تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805797575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به ژانر فيلم‌هاي بخش مسابقه سينماي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به ژانر فيلم‌هاي بخش مسابقه سينماي ايران
خبرگزاري فارس: فيلم‌هاي بخش مسابقه سينماي ايران سي‌امين جشنواره فيلم فجر به‌گونه‌اي آراسته شده‌اند كه در آن براي تمام ذائقه‌ها مي‌توان فيلم به نمايش گذاشت.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، جشنواره امسال فجر از حيث برنامه‌ريزي و اعلام به هنگام اسامي هيئت انتخاب و زمان‌بندي مناسب براي ارايه فيلم‌ها به دفتر جشنواره، ديدن فيلم‌ها توسط اين هيئت و اعلام اسامي فيلم‌هاي بخش مسابقه سينماي ايران و ... يكي از بهترين دوره‌هاي جشنواره فيلم فجر به شمار مي‌آيد. اين در حالي است كه سال گذشته متاسفانه تا اوايل بهمن‌ماه فيلم‌هاي بخش مسابقه اعلام نشد و بسياري از ماهنامه‌ها براي اطلاع‌رساني درست به مخاطبان خود دچار مشكل بودند.

مجموعه شرايط پيش آمده براي سينماي ايران و دستور انحلال خانه سينما از يك سو و صدور بيانيه‌ها و بداخلاقي‌ها از سوي ديگر، احساس مي‌شد بر جشنواره فيلم فجر تاثير بگذارد و باعث نوعي سردرگمي در زمان‌بندي اجرايي جشنواره شود اما خوشبختانه اين رخدادها تاثيري بر روند اجرايي جشنواره نگذاشته و برخلاف سال‌هاي گذشته همانگونه كه محمد خزاعي (دبير جشنواره) بارها بر آن تاكيد داشت، همه چيز طبق برنامه پيش مي‌رود.

هفته‌ها قبل از برگزاري جشنواره، اسامي فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف از جمله بين‌الملل، آسيا و مهم‌تر از آن مسابقه سينماي ايران اعلام شد و اين امر نويدبخش حاكميت نظم و ترتيب در اجراي جشنواره در سي‌امين دوره خود خواهد بود.

در تمام دوره‌ها با اعلام فيلم‌هاي بخش مسابقه، حرف‌هاي زيادي در‌خصوص فيلم‌هايي كه در اين بخش حضور نداشته و ناكام ماندند، وجود دارد؛ از آن جمله فيلم «پريناز» (سبب من) به كارگرداني بهرام بهراميان است كه سال گذشته به دليل طولاني شدن مراحل فني از حضور در دوره گذشته جاماند و امسال نيز در بخش مسابقه سينماي ايران نيست.
فيلم‌هاي ديگري ‌چون «پنهان» (مهدي رحماني)، «ميگرن» (مانلي شجاعي‌فرد)، «بغض» (رضا درميشيان)، «خودزني» (احمد كاوري)، «توقف كوتاه» (ابوالفضل جليلي)، «شيرتو شير» (ابراهيم فروزش)، «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» (روح‌الله حجازي)، «بي‌خود و بي‌جهت» (عبدالرضا كاهاني) و «آزادراه» (عباس رافعي) هم كه همگي فيلم‌هاي اجتماعي بوده و شايد در برخي از آن‌ها شرايط جامعه امروز به نقد كشيده شده باشد، در بخش مسابقه حضور ندارند و دوستان همه را به سليقه و نظر هيئت انتخاب ارجاع مي‌دهند، درحالي كه تعدادي از فيلم‌ها با مشكلات مميزي مواجه شده‌اند و تعدادي نيز قرار است در بخش فيلم‌هاي اول به نمايش گذاشته شوند.
اين در حالي است كه فيلم سينمايي «اينجا شهر ديگري است» (احمدرضا گرشاسبي) با موضوع صدر اسلام نيز در ميان آثار معرفي شده به چشم نمي‌خورد!

امسال 26 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران اعلام شده است كه البته شنيده‌ها حاكي از آن است كه رايزني‌هاي در خصوص اضافه شدن فيلم‌ها به بخش مسابقه در حال انجام است و چهار فيلم «من و زيبا»، «بي خداحافظي»، «يك سطر واقعيت» و «گيرنده» به عنوان رزرو انتخاب شده‌اند تا در صورت نرسيدن فيلم‌ها در تاريخ مشخص شده (7 بهمن‌ماه) اين آثار به نمايش درآيد.

با نگاهي به دوره‌هاي پيشين جشنواره خواهيم ديد، تنها در دوره نوزدهم دو فيلم «آبي» و «زير نور ماه» به صورت رزرو معرفي شدند كه فيلم «زير نور ماه» تحسين همگان را در آن سال برانگيخت و جايزه ويژه هيئت داوران را همراه با جوايز ديگري به دست آورد. همچنين جايزه اول هفته منتقدان جشنواره كن را هم نصيب خود كرد.

* فيلم‌هاي كمدي و طنز

در ميان فيلم‌هاي معرفي شده امسال مانند سال گذشته شاهد يك فيلم كمدي ساخته «رضا عطاران» هستيم، بازيگر و كارگردان خوش‌قريحه‌اي كه سال گذشته با بازي در فيلم «ورود آقايان ممنوع» در بخش مسابقه سينماي ايران راه يافت و امسال با ساخت اثري با نام «رضا هرگز نمي‌خوابد» نظر هيئت انتخاب را به خود جلب كرده است. امسال دومين سال متوالي است كه فيلم كمدي در بخش مسابقه سينماي ايران راه پيدا مي‌كند، البته در دوره‌هاي گذشته جشنواره نيز شاهد حضور فيلم‌هاي كمدي چون «اجاره‌نشين‌ها»، «مرد آفتابي»، «نان، عشق، موتور 1000» و «جيب‌برها به بهشت نمي‌روند» بوده‌ايم.
فيلم «تلفن همراه رئيس جمهور» (علي عطشاني) نيز در ژانر كمدي به شمار مي‌آيد اما اين فيلم به نوعي كمدي سياه محسوب مي‌شود و نمي‌توان آن را در زمره كمدي‌هاي معمول قرارداد. همچنين فيلم «ضد گلوله» (بزن بريم بهشت) به كارگرداني مصطفي كيايي كه فيلمي طنز با پس‌زمينه دفاع مقدس است و فيلم «گشت ارشاد» (سعيد سهيلي) كه طنز اجتماعي به شمار مي‌آيد.

* فيلم اجتماعي با پس‌زمينه انقلاب

در سي‌امين دوره جشنواره فيلم فجر تنها يك فيلم اجتماعي با پس‌زمينه انقلاب اسلامي با نام «بيداري» (فرزاد موتمن) حضور دارد كه توليد سال 87 به شمار مي‌آيد و به دليل طولاني شدن مراحل فني فيلم امسال در جشنواره حاضر خواهد شد.

* فيلم‌هاي كودك و جاي خالي فروزش و شاه‌حاتمي‌

در ميان فيلم‌هاي معرفي شده، دو فيلم با موضوع كودك و نوجوان «روئيدن در باد» (رهبر قنبري) و «پرواز بادباك‌ها» (علي قوي‌تن) به چشم مي‌خورد اما متاسفانه جاي خالي «شير تو شير» به كارگرداني ابراهيم فروزش و «روياي سينما» (علي شاه‌حاتمي) در ميان آثار معرفي شده، خودنمايي مي‌كند.

* فيلم‌هاي دفاع مقدس

امسال سه فيلم سينمايي، هشت سال دفاع مقدس و دلاوري‌هاي آن دوران را سوژه اصلي خود قرارداده‌اند؛ «ملكه» ساخته محمدعلي باشه‌آهنگر كه توليدش از سال گذشته آغاز شد و توليد سنگيني دارد و به ماجراي پالايشگاه نفت آبادان هنگام جنگ تحميلي مي‌پردازد، فيلم «روزهاي زندگي» به كارگرداني پرويز شيخ‌طادي كه به روزهاي جنگ و حضور پزشكان براي امداد‌رساني به مجروحان در پناهگاه زيرزميني اشاره دارد و «شور شيرين» به كارگرداني جواد اردكاني كه زندگي شهيد كاوه را در دوران دفاع مقدس به تصوير كشيده است، البته در اين ميان همايون اسعديان قصه دو مادر كه فرزندا‌ن‌شان مفقودالاثر هستند را چارچوب اصلي داستان فيلم خود (بوسيدن روي ماه) قرار داده و خسرو معصومي نيز با ساخت فيلم «خرس» ملودرامي با پس‌زمينه دفاع مقدس را ‌روايت مي‌كند.

* فيلم‌هاي مذهبي

در جشنواره سي‌ام فيلم فجر، برخلاف سال گذشته فيلم‌هاي مذهبي نيز در ميان آثار معرفي شده به چشم مي‌خورد، فيلم سينمايي «در انتظار معجزه» سومين قسمت از سه‌گانه «زائر» به شمار مي‌آيد‌. پيش از اين صدرعاملي دو فيلم «شب» و «هر شب تنهايي» را ساخت كه مورد توجه منتقدان و جشنواره‌ها قرار گرفت‌. سومين قسمت از اين سه‌گانه پيش‌تر با نام «شب و قسم به دلتنگي» آماده شد كه نام آن به «در انتظار معجزه» تغيير يافت. فيلم سينمايي «من و زيبا» نيز داراي مضامين مذهبي است كه در فضاي روستايي توسط فريدون حسن‌پور روايت مي‌شود. «راه بهشت» ساخته مهدي صباغ‌زاده فيلمي تاريخي مذهبي است كه داستان آن در ارتباط با وقايع صدر اسلام است. اين فيلم در سكوت خبري ساخته و به بخش مسابقه جشنواره راه يافته است.

* فيلم‌هاي سياسي

در ميان فيلم‌هاي اعلام شده، دو فيلم با مضامين سياسي اجتماعي با نام‌هاي «گيرنده» (مهرداد غفارزاده) و «محرمانه تهران» (مهدي فيوضي) به چشم مي‌خورد‌. هر دو فيلم ساخته اول كارگردانان به شمار مي‌آيد، البته فيوضي پيش از اين در ساخت فيلم «نفوذي» با احمد كاوري مشاركت داشته است و در حال حاضر نيز فيلمبرداري آن در تهران ادامه دارد.
البته فيلم سياسي «قلاده‌هاي طلا» به كارگرداني «ابوالقاسم طالبي» و تهيه‌كنندگي «محمد خزاعي» هم در بخش ميهمان جشنواره روي پرده مي‌رود.

* فيلم‌هاي اجتماعي

«علي مصفا» امسال با دومين ساخته خود با نام «پله آخر» در جشنواره سي‌ام حضور دارد، اين فيلم در سكوت خبري ساخته شده و مانند اولين ساخته فيلمساز «سيماي زني در دوردست» ملودرامي اجتماعي با توجه به الگوهاي شخصي خود (مانند فيلم قبلي) را روايت مي‌كند و تهيه كننده اثر نيز هست.
برخلاف چند سال اخير، امسال فيلمسازان از فضاي روستا و جذابيت‌هاي بصري آن غافل نمانده‌اند و امسال دو فيلم اجتماعي در فضايي روستايي ساخته و ارايه شده است. «يك عاشقانه ساده» (باگت) ساخته سامان مقدم ملودرامي اجتماعي است كه در فضاي روستايي روايت مي‌شود همچنين فيلم «من و زيبا» كه در روستاهاي شمال كشور ساخته شده است.
در ميان آثار اجتماعي كه بيشترين تعداد از فيلم‌ها را به خود اختصاص مي‌دهند، نام داريوش مهرجويي (نارنجي پوش)، همايون اسعديان (بوسيدن روي ماه)، رسول صدرعاملي (در انتظار معجزه)، سامان سالور (آمين خواهيم گفت)، مهدي كرم‌پور (پل چوبي)، ماني حقيقي (پذيرايي ساده)، حسن فتحي (يك روز ديگر)، محمدعلي باشه‌آهنگر (ملكه) و خسرو معصومي (خرس)‌ نام‌هايي هستند كه نبايد ديدن آثارشان را در اين دوره از جشنواره از دست داد. در كنار آن نبايد از آثار فيلم اولي‌‌ها و جوان‌ترها غافل شد، فيلم‌هايي كه احتمال آن مي‌رود ديرتر به اكران عمومي درآيد و يا اصلاً رنگ پرده را به خود نبيند.

اگر به تركيب فيلم‌هاي معرفي شده در بخش مسابقه دقت كنيم، حضور پررنگ بنياد سينمايي فارابي در توليد فيلم‌هاي سينمايي را شاهد خواهيم بود. بنياد سينمايي فارابي، حوزه هنري، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و سيما فيلم ارگان‌هاي دولتي هستند كه از توليد فيلم‌هاي سينمايي حمايت مي‌كنند. امسال حوزه هنري تنها در بخشي از يك فيلم سهيم است، سيما فيلم با توليد «روزهاي زندگي» در جشنواره حضور دارد و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه حامي فيلمسازان اول در امر توليد است با فيلم «گيرنده» در فيلم‌هاي رزرو بخش مسابقه حضور دارد‌.
حال بايد ديد برآيند آثاري كه در بخش مسابقه سينماي ايران به نمايش گذاشته مي‌شود چقدر مي‌تواند به «اخلاق، آگاهي و اميد» كه شعار امسال جشنواره است، نزديك شود و نظر مخاطبان و علاقمندان به هنر هفتم را جلب نمايد.

انتهاي پيام/ي

شنبه|ا|24|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن