تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820119404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت سالروز شهادت سيد عباس موسوي؛خوني كه حزب الله را پروراند


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: به مناسبت سالروز شهادت سيد عباس موسوي؛خوني كه حزب الله را پروراند
تهران - حيات

جنبش حزب الله لبنان كه امروز آوازه قدرت معنوي و اقتدار نظاميش در همه جا پيچيده است، محصول ايثار و پيكار جهاد مرداني است كه به فرموده امبر مومنان عقيده و جهاد در راه آن را حيات حقيقي دانستند، سيد عباس موسوي از موسسين هسته مركزي و دبير كل سابق حزب الله از اين تبار است.
يه گزارش حيات، سيدعباس موسوي در سال 1952 ميلادي(۱۳۳۱ شمسي) در شهرك نبي شيت از توابع بعلبك لبنان ديده به جهان گشود.
او در سال ۱۹۶۶(۱۳۴۷) در شهر صور با امام موسي صدر آشنا شد و به خواست او به حوزه علميه صور (كانون تحقيقات اسلامي) كه مؤسس آن موسي صدر بود رفت، در سال 1967 ميلادي براي پيگيري تحصيلات علوم ديني به حوزه علميّه نجف اشرف رفت و نزد اساتيد بزرگ آن حوزه به كسب معارف در رشته‏ هاي علوم اسلامي پرداخت. وي از محضر آيت اللّه العظمي سيد ابوالقاسم خويي (‏قدس سره) و شهيد بزرگوار آيت اللّه سيد محمد باقر صدر(قدس سره)، تلمّذ نمود و با شهيد صدر روابط نزديك فكري و سياسي برقرار كرد.
در سال 1979 ميلادي كه مقارن با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بود، سيد عباس موسوي در حالي ‏كه به مراتب عالي علوم اسلامي نائل آمده بود، به لبنان بازگشت تا آنچه را آموخته بود به مرحله عمل درآورد و در همين سال، حوزه علميّه بعلبك را تأسيس كرد و به تربيت طلاّب مجاهد، همت گماشت و تمام توان خود را براي پياده كردن انديشه ‏هاي انسان ‏ساز و رشد دهنده امام خميني ‏(قدس سره) در جامعه بكار گرفت، سپس به همراه همسرش حوزه الزهرا را جهت آموزش احكام اسلامي به راه انداخت.
حجة الاسلام و المسلمين سيد عباس موسوي كه در صف مقدم جهاد عليه رژيم صهيونيستي قرار داشت با همفكري جمعي از علما و تعدادي از شاگردان خود، جنبش انقلابي حزب‏ اللّه لبنان را تأسيس كرد و به عنوان دبير كلّ اين حركت شيعي با فكري روشن، ديدگاه‏هاي انقلابي، روحيّه سرشار از صفا و اخلاص و برخوردهاي واقع‏ بينانه و دور از تصنع، اقشار مختلف شيعيان، به ‏ويژه جوانان را شيفته خود ساخته بود. او در حالي ‏كه به عنوان دبير كل حزب ‏اللّه لبنان انجام وظيفه مي ‏كرد، در شانزدهم فوريه سال 1992 ميلادي (28 بهمن ماه 1370 ه.ش) به دست دژخيمان صهيونيست در جبشيت (جنوب لبنان) به شهادت رسيد. در اين عمليات ناجوانمردانه، همسر و يكي از فرزندان خردسالش نيز به فيض شهادت نائل آمدند.

نقش سيد عباس موسوي در شكل گيري حزب الله
در سال 1982 در پي اختلافات سياسي در جنبش «امل»، تعداد بسياري از كادرهاي درجه اول جنبش امل همچون سيد عباس موسوي، سيد حسن نصر الله، سيد حسين موسوي( ابوهشام)، شيخ صبحي طفيلي و سيد ابراهيم الامين از اين جنبش كناره گيري كردند و هسته اوليه حزب الله را به وجود آوردند. اين تشكيلات حزب الله در سال 1984 با انتشار بيانيه سر گشاده اي با عنوان « پيام به مستضعفين جهان» موجوديت خود را به طور رسمي اعلام كرد.
جوانان حزب الله كه از جنبش‌ امل بريده بودند، تماس‌هاي خود را با نمايندگان، احزاب و سازمانهايي چون حزب الدعوه، روحانيون مستقل ، مساجد و انجمن‌هاي فعال اجتماعي، فرهنگي و سياسي لبنان آغاز و شاخه حزب الدعوه در لبنان را متقاعد كردند كه خود را منحل كند و به حزب الله بپيوندد .

شعار حزب الله از ابتداي تاسيس عبارت بود از:
دگرگونگي وضع موجود
محروميت زدايي از شيعيان لبنان
مبارزه با رژيم صهيونيستي و تلاش براي آزادي فلسطين اشغالي

به موازات فعاليتهاي نظامي رزمندگان مقاومت اسلامي و پيش از صدور بيانيه‌ رسمي اعلام موجوديت ، تلاش سران و بنيانگذاران حزب الله براي سازماندهي تشكيلات جديد و يافتن يك چهارچوب سياسي كه بتواند در آينده روحانيون و شخصيتهاي سياسي مبارزه را هماهنگ و متشكل كند، ادامه يافت. در اين زمينه كميته نه نفره از عملاي بزرگ شيعه و شخصيت‌هاي مستقل تشكيل شد و با انتشار بيانيه اي تعهد خود را به ولايت فقيه و جنگ با اسرائيل اعلام كرد.
اين كميته هيئتي پنج نفره را به نام «شوراي لبنان»به رياست شهيد سيد عباس موسوي تشكيل داد و آن را براي ملاقات با امام خميني (ره) وكسب تكليف شرعي ازمحضر ايشان به تهران اعزام كرد. اين هيئت درديدارباامام اهداف وبرنامه هاي خودراشرح دادوسپس باايشان بيعت كرد.امام خميني (ره) به عنوان ولي امر مسلمين، اين شورا را تاييد كردند و از اعضاي آن خواستند كه راهشان را ادامه دهند. شوراي پنج نفره پس از بازگشت به بيروت، كار سازماندهي و تهيه پيش نويس اساسنامه حزب الله و هماهنگي همه بخشها و گروههاي وابسته را آغاز كرد. همه فعاليت‌ها و برنامه ها در قالب حزب الله و خدمت به رزمندگان مقاومت و عمليات مسلحانه ضد صهيونيستي متمركز شد.
شهيد عباس موسوي دبيركل سابق حزب الله لبنان و سيد حسن نصرالله و همچنين ديگر اعضاي شوراي مركزي حزب الله مكرراً به محضر امام شرفياب شدند و همين ملاقاتها بود كه شالوده مقاومت و پايداري حزب الله را در مقابل صهيونيست هاي اشغالگر راسخ و تزلزل ناپذير مي كرد.
شهيد سيدعباس موسوي در اين باره مي گويد: «روش جوانان مبارز ايراني پس از انقلاب اسلامي در جنگ تحميلي با نيروهاي بعثي و حاميان غربي آنها باعث شد جوانان مسلمان لبناني ، شيفته و عاشق شهادت شوند و جاي تعجب نداشت كه همزمان با مبارزات شهادت طلبانه نيروهاي ايران ، يك جوان مسلمان لبناني به مرگ لبخند زند و با 1200 كيلوگرم مواد منفجره كه با خود حمل مي كرد به دشمن هجوم برد.»
در 16 فوريه سال 1992 سيد عباس موسوي دومين دبير كل حزب الله كه از مراسم سالگرد شهادت شيخ راغب حرب از شهرك جبشيت به بيروت باز مي‌گشت، در ميان راه و در نزديكي روستاي تفاحتا مورد حمله هليكوپترهاي ارتش رژيم صهونيستي قرار گرفت و به شهادت رسيد. در اين اقدام تروريستي همسر و دو تن از فرزندان سيد عباس موسوي نيز شهيد شدند. در پي اين حادثه سيد حسن نصر الله به اتفاق آراي اعضاي شوراي مركزي حزب و در حالي كه تنها 32 سال داشت به دبير كلي حزب الله انتخاب شد.
شهادت سيد عباس موسوي به همراه خانواده اش، تأثير بسزايي در روحيه مقاومت برجاي نهاد و فصل جديدي از مبارزات آغاز شد.

شرح واقعه ترور سيد عباس موسوي توسط خلبان مجري اين عمليات تروريستي
يكي از چهار خلباني كه مجري جنايت ترور شهيد حجت الاسلام سيد عباس موسوي دبير كل سابق حزب الله لبنان و همسر و فرزندش به همراه محافظانش در فوريه سال 1992 بود پس از 16 سال فاش كرد كه اين عمليات را به دستور مستقيم ايهود باراك رييس ستاد ارتش وقت رژيم صهيونيستي انجام داده است.
اين خلبان كه روزنامه معاريو با نام (سرهنگ الف) از او ياد كرده است در گفتگو با اين روزنامه به تشريح جزييات ترور موسوي پرداخت و گفت كه زماني كه ما در تحقق هدف اصلي عمليات(ربودن شهيد موسوي) با شكست مواجه شديم از فرماندهي دستوري كسب كرديم مبني بر اينكه هرچه سريعتر تمامي كاروان همراه دبير كل سابق حزب الله لبنان را هدف حملات موشكي و گلوله باران خود قرار دهيم.
انتشار شرح اين حادثه تروريستي از زبان خلبان صهيونيست مجري آن اگرچه با اهدافي از سوي سران صهيونيستي در شرايط حاضر صورت گرفته اما ترجمه اين اسناد كه نشانگر تروريسم دولتي اسراييل است جهت تنوير افكار عمومي عينا نقل مي شود.
سرهنگ الف گفت: دو بالگرد كه رهبري يكي از ان در اختيار من بود در فرودگاة محانييم در حالت آماده باش منتظر بوديم و دو بالگرد ديگر نيز در محل فرود اضطراري " بيتست "به انتظار نشسته بودند . سه ساعت طول كشيد تا دستور لازم را براي پرواز به سوي هدف آغاز كنيم ضمن آنكه يك تيم متشكل از نيروهاي امنيتي در داخل لبنان بطور دقيق تحركات سيد عباس موسوي را زير نظر داشتند.
ما ابتدا اطلاعاتي در مورد آغاز حركت كاروان شامل موسوي بلافاصله پس از پايان سخنراني اش در روستاي جبشيت به مناسبت سالگرد ترور راغب حرب از رهبران حزب الله دريافت كرديم و بلافاصله بدون فوت وقت به سمت هدف حركت كرديم تا فرصتي را از دست ندهيم.طرح ما بخه اين شكل بود كه هدف را در منطقه اي باز و دور از منطقه پرازدحام و مسكوني مورد اصابت قرار دهيم. زماني كه دو بالگرد جهت حمله به سوي كاروان حركت كردند دو بالگرد ديگر به سمت ساحل لبنان حركت كردند تا در صورت تغيير مسير ناگهاني كاروان به سمت دريا آنها را در ان قسمت مورد هدف قرار دهند.
پس از ده دقيقه كاروان شامل خودروهاي مشكي رنگ و يكدستگاه جيپ حامل محافظان سيد عباس موسوي بود را شناسايي كرديم. خودرها با سرعت وحشتناكي حركت مي كردند اما ما خودروي حامل موسوي را شناساتيي كرديم و به تعقيب ان پرداختيم. اين خودرو چندين بار موقعيت خود را در درون كاروان براي گمراه كردن ما تغيير داد به گونه اي كه ما قادر نشديم خودروي حامل وي را تشخيص دهيم در اين لحظه با فرماندهي تماس برقرار كرديم و موضوع را باطلاع آنان رسانديم. در پاسخ دستور داده شد كه تمامي كاروان را با خاك يكسان كنيم تا خيالمان از ترور هدف اصلي راحت شود.
بالگردهايي كه خلبانانش در ايالات متحده آموزش ديده بودند اولين موشك را از فاصله پنج كيلومتري شليك كردند كه منجر به انفجار نخستين خودرو و سرنگوني آن شد. احتمال داديم كه اين خودرو همان خودروي حامل موسوي باشد. خودروي پشت سر ان نيز بلافاصله منحرف و و با خودروهاي ديگر متعلق به جنبش امل برخورد و منحرف شدند.
سپس ما فاصله خود را با كاروان كاهش داديم. جيپ حامل محافظان به دليل آتش سوزي متوقف شد. ساير خودروها نيز همانگونه كه انتظارش را داشتيم . به سمت ساحل حركت كردند. من موشكي را به سمت چيپ شامل محافظان شليك كردم اما به خطا رفت اما شليك دوم به هدف خورد و ان را منهدم كرد. ليكن سرنشيني در آن وجود نداشت. بالگرد دوم از طريق مسلسل محافظان را بر روي زمين هدف رگبار قرار داد بدون آنكه متوجه شويم ايا كسي از آنان كشته يا زخمي شده باشد. در همين زمان دو بالگردي كه در ساحل منتظر بودند با ديدن خودروهاي ديگر به سوي انها حمله ور شده و انها را مورد هدف قرار دادند.
در همين اثنا متوجه شدم كه بالگرد من از چند جهت از ناحيه زمين هدف گلوله قرار گرفت اما موفق شدم از صحنه بگريزم . پس از فرود از طريق رسانه هاي گروهي اطلاع يافتيم كه موسوي و همراهانش به قتل رسيده اند. مدت زمان عمليات پراوز ما 10 دقيقه و مدت زمان عمليات هدف قرا دادن نيز پنج دقيقه تا پيش از فر ود در فرودگاه ريمون بود.
ما قبل از عمليات تنها مي دانستيم كه شخص مهمي را قرار است هدف قرار دهيم و اصولا نحوه حركت و تعداد خودروهاي كاروان نيز دليلي بر آن بود اما به ما گفته نشده بود كه اين شخص مهم دبير كل حزب الله لبنان است. قابل ذكر اينكه بسياري از فرماندهان نيروي هوايي نسبت به موفقيت اين عمليات كه به عمليات "موعد شبانه" نامگذاري شده بود، ابراز ترديد كرده بودند .
تحقيقي كه شعبه اطلاعات نظامي ارتش اسراييل در سال 2006 توسط ‍ژنرال احتياط عاموس جلبوع صورت داد انتقادات زيادي متوجه تصميم گيران به طرح ترور موسوي كرد و فاش نمود كه هدف اصلي اين عمليات طرح ربودن سيد عباس موسوي بوده با هدف ازادي رون اراد خلبان مفقودي ارتش اسراييل در ازاي آزادي موسوي . اما اين ترور در نتيجه شكست طرح ربودن وي و با تاييد مستقيم موشه ارنز وزير جنگ وقت صورت گرفت.
گفتني است شهادت موسوي نخستين عمليات ترور اسراييلي از طريق هواپيما قبل از ابتكار جديد مشاور قضايي حكومت صهيونيستي الياكيم روبن براي زيبا سازي اين جنايت از طريق استفاده از واژه " بي طرفي معين" بود. جنايتي كه ايهود باراك رييس وقت ستاد مشترك ارتش و افياهو بن نون فرمانده نيروي هوايي و اوري ساجي فرمانده استخبارات اسراييل بر ان بطور مستقيم نظارت داشتند.
پايان پيام

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن