله محمودزاده برگزار شد.
نصرت الله محمودزاده در اين نشست در مورد ادبيات انقلاب گفت: هميشه مخالف ورود به اين مباحث بودم چرا كه بايد قضاوت كنيم كه ما موضوعي بنام ادبيات داستاني انقلاب داريم يا نه؟ اگر پاسخ مثبت است بايد گفت به كدام اعتبار؟
وي گفت: بايد انديشيد اگر جلال آل‌احمد زنده مي‌بود هشت سال جنگ و چند سال پس از جنگ را چه مي‌كرد؟ آيا باز هم مدير مدرسه را مي‌نوشت؟ يا وقايع را بدون در نظر گرفتن حذف و اضافات حاكم در جامعه مطرح مي‌كرد.
وي ادامه داد: اگر جاي ويكتور هوگو با تولستوي را عوض مي‌كرديم يعني به لحاظ زمان و تحولاتي كه در جامعه آنها رخ داد و افكار و مسائل دروني كه يك نويسنده در طول زندگي در جامعه طي مي‌كند، به سن كمال مي‌رسد و نهايتا تبديل به اثري مي‌شود كه اثر ماندگاري است، چه اتفاقي مي‌افتاد؟
وي ضمن اشاره به نكته قبل گفت: آيا اگر اين اتفاق مي‌افتاد باز هم جنگ و صلح را در ادبيات داشتيم چرا كه هر دو اين ها جزو ادبيات انقلاب هستند.
محمود زاده افزود:آيا نياز آنهم دو نياز آنهم نياز جامعه، آنهم دو جامعه (فعل و آينده) آنهم دو جامعه آينده دراز مدت و كوتاه مدت) و نياز خود نويسنده احساسي كه از جامعه مي‌كند(نياز حال و آينده) آيا اينها در نقطه اي تلاقي مي‌كنند كه بگويند در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه بايد ادبيات ما اين كار را كند؟
وي تصريح كرد: بررسي اينكه ما ادبيات انقلاب داريم يا نه و يا ادبيات چيست؟ بايد گفت: ادبيات انقلابي كه ماندگار شود نياز به زمان دارد. دليل اصلي آن غفلتي بود كه اهل قلم داشته است و براي اين ادبيات وقت صرف نكردند.
اين نويسنده افزود: جنگ تحميلي ناخودآگاه انقلاب را از اذهان خارج كرد و يك مسئله مهمتر از انقلاب يعني جنگ جايگزين آن شد البته با مطالب و آثار فراوان كه شاهد هستيم.
اين منتقد گفت: ادبيات هر نسلي را بايد خود آن نسل پايه گذاري كند و اين غفلت هر روز بيشتر ادبيات را تهديد مي‌كند.
وي تاكيد كرد: ادبيات داستاني و رمان يعني يك چيزي كه حاصل ايده نويسنده باشد.
محمودزاده گفت: ما در اين مباحث، در ادبيات، داستان، رمان كمتر فكر كرده‌ايم و به همين خاطر است كه جاي خالي آل احمد نمايان است.
وي تصريح كرد: وزن عصر انقلاب نسبت به ادبياتي كه نشسته است بسيار نامتقارن است و بايد بگوييم زود است قضاوت كنيم كه آيا ادبيات انقلاب داريم يا نه.
محمودزاده گفت: اگر نگاه كنيم وزن بين ادبيات پياده شده در كشور و وزن جامعه‌اي كه بستر ايجاد ادبيات است وزن نا متقارني است.
/انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن