تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816179151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازار خاموش حراج نام‌هاي دامنه در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازار خاموش حراج نام‌هاي دامنه در ايران
دنياي اقتصاد : حراج يك محصول به دلايل مختلف اتفاق مي‌افتد. گاهي صاحب يك كالا براي فروش هر چه زودتر محصولات فعلي و تخليه انبار خود دست به حراج مي‌زند. گاهي هم براي جذب مشتريان بيشتر حراج يك محصول اتفاق مي‌افتد.

اما گاهي، وقتي يك كالا ارزشمند و امكان قيمت‌گذاري دقيق آن وجود نداشته باشد به كمك يك مزايده و استفاده از رقم‌هاي پيشنهادي ، حراج يك كالا با بيشترين قيمت صورت مي‌گيرد. اين نوع حراج بيشتر روي كالاهاي قديمي مانند نقاشي يك نقاش بزرگ قرون گذشته ، جواهرات يك هنرپيشه معروف، اتومبيل يك سياستمدار و... ديده مي‌شود. اما يكي‌ديگر از حراج‌هايي كه چند سالي است بازار پررونقي دارد، حراج نام‌ دامنه‌هاي اينترنتي است. نام دامنه‌هاي اينترنتي كه مانند اسم و شهرت يك سازمان، شركت، تجارت بزرگ و... در فضاي اينترنتي شناخته مي‌شوند. در واقع دامنه نامي است كه براي شناسايي يك وب‌سايت به كار گرفته مي‌شود و انتخاب آن در جلب بازديدكنندگان تاثير بسزايي دارد. همين امر رقابت دائمي را براي كسب نام‌هاي محبوب به‌وجود آورده و به بالا رفتن قيمت برخي از آنها منتهي شده است.

احتكار نام‌دامنه
درخواست ثبت‌نام دامنه، كاري آسان و ارزان است. صدور مجوز استفاده از هر نام دامنه هنوز ثبت نشده و موجهي، به هر تعداد و براي هر درخواست‌كننده‌اي، از سوي شركت‌هاي ثبت‌نام دامنه، پذيرفته مي‌شود.
دريافت‌كننده مجوز مي‌تواند نام دامنه‌هاي تخصيص يافته به خود را فعال كند يا غيرفعال، نزد خود به صورت رزرو نگه دارد. اما در يك موقعيت خاص، برخي از آنها را در بازار آزاد به مزايده بگذارد و به بالاترين قيمت پيشنهادي بفروشد. نظام تخصيص، صرفا براساس تقدم تقاضا است. يعني هر كه نام دامنه‌اي را زودتر درخواست كند، زودتر دريافت و مالك آن مي‌شود. در نهايت هم داراي حق تقدم استفاده از آن است.
به همين علت، « پيش درخواست» ثبت انبوه نام‌هاي دامنه مشهور در سراسر جهان، به كسب و كاري شبه اينترنتي منجر شده است. براي اين كار اصطلاح «احتكار سايبري» انتخاب شده است. علت چنين نامگذاري اي اين است كه دريافت‌كننده مجوزهاي استفاده از نام‌هاي دامنه تقاضا شده، دلال و شخص ثالت به شمار مي‌آيد. اين افراد در اكثر كشورها درآمد بالايي از حراج نام دامنه‌هاي احتكاري خود به دست مي‌آورند.
براي مثال Business.com در سال 1999 به مبلغ 5/7 ميليون دلار خريداري شد، موتور جست‌وجوي كسب و كار و دايركتوري اينترنتي است كه توسط جيك وين بوم، رييس هيات مديره پيشين گروه والت ديسني و اسكاي ديتون، بنيانگذار Earthlink بنيانگذاري شد. اين نام دامنه در سال 2007 به ناشر Yellow Pages به مبلغ 345 ميليون دلار فروخته شد.دامنه Diamond.com هم در سال 2006 به مبلغ 5/7 ميليون دلار خريداري شد كه در زمينه فروش جواهرات الماس فعاليت مي‌كند و توسط فروشنده جواهرات آنلاين ice.com خريداري شد. دامنه Toys.comتوسط ToysRUs در حراجي به مبلغ 1/5 ميليون دلار خريداري شد. در اين حراج پس از متوقف شدن پيشنهادهاي ديگر در مبلغ سه ميليون دلار، اين شركت اسباب‌بازي و دارنده دامنه‌هايي مانند free.com و divorce.com به پيشنهاد قيمت ادامه دادند تا در نهايت اين فروشنده برنده شد.
شايد در نگاه اول حراج نام دامنه‌اي كه مي‌توانسته متعلق به شركت، سازمان يا فرد اصلي باشد و حالا دست افراد ديگري افتاده كه با فروش آن كسب درآمد مي‌كنند خوشايند نباشد. اما براساس گزارشي كه چندي پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص وضعيت حقوقي نام دامنه‌هاي اينترنتي منتشر كرد، در ميان كاربران اينترنتي، اجماعي درباره نادرستي، رد يا منع حراج نام دامنه، حتي براي نام دامنه‌هاي حساس و مشكل آفرين وجود ندارد. زير خريد و فروش اين نوع نام دامنه پيش از خريد و فروش آنها با قيمت‌هاي نجومي، مرسوم بوده و بازاري رقابتي در اكثر كشورها دارد، چرا كه استفاده از فرصت‌ها و هوشمندي در كسب و كار جزو اصول عموما پذيرفته شده در بازار آزاد هستند. حتي مي‌توان گفت همين نابرابري‌هاي جزئي، محرك پيشرفت به حساب مي‌آيند.

حراج نام دامنه در ايران
اما بازار حراج نام دامنه در ايران برعكس ديگر كشورها چندان پر جنب و جوش و سودآور نيست. فعالان اينترنتي دلايل زيادي را براي اين موضوع عنوان مي‌كنند از جمله اينكه تجارت الكترونيكي در كشور چندان رشدي نداشته تا صاحبان يك تجارت به فكر استفاده از نام‌دامنه‌هاي خاص خود باشند يا بخواهند براي دريافت يك نام دامنه خوب هزينه بالايي پرداخت كنند. همچنين سايت‌هايي هم كه در ايران در زمينه فروش نام‌ دامنه‌هاي تاپ فعاليت مي‌كنند تمايلي به فروش نام‌دامنه‌هاي احتكاري خود ندارند. چرا كه بر اين باورند مي‌توانند همين نام‌دامنه را چند سال ديگر با قيمت بيشتري بفروشند، يعني زماني كه ارزش واقعي آنها مشخص شود.
مازيار ياري، مسوول سايت صبا هاست و از جمله كساني كه چندين نام دامنه را به نام خود ثبت كرده است حراج نام‌دامنه در ايران را كاري بي‌فايده عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «برعكس آن حراج نام دامنه‌اي كه در دنيا اتفاق مي‌افتد، در ايران نام‌دامنه‌ها به آن شكل به حراج گذاشته نمي‌شوند. در واقع اين اتفاق تنها محدود به زمان حال حاضر نيست و از زماني كه اينترنت و فروش نام دامنه در دنيا مطرح شد، كسي به فعاليت در اين بخش آن هم به صورت گسترده مشغول نبوده است.»
وي در ادامه به دلايل عدم رونق فروش نام‌ دامنه‌هاي ويژه اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: «دلايل زيادي براي اين موضوع وجود دارد، اما دليل اصلي آن اين است كه تمام كساني كه در حال حاضر از طريق آنلاين دست به تجارت مي‌زنند سود زيادي از اين راه به دست نمي‌آورند، در واقع تجارت الكترونيكي در حال حاضر براي تجار ايراني سودي ندارد كه حالا بخواهند هزينه‌ بالايي هم صرف خريد يك نام دامنه ويژه كنند.»
به گفته ياري در حال حاضر شركت صبا هاست بين 20 تا 30 نام دامنه ويژه را ثبت كرده است كه براساس قيمت‌هاي پيشنهادي از سوي خريداران آن را به فروش مي‌رساند و در برخي موارد هم اين نام‌دامنه‌ها با قيمت بالا پيشنهاد مي‌شوند تا كسي نتواند آنها را بخرد، چرا كه تصميم دارند خودشان ارائه خدمات از طريق اين نام دامنه را در آينده برعهده بگيرند.
مهدي محمدي، يكي ديگر از فعالان در زمينه حراج نام دامنه است كه اعلام مي‌كند كه شركت ايران سرود در زماني كه ثبت ‌نام‌دامنه در ايران آنچنان مهم نبوده، اقدام به دريافت چندين نام دامنه با قيمت در حدود 40 تا 50 هزار تومان كرده است و حالا اين نام دامنه ها را بين 20 الي 50 ميليون و شايد هم بيشتر به درخواست‌كنندگان آن مي‌فروشد.

وي نيز با اشاره به ضعف ايران در زمينه تجارت الكترونيك اظهار مي‌كند كه حراج نام دامنه در ايران چه در گذشته و چه در حال چندان رونق نداشته است چرا كه در حال حاضر صاحبان يك تجارت به ارزش نام يك نام دامنه پي نبرده اند و كار خود را به همان روش سنتي پيش مي‌برند نه به كمك اينترنت.
محمدي در پاسخ به اين سوال كه آيا روي بازار حراج نام دامنه‌هاي اينترنتي در ايران نظارت خاصي صورت مي‌گيرد يا خير مي‌گويد: «نه تنها روي بازار ايران بلكه در بازار حراج نام دامنه در دنيا هم نظارت خاصي صورت نمي‌گيرد تنها چند قوانين مشخص وجود دارد كه به برخي اجازه ثبت نام دامنه‌هاي شركت‌هاي بزرگ تجاري بين‌المللي را نمي‌دهد.»
وي در ادامه در توضيح روش خريد و فروش نام دامنه به خريداران اظهار كرد كه يكسري نام‌دامنه‌هاي خاص را ما خريداري و به نام خود ثبت مي‌كنيم و آنها را روي سايت خود قرار مي‌دهيم. در نهايت كسي كه علاقه‌مند به يكي از اين نام دامنه‌ها باشد ما با اعلام يك مبلغ پيشنهادي آن نام دامنه را با وي معامله مي‌كنيم. محمدي در ادامه تاكيد مي‌كند كه برخي از نام ‌دامنه‌ها كه با رقمي پيشنهادي روي سايت قرار گرفته اند ممكن است تا پنج سال ديگر كسي با اين قيمت نخرد. اما بعد از گذشت چند سال كه ارزش اين نام دامنه مشخص شود ما آن را با قيمت بيشتري به فروش مي‌رسانيم. براساس اظهارات وي سود به دست آمده از حراج يك نام دامنه روي يك پروژه ديگر سرمايه‌گذاري مي‌شود.

كمي هوشمند بايد بود
شايد در نگاه اول آسان به نظر بيا‌يد كه مي‌توان اقدام به ثبت صدها نام دامنه كرد و بعد هم آن نام‌دامنه را به قيمت بالايي به فروش رساند. اما سودآوري از اين راه چندان هم آسان نيست چرا كه بايد شما نام‌دامنه‌اي را انتخاب كنيد كه ويژه باشد و افراد زيادي خواهان دريافت آن باشند. عليرضا صالح، مدير مركز ثبت دامنه‌هاي اينترنتي پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي، با اشاره به رعايت استانداردهايي در خصوص ثبت يك نام‌دامنه مي‌گويد: «براي انتخاب يك نام دامنه بايد بسيار هوشمند بود و براساس يك استاندارد نامي كوتاه، اما ويژه و با مسما را انتخاب كرد. اسمي كه مي‌تواند در آينده بسيار پرطرفدار باشد.» به گفته وي هرچند در ايران افراد زيادي نيستند كه دست به حراج نام‌دامنه‌ مي‌زنند، ولي همين افراد كم آنقدر باهوش هستند كه دائم در حال شكار نام‌دامنه‌هاي ويژه هستند. حتي اين افراد از نرم افزارهايي استفاده مي‌كنند كه به صورت خودكار نام‌هاي خاص را پيدا مي‌كنند.
صالح در ادامه به ركود بازار حراج نام دامنه در ايران اشاره مي‌كند و او هم بر اين عقيده است كه در ايران شركت‌هاي تجاري بزرگ و بين‌المللي وجود ندارد كه بخواهند براي كسب سود بيشتر در فضاي مجازي اقدام به دريافت يك نام دامنه ويژه آن هم با رقم بالا كنند. صالح معتقد است كه اگر شركت يا فردي كمي هوشمند باشد بايد نسبت به فعاليت و تجارت خود مسوول بوده و قبل از همه به فكر ثبت نام دامنه وپژه خود باشد تا در نهايت مجبور به پرداخت رقم بالا براي دريافت نام‌دامنه خودش نباشد. وي در پايان ياد آور مي‌شود كه حراج نام دامنه در كشورهاي ديگر هم اين روزها رونق خاصي ندارد چرا كه اكثر شركت ها با كمك افزايش پسوندهاي ملي و.. و همچنين به كمك تبليغات پيشرفته مي‌توانند نام دامنه خود را به مردم معرفي كنند.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن