تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815375726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/گلستان مستعد براي جذب طبيعت گردان و دوستداران ميراث فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/گلستان مستعد براي جذب طبيعت گردان و دوستداران ميراث فرهنگي
گرگان - خبرگزاري مهر: گلستان سرزمين جنگلهاي رويايي و آثار باستاني بي نظير است و رونق و توسعه گردشگري در گلستان مي تواند موجب ارزآوري در استان شود اما توسعه اين بخش علاوه بر تامين زيرساختها براي جذب سرمايه گذار نيازمند توجه اساسي است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، براي معرفي و بين المللي شدن گلستان در جهان بايد فرصتها و ضرورتهاي توسعه سرمايه گذاري و جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي بررسي كارشناسي و موانع و چالش هاي اين بخش شناسايي و رفع شود.

موقعيت مناسب جغرافيايي در زمينه دسترسي به كريدورهاي بين المللي حمل و نقل و بازارهاي آسياي ميانه و ارتباط با استان هاي خراسان، مازندارن، سمنان و هم مرزي با كشور تركمنستان، وجود تنوع اقليمي، اكولوژيكـي، توان توسعه صنايع تبديلي و بسته بندي بخش كشاورزي، بزرگترين مركز استحصال خاويار و صيد ماهيان خاوياري كشور و برخورداري از اكوسيستم هاي منحصر به فرد از جمله قابليتهاي اقتصادي گلستان براي رونق سرمايه گذاري است.

موقعيت گرگان براي سرمايه گذاري در بخش گردشگري منحصر به فرد است

خليج گرگان، تالاب هاي بين المللي و پارك ملي گلستان، امكان استفاده از ظرفيت هاي آب و خاك براي توسعه آبزي پروري، امكان توسعه فعاليتهاي بازرگاني، فرهنگي، هنري و ورزشي با كشورهاي آسيانه ميانه، برخورداري از مراتع اراضي مستعد و حاصلخيز جنگلهاي صنعتي، تجاري و زراعت چوب، برخورداري از مراكز عمده تحقيقاتي و تخصصي علوم كشاورزي، مركز پرورش و توليد نژادهاي اصيل اسب و توان صادرات آنها و برخورداري از تنوع قابليتهاي برجسته و متعدد طبيعي گردشگري از ديگر قابليتهايي است كه موقعيت گلستان را براي رونق سرمايه گذاري منحصر به فرد مي سازد.

اين درحالي است كه نبايد از جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و مذهبي، ذخاير فراوان معــدني، وجود سنت ديرپاي بافت فرش و صنايع دستي، توان تبادل انرژي با كشورهاي آسيانه ميانه، برخورداري از شبكه هاي حمل و نقل جاده اي، ريلي و دريايي و هوايي و امكان توسعه و بهره برداري از منابع آب (سطحي و زير زميني) اين استان در فرايند توسعه سرمايه گذاري غافل شد.

به رغم وجود توانمنديهاي بالقوه فراوان، نبود برنامه ريزي مناسب، اطلاع رساني نامناسب، كم توجهي به تبليغات، كمبود امكانات و حمايت نشدن از جمله مشكلات و موانع فراروي توسعه سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف اين استان است كه بايد رفع شود.

طبق آمار طي سه سال اخير بيش از 150 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در گلستان صورت گرفته است.

يك كارشناس و استاد رشته خدمات جهانگردي و گردشگري از گنبد در اين زمينه افزود: موانع و محدويتهاي فراروي صنعت گردشگري استان بايد با نگاه جامع و برنامه منسجم برطرف شود.

حسين خليلي به خبرنگار مهر افزود: آموزش نيروي انساني شاغل در بخش گردشگري موضوع مهمي است كه توجه چنداني به آن نمي شود.

وي خاطرنشان كرد: اكنون درصد بالايي از فعالان اين حوزه آموزش مرتبط و لازم ندارند و بايد كلاسهاي آموزشي مناسب در اين زمينه برگزار شود.

به گفته خليلي، كم توجهي به تبليغات مسئله ديگري است كه نياز به برنامه ريزي جامع و اصولي در اين بخش دارد اما اكنون يك سايت يا وبلاگ به زبان خارجي وجود ندارد تا توانمنديها و جاذبه هاي استان گلستان را معرفي كند در حاليكه امروز گردشگري موضوع فراملي و فرامكاني است.

وي تاكيد كرد: به رغم وجود جاذبه هاي فراوان در منطقه، دانشگاه جامعي در رشته گردشگري در استان وجود ندارد، اين درحالي است كه اين استان قابليت تبديل شدن به پايگاه طبيعت گردي ايران را داراست.

زيرساختهاي لازم براي توسعه سرمايه گذاري در گرگان فراهم نشده است

كارشناس ديگري از گرگان افزود: متاسفانه بسياري از زيرساختهاي لازم در استان گلستان براي توسعه سرمايه گذاري داخلي و خارجي فراهم نشده است و نبود برنامه جامع و كمبود امكانات و فرهم نبودن برخي زيرساختها موجب شده تا سرمايه گذاران علاقه چنداني به سرمايه گذاري نداشته باشند.

جعفر قرباني در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بايد فرصتي ايجاد شود تا سرمايه گذاران داخلي و خارجي از نزديك با بخشهاي مختلف استان آشنا و كميته اي براي حمايت و پيگيريهاي امور سرمايه گذاري در منطقه تشكيل شود.

اين كارشناس بخش گردشگري بيان داشت: نياز است تا براي معرفي بيشتر اين استان در جهان، تورهاي خارجي و سرمايه گذاران به اين منطقه دعوت شوند تا از نزديك با جاذبه هاي فراوان اين استان آشنا شوند.

پارك ملي گلستان

نماينده مردم مينودشت و كلاله در مجلس گفت: ميزان سرمايه گذاري در بخش گردشگري استان مطلوب نيست در حاليكه اين استان توانمنديهاي زيادي دارد و بايد از قابليتهاي مختلف آن استفاده شود.

سيد نجيب حسيني در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: ما بايد زمينه جذب سرمايه گذار را در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و غيره در كشور و استان مورد توجه قرار دهيم.

وي خاطرنشان كرد: خيلي از سرمايه گذاران شناختي از توانمنديهاي بالقوه اين استان ندارند كه اين مانع مهم براي توسعه سرمايه گذاري در استان است و فراهم شدن زيرساختها نظير راه آهن، هوايي، دريايي و راهها از ديگر مواردي است كه بايد به آن توجه كافي شود.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد: توجه به سرمايه گذاري در توسعه اشتغال و رفع بيكاري تاثير زيادي دارد و حضور و دعوت از سفراي خارجي در قالب جشنواره اقوام زمين در جذب سرمايه گذار در استان نقش زيادي دارد.

وي يادآور شد: موقعيت گلستان با شرايط برخي از كشورهاي خارجي تطبيق دارد و بايد فعاليتهاي دعوت از سرمايه گذار خارجي توسعه يابد و شرايطي فراهم شود تا سرمايه گذاران كشورهاي خارجي از نزديك با شرايط سرمايه گذاري در استان آشنا شوند.

به گفته حسيني، نماينده مردم شهرستانهاي گرگان و آق قلا در مجلس براي جذب سرمايه گذاري خارجي در استان بسترسازي شود.

حجت الاسلام سيد علي طاهري نيز در اين خصوص افزود: در برنامه پنج ساله چهارم توسعه كشور زيرساختهاي اصلي و عزم ملي و سياسي براي حمايت و ايجاد امنيت مناسب براي سرمايه گذاري خارجي در كشور وجود دارد و براي اجرايي شدن اين سياست و ايجاد فضاي مناسب نياز به تلاش در سطح ملي و قواي سه گانه كشوري احساس مي شود.

وي خاطرنشان كرد: بازده مناسب براي جذب سرمايه گذاري تابع عوامل بسياري است، از اينرو بايد در سطح استان تمامي سازمانها و مراكز همزمان سياست مناسب و هدفمندي را پيگيري كنند.

سرمايه گذاري سودآور نيازمند بازار مصرف است

به گفته حجت الاسلام طاهري، براي اينكه سرمايه گذاري سودآور باشد، بايد بازار مصرف مناسب ايجاد شود و اكنون بزرگترين بازار مصرف در شهرهاي بزرگ كشور نظير مشهد و تهران است.

اين نماينده مجلس بيان داشت: سرمايه گذاران تمايل دارند در نزديكترين فاصله به اين بازار عظيم سرمايه گذاري كنند و براي رفع اين مشكل برنامه ريزان استاني بايد در گسترش و بهينه سازي مسيرهاي مواصلاتي نظير جاده، راه آهن و راههاي هوايي اقدام كنند.

وي يادآور شد: با توجه به موقعيت خاص گلستان و توانهاي صادراتي استان، شناسايي و گسترش بازارهاي مصرف در كشورهاي مجاور بايد در اولويت قرا گيرد.

وي يكي از راهكارهاي مناسب ديگر ايجاد بازهاي مصرف در سطح استان را جذب سرمايه گذار در استان اعلام و اضافه كرد: براي نيل به اين مقصود نياز به فعاليت فرهنگي براي تغيير فرهنگ مصرفي ساكنان استان است.

حجت الاسلام طاهري به وجود جاذبه هاي تاريخي و گردشگري در استان گفت: از اين موقعيت نيز بايد براي جذب سرمايه گذار و توريست در منطقه نهايت بهره را برد.

معاون برنامه ريزي استاندار گلستان اعلام كرد: 150 هزار ميليارد ريال طي سه سال اخير در استان سرمايه گذاري انجام شده است و به 120 طرح بزرگ بيش از 10 ميليارد ريال تسهيلات ارائه شده كه قبل از دولت نهم 10 طرح بوده است.

عباس نياوند در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: ارزش صادرات كالاهاي صنعتي گلستان را 52 ميليون دلار برشمرد و يادآور شد: 795 واحد صنعتي و 31 معدن فعال در استان وجود دارد و هم اكنون دو هزار و 677 مجوز براي مراكز صنعتي و تجهيزات صنعتي در منطقه صادر شده كه قبل از انقلاب شمار آن محدود بوده است.

استاندار گلستان افزود: وجود جاذبه هاي فراوان نظير تپه ماهورها، ارتفاعات بلند و ديدني، جزيره زيباي آشوراده، پاركهاي جنگي و غيره اين استان را به محل اقامت و بهشتي براي طبيعت گردان تبديل كرده است.

يحيي محمودزاده اظهار داشت: ميهمان نوازي مردم از جمله زيرساختهاي توسعه سرمايه گذاري در اين استان است و طبيعت گردي پديده اي براي افزايش اخلاق نيكو و دانش مهرورزي است.

وي خاطرنشان كرد: براساس برنامه ريزيهاي دولت نهم ميزان اعتبارات بخش گردشگري در چند سال اخير 9 برابر شده است.

به گفته محمودزاده، هم اكنون هتل هاي زيادي در استان در حال ساخت است كه ساخت مجتمع هاي گردشگري و حوزه هاي تاريخي از ديگر اولويتهاي كاري در اين بخش به شمار مي آيد.

استاندار گلستان يادآور شد: دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاران مستقر در معاونت برنامه ريزي استانداري آمادگي دارد تا از سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در اين استان حمايت كند.

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن