تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817034408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصلاحات گسترده در عربستان سعودي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اصلاحات گسترده در عربستان سعودي
جام جم آنلاين: «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان سعودي روز گذشته در اقدامي بي سابقه و ناگهاني دست به اصلاحات گسترده‌اي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، آموزشي، قضايي، دفاعي و اجتماعي اين كشور عربي زد. اقدامي كه تحليلگران آن را كودتايي عليه نهادهاي حكومتي در پي شكست آنها در انجام مسووليتهاي محوله قلمداد مي‌كنند.


به گزارش خبرگزاري‌ها، «عبدالله بن عبدالعزيز» در چارچوب اين تغييرات كه در غياب سلطان بن عبدالعزيز وليعهد بيمار عربستان و به صورت اعلام نشده انجام گرفت، رئيس شوراي عالي قضايي را به همراه شش تن از اعضاي ارشد هيات فتوا بركنار كرد.

پايگاه خبري القدس العربي در اين زمينه نوشت: اصلاحات كودتاگونه ملك عبدالله دامن شماري از وزيران و مسوولان نهادهاي نظامي و اقتصادي را هم فرا گرفت و موجب شد يك زن براي اولين بار به عنوان معاون وزير منصوب شود.

چنين تغييراتي در ساختار حكومت سعودي، نخستين مورد از زمان تاج‌گذاري ملك عبدالله در ماه اوت 2005 پس از مرگ برادر ناتني‌اش ملك فهد، پادشاه سابق عربستان است.

پادشاه عربستان در جريان اين اصلاحات براي نخستين بار «نوره فائزه» را به عنوان اولين زن عربستاني به عنوان معاون وزير آموزش اين كشور در امور زنان منصوب كرد.

ملك عبدالله در همين راستا تغييرات وسيعي را در چهار وزارتخانه و مناصب فرماندهي در قوه قضاييه و شوراي مشورتي عربستان ايجاد كرد و برخي مقامات نظامي و غير نظامي و وزيران اين كشور از جمله وزير دادگستري و وزير بهداشت اين كشور را معزول ساخت.

به اين ترتيب، عبدالله علي آل‌الشيخ از سمت وزارت دادگستري تغيير كرده و شيخ محمد العيسي به جاي وي تعيين شد. عبدالعزيز الخوجه، سفير سعودي در لبنان نيز به عنوان وزير فرهنگ و اطلاع‌رساني اين كشور منصوب شد.

پادشاه عربستان همچنين «محمدالدوساري» را به عنوان رئيس دادگاه عالي اين كشور تعيين كرد و عبدالله الربيعه را نيز به عنوان وزير بهداشت برگزيد.

از ديگر تغييرات بارز در تشكيلات حكومتي عربستان، بازنگري ملك عبدالله در تشكيل هيات علماي ارشد به رياست شيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ مفتي آل سعود است كه در آن 21 نفر از نمايندگان همه مذاهب سني حضور ندارند اما همانند گذشته، هيچ روحاني و عالم شيعه در آن شركت نخواهد داشت.

اين تغييرات وزير آموزش و پرورش را هم در بر مي‌گيرد كه بر اساس آن، شاهزاده فيصل بن عبدالله بن محمد براي تصدي آن انتخاب شد و فيصل المعمر نيز معاون او خواهد بود.

صالح بن حميد هم به عنوان رئيس شوراي عالي قضايي به جاي شيخ صالح اللحيدان برگزيده شد و شيخ عبدالله آل‌الشيخ، رئيس جديد شوراي مشورتي خواهد بود.

اين تغييرات همچنين شامل تعيين شيخ عبدالعزيز الحمين به عنوان رئيس جديد هيات امر به معروف و نهي از منكر به جاي شيخ ابراهيم بن عبدالله الغيث مي‌شود كه اين هيات از مهم‌ترين نهادهاي حكومت سعودي به شمار مي‌آيد.

در بخش امور نظامي نيز شاه عربستان سرلشگر حسين الجبيل را به عنوان معاون رئيس ستاد مشترك ارتش و سرلشگر عبدالرحمن المرشد را به فرماندهي نيروي زميني ارتش منصوب كرد.
محمد الياسر، نيز به سمت رئيس جديد آژانس پولي عربستان سعودي (SAMA) انتخاب گشت و جاي حمد سعود السياري را گرفت.

ملك عبدالله همچينن رئيس ديوان مظالم اين كشور را بركنار و به جاي وي ابراهيم الحقيل را به اين سمت منصوب كرد.

ملك عبدالله همچنين اقدام به ايجاد تغييرات اساسي در تركيب هيات كبار علماي اين كشور كرده و ضمن تغيير رئيس جمعيت حقوق بشر اين كشور، بندر العيبان را به عنوان رئيس جديد اين جمعيت منصوب كرد.

تحليلگران و ناظران سياسي هدف اصلي اين تغييرات را سرنگوني گارد قديم در داخل نهاد مذهبي پادشاهي عربستان قلمداد مي‌كنند كه در معرض موج گسترده انتقادها در داخل و خارج و به ويژه از سوي آمريكا همپيمان بزرگ عربستان قرار دارد.همچنين هرج و مرج در صدور فتواها سبب تشديد انتقادها شده است.

به اعتقاد تحليلگران، تغييرات در درون وزارتخانه‌هاي اجتماعي(دادگستري، آموزش و اطلاع رساني) در پي شكست اين دستگاهها در بنا نهادن پايه‌هاي فرهنگ شفاف تر اجتماعي و همچنين محدود شدن آزاديها و تبعيض بر ضد زنان صورت مي‌گيرد.

يك گزارش بين‌المللي درباره عربستان كه به سازمان ملل متحد ارائه شد، تصوير تاريكي از وضعيت آزاديهاي مدني در عربستان ارائه و تاكيد كرد: تعبيض بر ضد زنان و كارگران خارجي چالش بزرگي براي عربستان به شمار مي‌رود.

به نوشته القدس العربي، به نظر مي‌رسد «كودتا» بر ضد نهادهاي ديني كودتا عليه ديدگاهها و قوانين و فرهنگ آنها است، اما هنوز شناختن اثراتي كه اين كودتا بر جامعه عربستان خواهد داشت، زود است به ويژه با توجه به اينكه «گارد قديم» در هيات فتوا و هيات امر به معروف و شوراي عالي قضايي نيروهاي تاثيرگذار قدرتمندي به شمار مي‌روند و ارتش بزرگي از دنباله روهاي خود در داخل و خارج عربستان در اختيار دارند.

اين گارد به عنوان قدرت پشيباني از حكومت پادشاهي عربستان به شمار مي‌رود كه در اصل بر اساس ائتلاف ميان عبدالعزيز آل سعود موسس آل سعود با شيخ محمد عبدالوهاب موسس مذهب التقاطي و افراطي وهابي تشكيل شده است.

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن