تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816547514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندارگيلان ازتوان همه رسانه ها براي حضورحداكثري مردم درانتخابات مجلس استفاده نمي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: استاندارگيلان ازتوان همه رسانه ها براي حضورحداكثري مردم درانتخابات مجلس استفاده نمي كند
استاندارگيلان درنشست هاي مختلف بويژه جلسه روزگذشته در جلسه هم‌انديشي و هماهنگي پيرامون مسائل انتخابات نهمين دوره مجلس،آنچه كه راخبارصداوسيما شبكه باران نشان داده شدتنهارسانه هاي محدودي ونزديك به ايشان حضورداشتند.


ايلنا- گيلان: با نزديك شدن نهمين دوره ي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و دسته بندي هاي خاص از طرف جناح ها و كانديداهاي مختلف، تنور انتخابات نيز رو به گرم شدن مي رود و در اين ميان نقش مطبوعات از اولويت خاصي برخوردار خواهد بود.

مطبوعات در انتخابات نقشي مهم و تاثير گذار در جهت اطلاع رساني و آگاهي بخشيدن صحيح، صادقانه، عالمانه و همچنين شفاف را براي مردم ايفا مي كنند و اين نقش زماني خود را نشان مي دهد كه نماينده اي روانه مجلس مي شود

در نظام سياسي – اجتمايي كشور، نهادي همچون مجلس شوراي اسلامي در تعيين و ترسيم اهداف خرد و كلان جامعه جايگاه خاصي دارد و مي تواند سرنوشت مملكت را تغيير دهد بنابراين وظيفه و جايگاه مطبوعات در انتخابات از اين جهت مهم است كه مي تواند سرنوشت كانديداها را بصورت مستقيم و سرنوشت مملكت را بصورت غير مستقيم تغيير دهد.

يكي از سوالاتي كه از دير باز ذهن خيلي از افراد فعال در امور سياسي، اجتماعي، فرهنگي و… را به خود معطوف ساخته اين است كه ضرورت چاپ و نشر مطبوعات در جوامع بشري چيست؟ و در نظام جمهوري اسلامي ايران مطبوعات چه رسالتي بر عهده دارند؟

امروزه مطبوعات در جوامع بشري بواسطه نقش كليدي و مهمي كه در كنترل عملكرد دولتمردان دارند به عنوان ركن چهارم دموكراسي شناخته شده و از شاخص هاي توسعه يافتگي و پيشرفت به شمار مي آيند و اين در حالي است كه اصول و اعتقادات اسلامي و باورهاي ديني و ارزش هاي اجتماعي ايران اسلامي همانند ساير حوزه ها در موضوع مطبوعات نيز تاثير گذار بوده و بر حساسيت مطبوعات در تنظيم روابط اجتماعي و افزايش آگاهي ها و رشد و بالندگي فرهنگي افزوده است.

مطبوعات و رسانه ها روح و انديشه ملت ها را سمت دهي مي نمايد و به همين خاطر است كه رد پاي مطبوعات در همه تحولات سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ديگر رويدادها به خوبي قابل رويت و پيگيري است.

اين ايفاي نقش و تاثير گذاري باعث گرديده تا مطبوعات به نوعي آموزشگاه اجتماعي و نهاد اساسي جامعه مدني به حساب آيد كه افكار و اعمال افراد را باز يابي و سمت دهي نموده و در درازمدت، يك ملت را جهت نيل به ارزش هاي والاي پذيرفته شده و اهداف كلانش ياري مي رساند.

قطعا صاحبان مطبوعات و رسانه ها و ساير دست اندركاران اين حوزه به خوبي بر اين نكته واقفند كه به عنوان زبان گوياي مردم وظيفه دارند همواره منافع عمومي و ملي را بر منافع فردي و گروهي ترجيح داده و در همه حال متوجه مسئوليت خطير خود باشند تا آسيبي به اين نقش و سمت پر ارزش كه در واقع رسالت مطبوعات محسوب مي شود وارد نگردد.

شكي نيست كه نقش مطبوعات در افزايش آگاهى و معرفت عمومى مردم براي پيشرفت و تداوم نظام اسلامى يك نقش حقيقى، مؤثر و سازنده به شمار مي آيد و از نگاه عميق تر مي توان گفت: در جمهوري اسلامي ايران، رسالت اصلي مطبو عات صيانت از اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي است كه زحمات زيادي براي برقراري آن ها كشيده شده و خون هاي مقدسي براي پاسداري از اين اهداف و آرمان ها به زمين ريخته شده است.

مراجعه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به عنوان “قانون مادر” و “قانون مطبوعات” به عنوان قانون مرجع مي تواند در تطبيق وضعيت فعلي مطبوعات با اهداف تعريف شده براي آن ها كمك شاياني نمايد.

اصل‌ ۲۴ قانون‌ اساسي‌ در مورد نشريات و مطبوعات اشعار مي دارد:

« نشريات‌ و مطبوعات‌ در بيان‌ مطالب‌ آزادند، مگر آنكه‌ مخل‌ به‌ مباني‌ اسلام‌ يا حقوق عمومي‌ باشند. تفصيل‌ آنرا قانون‌ معين‌ ميكند »
قانون مطبوعات نيز پس از تعريف حقوقي مطبوعات در فصل اول خود، در فصل دوم به رسالت مطبوعات پرداخته و در پنج بند كه در قالب ماده‌ ۲ نوشته شده رسالت مطبوعات در نظام جمهوري اسلامي ايران را اين گونه اعلام مي نمايد:

ماده ۲ ـ رسالتي‌ كه‌ مطبوعات‌ در نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ برعهده‌ دارد، عبارتست‌ از:

الف‌ ـ روشن‌ ساختن‌ افكار عمومي‌ و بالابردن‌ سطح‌ معلومات‌ و دانش‌ مردم ‌در يك‌ يا چند زمينه‌ مورد اشاره‌ در ماده‌ ۱٫

ب‌ ـ پيشبرد اهدافي‌ كه‌ در قانون‌ اساسي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ بيان‌ شده‌ است‌.

ج‌ ـ تلاش‌ براي‌ نفي‌ مرزبندي هاي‌ كاذب‌ و تفرقه‌انگيز و قرار ندادن‌ اقشار مختلف‌ جامعه‌ در مقابل‌ يكديگر، مانند دسته‌بندي‌ مردم‌ براساس‌ نژاد، زبان‌، رسوم‌، سنن‌ محلي‌ و…

د ـ مبارزه‌ با مظاهر فرهنگ‌ استعماري‌ (اسراف‌، تبذير، لغو، تجمل‌پرستي‌، اشاعه‌ فحشاء و…) و ترويج‌ و تبليغ‌ فرهنگ‌ اصيل‌ اسلامي‌ و گسترش‌ فضائل‌ اخلاقي‌.

ﻫ ـ حفظ‌ و تحكيم‌ سياست‌ نه‌ شرقي‌ نه‌ غربي‌.

تبصره‌ ـ هر يك‌ از مطبوعات‌ بايد حداقل‌ در تحقق‌ يكي‌ از موارد فوق‏ الذكر سهيم‌ و با موارد ديگر به‌ هيچ‌‏وجه‌ در تضاد نبوده‌ و در مسير جمهوري‌ اسلامي‌ باشد.

كلام خود را مزين مي سازم به بيانات رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) كه بارها و بارها بر رسالت سنگين و سرنوشت ساز نويسندگان، مطبوعات و نشريات تاكيد نموده و در هر موقعيتي اين وظيفه خطير را متذكر مي شدند:

« نشريه، بسيار خوب است در صورتي كه محتواي آن محتواي آموزنده باشد و دست اندركاران آن متعهد باشند، اين نشريه رأس همه امور مي شود. انسان اگر انصاف داشته باشد، بايد به خاطر مردمي كه قلم ها را براي اين ها آزاد گذاشته اند، از قلم و قدمش استفاده كند و ديانت هم اقتضاي همين را مي كند. ما بايد نشرياتمان مفيد باشد و اخلاق جامعه را اصلاح كنيم»(۱)

مقام معظم رهبري نيز ، همواره نقش رسانه ها و مطبوعات را يادآور شده و بر ارتقاي جايگاه آن ها تاكيد داشته اند كه از آن جمله مي توان به رهنمودهاي معظم له در ديدار با جامعه مطبوعاتي كشور در تاريخ ۷۵/۲/۱۳ اشاره كرد:

“مطبوعات براى جمهورى اسلامى ايران مسأله‏ اى تجملاتى و تشريفاتى نيست بلكه مسأله‏ اى اساسى است زيرا اين نظام بر خلاف نظام هاى ديكتاتورى و سرمايه‏ دارى، نظامى مردمى است و در چنين نظامى، آگاهى و معرفت مثل آب و هوا براى جامعه ضرورى است. مردم در نظام اسلامى بايد سرشار از معلومات و معرفت لازم و اهل تحليل قوى باشند و در تحقق اين هدف مهم، رسالت مطبوعات سالم با سليقه‏ ها و روش هاى متفاوت، اساسى و اجتناب‏ ناپذير است”

اينك در آستانه يكي از رويدادهاي تاريخي كشور يعني برگزاري انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، انتظار به حق مردم از مطبوعات كشور اعم از سراسري و محلي اين است كه بار ديگر رسالت الهي خود را در نظر گرفته و سطور خود را صرف بازگويي حقايق و بيان ارزش ها و آرمان هاي ملت فهيم و مقاوم ايران نمايند.

از سويي ديگر راههاي دستيابي به قله هاي افتخار را با توجه به پتانسيل ها و محدوديت هاي موجود نشان داده و اميد و نشاط را بيش از پيش در جامعه جاري سازند تا زمينه برگزاري انتخاباتي آگاهانه و متعهدانه در كشور فراهم شود كه اين امر در واقع لازمه انتخاب شدن افراد اصلح، مومن، متعهد، كاردان، ساده زيست و مردمي، شجاع و در يك كلام نماينده اي لايق براي ملت سرافراز ايران است.

وليكن در گيلان به گونه اي ديگر مي باشد و استاندار گيلان در نشست هاي مختلف به ويژه جلسه روز گذشته هم‌انديشي و هماهنگي پيرامون مسائل و موضوعات انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي،آن چه كه دراخبار صداوسيما شبكه باران نشان داده شد تنها رسانه هاي محدودي ونزديك به ايشان حضور داشتند.

اين درحاليست حتي يك برگ فكس و يا تلفني از سوي روابط عمومي استانداري گيلان از ايلنا براي شركت در اين جلسه مهم نشد و فقط دربرخي ازجلسات به صورت سليقه اي ازجمله كلنگ زني سايت ميدان گازي سردارجنگل رودسر و نشست كارگروه اشتغال استان در هفته جاري دعوت مي كنند.

استاندار گيلان بايد بدانند انتخابات مجلس نهم بسيار مهم وحياتي مي باشد واثربخشي هر رسانه به اندازه مخاطبين آن است و هيچ رسانه اي نيست كه از اهميت برخوردار نباشد ،بنابراين وظيفه سنگين تنوير افكار عمومي و مخاطبين، اطلاع رساني صحيح و از تعهدات اصحاب رسانه و مطبوعات است.

هم چنين ايجاد شور و نشاط بين مردم با وجود بسياري از تحريم ها و توطئه هاي دشمن بر عليه ايران اسلامي، بخشي از وظايف خبرنگاران است.

بايد تاكيد داشت نقش موثر و سازنده رسانه هاي ديداري، شنيداري و جرايد براي حضور حداكثري مردم ، با ايجاد شور و نشاط و بيان حقايق و هدايت افكار عمومي محقق مي شود.

انتظار مي رود استانداري گيلان براي حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي راي نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ،رويه سليقه اي دعوت از رسانه ها به خصوص خبرگزاري ها را اصلاح كند تا شاهد اطلاع رساني وتحقق شعار دولت مبني برعدالت گستري در اين استان باشيم.

درد اگر درد منو ناله اگر ناله تو
آنكه البته به جايي نرسد فرياد است

گيلان:خليل اخوان اصغري

پايان پيام

جمعه|ا|23|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن