واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كتاب «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» منتشر شد
گروه انديشه: دفتر اول از كتاب «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه»، شامل نشستها و گفتوگوها، به اهتمام شريف لكزايي، توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي چاپ و منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اثر حاضر، دفتر نخست از پروژه كلان سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه است كه به بررسي نشستها و گفتوگوهاي انجام شده در زمينه سياست در حكمت متعاليه صدرالمتالهين اختصاص دارد.
اين كتاب در سه بخش تدوين شده است كه بخش اول، «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» نام دارد و شامل آثاري از آيتالله جوادي آملي با عنوان «حكمت متعاليه، حكمت سياسي دارد»، «چالشهاي حكمت متعاليه در مسئله سياست»، «حكمت نظري و حكمت عملي و جايگاه حكمت سياسي متعاليه»، «سياست متعاليه، سياستي جامع»، «شريعت، روح سياست» است.
بخش دوم، «ظرفيتها و تواناييهاي سياسي_اجتماعي حكمت متعاليه» نام دارد و شامل مطالبي با عنوان «تكوين و تعالي انديشه و فلسفه سياسي در حكمت متعاليه» از احمدعابدي، «وجوه سياسي حكمت متعاليه» از نجف لكزايي، «وجوه سياسي حكمت متعاليه» از عبدالرسول عبوديت، «توانمنديهاي حكمت متعاليه در امر سياست» از مرتضي جوادي آملي و عبدالحسين خسروپناه، «ظرفيتهاي حكمت متعاليه براي ورود به حيات سياسي_اجتماعي» از ابوالفضل كياشمشكي، «جايگاه حيات دنيوي در منظومه حكمت متعاليه» از علياله بداشتي است.
«حكمت متعاليه و ايران معاصر»، عنوان بخش سوم اين كتاب است كه متشكل از آثاري با نام «روششناسي حكمت متعاليه و تاثير آن بر دانش سياسي» از عليرضا صدرا، «تبيين فلسفه انقلاب اسلامي بر اساس حكمت متعاليه» از عماد افروغ، «اصالت وجود، حركت جوهري و ولايت فقيه» از محسن غرويان است.
نويسنده در بخش ديباچه نگاشته است: بايد به اين نكته توجه نمود كه در ميان برداشتهاي مختلف در باب مفهوم فلسفه سياسي، به سختي ميتوان يك نگره مشترك مشاهده كرد، زيرا رويكردها، بسيار متنوع و متفاوت است. به اجمال بايد گفت خوانشهاي مختلفي از فلسفه سياسي وجود دارد كه تحليل مبسوط آنها به بحث مستقلي نياز دارد؛ اما ديدگاه مشهور كه خاستگاه فلسفه سياسي را يونان باستان ميداند، به تاريخ فلسفه سياسي نيز به يونان باستان رجوع ميكند.
وي پس از بيان مباحثي پيرامون فلسفه سياسي اسلامي نگاشته است: از نظر آيتالله جوادي آملي، حكمت متعاليه، سياست متعاليه دارد؛ چون انسان متعاليه ميپروراند. اگر از حكيم متعاليه سئوال كنيد الانسان ما هو؟ او پاسخ ميدهد الانسان حي متاله. بنابراين، سياست از علوم انساني است و تا انسان شناخته نشود، سياست، هم چنان ناشناخته باقي خواهد ماند. براين اساس، شناخت متداني، سياست متداني و شناخت متعاليه، سياست متعاليه دارد. شناخت متداني، انسان متدان، و شناخت متعالي، انسان متعالي دارد.
دفتر اول كتاب «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» (نشستها و گفتگوها) به اهتمام شريف لكزايي، توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، به شمارگان 1400 نسخه، به قيمت 60000 ريال و در 551 صفحه، چاپ و منتشر شد.
سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]