تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834646726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده واقعي «اخراجي‌ها» کيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نويسنده واقعي «اخراجي‌ها» کيست؟+ جوابيه داوود ابادي روزي که براي نخستين بار موفق به ديدن فيلم تماشايي و رکوردشکن آن عزيزان شدم، موضوعي مرا به تأمل فرو برد که ناچار «اخراجي‌ها» را دوباره و سه‌باره به تماشا نشستم. آنگاه بود که دريافتم سناريو، محيط‌سازي و حتي کلماتي که توسط بازيگران به کار رفته، همگي رونويسي از کتاب اين حقير است. وقتي رهبر انقلاب تلويحا به اين موضوع اشاره کردند، ديدم که بد «پاتکي» به نتيجه زحمات و مطالعات شصت ساله حقير زده شده است. در پي انتشار جزييات ديدار خصوصي مسعود ده‌نمکي، کارگردان فيلم «اخراجي‌ها» با رهبر انقلاب، نويسنده کتاب «در کوچه و خيابان» که مدعي استفاده نويسنده «اخراجي‌ها» از شخصيت‌هاي کتابش شده، نامه‌اي را خطاب به مسعود ده‌نمکي و حميد داودآبادي، از نويسندگان دفاع مقدس و راوي ديدار ده‌نمکي با رهبر انقلاب نوشته است. به گزارش خبرنگار «تابناك»، عباس منظرپور، نويسنده کتاب «در کوچه و خيابان» در اين نامه با انتقاد از استخراج شخصيت‌هاي کتابش و معرفي و نمايش دور از واقعيت اين شخصيت‌ها در فيلم «اخراجي‌ها» به ذکر جزيياتي پرداخته است. منظرپور در نامه‌اش مدعي است که سناريو، محيط‌سازي و حتي کلماتي که در زبان بازيگران به کار رفته، همگي پاتکي غيرمجاز به کتاب و اثر وي بدون اشاره به منبع بوده است. متن کامل نامه عباس منظرپور، به اين شرح است: هنرمندان عزيز، برادران ده‌نمکي و داودآبادي شرح شرفيابي آن دوستان را به خدمت رهبر معظم انقلاب در وسايل ارتباط جمعي مطالعه کردم. در خوشحالي و سربلندي شما از اين ملاقات با شما شريکم و از اين‌که گروهي سودطلب به نتيجه زحمات شما دستبرد زده و بدون هيچ کوششي با رونوشت‌برداري و کپي‌سازي به سود سرشاري رسيده و در حقيقت، مانع از بهره‌برداري کامل از زحماتتان شده‌اند، واقعا با شما هم‌دردي مي‌کنم. مي‌دانم اين مسأله آنقدر مهم بوده که مورد گلايه شما در حضور رهبر انقلاب قرار گرفته و ايشان هم شما را سفارش به صبر نموده و آن متجاوزان را به حضرت حق واگذار کرده‌اند. روزي که براي نخستين بار موفق به ديدن فيلم تماشايي و رکوردشکن آن عزيزان شدم، موضوعي مرا به تأمل فرو برد که ناچار «اخراجي‌ها» را دوباره و سه‌باره به تماشا نشستم. آنگاه بود که دريافتم سناريو، محيط‌سازي و حتي کلماتي که در زبان‌ بازيگران به کار رفته، همگي رونويسي از کتاب «در کوچه و خيابان»، نوشته اين حقير است. اين نکته را کمتر جايي مطرح کردم، چون ديدم هر جا آن را بيان کنم، با نظر ترديد به آن برخورد مي‌شود، ولي وقتي رهبر انقلاب تلويحا به اين موضوع اشاره کردند، ديدم که بد «پاتکي» به نتيجه زحمات و مطالعات شصت ساله حقير زده شده است. از اين لحاظ که حتي به عمق مطالب کتاب توجه نشده و اگر شخص کتاب‌خواني از آن بهره‌برداري مي‌کرد، فيلم غير از اين درمي‌آمد که باعث گله‌گذاري سرور انقلاب شود. ايشان با آن سعه صدر، خود بخشي از کتاب حقير را تحسين و از بخشي ديگر انتقاد کرده‌اند که هر دو را مي‌پذيرم، به اولي افتخار مي‌کنم و دومي را سعي مي‌کنم با دقت بيشتري مد نظر قرار دهم (اگر عمري باقي بود). نمي‌دانم کتاب «در کوچه و خيابان» را چگونه به دست آورديد (هرچند حدس‌هايي مي‌زنم)، ولي مي‌دانم استقبال گرم اهل کتاب و ادباي عزيز از آن، مايه دلگرمي بسيار من شده که توجه رهبر معظم انقلاب، نمونه‌اي از آن است. هرچه مي‌انديشم، درمي‌يابم شما عزيزان اهل مطالعه واقعي آن کتاب نبوديد، در غير اين صورت، دست‌کم به نويسنده آن مراجعه مي‌کرديد و مطالب را از زاويه واقعي آن به تصوير مي‌کشيديد. گله رهبر انقلاب را مي‌پذيرم که همه جبهه را جنوب‌شهري‌ها و زنجيرکش‌ها پر نکردند، من هم مطلقا چنين منظوري نداشتم. با تماسي که با جنوب شهر و اهالي آنجا دارم، مي‌توانم با اطمينان بگويم که هيچ يک از اين گروه در دفاع مقدس شرکت نکردند، قهرمانان من هم آنها نبودند. آنان عامه مردم بودند که متأسفانه از آنان با کلمه «لات» ياد مي‌شود و شرح نسبتا کاملي هم از آنان در بخش «لات» کتابم داده‌ام؛ همان‌ها بودند که جان بر کف، رهسپار جبهه‌ها شدند تا از کيان ايمان و کشور خود دفاع کنند. پس از پايان جنگ هم کساني از آنان که زنده بازگشتند، به سر کارهاي خود رفتند و به بهره‌برداري از خون شهدا و فداکاري‌هاي خود نپرداختند؛ نه «فراري» بودند و نه «اخراجي» و نه براي گرفتن «عکس يادگاري» به جبهه‌ها هجوم بردند. به همين دليل، هم هيچ چشمداشتي به پاداش انجام وظيفه خود نداشتند. با خداي خود سودا کردند و حق هم دارند که از ناميدن خود با واژه «اخراجي‌ها» ناخرسند باشند. گروه ديگر يعني زنجيرکشان و باج‌گيران در خانه و محله خود ماندند و از ثمره جان‌سپاري‌ها و فداکاري گروه نخست به استفاده پرداختند و به «الاف و الوفي» هم رسيدند که هنوز به صورت‌هاي گوناگون ادامه دارد. آناني که از اين بازار شلوغ و بي‌نظم استفاده کردند، همان «باقر کچل»ها بودند که در کتاب به آنها اشاره شده است. قهرمانان من باج‌گيران، زنجيرکشان و معتادان نيستند و متأسفم که با وجود استفاده «بهينه»اي که از لحاظ مادي از اين کتاب شد، به خود زحمت نداديد که حتي مطالب آن را صادقانه به تصوير بکشيد، چون متوجه عمق آنها نشده بوديد و هنوز هم نشده‌ايد. نمي‌خواستم و نمي‌توانستم اين درددل‌ها را مطرح کنم، تنها اشاره رهبر انقلاب به من اين جرأت را داد که راز دل خود را روي کاغذ بياورم و اضافه کنم: برادران، شما در قد و قواره‌اي نبوديد که چنين «سوژه»اي بيابيد و آن را به «فيلمفارسي جبهه‌اي» تبديل کنيد، ولي کاش کاري نمي‌کرديد که رهبر انقلاب، با آن سعه صدر، وادار به گله‌گذاري شود؛ هرچند ايشان با آن مشغله و مسئوليت‌هاي گران، بحق، نام کتاب و البته نويسنده گمنام آن را از ياد برده بودند، هرچند اشارات ايشان به آن کاملا روشن است. عزيزان، از اين‌که نوشته ناچيزم چنين مورد سوءاستفاده و کسب و کار قرار گرفته، شکايتي ندارم و نمي‌توانم هم داشته باشم، فقط همان‌طور که رهبر انقلاب سوءاستفاده‌کنندگان از زحمات شما را به خداوند بزرگ واگذاشتند، من هم حق دارم از چنين رفتاري با کتاب خود گله‌گزار باشم و از اين برداشت ناحقي که از آن شده به خداوند متعال پناه برم و پاداش آن را به او واگذار کنم. والسلام عباس منظرپور توضيحات داودآبادي بنام احکم الحاکمين "پيروزي صد تا پدر و مادر دارد ولي شکست، همواره يتيم است!" هنگامي که نامه سراپا ضد و نقيض فردي را با عنوان " نويسنده واقعي «اخراجي‌ها» کيست؟" در سايت خبري تابناک خواندم، از کار شما تعجب کردم. از همان روزهاي اول که اخراجي ها ساخته شد، شايد بتوان گفت ايشان چندمين نفري است که مدعي نگارش آن شده است ولي لازم مي دانم براي بستن دهان مدعيان دروغين، ذکر کنم که: - نويسنده اصلي اخراجي ها، شخص مسعود ده نمکي مي باشد که تنها و تنها بر اساس خاطرات و ديده هاي شخصي خويش در دوران دفاع مقدس و همرزمي و همسنگري با برخي شهداي والامقام آن را به رشته تحرير درآورده است. - بنده هيچ گونه دستي در تغيير نگارش فيلمنامه اخراجي ها بخصوص اخراجي هاي 2 نداشته ام و فقط در برخي موارد به عنوان دوست قديمي و همرزم، به ايشان مشورت داده ام و بس که بر اين نيز مي بالم. - اگر اين مدعي، يک بار ديگر شرح ديدار ده نمکي را خوانده باشند متوجه خواهد شد که او کتاب مورد نظر نويسنده را نخوانده است و جالب تر اين که خود وي نيز همين ادعا را دارد که مي نويسد: "هرچه مي‌انديشم، درمي‌يابم شما عزيزان اهل مطالعه واقعي آن کتاب نبوديد" - نمي دانم لات بازي و عرق خوري ايشان و دوستان شان، در کجاي اخراجي ها به چشم مي خورد؟ بدون شک ايشان ارازل و اوباش گري را با لوتي گري هاي قديم تهران اشتباه گرفته اند که نمونه بارز آن در سرنوشت "شعبان بي مخ" و شهيد "طيب حاج محمدرضا" به چشم مي خورد. - ايشان توهم کرده اند لحن کلام اهالي جنوب شهر فقط و فقط مختص همسن و سالان ايشان است و بس. در حالي که بايد به ايشان يادآوري کرد بچه هاي جنوب شهري از نوع مجيد سوزوکي و هم محلي هايش، بر خلاف تصورات ايشان، نه اهل ارازل گري و عياشي و عرق خوري، که اهل دفاع مردانه و غيرتمندانه از ناموس و مملکت بودند و بس. - جالب تر اين که نويسنده مدعي، چنان با فضاي فرهنگي ايران امروز غريب است که با وجود انتشار کتابش در چندين نوبت آن هم از سوي وزارت ارشاد، مي نويسد: " نمي‌دانم کتاب «در کوچه و خيابان» را چگونه به دست آورديد (هرچند حدس‌هايي مي‌زنم)، ولي مي‌دانم استقبال گرم اهل کتاب و ادباي عزيز از آن، مايه دلگرمي بسيار من شده" حتما ايشان فردا مدعي خواهند شد که اصلا کتاب ايشان منتشر نشده، بلکه دست نوشته هاي شان بوده که ما از منزل شخصي ايشان در خارج از کشور به سرقت برده ايم تا اخراجي ها را بسازيم؟! - در جواب ايشان که گفته اند: "برادران، شما در قد و قواره‌اي نبوديد که چنين «سوژه»اي بيابيد و آن را به «فيلم‌فارسي جبهه‌اي» تبديل کنيد" بايد بگويم: خدا نکند ما همقد و قواره شما باشيم! و بخواهيم از نوشته هاي امثال شما فيلم بسازيم و بايد توجه کنيد که تاکيد بر اين بوده است که نکند يک وقت چنين شائبه اي پيش آيد و امثال شما ذوق زده شويد که "بله همه جبهه ها را لات ها مي گرداندند." با وجودي که براي ايشان به عنوان نويسنده و بخصوص يک پزشک، احترام بسيار قائل هستم، ولي چون با اکاذيب خويش سعي در قلب حقيقت دارند، فقط مي توانم بگويم: اي کاش نويسنده محترم که مدعي است: "دريافتم سناريو، محيط‌سازي و حتي کلماتي که در زبان‌ بازيگران به کار رفته، همگي رونويسي از کتاب «در کوچه و خيابان»، نوشته اين حقير است." فقط براي نمونه، حداقل يک سطر از کتاب خود را که در فيلم اخراجي ها استفاده شده ذکر مي کردند و از کلي گويي که شيوه هوچي گري و کذابي است، پرهيز مي نمودند. جناب آقاي منظرپور! "عزيزان، از اين‌که نوشته ناچيزم چنين مورد سوءاستفاده و کسب و کار قرار گرفته، شکايتي ندارم و نمي‌توانم هم داشته باشم" ذوق زده نشويد. بفرماييد شاکي باشيد! لطف کنيد و همان طور که گفتم حداقل سطري از کتابتان را که به قولتان "چنين مورد سوءاستفاده و کسب و کار قرار گرفته" ارائه کنيد. وگرنه بيرون از گود نشستن و حرافي کردن که کاري ندارد. جوانان اين مرز و بوم، از جنوب شهر تا شمال آن، و از دورترين نقاط ايران عزيز در شرق و غرب آن، همه و همه سال ها مردانه و غيرتمندانه مقابل آنان که مي خواستند دين و فرهنگ اين مملکت اسلام و ايراني را به يغما ببرند، در همه جبهه هاي نظامي و فرهنگي ايستادند و جان فدا کردند، نه اين که در خارج نشينند و لاف وطن پرستي سر دهند. به قول مرحوم "محمد رضا آقاسي": جنگ زد نعره، ولي پنجره ها را بستيد به غنائم که رسيديم، به ما پيوستيد کسي از پنجره بسته خروشي نشنيد هر چه گفتيم که جنگ آمده، گوشي نشنيد حميد داودآبادي رزمنده کوچک ديروزها اخبار مرتبط: دیدار خصوصی ده نمکی با رهبر انقلاب نظرات كاربران: ▪ ده نمکی همون که تو هفته نامههای شلمچه.دوکوهه و... بدترین الفاظ به اقای خاتمی نسبت میدادن▪ من هميشه با خودم فكر مي كردم چطور يك شخص بدون تجربه فيلم سازي مي تواند به يكباره فيلم ساز شود و موفق شود؟ جوابش را امروز گرفتم !▪ جانا سخن از دل ما گفتي : قهرمانان جنگ "همان‌ها بودند که جان بر کف، رهسپار جبهه‌ها شدند تا از کيان ايمان و کشور خود دفاع کنند. پس از پايان جنگ هم کساني از آنان که زنده بازگشتند، به سر کارهاي خود رفتند و بهره‌برداري از خون شهدا و فداکاري‌هاي خود نپرداختند؛ نه «فراري» بودند و نه «اخراجي» و نه براي گرفتن «عکس يادگاري» به جبهه‌ها هجوم بردند "▪ اگر هر چه در این فیلم بوده آنچنان که خودشان گفته اند دیگر نیازی به سه بار دیدن نبوده. با همان یکبار هم می توانسته این مطلب را بفهمد. مگر اینکه متن کتاب را خودش هم فراموش کرده بوده است.▪ هدفتون از تخريب يك كار ارزشي چيه ؟!!▪ کافی است شما در لیست خودی ها باشید آنوقت همه چیز ممکن است و به همه نان و نواهای قابل انتظار و غیر قابل انتظار می رسید. اگر از واقعیت جبهه حق با باطل رمز گشایی و راز نمایی شود که دیگر مسعود معترض ،تند رو ، بی حساب وکتابی که در ذهن دیگران این چنین پروریده شده است به یک فیلم ساز! ، کارگزدان یا هر قواره دیگر هنری تبدیل نمی شد. راز گشایی آن دورهر طلایی از معنویت مردم ایران در محو شدن صدام و انصارش و خفت و خاری که مردم هامی او در عراق دیدند دیدنی است و نه در سینمای کمدی - درام . قارچ های امروزی که به ابر قارچ شهرت دارند فقط و فقط در فضاهای ..... رشد می کنند و از رعد و برق حتی کاذب چنین بزرگ و عظیم الجثه! می شوند. هرچه به رفتار ایشان بیشتر نگاه شود فاصله وتفاوت با چهره شهیدان بیشتر ملموس می گردد. خوشا بحال آنان که با شهادت رفتند ، خوشا بحال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند.▪ من قبول دارم که جامعه ی ما یکی از سالم ترین جوامع است ولی این را هم قبول دارم که مسائل شادی آور عمومی در ان بسیار کم است همین موضوع باعث اقبال عمومی فیلم جناب ده نمکی شده وگرنه هر کسی که این فیلم را ببنید در جمع ان را چیز بسیار معمولی و در بعضی موارد حتی بی کیفیت می داند من بشخصه وقتی نامه ی آقای منظرپور را خواندم با اینکه تا قبل از این لحظات شناختی از ایشان نداشتم ولی هم بسیار برایشان ناراحت شدم هم بنوعی بخاطر اینکه داستان ایشان نتیجه زحمتشان بوده ،شرمنده... کاش آقای ده نمکی برخورد موجه ای با این اتفاق کند▪ ده نمکی روز با چماق بر سر کسانی می کوبید که ای ایران می خواندند امروز انتهای فیلمش ای ایران می گذارد ... برای چنین شخصی استفاده از نویسنده ی جنگ چندان عجیب نیست ...▪ خوب نیست اینجوری همدیگر را ضایع کنیم . گیرم یک آقائی مطالبی نوشته مهم این است نبوغی مثل آقای ده نمکی آنرا تبدیل به پرفروشترین فیلم کرده. آفرین به ده نمکی▪ من به عنوان کسی که افتخار همراهی جان برکفان را داشتم ولی لیاقت وجسارتی را که شهدا داشتند من نداشتم از آقای ده نمکی سئوال می کنم با این تصویری که شما از یک سری بچه های عامی ترسیم کردید اینها خودشان هم نمی توانستند اداره کنند چه برسد به اینکه یک خطی را حفظ یا حمله ای را تدارک ببینند .لطف بفر مائید اعلام کنید پس آن کسانی که وقتی همه بچه ها پشت خاکریز ها کپ کرده بودند واز صدای غرش تانکهاوگلوله های خمپاره وتوپ کسی جرات نداشت سرش را بیرون بیاورد با آگاهی وایمان به خدا وبارشادت تمام پیش قدم می شدند وگره را باز می کردند چه کسانی بودند ؟ اگر شما فکر می کنید اینها بودند . من به شما اعلام می کنم که من خود شاهد بودم که خیلی از دانشجویان دانشگاهها ودانش آموزان ممتاز با خلاقیتهای خودشان این حماسه ها را ایجادکردند .این شخصیتها برای خنده خیلی خوب است ولی کار را آنها که ما اصلا نمی دیدمشان انجام می دادند .▪ خداییش من از اولش هم حدس می زدم آقای ده نمکی این کاره نباشه و همیشه متعجب بودم کسی که سابقه اش روشن و واضحه، چطور یه دفعه می تونه بیاد این ور گود و فیلمی پرطرفدار (هرچند آبکی) بسازه!▪ آن کسی که از نبوغ ده نمکی نوشته اند اگر معنی نبوغ داشتن پارتی و روابط است درست فرموده اند که ایشان از آنها زیاد دارند!▪ بنده بیش از 45 ماه ( سربازی در سپاه و بسیج ) در جبهه بوده ام ، کاری به تسویه حساب و .... ندارم ولی واقعیات جبهه ها در این فیلم منعکس شده ، تمام شخصیت های به تصویر کشیده شده به وفور در جبهه بودند و شوخی های و کلام بچه ها از همین دست صحبت ها بود . درصد بسیار بالای رزمندگان جنوب شهری بودند .▪ من این کتاب را خوانده‌ام قهرمانان،فضا و داستان آن با اخراجی ‌ها بسیار تفاوت دارد. اگر فیلمنامه ده نمکی را کس دیگری نوشته یقینا آن شخص منظرپور نیست ، و باید به دنبال نوسینه دیگری گشت. به یاد داشته باشیم مشابهت آدم‌ها و قصه‌ها چه به صورت اقتباس، چه به صورت تصادفی امری کاملا متعارف است.▪ به راستی چرا ماها نمیتونیم شاهد موفقیت دیگران باشیم و همیشه سعی داریم کار با ارزش دیگران رو بی ارزش و حقیر جلوه بدیم؟؟!▪ ماکه برای عکس یادگاری به جبهه نرفتیم شاید یک عده کمی به فکر این چیزهای بودند ولی این فلیم خیلی چیزهارا کم رنگ کرده که درست نیست▪ آقای منظرپور شما باید از آقای دهنمکی تقدیرکنید نه انتقاد چرا که علیرغم کتاب شما به شما طی فیلم یادآوری کرده اند که اگر به واقعیات زمان دفاع مقدس خوب بنگرید می بینید از تمامی اقشارجامعه در جبهه ها حضور داوطلبانه داشته اند نه فقط لاتهای جنوب تهران (محل سکونت آن زمان شما)▪ این واقعیت را بپذیرید که این فیلم تنها یک برش از تاریخ دفاع مقدس را نشان می دهد و همه سال های دفاع و همه سلحشوری ها و فداکاری ها و شهادت ها در این برش کوتاه و برگزیده خلاصه نمی شود. من خود سال ها در جبهه های غرب و جنوب کشور بوده ام و دوبار مجروح شده ام و بسیار ی از واقعیات را دیده ام . واقعا همه گونه شخصیت و تیپ و صنف و قشر اجتماعی در جبهه ها بود اما مهم این بود که همه یک هدف مقدس را دنبال می کردند و رویکردها و انگیزه اصلی بچه های مخلص و تلاشگر به گونه ای بود که دیگران در آن جریان الهی و خدایی هضم و محو می شدند. بنابراین شتابزده داوری نکنیم و با آقای ده نمکی برخورد منفی نکنیم. پیشنهاد می شود آقای ده نمکی و چند تن از عوامل اصلی فیلم و چند تن از منتقدین و همین آقای محترم مدعی در یک میزگرد به بررسی و تبیین و نقد و چالش این فیلم بنشینند؛ آنگاه داوری را به عهده مردم و مخاطبان واگذارند.▪ اقاي ده نمكي يك استثناء است زيرا من عكسي ازايشان دركناريك فرد همراه با با باتوم ديدم وحكايت هاي شيريني ازايشان درخصوص برهم زدن اجتماعات هنرمندان ومتفكران وانديشمندان ودانشجويان ودرمجموع اجتماع افراد منطقي وتفكرگراشنيده ام ويكباره ايشان را درقامت فردي هنرمند ديدن !! خوب عجايب هفت گانه جهان هرروز بيشتر مي شوند عجايب هشتگانه با ده نمكي ونه‌گانه▪ الان همه میخوان این کارو به خودشون بچسبونن وگرنه دوباره وسه باره دیدن یعنی چی اخه؟ چه اصراری برای تخطئه این فیلم وعواملش دارن بعضی ...شان▪ استحاله! این است آنچه درباره ده نمکی پیش آمده... بزودی شاهد حضور او بر روی فرش قرمز هم خواهیم بود... آنسان انسانه دیگه یه زمان که دستش به چیزی نمی رسه می شه آتیش! وقتی با جلوه هایی از زندگی مدرن آشنا شد می شود آبی بر آتش!▪ حتی اگر اینچنین هم باشد که بعید است - و این آقای مدعی زیرک و باهوش با سه بار مشاهده تفصیلی و با دقت ! این فیلم به این نتیجه رسیده اند- باز هم باید به این نکته فنی و ادبی و هنری توجه کرد که اقتباس و سوژه یابی و برداشت کلی از یک اثر غیر از نگارش مستقل یک داستان ان هم در قالب فیلمنامه با رعایت همه مسایل فنی و دکوپاژ می باشد. بنابراین بهتر است کسانی که شتابزده انتقاد تخریبی می کنند پیاده شوند تا با هم آهسته قدم بزنیم و به درستی و انصاف به کنکاش و بررس و نقد سازنده و اصولی بپردازیم.▪ با سلام من خودم يكي از ديوونه هاي جبهه هستم و با همون خاطره ها هم زنده ام ام بي انصافي است كه حالا بين اين همه كار جدي اگر كار شادي شده به اشكال مختلف بش گير بديم .ما مثلا ليسانسه بوديم و كلي از دنيا رو هم گشته بوديم اما وقتي تو اون محيط قرار ميگرفتيم ديگه تيتيش بازي معني نداشت اصلا نميشد زندگي كرد .همه بايد زمين ميخوردند تا بمونن . ماهم تازمين نخورديم نمونديم . جبهه خودش فرهنگ ساز بود كسي نتونست براي جبهه فرهنگ بسازه . اين دوست عزيز كه اعتراض دارند بدانند امثال كتاب ايشان كم نيست هنر بهره جستن از موجودي هايمان مي باشد . خيلي كسان هستند كه ميتوانند از آقاي ده نمكي طلب كار شوند و از همه مدعي تر همان سينه سوخته هاي جبهه ميباشند .تازه جاي خيلي اعتراض ها هم وجود دارد كه جاي خود دارد . توجه كنيم كه اين كار كاري شاد با بچه هاي جنگ بود . در آخر اينكه واقعا اگر آقاي ده نمكي از كتاب ايشان اقتباس كرده روشن شود كه چه بوده . البته مابازيگران واقعي جنگ ادعايي نداريم و به شخصه آرزو ميكنم از اين دست فيلم ها بيشتر ساخته شود تا امروزي ها هم صداي و همهمه جنگ را ببيند . البته هرچند ناچيز وغير واقعي▪ مثال کارگردانی آقای ده نمکی مثال آن کودکی است که روی پای پدرش می نشیند و رانندگی می کند و خودش هم باورش می شود که رانندگی می کند .▪ تو رو به خدا به اخراجي ها نگيم فيلم ارزشي. آقاجان چه ارزشي چه چيز اين فيلم ارزشي بود كه بعضي ها نام ارزشي براش انتخاب ميكنند. سراسر فيلم لودگي محضه كجا بچه هاي جبهه اينجوري بودن تو رو خدا خجالت بكشين من بيشتر از هر كس ديگري مسعود ده نمكي رو مي شناسم خيلي هم خوب مي شناسم دراينكه اين آقا اين فيلم رو ساخته باشه هميشه يه علامت سوال بزرگ روي سرم هست به قول تلخند امروزتون ايشون فقط اكشن و كاتش رو گفتن در ضمن يه نفر از بچه هاي جبهه پيدا بشه بگه كه اين آقاي ده نمكي كه ميگه من فرمانده دسته اي بودم كه مجيد سوزوكي توش بوده من بهش جايزه ميدهم مسعود ده نمكي سابقه جبهه اش كمتر از ايناس.▪ هر کی می خواد باشه ! بازم مثل همیشه پول زبون بسته ملت و ریختین تو جوب آب با این فیلماتون ... این آقا بعد از 10 سال تازه فهمیدن که ایران مرز پر گهره و باید دوست داشتش !▪ حالا اگر آقای منظر پور راست می گویند چرا قضیه را ژورنالیستی پیگیری می فرمایند ؟! خود بروند به مراجع ذیربط شکایت کنند ...▪ نمي خواد قدم بزنيد . هوا سرده خدايي نكرده مي چاييد. 30 ساله عادت كرديدحرفهاي قشنگ بزنيد و ملت رو سياه كنيد و با فيگور حق به جانب موضوعات رو طوري مطرح كنيد كه باز هم ملت نمي فهمند و بعضا" روشنفكر بايد مسائل رو نقد كنند. معلومه كه فيلم نامه با كتاب فرق اساسي داره ولي به هر صورت حق نويسنده كتاب هم در يك چنين مواردي محفوظ است .▪ از ما باش و هرچه خواهي كن....ده نمكي و امثال ده نمكي شخصيتشون واسه مردم روشنه....اگر روزي سوپر استار هاليوود بشن بازم افكار افراطيشون رو دارن.اينكه امروز ده نمكي شده كارگردان چيز خيلي عجبيبي نيست.خيلي ها دارن تو اين مملكت بهتر از ده نمكي فيلم ميسازن و كارشون رو خوب بلدن ..آيا كسي به اونها مجوز ميده؟؟؟؟در ضمن با وجود هنرمنداني مثل شريفي نيا و عبدي كارگرداني ده نمكي تاثيري داره؟؟؟؟؟▪ واقعا" چرا دوبار يا سه بار ديده اند تا بفهمند اين مطالب از کتاب خودشان است؟؟؟!!!...▪ منظر پورم میخواد از آب گل آلود ماهی بگیره. طوری حرف میزنه انگار آخر نویسندگیه در حالی که اگه قرار باشه کسی این داستانو بنویسه خود ده نمکی مینویسه و کار کسه دیگه ای نیست دلیل هم دارم: اولا تنها آدمی که از دانشجو ها خوشش نمیاد همین آقا است تو فیلم هم شما یه دانشجوی با ایمان ندارین. ثانیا با تیریپ شعبان بی مخها البته به یه فرمه دیگه خیلی خوشش میاد▪ منظرپور تنها بازنده ی این شرایط نیست. عدم رعایت حقوق معنوی میلیارها دلار در سال به ایران و اقتصاد ایران ضرر میزند. حتی در دبی شرکتهای عظیم نرم افزاری حضور دارند و به تولید نرم افزار مشغولند ولی هیچ کدام حاضر نیستند به ایران بیایند علی رقم اینکه نیروی کار زیادی در ایران هست. همه به دلیل این است که ما دزدی معنوی را جرم نمیدانیم. از منظرپور دزدی شده و او هیچ کاری نمی تواند بکند و هیچ مرجع ذی ربطی هم وجود ندارد.▪ متأسفانه در ایران حق کپی و حق ساخت و مانند آن هیچ معنایی ندارد. کتاب هرکس را که بخواهند بدون اجازه نویسنده و یا ناشر آنرا ترجمه می کنند و یا در نسخ زیاد به چاپ می رسانند. می گویید نه سری به نمایشگاههای کتاب بزنید. کپی فیلم هم که دیگر جای گله ندارد. نه شده که یک فیلم سینمایی ایرانی را ببینم و اصل هالیوودی و یا هندی آن را قبلاً ندیده باشم!▪ متاسفم براي بعضي ها كه استنباطشان از جنوب شهري لات و لوتها هستند لاتها همه جا حضور دارند از مرفه ها تا فقرا بهتر است كه فرق بين اين دو را تشخيص دهيم تا به ظلم ده نمكي به رزمندگان عادي جبهه ها پي ببريم▪ هر كي ميخواد خودشو مطرح كنه . نمي دونم چرا اينقدر بي ظرفيت و نمك نشناس هستيم اگر يكي هم كار موفقي انجام ميده ، همه براي خراب كردنش تلاش مي كنند. اصلاً نخبه كشي تو خون ماست. واقعاًمتأسفم.▪ واقعا نمیشه قضاوت کرد که این گفته چه قدر صحت داره اما مهم اینه که در هر شرایطی ودر هر کاری ادم از ذهن ونظرات خودش استفاده کنه و رو پای خودش بایسته نه از تجربههای دیگران.من که واقعا متاسفم.▪ باید حرف دوطرف را شنید وکتاب مذکور را مطالعه نمود بعد نظر داد▪ اینجا ایران است، یکی موفق شد، اعتراض ها شروع شد اینجا ایران است، مردمان بجای بالا کشیدن خود، دیگران را به زیر می کشند اینجا نقد را نقد می کنند، پاسخ هر نقدی اعتراض است و پرخاش برداشت غیر مجاز مسلماً ناپسند است ولی قبول کنیم که این کارگردان کار بزرگی کرد...▪ شما انتظار داشتید کتابتان اثر بخش باشد؛و ساخت فیلم اخراجی ها را ماحصل ان می دانید و موفقیت ان موفقیت شما هم هست ؛مگر منظور دیگری داشته باشید!▪ من اخراجی ها را دیدم این فیلم جز به سخره گرفتن رزمندگان اصیل چیزی نداشت من چند درصددر جبهه ها این تیپ اعزام کننده یا رزمنده داشتیم اصلا آیا رزمندگان واقعی از این فیلم استقبال کردند دردا ودردا یاران چه غریبانه رفتند ازاین خانه .........




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن