تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815362952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران و تركمنستان از تمام ظرفيت ها براي رفاه دو ملت استفاده مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: ايران و تركمنستان از تمام ظرفيت ها براي رفاه دو ملت استفاده مي كنند
محمود احمدي‌نژاد پس از امضاي اسناد همكاري بين تهران و عشق‌ آباد در گفتگو با خبرنگاران كه با حضور رئيس جمهور تركمنستان انجام شد، روابط دو كشور را برادرانه و داراي ريشه‌هاي عميق تاريخي و فرهنگي عنوان كرد و گفت: دو ملت همواره در كنار هم بوده و اراده‌اي محكمي براي گسترش روابط دوجانبه دارند.


به گزارش خبرنگار سياسي برنا، قربان قلي بردي محمداف رييس جمهور تركمنستان پيش از ظهر امروز مورد استقبال رسمي رييس جمهور كشورمان قرار گرفت.

وزير راه، كشاورزي و ارتباطات همراهان رييس جمهور تركمنستان در اين سفر بوده و تيم مذاكره كننده ايراني را متكي وزير امور خارجه كشورمان، نوذري وزير نفت، بهبهاني وزير راه، اسكندري وزير كشاورزي و ثمره هاشمي مشاور ارشد رييس جمهوري تشكيل مي دادند.

پس از استقبال رسمي دو طرف به انجام مذاكرات پرداختند، امضاي سند همكاري ها ميان دو كشور، يادداشت همكاري في ما بين ميان وزراي ايران و تركمنستان، امضاي پروتكل بين ايران و تركمنستان در خصوص كميسيون همكاري هاي اقتصادي، يادداشت تفاهم همكاري ها در خصوص گاز و بيانيه مشترك رييس جمهور ايران و تركمنستان حاصل اين مذاكرات بود.

قربان قلي بردي محمد اف رييس جمهور تركمنستان در پايان اين مذاكرات و در نشست خبري مشتركي با احمدي نژاد با تشكر از رييس جمهور كشورمان كه وي را به ايران دعوت كرده است، اظهار داشت: ايران و تركمنستان ديدگاه هاي مشترك فراواني دارند.

وي با بيان اينكه در خصوص همكاري هاي چند جانبه مذاكرات خوبي داشتيم كه از جمله آنها بحث نفت و گاز بود گفت: ديدگاه هاي ما مشترك است و هر دو دولت در حد توان مي خواهيم در سطح جهان و منطقه سبب امنيت و ثبات باشيم.

رييس جمهور تركمنستان با اشاره به گسترش همكاري هاي اقتصادي عنوان كرد: در بحث امنيت و در خصوص مقابله با تروريسم جهاني و جنايات سازمان يافته و قاچاق مواد مخدر گفت و گوهاي خوبي داشتيم.

وي با تشكر از ايران به دليل حمايت و باني بودن در انتقال مواد و انرژي كه در شصت و سومين مجمع سازمان ملل به تصويب رسيده افزود: روابط ميان ايران و تركمنستان از جمله روابط اقتصادي در سطح عالي است و در طول يك سال حجم مبادلات ما افزايش چشمگيري داشته است.

قربان قلي بردي محمد اف روابط ايران و تركمنستان را در بخش كشاورزي و اقتصادي بسيار عالي دانست و تصريح كرد: در بخش نفت و گاز نيز يادداشت تفاهمي ميان ايران و تركمنستان به امضا رسيد كه اطمينان داريم اين يادداشت تفاهم ثمرات خوبي خواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه در همين اواخر در تركمنستان منابع گازي جديدي كشف شده است افزود: اميدواريم كشور ايران در طراحي و ساخت انتقال گاز با ما همكاري خوبي داشته باشد.

رييس جمهور تركمنستان به بخش حمل و نقل و ارتباطات اشاره كرد و افزود: در زمينه حمل و نقل و ارتباطات نيز طرح راه آهن قزاقستان، تركمنستان ايران از مهمترين طرح هاي مطرح شده بود.

وي با بيان اينكه احداث اين راه آهن به دليل آنكه كشورهاي منطقه را به يكديگر متصل مي كند از اهميت زيادي برخوردار است خاطر نشان كرد: براي تسريع بخشيدن به روند اجرايي شدن اين پروژه گفت و گوهاي خوبي ميان مسئولان دو كشور مطرح شد كه اميدواريم حاصل آن سرعت عمل بخشيدن اجراي اين پروژه باشد.

رييس جمهور تركمنستان با اشاره به همكاري خوب ايران و كشورش در زمينه هاي فرهنگي و ادبي گفت: پيشنهاد داديم همايش بين المللي فرهنگي و هنرهاي دستي در تركمنستان برگزار شود كه اين پيشنهاد با استقبال مقامات ايراني همراه بود.

وي از دعوت مقامات ايراني براي سفر به كشورش ياد كرد و افزود: معتقدم روابط دو كشور در اين اواخر به يك محتواي خوبي رسيده و از احمدي نژاد نيز به خاطر تعميق روابط ميان دو كشور تشكر مي كنم.

قربان قلي بردي محمد اف در پايان در خصوص منابع و ميادين گازي نيز عنوان كرد: به رييس جمهور ايران پيشنهاد كردم به خاطر منافع دو كشور دست به دست يكديگر داده و در طراحي و احداث خط لوله گاز با تاجيكستان همكاري داشته باشد.

محمود احمدي نژاد رييس جمهور كشورمان نيز در ادامه اين نشست خبري در خصوص محورهاي مذاكرات ميان دو كشور با تشكر از مقامات تركمنستان براي پذيرش دعوت سفر به ايران گفت: روابط ميان دو كشور ايران و تركمنستان روابطي برادرانه و داراي ريشه هاي عميق فرهنگي و تاريخي است.

وي با بيان اينكه دو ملت ايران و تركمنستان همواره در شادي و غم يكديگر شريك بوده اند، تصريح كرد: خوشبختانه با اراده دو دولت روابط ميان دو كشور با گام هاي استوار و حساب شده در حال گسترش همه جانبه است.

وي افزود: هر دو كشور مصمم هستيم كه از ظرفيت هاي موجود به نفع دو ملت استفاده كنيم.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه در بخش همكاري هاي بين المللي، اقتصادي، انرژي، حمل و نقل، تجارت و همكاري هاي فرهنگي پيشنهادهاي خوبي به تاييد دو كشور رسيد، افزود: در اسنادي كه امضا شد گام هاي جديدي در جهت گسترش روابط برداشته شد.

وي با بيان اينكه امروز افراط گرايي، قاچاق مواد مخدر، تروريست و جنايت سازمان يافته يك تهديد عمده براي منطقه به شمار مي آيد گفت: در اين خصوص مباحث مفصلي ميان مقامات دو كشور صورت گرفت و قرار شد فعاليت هاي مشتركي را براي مبارزه با اين موارد طراحي كنيم.

رييس جمهور كشورمان با اشاره به اينكه احداث خط آهن در دستور كار هر دو كشور است افزود: در اين ديدار بر رفع موانع موجود تاكيد شد كه اميدواريم اين پروژه بزرگ به همراه خود آباداني و دوستي را براي هر دو كشور به همراه داشته باشد.

وي به مذاكرات مقامات دو كشور در خصوص همكاري ها در درياي خزر اشاره و گفت: همچنين در رابطه با برگزاري نكوداشت دانشمندان و مفاخر علمي و فرهنگي دو كشور تاكيد شد.

احمدي نژاد با بيان اينكه خوشبختانه فضاي حاكم ميان دو كشور فضاي دوستي كامل است افزود: اميدواريم همكاري هاي ما در زمينه هاي گوناگون سبب صلح پايدار در منطقه شود.

رييس جمهور كشورمان در پايان با تشكر از دعوت رييس جمهور تركمنستان براي سفر به كشورش خاطر نشان كرد: انشاء الله در زمان مناسب اين سفر صورت خواهد گرفت.

گفتني است پس از انتخاب قربان قلي بردي محمد اف به سمت رياست جمهوري تركمنستان از بهمن ماه سال 85 بر روابط ايران و تركمنستان پيش از پيش افزوده شده است. رفت و آمد هاي هيات هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي بين دو كشور از هنگام انتخاب وي به سمت رياست جمهوري تركمنستان افزايش چشمگيري يافته است.

سفر روز گذشته رييس جمهوري تركمنستان به ايران كه نخستين سفر خارجي وي در سال جاري ميلادي نشان از اهميت روابط تهران و عشق آباد در همه عرصه ها دارد.

ايران و تركمنستان با داشتن حدود يك هزار و 260 كيلومتر مرز آبي و زميني روابط سياسي، راهبردي در همه عرصه ها به ويژه در موضوعات بين المللي دارد.

انتخاب جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از نخستين كشورهاي خارجي براي سفر از سوي رييس جمهوري تركمنستان نشان از اهميت و عمق روابط دو كشور دارد.

گفتني است ايران و تركمنستان يكي از امن ترين مرزها را دارند و به همين دليل مرزهاي دو كشور به عنوان مرزهاي دوستي و صلح ناميده شده است كه امن بودن مرزها نشان از سطح بالا در روابط سياسي بين دو كشور است.

به هر حال اصل حسن همجواري و مرزهاي دوستي و احترام متقابل در مناسبات في ما بين ايران و تركمنستان همواره از سوي مقامات بلند پايه هر دو كشور مطرح بوده و اين موارد زمينه گسترش روابط بيش از پيش براي هر دو كشور را فراهم كرده است.

گسترش روابط اقتصادي و تجاري بين تهران و عشق آباد به گونه اي است كه هم اكنون جمهوري اسلامي ايران به عنوان دومين شريك تجاري تركمنستان پس از روسيه محسوب مي شود.

همچنين عصر امروز رييس جمهور تركمنستان با بدرقه رسمي محمود احمدي نژاد تهران را به مقصد عشق آباد ترك مي كند.

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن