تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816740319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسكو ديگر متحدانش را تنها نمي‌گذارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مسكو ديگر متحدانش را تنها نمي‌گذارد
ترجمه: سيد علي موسوي خلخالي


ديپلماسي ايراني: ناو هواپيمابر روسي به همراه چند ناوچه جنگي ديگر هفته گذشته طي مراسمي ويژه در بندر طرطوس در سوريه پهلو گرفتند تا جامعه جهاني به اين درك برسد كه مسكو در حمايت از بقاي نظام اسد بسيار جدي است و براي اين كار حتي حاضر است تن به يك خطر نظامي بدهد.

روزنامه القدس العربي، در يادداشتي به اين موضوع پرداخته و مي‌نويسد: اگر مي‌خواهيد بدانيد كه احتمال جنگ در منطقه خاورميانه چقدر جدي است، واكنش مسكو و واشنگتن را در منطقه به دقت زير نظر بگيريد و ببينيد كه كشتي‌ها و ناوهاي هواپيمابر آنها چه تحركاتي را در منطقه انجام مي‌دهند، به ويژه پس از آن كه روسيه از يك ركود طولاني خارج شده و با قدرت براي حمايت از مصالحش به منطقه بازگشته است. رهبران روسيه كه به شدت احساس مي‌كنند كه سر ليبي هنگامي كه شوراي امنيت تصميم به دخالت دادن ناتو در اين كشور براي حمايت از شهروندان آن گرفت، نيرنگ بزرگي خوردند و براي هم‌پيماني سنتي‌شان با نظام معمر قذافي هزينه‌هاي سنگيني را متحمل شدند، حركتي كه پس از آن وارد فاز نظامي براي سرنگوني نظام معمر قذافي شد، به اين درك رسيده‌اند كه ديگر نبايد هزينه‌هاي سنگيني مثل آن‌چه در ليبي متحمل شدند، متحمل شوند. در حال حاضر نيز از اين مي‌ترسند كه تلاش‌هاي امريكا براي سرنگوني نظام‌هاي ايران و سوريه وارد مرحله نظامي شود و باز هم سر روسيه كلاه رود.

در ادامه اين يادداشت آمده است: ارسال ناو روسي حامل سلاح به سوريه نشان از مخاطرات بالاي تحولات جاري در دمشق دارد. به ويژه كه پس از آن ناو هواپيمابر روسي و ناوهاي جنگي آن نيز به بندر طرطوس اعزام شدند. طرطوس تنها بندر يتيم مانده روسي در آب‌هاي گرم ميدترانه است و اين حركت روس‌ها نشان از آغاز استراتژي جديد آنها در منطقه محسوب مي‌شود.

نويسنده اين يادداشت در ادامه درباره واكنش كاخ سفيد در برابر اين تحركات روسيه مي‌نويسد: كاخ سفيد نگراني خود را از اعزام اين ناوها به آب‌هاي سوريه اعلام كرده است. نگراني امريكا زماني افزايش يافت كه از طريق مقام‌هاي قبرس دريافت كه اين ناوها چه محموله‌اي با خود حمل مي‌كنند. امريكا از روسيه نخواست كه اين ناوها را به سوريه نفرستد ولي از مسكو خواست كه درباره اين اقدام خود توضيح دهد. حركتي كه تا كنون از سوي امريكا سابقه نداشته است.

در ادامه اين يادداشت همچنين تاكيد شده است، بسيار روشن است كه مسكو در كنار نظام سوريه براي رويارويي با اعتراض‌هاي مردمي‌اش كه نزديك به 10 ماه است به طول انجاميده خواهد ايستاد. با ارسال ناو هواپيمابر و محموله سلاح براي سوري‌ها مي‌توان فهميد كه ابعاد حمايت روسيه از نظام اسد تا كجاست. مسكو با اين كار خواست كه يك پيام روشن و صريح به ايالات متحده امريكا و ديگر حكومت‌هاي عربي رو در رو با اسد دهد مبني بر اين كه پس از آن كه هم‌پيمانانش را در ليبي، نظام قذافي و در عراق، نظام صدام حسين از دست داد ديگر حاضر نيست هم‌پيمانانش در سوريه و ايران را از دست دهد.

در اين يادداشت درباره رويكرد روسيه به ايران و برنامه هسته‌اي آن آمده است: ديمتري روجيزين، سفير روسيه در ناتو كه روزهاي آخر را در اين سمت مي‌گذراند، دو روز پيش گفت: «هر گونه دخالت نظامي عليه برنامه هسته‌اي ايران به معناي تهديد امنيت ملي روسيه محسوب مي‌شود. چرا كه ايران همسايه ما است و ما به هيچ وجه هر گونه رويكرد خصمانه عليه آن را نمي‌پذيريم.» در عين حال نيكولاي پاتروشف، رئيس شوراي امنيت ملي روسيه و از نزديكان ولاديمير پوتين نيز هشدار داد كه اين اسرائيل است كه ايالات متحده را به جنگ عليه ايران تحريك مي‌كند و ما نسبت به اين تحركات به شدت هشدار مي‌دهيم. اين هشدارها زماني بيان مي‌شوند كه نشانه‌هايي از افزايش فشارها بر ايران و احتمال آغاز جنگ با آن مشاهده مي‌شود و هم‌زمان فشارهاي عربي و داخلي براي سرنگوني نظام حاكم بر سوريه نيز افزايش يافته است. اهميت هشدارهاي روجيزين زماني دو چندان مي‌شود كه مي‌بينيم وي از سوي ولاديمير پوتين نخست‌وزير روسيه به سمت معاونت امور دفاعي نخست‌وزير تعيين شده است. وي در جاي ديگري همچنين هشدار داده است كه ديگر زمان تك‌روي امريكا در منطقه خاورميانه و آغاز جنگ براي تغيير نظام‌هاي كشورهاي ديگر پايان يافته است.

نويسنده اين يادداشت در پايان يادآور مي‌شود: اگر واشنگتن توانست با مداخله نظامي دو نظام حاكم بر ليبي و عراق را تغيير دهد براي اين بود كه اجازه داد عراقي‌ها و ليبيايي‌ها قراردادهاي نفتي و تجاري با شركت‌هاي روسي، هندي و چيني امضا كنند. و الا تك‌روي امريكا در منطقه با هدف از بين بردن مصالح و وجود روس‌ها آن هم در منطقه‌اي كه به طور كلي يكي از ثروتمندترين مناطق جهان محسوب مي‌شود به هيچ وجه براي روس‌ها قابل قبول نيست. براي همين است كه مي‌بينيم در شوراي امنيت در كنار چيني‌ها از حق وتوي خود استفاده مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند كه تحريم‌هاي سنگين‌تري عليه سوريه وضع شود. روسيه اگر به دمشق موشك‌هاي اس 300 ضد هوايي داد براي اين بود كه از ورود ناتو در امور داخلي سوريه جلوگيري كند. از اين رو با همين هدف هيچ بعيد نيست كه همين موشك‌ها را در اختيار ايران هم قرار دهد چرا كه بسيار روشن است كه از سياست گذشته خود مبني بر رها كردن منطقه به نفع مصالح و نفوذ امريكا دست كشيده و ديگر نمي‌خواهد اجازه دهد كه امريكا با جنگ منطقه را جولانگاه خود كند.

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن