تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798460763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عطیه عوفى الگوى مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عطیه عوفى الگوى مقاومت
علی
در لابلاى اوراق زرین تاریخ اسلام چهره‏ هاى درخشانى در سكوت‏ مرگبار ستم فرمانروایان غاصب مكتوم مانده است. این نوشتار به معرفى یكى از چهره ‏هاى ناشناخته تاریخ پرداخته‏ است. آن كه نامش را امیر مؤمنان علیه السلام برگزید ؛ همراه جابر بن‏ عبد الله انصارى از اولین زائران حرم امام حسین علیه السلام بود ؛ خطبه‏ فدك و زیارت اربعین را روایت كرد و در شمار مبارزان شجاع جاى گرفت. ولادت با طلوع خورشید حكومت علوى در كوفه ، غنچه ‏اى شكوفا شد تا تماشاگر آفتاب امامت‏ باشد. گرچه تاریخ دقیق این واقعه مشخص نیست ؛ ولى مى‏توان گفت كه بین سالهاى 36-40 قمرى است. روزى سعد بن جناده به آستان حضرت‏ على (ع) شرفیاب شد ؛ ولادت فرزندش را به عرض حضرت رساند و تقاضاى ‏نامگذارى كرد. حضرت نوزاد را در آغوش گرفت و فرمود: « هذا عطیة الله‏ » این نوزاد عطا و موهبت الهى است.(1) حضرت على (ع) بعد از مراسم نامگذارى ، براى عطیه صد درهم حقوق ماهانه تعیین ‏فرمود و پدرش با دریافت ‏حقوق براى كودك غذا تهیه كرد.(2) خاندان عطیه عطیه عوفى در یكى از خاندانهاى معروف عرب كه از طایفه " بكالى "‏ بود ، چشم به گیتى گشود. " بكالى" تیره‏اى از قبیله" بنى عوف بن‏ امرؤ القیس" شمرده مى‏شد و در بین قبایل عرب شأن و منزلتى خاص ‏داشت. چون عطیه از قبیله بنى عوف بود ، به او عطیه عوفى‏ مى‏گویند.(3) گویا مادرش در شمار اسراى آزاد شده رومى جاى داشت‏ و همسر سعد شمرده مى‏شد.(4) مقام علمى عطیه عطیه ، از نظر طبقات رجالى ، در گروه تابعین جاى دارد ؛ یعنى از طبقه‏ اى است كه پیامبر اكرم (ص) را ندیده و بدون واسطه سخنى از وى نقل نكرده است. او از اصحاب حضرت على (ع) و امامان بعد از او تا امام محمد باقر (ع) به شمار مى‏آید. (5) عطیه از دانشمندان ‏بزرگ و اسلام شناس عصر خویش شمرده مى‏شد و از چنان مقام علمى ‏برخوردار بود كه حتى دانشمندان اهل سنت نیز او را مورد اعتماد مى‏دانستند و دانش تفسیرى و حدیثى ‏اش را تأیید مى‏كردند.(6) اساتید و شاگردان عطیه عطیه استادانى برجسته داشت كه در اسلام و تشیع از جایگاهى والا برخوردار بودند. كتاب « تهذیب التهذیب ‏» نام هشت تن از استادان وى را بر مى‏شمارد. در كتاب « طبقات‏ » هم نام شش تن از استادان وی ذكر شده و از دیگران نامی برده نشده است . عبد الله بن عباس و جابر بن عبد الله انصارى از معروفترین استادان او شمرده‏ مى‏شوند.(7) این شخصیت علمى شاگردان بسیارى تربیت كرد. در كتاب‏« تهذیب التهذیب ‏» نام شانزده تن از آنها ثبت شده است. اعمش و پسران عطیه (حسن و عمر و على) در این گروه جاى ‏دارند.(8) على بن عطیه از اصحاب امام صادق (ع) نیز به شمار مى‏آید.(9) آثار علمى 1- تفسیر قرآن ، عطیه دست ‏پرورده استادى بزرگ چون ابن عباس بود و پنج جلد تفسیر قرآن نگاشت.(10)  دانشمندان اهل تسنن از این‏ تفسیر بهره‏ هاى فراوان برده ‏اند. آثار عطیه نزد علماى اهل سنت‏ معتبر است.(11) و بزرگانى چون طبرى و خطیب بغدادى از آثار این ‏دانشور بزرگ بهره های فراوان بردند.(12) عشق عطیه به علوم قرآنى و انس وى با قرآن به اندازه ‏اى بود كه خودش مى‏گوید: " من سه دوره ‏تفسیر كامل قرآن را نزد ابن عباس آموختم و قرآن را نیز هفتاد بار در كنارش خواندم."(13) 2- خطبه فدك حضرت زهرا سلام الله علیها دومین اثر جاودان عطیه است. حضرت این خطبه را در مسجد النبى ایراد فرمود. عطیه آن را براى عبد الله ابن حسن مثنى ، پسر امام حسن مجتبى (ع) نقل كرد و در تاریخ به یادگار نهاد.(14) 3- زیارت اربعین یادگار جاودان دیگر عطیه است. او همراه جابر بن‏ عبد الله انصارى ، صحابى بزرگ پیامبر اكرم (ص) در اربعین شهادت امام حسین (ع) كنار تربت مطهر آن حضرت حضور یافت ، اشك ماتم ‏ریخت و نامش را به عنوان نخستین زائر كوى حسین جاودانه‏ ساخت.(15) جایگاه زیارت اربعین چنان والاست كه امام حسن‏ عسكرى (ع) فرمود: یكى از علامتهاى مؤمن زیارت اربعین سید الشهدا است. (16) ابعاد شخصیت ‏سیاسى عطیه 1- زبان گویاى ولایت علوى .عطیه كه پرورش‏ یافته مكتب تشیع ‏راستین بود ، آموخته‏ هایش را با زبانى گویا براى جامعه اسلامى و تاریخ بیان كرد و به یادگار گذاشت. آن بزرگوار به شیوه‏ اى زیبا به دفاع از حریم ولایت علوى پرداخت. بدین جهت نامش در سند بسیارى از روایاتى كه منزلت و فضایل حضرت على (ع) را بیان‏ مى‏كند ، دیده مى‏شود.(17) عطیه از كسانى است كه حدیث غدیر خم رابه دورترین نفاط بلاد اسلامى رساند. پیامبر اكرم (ص) در حجة الوداع در غدیرخم دست‏ حضرت على(ع) را گرفت و به مردم فرمود: اى مردم ، آیا نمى‏دانید كه من از خود مؤمنین به آنها سزاوارترم؟ گفتند: آرى ، یا رسول الله. سپس فرمود: « من كنت مولاه فهذا على مولاه ‏» (18) عطیه درباره ‏شأن نزول آیه شریف (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من‏ربك) (19) مى‏گوید: « نزلت هذه الآیه على رسول الله صلى الله ‏علیه و آله فى على بن ابى طالب (ع) (20) این آیه در منزلت‏ حضرت على ابن ابى طالب نازل شد. بیان چنین احادیثى درباره شخصیت‏ حضرت ، در زمانى كه آشكارا بدان بزرگوار ناسزا مى‏گفتند ، داراى ارزشى والا بود ؛ زیرا درباریان‏ آگاه و مردم ناآگاه دشنام دادن بدان حضرت در هر قنوت‏ و خطبه را از فرایض مسلمانان مى‏دانستند. در چنین فضاى آشوبزده ای ، عطیه به افشاگرى پرداخت و با نقل فضایل على (ع) كوشید ولایت را در جامعه تثبیت كند. 2 - زیارت اربعین و اقدامى انقلابى . زیارت اربعین عطیه و جابربن عبد الله در آن زمان حساس ، از بعد سیاسى اهمیت بسیار دارد. (21) زمانی که یزید بن معاویه ریختن خون سید الشهدا و اصحابش را افتخار می دانست و شیعیان آن حضرت در خفقان شدید به سر می بردند ، بازمانده یاران پیامبر اکرم (ص) به زیارت تربت امام (ع) شتافتند. او در واقع فرستاده خاتم المرسلین به شمار می آمد ؛ زیرا رسول خدا به وی وصیت کرده بود: ای جابر ، قبر فرزندم حسین را زیارت كن. چون ثواب زیارتش با ثواب صد حج‏ برابر است. جابر بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش از این فاجعه تاریخى‏ آگاه شده ، با چشمان نابینا و دلى روشن و ضمیرى پاك راه كوفه‏ پیش گرفت و خود را به دست‏ پرورده مكتب علوى یعنى عطیه عوفى ‏رساند. این دو بزرگمرد در اربعین شهادت اباعبد الله الحسین (ع) و اصحابش در سرزمین مقدس كربلا حضور یافتند. و این افتخار را به دست آوردند كه از اولین زائران حرم حسینى شوند.(23) آنچه ‏به زیارت اربعین جلوه ‏اى خاص از شهامت و شجاعت مى‏دهد حركت‏ قهرمانانه این دو زائر در آن موقعیت‏ حساس است ; زیرا بعد از شهادت امام حسین (ع) یزید كسى را مانع ظلم و فساد خود نمى‏دید و تمام سعى خودش را به كار برد تا با خفه كردن صداى هر مخالفى ‏قیام عاشورا را امرى عادى و غیر الهى جلوه دهد. بدین سبب ، نگرش جامعه به نهضت امام‏ حسین (ع) در ابتدا نگرشى همراه با بى ‏تفاوتى ‏گاه اعتراض ‏آمیز بود. در آن موقعیت ، حركت جابر از مدینه و عطیه از كوفه براى زیارت سیدالشهدا تاییدى بر قیام‏ آن حضرت بود.(24) این حركت انقلابى به شعله‏ ور شدن نهضت‏ حسینى و افشاى جنایات دژخیمان بنى امیه انجامید و عطیه و جابر از بنیانگزاران قیامهایى شدند كه در دفاع از قیام ‏كربلا به وسیله توابین و دیگران شكل گرفت. مقاومت عطیه عطیه چون پرستویى عاشق و بلبلى نغمه سرا در هر كوى و برزن ‏ترانه عشق على مى‏خواند و لحظه ‏اى آرام نمى‏گرفت. هیچ تازیانه ‏اى ‏نتوانست نداى این فریاد گر عرفان و عدالت را خاموش سازد. تاریخ ‏هرگز مبارزه سیاسى این دانشمند بزرگ را از یاد نمى‏برد. مبارزه‏ سیاسى عطیه عوفى در زمان حكومت جبار عبد الملك مروان ، پنجمین ‏خلیفه اموى، در مقابل حجاج بن یوسف ثقفى ، كه دستانش به خون ‏شیعیان علوى آغشته بود ، همچنان جاودانه ماند. در زمان ‏فرمانروایى این ستمگر اموى در كوفه قیامهاى متعددى شکل گرفت‏ كه یكى از آنها قیام عبد الرحمن بن محمد بن اشعث در سال 80 ه. ق بود. این نهضت از خراسان آغاز شد. عبد الرحمن ، بعد از چندین ‏بار درگیرى با لشكر حجاج ، سرانجام در سال 83 در بصره دستگیر شد. نكته جالب توجه در این قیام آن است كه عده ‏اى از بزرگان و دانشمندان شیعه و قاریان عراق مانند سعید بن جبیر و ابراهیم ‏نخعى و عطیه عوفى ، در ركاب عبد الرحمن بودند. وقتى عبد الرحمن ‏شكست‏ خورد ، عطیه به سمت فارس گریخت. حجاج در فرمانى ، به محمد بن قاسم ثقفى فرماندار فارس ، نوشت ، عطیه را دستگیر كرده ، او را وادار سازد به حضرت على (ع) ناسزا بگوید و اگر امتناع ورزید چهارصد تازیانه بر وى زده ، موى سر و محاسنش را بتراشند. فرماندار فارس عطیه را فراخواند و فرمان حجاج را برایش خواند. عطیه زیر بار چنین ننگى نرفت; با كمال شهامت چون كوهى استوار ماند و سخت‏ ترین شكنجه‏ ها و تازیانه ‏هاى امویان را تحمل كرد. این تابعى قهرمان مدتى در فارس اقامت گزید و چون قتیبه بن‏ مسلم بر مسند استاندارى خراسان جاى گرفت ‏به آنجا رفت و چندى ‏در آن دیار به سر برد. سرانجام وقتى فرمانروایى عراق در دست‏عمر بن هبیره قرار گرفت ، عطیه نامه ‏اى به وى نوشت و خواستار پناهندگى و بازگشت‏ به كوفه شد. عمر بن هبیره اجازه داد و عطیه ‏به كوفه باز گشت. این یاور مخلص اهل بیت علیهم السلام در سال 111 هجرى قمرى به‏ سراى جاودانگى شتافت.(27) پى‏نوشتها: 1- سفینه البحار، ج 2، ص 206، (چاپ قدیم); طبقات الكبرى، ج‏6، ص 304; ریحانه الادب، ج 4، ص 218. 2- طبقات الكبرى، ج 6، ص 304. 3- سفینه البحار، ج 6، ص 296; ریحانه الادب، ج 4، ص 218. 4- طبقات الكبرى، ج 6، ص 304; جابر بن عبد الله انصارى، ص 208. 5- رجال شیخ طوسى، ص 51; تنقیح المقال، ج 2، ص 253; سفینه‏البحار، ج 6، ص 296. 6- تهذیب التهذیب، ج 7، ص 226; تاریخ التراث العربى، ج 1،جزء اول، ص 73; طبقات، ج 6، ص 304. 7- تهذیب التهذیب، ج 7، ص 225; طبقات الكبرى، ج 6، ص 246;سفینه البحار، ج 6، ص 296. 8- ریحانه الادب، ج 4، ص 218; تهذیب التهذیب، ج 7، ص 225;سفینه البحار، ج 6، ص 295. 9- سفینه البحار، ج 6، ص 294; تنقیح المقال، ج 2، ص 299. 10- ریحانه الادب، ج 4، ص 218; سفینه البحار، ج 6، ص 296;تنقیح المقال، ج 2، ص 253. 11- تاریخ التراث العربى، ج 1، جزء اول، ص 73. 12- همان. 13- سفینه البحار، ج 6، ص 296; ریحانه الادب، ج 4، ص 218;تنقیح المقال، ج 2، ص 253. 14- بلاغات النساء، ص 12; سفینه البحار، ج 6، ص 296; بررسى‏تاریخ عاشورا، ص 246. 15- ریحانه الادب، ج 4، ص 218; سفینه البحار، ج 6، ص 295;بشاره المصطفى، ص 89. 16- بحار الانوار، ج 101، ص 106; كامل الزیارات، باب 28: ص‏90. 17- سفینه البحار، ج 6، ص 294; ریحانه الادب، ج 4، ص 218. 18- بحار الانوار، ج 37، ص 185. 19- مانده، آیه 67. 20- بحار الانوار، ج 37، ص 190. 21- بررسى تاریخ عاشورا، ص 244; مصباح المتهجد، ص 730. 22- جابر بن عبد الله انصارى، ص 205. 23- بحار الانوار، ج 68، ص 130; مصباح المتهجد، ص 730. 24- اعیان الشیعه، ج 15، ص 143; مصباح المتهجد، ص 730. 25- تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 277 و 278. 26- سفینه البحار، ج 6، ص 296; الاعلام زركلى، ج 4، ص 237;طبقات الكبرى، ج 6، ص 304.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 572]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن