تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817092242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت انگليس كميته تحقيق درباره شكنجه مظنونان تروريستي را منحل كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دولت انگليس كميته تحقيق درباره شكنجه مظنونان تروريستي را منحل كرد
لندن - دولت انگليس روز چهارشنبه بطور رسمي كميته تحقيق درباره اتهام دخالت سازمان هاي امنيتي اين كشور در ربايش و شكنجه مظنونان تروريستي را منحل كرد.


به گزارش ايرنا، "كنت كلارك" وزير دادگستري انگليس در گزارشي به نمايندگان پارلمان اين كشور اعلام كرد كه با توجه جريان تحقيقات جنايي پليس در اين زمينه، كميته تحقيق تشكيل شده درباره بررسي اين موضوع ديگر نمي تواند به فعاليت خود ادامه دهد.

وي افزود: تحقيقات پليس درباره پرونده هاي جديدي كه در اين باره تشكيل شده است، احتمالا طولاني خواهد بود.

كميته تحقيق درباره اتهام همدستي ماموران امنيتي انگليس در ربايش و شكنجه مظنونان تروريستي در سال 2010 ميلادي و پس از مطرح شدن شكايت هاي متعدد در اين زمينه، تشكيل شده بود.

ديويد كامرون نخست وزير انگليس، "پيتر گيبسون" از قضات باسابقه اين كشور را به عنوان رييس كميته تحقيق درباره اتهام شكنجه منصوب كرده بود.

جلسات كليدي اين كميته بصورت غيرعلني و محرمانه برگزار مي شد و قرار بود وزير مسئول كابينه حرف آخر را درباره انتشار و يا عدم انتشار اسناد موجود در اين زمينه بزند.

اكثر سازمان ها و وكلاي حقوق بشري از همان ابتداي تشكيل "كميته گيبسون" براي رسيدگي به اتهام همدستي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي اين كشور در شكنجه مظنونان تروريستي، اين كميته را تحريم كردند.

حدود 10 سازمان مهم حقوق بشري انگليس از جمله "عفو بين الملل"، "ريپريو" و "ليبرتي" چند ماه پيش با ارسال نامه مشتركي براي وكلاي اين كميته تحقيق، اعلام كردند كه ديگر حاضر نيستند در جلسات اين كميته شركت كنند و يا شواهد و مدارك خود را در اختيار آن قرار دهند.

اين سازمان هاي حقوق بشري، كميته تحقيق تشكيل شده توسط دولت انگليس را عميقا معيوب و فاقد شفافيت و اعتبار لازم براي رسيدگي به اين موضوع مهم توصيف كرده بودند.

طي سال هاي اخير اتهامات متعددي به سازمان هاي امنيتي انگليس از جمله "ام آي 5" و "ام آي 6" مبني بر مشاركت و همدستي آنها در شكنجه مظنونان تروريستي بويژه در بازداشتگاه هاي مخفي كشورهايي نظير پاكستان، افغانستان و مراكش وارد شده است.

برخي از اين مظنونان پس از بازداشت در كشورهاي خارجي هدف انواع شكنجه و بدرفتاري قرارگرفته و در نهايت به بازداشتگاه بدنام گوانتانامو منتقل شده بودند.

موضوع همدستي ماموران سازمان هاي امنيتي انگليس از جمله "ام آي 5" در شكنجه مظنونان تروريستي براي نخستين بار بطور جدي توسط "بنيام محمد" يك متهم اتيوپيايي تبار مقيم انگليس مطرح شد.

بنيام محمد كه حدود هفت سال را در بازداشت نيروهاي آمريكايي در كشورهاي مختلف از جمله پاكستان، مراكش، افغانستان و گوانتانامو به سر برده بود، سرانجام در سال 2009 آزاد شد و به انگليس بازگشت.

وي در سال 2002 ميلادي در پاكستان بازداشت و تحويل ماموران آمريكايي شده بود.

محمد اعلام كرده است هنگامي كه در بازداشت ماموران سازمان "سيا" بوده با همدستي و اطلاع ماموران امنيتي انگليس مورد انواع و اقسام شكنجه ها و بدرفتاري ها قرار گرفته است.

وكلاي بنيام محمد پس از شكايت به دادگاه توانستند دولت را وادار كنند برخي از اسناد محرمانه همكاري خود با سازمان هاي امنيتي آمريكا را منتشر كند ولي مقامات دولت قبلي باز هم تاكيد داشتند كه اين اسناد هيچ ارتباطي با شكنجه ندارد.

علاوه بر بنيام محمد چند متهم ديگر نيز با ارائه شكايت هايي به دادگاه هاي داخل انگليس و حتي دادگاه هاي اروپايي ماموران امنيتي انگليس را به همدستي در شكنجه متهم كرده اند.

دادستاني عمومي و پليس انگليس هفته گذشته با انتشار بيانيه مشتركي درباره پرونده هايي كه از حدود سه سال قبل در مورد دخالت و همدستي ماموران انگليسي در شكنجه مظنونان تروريستي در كشورهاي خارجي مطرح بوده، اعلام كردند كه اتهامي را عليه اين ماموران به دادگاه ارائه نخواهند كرد.

به رغم تبرئه ماموران سازمان هاي امنيتي "ام آي 5" و "ام آي 6" انگليس از اتهام شكنجه، موضوع همدستي سازمان هاي امنيتي اين كشور در دستگيري، انتقال و شكنجه مظنونان تروريستي همچنان باز است و قرار بود تحقيقات در اين باره ادامه يابد.

در اين بيانيه مشترك به رغم تاييد ضمني اين واقعيت كه مظنونان تروريستي در خاك كشورهاي خارجي مورد شكنجه و بدرفتاري قرار گرفته اند، ادعا شده است كه ماموران امنيتي انگليس از اين شكنجه ها بي خبر بوده و دخالتي در آنها نداشته اند.

پليس انگليس همزمان با انتشار اين بيانيه مشترك، اعلام كرد كه دو شكايت از سوي دو شهروند ليبيايي عليه همدستي ماموران امنيتي انگليس در ربايش و انتقال آنان از كشورهاي جنوب شرق آسيا به ليبي در سال 2004 ميلادي ارائه شده است كه به دليل مطرح شدن اتهامات جدي در آنها، نياز به رسيدگي دارد.

"كلير آلگار" مدير اجرايي موسسه حقوقي "ريپريو" كه وكالت بسياري از قربانيان شكنجه از جمله اين دو شهروند ليبيايي را برعهده دارد، عصر چهارشنبه در واكنش به تصميم انحلال "كميته تحقيق گيبسون"، گفت: با اينكه تشكيل كميته تحقيق درباره نقش احتمالي انگليس در ربايش و شكنجه مظنونان تروريستي اهميت حياتي دارد ولي كميته گيبسون از همان ابتدا فاقد استقلال و اختيارات لازم براي كشف حقيقت در اين زمينه بود.

وي افزود: ما از همان ابتدا اعلام كرديم كه دولت انگليس نمي تواند با اين كميته تحقيق وجهه بين المللي خود را احياء كند، بنابراين از تصميم دولت براي انحلال اين كميته و تفكر مجدد در مورد آن استقبال مي كنيم.

وي اظهارداشت: ما منتظر مي مانيم تا پس از پايان تحقيقات پليس، يك كميته تحقيق مستقل و با قدرت كامل براي بررسي اين موضوع تشكيل شود تا عاملان و آمران همدستي سازمان هاي امنيتي انگليس در يكي از افراطي ترين جنبه هاي "جنگ عليه تروريسم" شناسايي شوند.

اروپام**345

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30771761

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن