تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816668610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو مركز ملي داده هاي اقيانوسي و پيش بيني مخاطرات درياي افتتاح مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دو مركز ملي داده هاي اقيانوسي و پيش بيني مخاطرات درياي افتتاح مي شود
تهران - رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي گفت: دو مركز ملي داده هاي اقيانوس شناسي دريايي و مركز ملي پيش بيني و هشدار مخاطرات دريايي در روز 24 بهمن ماه با حضور مسوولان كشوري و نمايندگان بين المللي افتتاح مي شود.


به گزارش ايرنا ، وحيد چگيني روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تاسيس مركز ملي داده هاي اقيانوسي و دريايي اواخر سال گذشته در هيات امناي موسسه ملي اقيانوس شناسي مطرح شد و در مراجه بالاتر به تصويب رسيد.

وي در مورد مركز ملي پيش بيني و هشدار مخاطرات دريايي اظهارداشت: اين مركز نيز در 24 بهمن ماه راه اندازي مي شود و نه تنها نياز موسسات ، نهادهاي دريايي ، دانشگاه ها و دانشجويان را برطرف مي كند بلكه براي مديريت و پيش‌بيني حوادث غيرمترقبه در حوزه‌هاي آبي و ستاد مديريت بحران كشور كاربرد زيادي دارد.

وي ادامه داد: مركز ملي پيش بيني و هشدار مخاطرات دريايي مركزي مهم براي ارائه خدمات در بخش دريايي به نهادهاي ذيربط است و مي تواند كارهاي مهمي از جمله شبيه سازي امواج خليج فارس ، درياي عمان و خزر ، مطالعات سونامي در مكران ، مطالعه جريان هاي شكافنده به خصوص در شمال كشور ، پهنه بندي مخاطرات دريايي ناشي از جريان هاي شكافنده در سواحل شمالي و بعد جنوبي كشور ، مطالعه در زمينه پديده كشند قرمز و توفان هاي حاره اي در اين مركز انجام مي شود.

چگيني افزود: موسسه ملي اقيانوس شناسي با كمك از بانك دريايي كه در اين موسسه راه اندازي شده و با همكاري مركز ملي پيش بيني و هشدار مخاطرات دريايي آمادگي ارائه خدمات در زمينه هاي مرتبط را به ارگان ها و سازمان هاي دريايي را دارد.

وي گفت: براي افتتاح اين دو مركز رييس كميسيون بين دول اقيانوس شناسي در شهر پرت استراليا ، رييس و دبير شبكه علمي و فناوري اقيانوس شناسي كشورهاي اسلامي از تركيه نيزر حضور خواهند داشت.

رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي تاكيد كرد: متاسفانه هنوز از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بودجه اي براي اين مركز داده نشده و تاكنون موسسه ملي اقيانوس شناسي در حد توان خود هزينه كرده است؛ اين در حالي است كه اين موسسه به 20 ميليارد تومان بودجه نياز دارد.

به گفته وي راه اندازي كتابخانه ديجيتال موسسه ملي اقيانوس شناسي از ديگر برنامه هاي اين موسسه است كه از طريق وب سايت موسسه اطلاعات در اختيار كاربران قرار مي گيرد.

*** پذيرش دانشجو در مقطع دكترا

رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي افزود: همچنين امسال براي اولين بار پنج دانشجو در مقطع دكترا به روش پژوهش محور از بهمن ماه سال جاري تحصيلاتشان را آغاز مي كنند.

وي گفت: در اين دوره 2 دانشجو در رشته فيزيك دريا، 2 دانشجو در رشته سازه‌‌هاي دريايي و يك دانشجو در رشته محيط زيست مشغول به تحصيل مي‌شوند.

*** برگزاري گشت هاي تحقيقاتي

وي در ادامه به برگزاري گشت هاي تحقيقاتي اشاره كرد و گفت :گشت هاي تحقيقاتاي موسسه ملي اقيانوس كه در دو مرحله پنج روزه انجام مي شود جنبه هاي تحقيقاتي و پژوهشي و نيز آموزشي براي كار در كشتي تحقيقاتي ايران را كه در حال ساخت است در بر مي گيرد.

*** افزايش ايستگاه هاي تحقيقاتي موسسه ملي اقيانوس شناسي

چگيني افزود: همچنين موسسه ملي اقيانوس شناسي قصد دارد تعداد ايستگاه هاي تحقيقاتي و پژوهشي خود را از سه به هشت برساند كه اين ارتقاء در دو مرحله انجام خواهد شد ، در يك مرحله دو ايستگاه در گيلان و بندرعباس راه اندازي مي شود كه در صورت تامين اعتبار ، فعاليت ايستگاه بندر عباس در بهمن ماه آغاز مي شود اما براي ايستگاه گيلان منتظر تامين زمين هستيم.

وي ادامه داد: در مرحله بعدي ايستگاه هاي بندرعباس در شهر جاسك ، استان خوزستان در شهر آبادان ، هرمزگان و استان گلستان راه اندازي خواهند شد كه اين كار جزو برنامه هاي 10 سال آينده موسسه ملي اقيانوس شناسي است.

*** گنجاندن مطالب دريايي در كتاب هاي درسي

رييس موسسه ملي اقيانويس شناسي همچنين در مورد فرهنگ سازي اهميت دريا گفت: در اين زمينه همكاري خوبي با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته مبني بر اينكه مطالبي در زمينه دريا و اقيانوس ها در كتاب هاي درسي دانش آموزان گنجانده شود كه اميدواريم از مهرماه سال آينده اين كار عملي شود.

*** برنامه راهبردي توسعه علوم و فنون دريايي

وي در ادامه گفت: همچنين برنامه هاي با عنوان " برنامه راهبردي توسعه علوم و فنون دريايي " با همكاري اتحاديه دانشگاهها و مراكز پژوهشي ساحلي و دريايي و گروه علوم و فنون دريايي وزارت علوم تحقيقات و فناوري تهيه شده كه در حال طي كردن مراحل نهايي خود است كه اميدواريم تا پايان ماه جاري نسخه نهايي آن تهيه و به وزارت علوم تحقيقات و فناوري ارسال شود تا بعد از بررسي به تصويب برسد.

*** اجراي سه پروژه كلان در موسسه ملي اقيانوس شناسي

چگيني افزود: همچنين موسسه ملي اقيانوس شناسي در حال حاضر سه پروژه كلان در خليج فارس ، درياي عمان و خزر دارد كه هدفش جمع اوري داده هاي مربوط به خصوصيات فيزيكي ، شيميايي ، زيست شناختي و زمين شناختي اين حوزه ها است تا بتوانيم گزارش مبسوطي را در خصوص اقيانوس شناسي اين سه حوزه داشته باشيم.

وي اظهارداشت: بدون شك اين داده ها مي توانند به عنوان منبع و مرجع خوبي در اختيار مراكز پژوهشي دريايي ، دانشگاه ها و دانشگاهيان قرار گيرد كه در كنار اين سه پروژه گشت ها و پايش هاي تحقيقاتي را نيز در ايستگاه هاي موسسه آغاز كرديم.

*** ايجاد پايگاه تحقيقاتي در قطب جنوب

چگيني درادامه بر ايجاد مركز ملي تحقيقاتي جنوبگان و پايگاه تحقيقاتي ايران در قطب جنوب تاكيد كرد و گفت: طرح ايجاد چنين پايگاهي را به وزارت علوم تحقيقات و فناوري ارائه كرديم آنها نظر مثبتي روي اين مساله داشتند، اكنون بايد به شوراي عالي عتف برود و بعد ازاظهار نظر اعضا براي تصويب به دولت فرستاده شود.

وي درخصوص ضرورت حضور ايران در قطب جنوب افزود: ما نبايد فرصت حضور در قطب جنوب را از دست بدهيم و قبل از اينكه قوانين محدود كننده اي براي حضور در آن منطقه وضع شود بايد شتاب خود را براي داشتن يك پايگاه تحقيقاتي در جنوبگان بيشتر كنيم.

چگيني اظهارداشت: براي اينكه بتوانيم در جنوبگان حضور داشته باشيم نيازمند داشتن يك كشتي به طول 100 متر و مجهز به يخ شكن هستيم كه قبل از آن مي توانيم با حضور در پايگاه ها تحقيقاتي يكي از كشورهاي دوست كه در منطقه حضور دارند آمادگي علمي و تحقيقاتي خود را تقويت كنيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر 48 كشور به معاهده جنوبگان پيوسته اند و در قطب جنوب پايگاه تحقيقاتي دارند گفت: ما براي داشتن كشتي مورد نياز و تجهيز و برپايي ايستگاه تحقيقاتي در قطب جنوب به 110 ميليارد تومان اعتبار اوليه نياز داريم كه بيشترين درصد آن براي ساخت كشتي مورد نياز است.

*** آخرين وضعيت ساخت كشتي تحقيقاتي

رييس موسسه ملي اقيانوسي شناسي همچنين درباره روند پيشرفت كشتي تحقيقاتي در حال ساخت اظهارداشت: ساخت اين كشتي كه به طول 50 متر است به 20 بخش تقسيم شده كه تاكنون ساخت هشت قسمت آن آغاز شده و حدود 30 درصد پيشرفت داشته است كه پيش بيني مي شود اگر به همين روال پيش رود در زمان مقرر كه پايان سال 91 است به بهره برداري خواهد رسيد.

توليد برق از باد و جريان هاي دريايي

رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي به برنامه‌هاي اين موسسه در زمينه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير اشاره كرد و گفت: در حال حاضر كشور پتانسيل‌هايي براي استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير باد، خورشيد، موج و جريان‌هاي دريايي در اختيار دارد كه در اين زمينه موسسه ملي اقيانوس شناسي اقداماتي را انجام داد.

وي با اشاره به تحقيقات اين موسسه در زمينه جريان‌هاي دريايي اظهارداشت: نتايج اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه ايران شرايط مناسبي براي استفاده از انرژي‌ باد و جريان‌هاي دريايي دارد كه طرحي در زمينه نصب توربين‌هاي بادي شناور براي توليد انرژي از باد از طرح دريا ارايه داديم.

علمي **9014**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30769813

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن