تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819385981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طلايي در گفت‌وگو با فارس خبر داد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: طلايي در گفت‌وگو با فارس خبر داد
خبرگزاري فارس: رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از تدوين آيين‌نامه‌اي درباره چگونگي ساخت‌وساز روي گسل در تهران خبر داد و گفت: هيچ‌يك از دستگاه‌هاي اجرايي شرايط و آمادگي لازم را براي مواجهه با بحران ندارند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، همه مي‌دانيم در صورت وقوع زلزله در تهران فاجعه به بار خواهد آمد و معلوم نيست با مقاومت‌هاي اندكي كه ساختمان‌‌هاي تهران دربرابر زلزله دارند از اين كلانشهر چيزي باقي خواهد ماند يا خير. اين در حالي است كه مسئولان معتقدند عقب‌ماندگي معناداري براي آمادگي در حين و بعد از وقوع زلزله وجود دارد اما به نظر مي‌رسد علي‌رغم بيان اين اظهارات در نهايت جز برگزاري مانورهايي در طول سال، مردم متوجه اقدام ديگر نمي‌شوند.

زنگ زلزله در مدارس به صدا در مي‌آيد و مانورهايي برگزار مي‌شود اما آيا اقداماتي از اين دست تنها خلاء و ضعف كشورمان در برابر وقوع زلزله است؟ به طور حتم آنچه در شهري مانند تهران و حتي ساير شهرهاي كشور نيازمند هستيم برطرف كردن معضلي جدي‌تر و مهمتر مانند بافت‌هاي فرسوده است كه مي‌تواند در كاهش خسارت‌ها و تلفات احتمالي نقش مؤثري داشته باشد.

درباره علت بي توجهي به نوسازي بافت‌هاي فرسوده و اقدامات ديگري كه براي افزايش آمادگي در برابر اين حادثه بايد به آن پرداخته شود با مرتضي طلايي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ايم كه شرح آن در متن زير است:

فارس: ميزان آمادگي‌مان در برابر زلزله در چه وضعيتي قرار دارد و چه اقداماتي براي افزايش آمادگي صورت گرفته است؟

طلايي: حركت‌هاي خوبي شروع شده و ستاد مديريت بحران با ساختار جديدش كاري را‌ آغاز كرده كه به اعتقاد بنده اقدامي خوب و اساسي است.

ابتداي اين ماه جلساتي با اين ستاد برگزار كرديم كه در راستاي آن گزارشي از آنچه در حال انجام است ارائه شد؛ در بخشي كه مربوط به ايجاد آمادگي جهت امدادرساني است كارهاي خوبي صورت گرفته و برجسته‌ترين‌ آنها ايجاد يك رويكرد مشاركتي براي فراهم كردن ساز و كار اجرايي در راستاي ايجاد شرايط حضور مردم هنگام بحران براي امدادرساني است. طبق اين رويكرد در هر محله‌اي از شهر تهران يك مدير ستاد بحران ايجاد شده و در هر محله يك گروه سازماندهي مي‌شود.

مديران ستاد بحران آموزش‌هاي لازم را مي‌بينند و در سطح محلي تجهيز مي‌شوند؛ دليل انجام اين كار اين است كه مشخص شده 60 درصد كشته‌هاي ناشي از حوادث غيرمترقبه در 2 ساعت اوليه وقوع حادثه است. اين 2 ساعت زماني است كه هيچ يك از دستگاه‌هاي امدادي در بهترين وضعيت هم امكان امدادرساني به حادثه‌ديدگان برايشان فراهم نيست بنابراين اگر بتوانيم در قياس محله‌اي شرايط امدادرساني را فراهم كنيم مي‌توانيم در حداقل زمان امدادرساني را انجام دهيم.

خوشبختانه نتيجه اين رويكرد ايجاد گروه‌هاي ستاد مديريت بحران در هر محله است كه پيش از اين درباره آن توضيح دادم؛ مديريت محله‌اي كه در سال‌هاي قبل آغاز شده در شكل دادن محلات يكي از كارگروه‌هايش مديريت بحران است و از اين طريق افراد علاقه‌مند و داوطلب در امور امداد و نجات جذب مي‌شوند، آموزش‌هاي لازم به آنها داده مي‌شود و آمادگي آنها به صورت دائم به روز مي‌شود.

دومين اقدام در حال انجام در اين بخش اين است كه پيش‌بيني مي‌شود در تهران امكان ارسال تجهيزات و امدادرساني برايمان جزء مشكلات اصلي و اوليه خواهد بود بنابراين در قياس هر محله‌اي كانكس‌هايي ايجاد مي‌شود كه به تمام تجهيزات امداد اوليه مجهز باشد و به صورت الكترونيك از مركز مديريت بحران شهر كنترل شود.

بالن‌هايي روي آنها نصب مي‌شود كه در صورت وقوع حادثه غيرمترقبه برافراشته شده و به مردم نشان مي‌دهد كه ستاد پشتيباني كدام قسمت از محله مستقر شده است. قفل آن به صورت الكترونيكي باز مي‌شود و نيروهاي آموزش ديده مديريت بحران با استفاده از تجهيزات موجود به امدادرساني مشغول مي‌شوند.

به نظر بنده چنين اقدامي كاملاً درست و دقيق است و طبق گزارش‌هايي كه از ژاپن به دستمان رسيده آنها نيز از چنين شيوه‌اي هنگام وقوع حادثه استفاده مي‌كنند.

در كنار اين امر كار آموزشي و سازماندهي و تجهيز مراكز كه در حال انجام است،‌ برگزاري مانورهاي محله‌اي نيز در دستور كار قرار دارد چرا كه نمي‌توان در تهران فقط وقوع يك حادثه را به تنهايي متصور بود، در واقع ممكن است در ادامه وقوع حادثه‌اي مانند زلزله يا آتش‌سوزي هم رخ دهد بنابراين بايد خود را براي رويارويي با پديده‌هاي گوناگون بحران آماده كنيم؛ اين مانورها براي اين است كه نيروها بتوانند در شرايط خاص اقدام مناسب را انجام دهند.

يكي ديگر از اقداماتي كه به تازگي آغاز شده اين است كه كاربست اجرايي مجموع مطالعاتي كه در طول سال‌هاي گذشته انجام شده بود توسط ساختار جديد مديريت بحران شهر تهران آماده خواهد شد؛ به زبان ديگر ستاد مديريت بحران در حال تبديل شدن به يك سازمان عملياتي است و به دنبال پياده كردن كاربست‌هاي اجرايي مطالعات گذشته است.

كار ديگري كه در حال رسيدن به مرحله نهايي است و اميدواريم هر چه سريعتر به صحن شورا بيايد اين است كه ضوابط مربوط به ساخت و ساز بر گسل‌هاي تهران در حال تهيه است. شهرداري براي گسل‌هايي كه در تهران وجود دارد در حال تدوين آئين‌نامه‌اي است كه طبق آن در محدوده‌هاي گسل ضوابط ساخت و ساز با ديگر نقاط متفاوت خواهد بود. اين لايحه به زودي به شورا ارائه خواهد شد.

اقدام ديگري كه انجام شده همكاري با آموزش و پرورش است كه اميدواريم زودتر به سرانجام برسد و بتوانيم از طريق آموزش و پرورش امر آموزش شهروندان را انجام دهيم. در واقع رويكرد آموزش محوري همراه با اصلاح نگرش‌ها در شرايط بحراني مد نظر قرار دارد چراكه مهمترين مشكل در شرايط بحران نگرش مردم است؛ گذشته نشان مي‌دهد كه مردم با نيت خيرخواهي و خدمات‌رساني باعث تشديد عوامل بحران مي‌شوند كه با آموزش‌هايي كه داده مي‌شود مي‌توان نگرش آنها را اصلاح كرد تا چگونگي رفتار مناسب در شرايط بحراني را بياموزند. اگر اين كارها انجام شود شايد بخش قابل توجهي از عوارض ناشي از بحران جلوگيري شود.

فارس: در جلسه‌اي كه به آن اشاره شد تنها به اين موضوعات پرداخته‌ايد؟

طلايي: خير. در كنار اين كارها 3 موضوع در جلسات مذكور مورد تأكيد بود كه قرار است در ستاد مديريت بحران پيگيري شود؛ نخست اينكه ما بر اين باوريم در مجموعه اجزاي شهرداري شامل حوزه ستادي و اجرايي، در مديريت بحران بايد سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي ديده شود به اين معنا كه بايد تمام حوزه‌هاي مربوط به شهرداري كارهاي پيوستي از حوزه مديريت بحران داشته باشد تا منطبق بر پيش‌بيني‌ها و پيشگيري از عوارضي باشد كه ناشي از وقوع يك بحران غيرمترقبه در تهران مي‌توان متصور بود.

دوم اينكه ستاد مديريت بحران بتواند با دستگاه‌هاي اجرايي در زمان بحران يك تعامل اجرايي و عملياتي پيدا كند به نحوي كه آنها نيز بتوانند امر امدادرساني را انجام دهند. در حال حاضر طبق گزارش‌هايي كه وجود دارد برآوردمان اين است كه هيچ يك از دستگاه‌هاي اجرايي شرايط و آمادگي لازم را براي مواجهه با بحران ندارند. به دنبال اين هستيم كه در رابطه با دستگاه‌هاي اجرايي نيز به نقطه‌اي برسيم كه برايشان پيوست مديريت بحران ايجاد شود يعني اگر در حال حفاري براي لوله‌گذاري آب هستيم مطالعاتمان منطبق بر پيشگيري از وقوع بحران و تركيدن لوله‌هاي آب باشد و بر اين اساس اعلام شود اين لوله‌ها در چه فاصله‌اي از سطح زمين بايد قرار گيرند.اين موضوعات به پيوست‌هايي نياز دارد كه شركت‌هاي آب، برق، گاز و تلفن بايد آن را انجام دهند.

نكته سوم اين است كه بتوانيم مديريت بحران را در متن زندگي مردم وارد كنيم به اين معنا كه بدون استرس و شوك وارد كردن به مردم مي‌توانيم از طريق ارسال بسته‌هاي تعريف شده كه در آن موضوعات آگاهي‌بخشي فرهنگي و حتي امكانات اوليه امداد در آن منظور شده را به هر خانه‌اي تحويل دهيم تا اگر در شرايط بحران قرار گرفتيم افراد هر خانه‌اي بدانند چگونه بتوانند براي خود امدادرساني كنند.

اين مجموعه اقدامات در حوزه مديريت بحران در حال انجام است هر چند كه كار اصلي و اساسي و زمين‌مانده‌اي كه بايد جدي‌تر روي آن كار شود مربوط به نوسازي بافت‌هاي فرسوده و همچنين ايمن‌سازي مراكز درماني، امدادي و خدماتي است.

فارس: چرا كسي به صورت جدي براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده وارد عمل نمي‌شود؟

طلايي: مجموعه مديريت شهري در حوزه اختيارات و وظايفش به موضوع ورود پيدا كرده است اما ستاد مديريت بحران كشوري هم وجود دارد و وزارتخانه‌هاي مرتبط با اين موضوع نيز هستند كه بايد به اين موضوع توجه كافي داشته باشند، در بافت‌هاي فرسوده قانون تكليف را روشن كرده ولي يكي از اضلاع نوسازي بافت‌هاي فرسوده مردم هستند كه اصلاً در آن قانون ديده نشده‌اند. به اعتقاد بنده سياست‌هاي ما در نوسازي بافت‌هاي فرسوده بايد در كل كشور بازنگري شود و در سطوح قانونگذاري مردم را دخيل كنيم.

شهرداري‌ها به تأمين منابع احتياج دارند و مي‌توانند با باز كردن معابر به مردم اين امكان را بدهند كه خودشان ساخت و سازها را آغاز كنند البته در اين بين سيستم بانكي نيز بايد به مردم پول دهد؛ وقتي سيستم بانكي يك ريال به شهروندان نمي‌دهد بازسازي چگونه انجام شود.

مديريت شهري اقداماتي كه مي‌توانسته براي مردم در نوسازي بافت‌هاي فرسوده انگيزه ايجاد كند را انجام داده اما كماكان به دليل مشكلات نقدينگي كه در جامعه وجود دارد همچنان با اين معضل روبه‌رو هستيم، به نظر بنده حوزه بافت‌هاي فرسوده مورد توجه جدي قرار نگرفته و نيازمند يك عزم ملي است. نظام، دولت و مجلس همه بايد با هم بسيج شوند و پاي بازسازي بافت‌هاي فرسوده قرار گيرند همانند دوران دفاع مقدس يك قرارگاه سازندگي ايجاد شود تا سياست‌گذاري‌هاي لازم تعيين شود.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|23|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن