تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817179227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتياد و آسيبهاي آن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اعتياد و آسيبهاي آن
كرمانشاه - اعتياد وابستگي به مصرف هر ماده مخدر، ناتواني درترك و تمايل به ادامه مصرف آن است تا جايي كه در بسياري از موارد وابستگي به مصرف آن ماده براي فرد ، مهمترين مساله زندگيش مي شود.


تاريخچه مصرف مواد مخدر (مخدر بودن شيره خشخاش) به زمانهاي بسيار قديم برمي گردد.
سومريان، مردم بابل، مصر و روم، آشور، يونان و هند با اين گياه آشنايي داشتند اما ايرانيان باستان با ترياك آشنا نبودند و در اوستا و ادبيات باستاني هم نامي از آن برده نشده است.
كشت ترياك در ايران براي نخستين بار در سال 1267هجري قمري آغازشد و از زمان ناصر الدين شاه در اطراف تهران نيز كشت مي شد و كم كم با گسترش روابط اقتصادي و سياسي با كشورهاي اروپايي و افزايش تجارت ترياك، مصرف مواد افيوني در ايران شيوع يافت و بصورت يك مشكل بزرگ اجتماعي مطرح شد.
طبق آمارهاي منتشر شده، تعداد تقريبي معتادان كشور حدود يك ميليون و دويست هزار نفر است و علاوه بر آن تعداد بسيار زيادي نيز بصورت تفنني از مواد استفاده مي كنند.
كارشناسان كلمه مواد در اعتياد را با كلمه دارو متفاوت و مواد را شامل همه تركيباتي مي- دانند كه مصرف آنها موجب تغيير در رفتار (مانند عصبانيت)، تغيير در خلق و خوي (افسردگي) و تغيير در قضاوت و شعور (فراموشي و بي توجهي) مي شود.
آنان معتقدند معمولا كسي كه به ماده ايي وابستگي دارد مقدار ماده مصرفي خود را به تدريج افزايش مي دهد و در صورت مصرف نكردن و يا كاهش مقدار ماده مصرفي، دچار علايم رفتاري و جسماني ناخوشايندي مي شود كه به آن " علايم ترك " مي گويند.
به عنوان مثال علايم ترك ترياك و هرويين را در جامعه با عنوان " حالت خماري " مي شناسند كه دردهاي استخواني و عضلاني، دل پيچه، اسهال، آبريزش از چشم و بيني، بي خوابي، بيقراري، عصبانيت، خميازه هاي فراوان و حتي تب از شايعترين علايم آن است.
ابتلا به اعتياد در هر فرد علتهاي مختلفي دارد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه روز شنبه درخصوص علل اعتياد به خبرنگار ايرنا گفت: اعتياد در همه طبقات اجتماعي و اقتصادي وجود دارد اما در طبقات پايين تر جامعه مانند عضويت در يك گروه كه در آن مصرف مواد، شرط پذيرش و كسب حمايت است، بيشتر گزارش شده است.
دكتر فيض الله منصوري افزود: بيكاري، عدم پايبندي خانواده نسبت به مسايل اخلاقي و معنوي، اختلال در سيستم عصبي و تا حدي مسايل وراثتي، وجود بيماريهاي رواني مانند اضطراب و افسردگي در فرد، نداشتن آگاهي از عوارض مصرف مواد مخدر و مشكلات محيطي را از ديگر علل ابتلاي فرد به اعتياد عنوان كرد.
وي با بيان اينكه اختلال در سيستمهاي عصبي و تا حدي مسايل وراثتي در خصوص گرايش به سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد مورد بررسي صاحبنظران قرار گرفته است، گفت: برخي صفات شخصيتي مانند عدم پذيرش ارزشهاي سنتي و رايج در خانواده و جامعه، رفتارهاي ضد اجتماعي، پرخاشگري شديد، اعتماد به نفس پايين، نداشتن مهارتهاي اجتماعي و استفاده از روشهاي ناپخته براي مقابله با استرسها و مشكلات زندگي نيز گرايش به اعتياد را افزايش مي دهد.
منصوري ادامه داد: همچنين دوره نوجواني و عدم آگاهي والدين و جوانان در برخورد مناسب با اين دوره، فرار از مدرسه، عدم موفقيت تحصيلي و بزهكاري از علل ديگر گرايش به اعتياد است.
وي با بيان اينكه دوستي با افراد معتاد نيز فرد را به سمت سوء مصرف مواد مخدر سوق مي دهد، افزود: وجود تصورات غلط نسبت به مصرف مواد مخدر (مثلا بعضي از افراد به غلط اعتقاد دارند كه مصرف چند بار حشيش يا ترياك اعتياد ايجاد نمي كند و يا بعضي از افراد براي كاهش درد و درمان بيماريها از آن استفاده مي كنند) يكي ديگر از علل اعتياد محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: مشكلات محيطي مانند دسترسي آسان به مواد مخدر، ارزان بودن مواد، فقر و مشكلات اقتصادي، مهاجرت، داشتن محيط آلوده و دوستان مصرف كننده مواد و كمبود مراكز تفريحي سالم براي گذراندن اوقات فراغت نيز نقش موثري در ايجاد اعتياد در افراد جامعه دارد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه درخصوص عوارض يا آسيبهاي اجتماعي اعتياد گفت: مصرف مواد مخدر در افراد معتاد باعث بي اعتباري اجتماعي، خانوادگي، ضعف در انجام فعاليتهاي شغلي، بيكاري، تصادفات و سوانح، نابساماني در برقراري ارتباط با افراد جامعه ، اختلافات زناشويي ، اختلافات خانوادگي و غفلت از فرزندان مي شود.
منصوري افزود: همچنين به دليل گران بودن داروهاي مواد مخدر ، مصرف كنندگان براي به دست آوردن پول دست به گدايي و سرقت مي زنند و زنان به خودفروشي و فحشا روي مي آورند كه يك آسيب اجتماعي مهم تلقي مي شود.
وي در خصوص ديگر آسيب اعتياد در جامعه علاوه بر ايجاد مشكلات اقتصادي و كاهش درآمد خانواده گفت: مصرف كنندگان مواد مخدر معمولا با يكديگر همكاري و مشاركت مي كنند و گروههايي را ايجاد مي كنند تا جوانان، نوجوانان و افراد ديگر جامعه را با هر روشي به گروه خود بپيوندند و باندهاي گوناگون اعتياد را بوجود آورند.
منصوري افزود: اعتياد علاوه بر آسيبهاي اجتماعي عوارض فراوان در فرد مصرف كننده ايجاد مي كند.
وي بيماريهاي قلبي، ريوي، ناتواني جنسي، عقيم شدن، سوء تغذيه، كاهش وزن، احساس خارش و گرما، يبوست، تعريق، كج خلقي و بي تفاوتي نسبت به تمام مسايل زندگي ، كندي فعاليتهاي رواني و حركتي ، اشكال در قضاوت و فعاليتهاي شغلي و اجتماعي ، احساس خواب آلودگي ، چرت زدن با افتادن سر به سمت قفسه سينه و تنگ شدن مردمك و اختلال در توجه و تمركز را از ديگر عوارض فيزيكي اعتياد در افراد عنوان كرد.
منصوري اظهارداشت: همچنين در مصرف مقادير زياد مواد مخدر ورم ريه، كندي تنفس، كاهش درجه حرارت بدن ، افت فشار خون ، كاهش تعداد ضربان قلب ، اغماء و وقفه تنفسي مشاهده شده است كه در برخي مواقع نيز فوت فرد معتاد را به دنبال داشته است.
وي گفت: اگر اعتياد از نوع تزريقي باشد فرد را به بيماريهاي عفوني مانند ايدز ، هپاتيت B ، هپاتيت C ، مننژيت ، سل و غيره مبتلا مي كند.
اين پزشك كرمانشاهي آگاه كردن جوانان و جامعه از خطرات و مضرات مواد مخدر ، فعاليتهاي جايگزين براي افراد در معرض خطر ، آموزش مهارتهاي زندگي و ارتقاي فرهنگي را از جمله راه كارهاي پيشگيري از اعتياد عنوان كرد.
وي گفت: در صورتيكه هر فرد از تاثيرات نامطلوب مصرف مواد مخدر بر سلامت جسمي و رواني و كاركرد شغلي و اجتماعي خود و خانواده اش با اطلاع شود ، كمتر احتمال دارد به سمت مصرف مواد مخدر گرايش پيدا كند.
وي افزود: همچنين همه افراد براي گذراندن اوقات فراغت خود بايد برنامه ريزي مطابق دلخواه خود داشته باشند و در صورتيكه برنامه ريزي صحيحي براي اوقات فراغت صورت نگيرد ممكن است ساعات بيكاري و آزاد آنها منجر به آشنايي با مواد و نحوه استفاده از آنها شود.
وي ناتواني افراد در رويايي با مشكلات زندگي و سختي ها را از علل اصلي گرايش به اعتياد عنوان و خاطرنشان كرد: ناآشنايي با شيوه هاي دفاعي مناسب، موجب شكنندگي و در نتيجه پناه بردن آنان به اعتياد مي شود و آموزش برخي مهارتها مانند مهارت حل مشكل ، مهارت مقابله با مشكلات و مهارت رفتار قاطع قدرت دفاعي افراد در برابر مشكلات افزايش داده و مانع گرايش آنها به اعتياد مي شود.
منصوري گفت: يكي ديگر از روشهاي اصلي پيشگيري از اعتياد ارتقاي فرهنگي مي باشد.
وي افزود: ايجاد حساسيت در جامعه ، بالا بردن اطلاعات مردم ، مسوول دانستن تمامي افراد در مسايل و مشكلات جامعه ، ايجاد اعتقادات قوي نسبت به ارزشهاي مهم اخلاقي و اجتماعي و اقدامات داوطلبانه محلي نشان دهنده ارتقاي فرهنگي يك جامعه براي پيشگيري از اعتياد است.
7450/587/567

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن