تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816734720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو سفر با يك هدف: باقري در روسيه، صالحي در تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: دو سفر با يك هدف: باقري در روسيه، صالحي در تركيه
وزير امور خارجه و معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي به تركيه و روسيه رفته اند تا مقدمات مذاكرات هسته اي را فراهم كنند.
در حالي كه بازرسان آژانس انرژي اتمي قرار است 10 روز ديگر به ايران سفر كنند ، وزير امور خارجه ايران نيز به آنكارا رفته تا با مقامات تركيه كه براي ميزباني مذاكرات مجدد ايران و كشورهاي 1+5 اعلام آمادگي كرده اند ،وارد گفتگوهاي هسته اي شود و ضلع سوم اين مثلث هم بر دوش معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي قرار گرفته كه براي دومين بار به روسيه سفر كرده تا در آستانه اين دو اتفاق مهم ،طرح گام به گام روسيه در اين زمينه را حال كه قدري اصلاح شده ، با طرف روسي دوباره مورد بررسي قرار دهد.

صالحي در حالي به تركيه سفر كرده است كه پيشتر داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه به ايران آمده بود و پس از آن هم علي لاريجاني ،رئيس مجلس شوراي اسلامي به تركيه سفر كرد. وزير امور خارجه تركيه به صورت علني تمايل اين كشور را براي ميانجيگيري در پرونده ايران اعلام كرده و گفته است: كاترين اشتون، مسئوليت سياست خارجي اتحاديه اروپا از آنها خواسته در مذاكرات هسته‌يي ايران و 1+5 مشاركت كنند.

او امروز در نشست خبري مشترك خود با همتاي ايراني ، به ضرورت هرچه زودتر برگزار شدن مذاكرات اشاره كرده است: "مذاكرات ايران و گروه 1+5 بايد هر چه سريعتر برگزار شود؛ زمان ؛ زمان مذاكره و حل مساله است و هر چه زودتر بايد تنش كاهش يابد".

آنچه كه علي اكبر صالحي نيز با تاكيد بر آن، اضافه مي كند: اگر طرف مقابل صميمانه برخورد كند زمان مذاكره فرا رسيده است ولي اگر بهانه ديگري مطرح شود اين نشان خواهد داد كه مخالف برگزاري نشست و مذاكره هستند".

خبرنگاران در نشست از صالحي درباره اظهارات اخير كاترين اشتون، كه گفته بود هنوز ايران درباره آغاز مذاكرات پاسخ رسمي نداده است، بنابراين هنوز سرنوشت از سرگيري آن روشن نيست، پرسيده اند.

صالحي در پاسخ با رد اين مسئله گفته است كه چند هفته پيش كه اشتون را در آلمان ديدار كرده است، از وي خبر گرفته كه آيا نامه دبير كميسيون امنيت ملي ايران كه مسئول مستقيم مذاكرات هسته اي است ،به دستش رسيده يا نه و سپس توصيه كرده كه زمان و مكان مذاكرات را سريع تر مشخص كند.

داوود اوغلو ، نيز گفته است كه هر دو طرف اراده شروع مذاكرات هسته اي را در ميان گذاشته اند، بنابراين حال موضوع روشن كردن زمان و مكان مذاكرات و كارهايي است كه در آستانه اين مذاكرات بايد صورت گيرد و بايد بر سر آن توافق شود.

آخرين باري كه مذاكره كنندگان ايراني با همتايان خود از شش قدرت جهاني مذاكره كردند، سال گذشته در استانبول بود و تركيه نقش برجسته اي در جريان آن مذاكرات داشت .

گام به گام؛ روسيه به ايران كمك خواهد كرد؟

از سوي ديگر ،معاون جليلي هم در روسيه با وزير امور خارجه روسيه، زواياي مختلف طرح گام به گام را دوباره مورد بررسي قرار داده اند و گفته مي شود همچنان رايزني ميان دو طرف ادامه دارد.

در طرح گام به گام ،روسيه پيشنهاد داده است كه ايران مرحله به مرحله به سئوالات آژانس پاسخ دهد و در عوض غرب هم به صورت تدريجي ،تحريم هاي اعمال شده عليه اين كشور را بردارد يا از شدت آن بكاهد.

روسيه با اعلام اينكه "مسائل مربوط به برنامه هسته‌‌اي ايران بايد منحصرا از راه مذاكرات و گفت‌وگوي مبتني بر احترام و بر اساس اصول حركت گام به گام و عمل متقابل حل شود" ؛ طرح گام به گامي را به عنوان طرح ميانجي به ايران پيشنهاد داد كه در آن از تمامي طرفين دخيل در روند مذاكرات برنامه هسته اي درخواست شده ،گام هاي نسنجيده برندارند.

براي دريافت اين طرح، باقري، معاون دبير كميسيون امنيت ملي در آبان ماه امسال به روسيه سفر كرد و در آنجا طرف روسي از نارضايتي ايران درباره برخي موارد ذكر شده يا از قلم افتاده مطلع شد. حال ظاهرا پس از برطرف كردن دغدغه هاي ايران ، دوباره باقري به آنجا رفته تا درباره طرح بررسي هاي بيشتري پيش از آغاز مذاكرات صورت گيرد.

بازرساني كه در راهند

هيات عالي رتبه از آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي به ايران مي آيند كه چند ماهي بود به علت اعتراض ايران به روند مذاكرات و البته پس از گزارش يوكيا آمانو ، مديركل آژانس ، مذاكرات دچار توقف و بن بست شده بود. پس از توقف مذاكرات بود كه سفر يكي از بازرساني كه حال قرار است به ايران بيايد، از سوي مقامات ايراني در اعتراض به گزارش لغو شد و بعد هم كه ايران خودش پيشقدم شد و درخواست سفر بازرسان را كرد، اين بار ديگر آمانو نپذيرفت و هربار آن را منوط به آمادگي ايران براي پاسخ به همه سئوالات و ابهامات پيرامون برنامه هسته اي كرد.

حضور بازرسان آژانس در ايران و از سرگيري آتي مذاكرات بر سر برنامه هسته اي مي تواند تاثير مثبتي بر جلسه بعدي شوراي حكام كه قرار است در فصل بهار برگزار شود، بگذارد و مانع از ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت شود.

آيا اين بار به تفاهم خواهيم رسيد؟

با وجود اين ،همه به يك اندازه خوش بين نيستند. برخي سفر بازرسان را با ديده ترديد مي نگرند ،برخي به طرح گام به گام روسيه شك دارند، همان كه يك بار اصلاح شده چون برخي موارد به نفع ايران در آن گنجانده شده بود و در آخر اينكه كشور پيشنهاد دهنده اين طرح، همواره در لحظات حساس تصميم گيري براي پرونده هسته اي ايران ،واكنش هاي غيرقابل پيش بيني نشان داده است، چه آنكه با همه حمايت هاي كلامي، تا به حال به هر 4 قطعنامه عليه ايران راي مثبت داده است و البته همين روسيه بود كه چند روز قبل با اعلام خبر آغاز به كار سايت فردرو ،از فعاليت هاي غني سازي در ايران ابراز نگراني كرد.

از طرفي ديگر ،برخي نيز به طرح ميزباني تركيه براي از سر گيري مذاكرات چندان خوش بين نيستند، چرا كه در ماههاي اخير ،اختلاف نظرهايي بر سر حوادث منطقه ميان دو كشور همسايه وجود داشته و مهمتر آنكه ،اين كشور خارج از گروه 1+5 است و در نهايت مثبت بودن يا منفي بودن نظرش در سرنوشت نهايي ايران تاثيري ندارد ،همانطور كه در مذاكرات قبلي نيز كه تركيه به عنوان ميانجي در كنار برزيل ورود كرد هم چندان نتوانست در تصميم اين چند كشور راي دهنده تاثير بگذارد.

پرونده هسته اي؛ آنچه گذشت

ده سال از زماني كه غرب ادعا كرده است ايران در حال برنامه ريزي براي توليد سلاح هسته اي است، گذشته است. از آن تاريخ، بارها آنها با نمايندگاني از كشورمان پاي ميز مذاكره نشسته اند ، بازرساني به ايران آمده اند و بارها هم در پاسخ مقامات ذيربط ايراني گفته اند كه هرگز قصد توليد سلاح هسته اي را نداشته اند، اگرچه قويا به دنبال داشتن فناوري صلح آميز هسته اي هستند.

طي اين چند سال، چندين قطعنامه عليه ايران صادر شده و تحريم هاي سنگيني در عرصه هاي مختلف بر كشور تحميل شده و چند تن از دانشمندان هسته اي كشور ترور شده اند تا فعاليت هسته اي متوقف شود ، با وجود اين همچنان ملت ايران اسلامي بر داشتن فناوري صلح آميز هسته اي اصرار دارد و در كنار آن تمايل خود را براي از سرگيري مذاكرات نشان داده است.

پنجشنبه|ا|29|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن