تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815403263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشنهاد كانون كارگردانان به دبير جشنواره تئاتر فجر: شرايط اجراي آثار رد شده را فراهم كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: پيشنهاد كانون كارگردانان به دبير جشنواره تئاتر فجر: شرايط اجراي آثار رد شده را فراهم كنيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

كانون كارگردانان خانه تئاتر، طرحي را مبني بر اضافه شدن تعدادي از آثار رد شده به جشنواره تئاتر فجر ارايه كرد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روز گذشته ـ 25 دي ماه ـ نشستي با حضور رحمت اميني دبير سي‌امين جشنواره تئاتر فجر و گروه‌هايي كه آثارشان در اين جشنواره رد شده است، برگزار شد.

در اين نشست كه به همت كانون كارگردانان خانه تئاتر در خانه تئاتر برگزار شد، هيات مديره اين كانون به دبير جشنواره فجر پيشنهاد كردند براي جلوگيري از به هدر رفتن زمان و انرژي گروه‌هايي كه كارشان به جشنواره راه پيدا نكرده است، شرايطي فراهم شود تا اين گروه‌ها در دل جشنواره يا بعد از آن آثارشان را به نمايش بگذارند و اگر اين آثار مورد اقبال قرار گرفت، شرايط اجراي عمومي آنها فراهم شود.

رحمت اميني از اعضاي كانون كارگردان‌ها خواست تا اين پيشنهاد را به صورت مكتوب ارائه دهند.

وي در عين حال گفت: اين پيشنهاد فعلا امكان اجرايي شدن ندارد اما با اين حال آن را با شوراي سياست‌گذاري جشنواره مطرح مي‌كنيم تا بررسي شود.

به گزارش ايسنا،‌ در اين نشست رحمت اميني درباره راهيابي تعدادي از آثار متقاضي شركت در بخش

چشم‌انداز به بخش ميهمان توضيح داد: ‌ارديبهشت ماه امسال كه به شوراي ارزشيابي و نظارت آمدم متوجه شدم برخي از آثار بخش چشم‌انداز جشنواره قبلي به لحاظ كيفي و نظارتي مشكلاتي داشته‌اند از آنجا كه در فراخوان جشنواره تعهد شده تمام آثار بخش چشم‌انداز اجراي عمومي مي‌گيرند، بهتر ديديم كارهايي را براي اين بخش انتخاب كنيم تا به لحاظ كيفي و نظارتي مشكلي نداشته باشند. بنابراين 9 كار در اين بخش انتخاب شد و سه نمايش هم به بخش مهمان راه پيدا كرد كه اين بخش تعهدي براي اجراي عمومي ندارد.

دبير جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسش يكي از حاضران درباره اينكه دو نمايش به خاطر توقيف‌، از جشنواره حذف شده‌اند، توضيح داد: هيچ كاري توقيف نشده است.

اميني يادآورشد:‌ سه نمايشي كه از بخش چشم انداز به بخش مهمان راه پيدا كردند در مرز انتخاب بودند به همين دليل اعلام نتايج بخش چشم انداز طول كشيد چون نمي‌خواستيم حق كسي ضايع شود.

وي افزود: دو ماه پيش به شوراي هنري تئاتر شهر گفتم كه اين شورا در ايام جشنواره فعال باشد و همه كارها را ببيند چه بسا كارهايي از بخش‌هاي ديگر براي اجرا در تئاتر شهر انتخاب شود.

رحمت اميني با اشاره به ويژگي زنده بودن هنر تئاتر اضافه كرد: به هر حال تئاتر هنري زنده است ممكن است كاري در بازبيني بدرخشد اما در اجرا خوب نباشد و برعكس. ضمن اينكه 9 نمايشي كه براي بخش چشم‌انداز انتخاب شده‌اند الزاما به معناي آن نيست كه اجراي عمومي‌شان در تئاتر شهر خواهد بود چنين تعهدي وجود ندارد بلكه تنها تعهد اين است كه اين نمايش‌ها با حمايت اداره كل هنرهاي نمايشي اجراي عمومي بگيرند.

دبير جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسشي ديگر درباره اعمال همزمان ارزشيابي و نظارت در بازبيني آثار متقاضي شركت در جشنواره تئاتر فجر عنوان كرد: حتما ارزشيابي و نظارت همزمان شكل مي‌گيرد. مثلا متوني را كه در بازخواني قابل توجه بوده و ساختار درستي داشته‌اند پذيرفتيم اما مي‌دانستيم هنرمندان شرايط و اقتضائات زماني خود را مي‌داند و آنچه را لازم باشد تغيير مي‌دهند.

رئيس شوراي ارزشيابي و نظارت در پاسخ به پرسش ديگري درباره اعلام دلايل رد شدن هر كار به شكل جزئي توضيح داد: سه نوع مشروط داريم فني،‌ محتوايي يا نظارتي و فني و نظارتي. در بخش چشم‌انداز كيفيت مدنظر بوده است و هيچ كاري صرفا به دلايل نظارتي رد نشده است.

در پاسخ به اين سخن، حسين كياني رئيس هيات مديره كانون كارگردانان تئاتر گفت:‌ ديدگاه‌هاي فني شوراي بازبيني بايد بتواند كارگردان را اقناع كند.

افشين هاشمي يكي از كارگردان‌هايي كه نمايشش براي شركت در جشنواره پذيرفته نشده است نيز توضيح داد: به هر حال وقتي وارد يك بازي مي‌شويم قواعد آن را مانند بازخواني و بازبيني پذيرفته‌ايم. از همان آغاز مي‌دانيم فقط چند نمايش به جشنواره به راه پيدا مي‌كند با اين حال اقناع كردن كارگردان به لحاظ فني نشدني است. زيرا كار تئاتر سليقه‌اي است و من شخصا به دنبال اقناع بخش فني نيستم اما معتقدم اگر دلايل فني وجود دارد، شوراي بازبيني بايد بتواند پيشنهاد هم ارائه بدهد.

در پاسخ به اين سخنان رحمت اميني گفت: پيشنهاد مشخص من براي جشنواره فجر آينده اين است كه اين فراخوان كاملا عوض شود.

وي افزود: اگر دوره بعدي من دبير باشم چنين فراخواني منتشر نخواهم كرد تا اين همه وقت‌،انرژي و سرمايه هدر نشود.

اميني از كانون كارگردانان خانه تئاتر خواست پيشنهادات خود را درباره شيوه برگزاري جشنواره به شوراي سياست‌گذاري جشنواره ارائه بدهد.

در ادامه اين نشست شكر خدا گودرزي ديگر عضو هيات مديره كانون كارگردانان به دبير جشنواره تئاتر فجر پيشنهاد كرد شرايطي فراهم شود تا كارهاي رد شده بتوانند ديده شوند و تماشاگر داوري كند كه اگر اين كارها مورد توجه تماشاگر قرار گرفت، شرايطي براي اجراي عمومي‌شان فراهم شود.

گودرزي توضيح داد: اين شرايط به بدنه تئاتر ما آسيب مي‌زند بسياري از اعضاي اين بدنه نيروهاي جوان هستند كه بايد آنها را به تئاتر برگردانيم تا كمترين آسيب را ببينند.

در تكميل اين توضيحات، حسين كياني هم پيشنهاد داد بخشي از كارهايي كه قابليت اجرا دارد با حداقل امكانات اجرا بگيرد كه اگر چنين شرايطي فراهم شود اتفاق بسيار مباركي است.

رحمت اميني در پاسخ به اين دو نفر گفت:‌ ما به اين موضوع فكر كرده‌ايم اما چندين مشكل وجود دارد. در حال حاضر سالن‌ها در اختيار كارها قرار گرفته است مثلا در بخش نگاه ويژه 15 نمايش و در بخش‌هاي چشم انداز و تجربه‌هاي نو هر يك بين 4 تا 5 نمايش مي‌توانند امكان اجرا پيدا كنند. چرا كه ما واقعا ايده حذف نداريم و متاسفم كه پاسخي براي اين گروه‌ها نداشتم به همين دليل است كه مي‌گويم بايد به شكل جدي به فراخوان جشنواره بعدي فكر كنيم ولي در شرايط فعلي جشنواره بودجه محدودي دارد و چنين پيشنهادي عملي نيست.

سيروس همتي ديگر هنرمندي كه كارش رد شده است با تشريح اتفاقاتي كه روز بازبيني نمايشش رخ داد، توضيح داد: يكي از اعضاي شوراي بازبيني از ما خواسته بود، متني ايراني را به جاي يكي از كارهاي رد شده قبلي‌مان ارائه بدهيم. مدام به ايشان اصرار كردم كه روز بازبيني ما حاضر باشند و كار ما را ببينند. اما تا اين لحظه ايشان نيامده‌اند از سوي ديگر يكي از بازبين‌ها خواب بود و يكي ديگر هم با تلفن همراه صحبت مي‌كرد.

وي ادامه داد: به هر حال مهم نيست كه كار من رد شده است اما امسال در حق من اجحاف شد. از شما مي‌خواهم فكري به حال امسال من بكنيد.

هادي عامل ديگر كارگرداني كه كارش رد شده است نيز با اشاره به شرايط بازبيني نمايشش توضيح داد: در مورد متن‌هاي مشروط تعامل و گفت‌وگو به شكل درستي اتفاق نمي‌افتد.

در اين جلسه حسين كياني در پاسخ به سخن يكي از حاضران كه معتقد بود كانون كارگردان‌ها براي گرفتن اجراي عمومي براي آثار رد شده به اداره كل هنرهاي نمايشي التماس مي‌كند، تاكيد كرد: كانون كارگردان‌ها به هيچ كس التماس نمي‌كند بلكه تعامل مي‌كند. واژه التماس واژه نادرستي است كه نبايد به كار برده شود. ما به دبير جشنواره پيشنهاد مي‌دهيم اما هرگز التماس نمي‌كنيم.

رحمت اميني هم در ادامه گفت: اساسا در مورد فراخوان‌هاي جشنواره‌ها از جمله فجر نيازمند تامل و آسيب‌ شناسي هستيم هميشه عده كمي به جشنواره راه پيدا مي‌كنند اما زحمات بقيه هدر مي‌شود.

او خطاب به هيات مديره كانون كارگردان‌ها افزود:‌پيشنهاد شما عملي نيست اما مي‌توان به اداره كل هنرهاي نمايشي و سالن‌هاي تابعه‌اش برگه‌هايي بدهيم و كارهايي را كه در اولويت‌هاي بعدي بوده‌اند معرفي كنيم تا تعامل و گفت وگو ميان گروه و مديران برقرار شود.

اما حسين كياني درباره اين پيشنهاد اميني ابراز عقيده كرد: وعده اجراي عمومي وعده سرخرمن است.

به گزارش ايسنا،‌ در اين نشست روزبه حسيني ديگر عضو هيات مديره كانون كارگردانان با اشاره به رد شدن يكي از نمايش‌هايش در سال 82 توضيح داد: آن سال يك اتفاق خوب افتاد. سه متن برگزيده در مرحله بازخواني معرفي شدند، ضمن اينكه بعد از بازبيني هم از برخي از بازيگراني كه كارشان به جشنواره راه پيدا نكرده بود تقدير شد.

حسيني ادامه داد: به جز تغيير فراخوان آينده كه بايد روي آن اصرار كنيم،بايد تلاش كنيم براي تعدادي از آثار كه بحث اجراي بعد از جشنواره‌شان مطرح شد، سالن پيدا كنيم و به همه گروه‌ها بودجه‌اي برابر بدهيم تا با اين شرايط بتوانند اجرايي در حد تمرين اجرا (try out) داشته باشند.

به گزارش ايسنا‌، اين نشست با حضور هنرمنداني همچون احمد ايراني‌خواه‌، علي هاشمي‌، نوشين تبريزي‌، افشين هاشمي‌، هادي عامل‌، سيروس همتي‌، آناهيتا غني‌زاده و... برگزار شد.

همچنين ديگر اعضاي هيات مديره كانون كارگردانان همچون رضا گوران ،‌افسانه ماهيان‌ و حميد پورآذري نيز در اين نشست حضور داشتند.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن