تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821076733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مقام روسي: ايران در منطقه خاورميانه عامل برقراري صلح و ثبات است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: يك مقام روسي: ايران در منطقه خاورميانه عامل برقراري صلح و ثبات است
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/11/30
00:46:04.22
يك مقام روسي گفت ايران براي برقراري صلح در منطقه خاورميانه،كارهاي زيادي مي تواند انجام دهد كه اين به نفع روسيه نيز است.
ليونيد ايواشف معاون رئيس اكادمي مطالعات ژئو پلتيك روسيه گفت برنامه هسته اي ايران صلح اميز است و تهديدي براي ديگران نيست.
ايواشف اين اظهارات را در مصاحبه اختصاصي با شبكه تلويزيوني روسيا اليوم مطرح كرد.
اين مصاحبه در پي سفر سردار مصطفي نجار وزير دفاع ايران به مسكو از اين شبكه پخش شد.
مجري برنامه " يك رويداد و يك توضيح" از ايواشف پرسيد رسانه هاي اسرائيلي مي گويند وزير دفاع ايران از كارخانه شركت "آلماز آنتي "كه موشكهاي اس 300 توليد مي كند ديدار خواهد كرد آيا روسيه مي خواهد معامله موشك هاي اس 300 را با ايران كامل كند ، اين در حالي است كه ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه متعهد شده بود موازنه قدرت را در منطقه برهم نزند ؟
ايواشف گفت اولا روسيه و ايران دو كشور مستقل هستند و بر اساس قوانين بين المللي حق دارند درباره مسائل مربوط به همكاريهاي دو جانبه از جمله در زمينه نظامي فناوري تصميم بگيرند. دوم انكه مسكو تلاش مي كند موازنه قدرت را در مناطق نزديك به روسيه از جمله خاورميانه حفظ كند زيرا تغيير موازنه قدرت به نفع يكي از كشورها همانند وضع كنوني كه شاهد آن هستيم و برتري فناوري نظامي اسرائيل ، همواره به منازعات نظامي منجر مي شود. سوم انكه براي برقراري ثبات و امنيت در يك منطقه مشخص بايد بين سلاحهاي تهاجمي و دفاعي موازنه برقرار باشد. موشكهاي اس 300 فقط يك سامانه دفاعي است همانند ديگر سامانه هاي دفاعي كه كسي را تهديد نمي كند. وسايل دفاع هوايي از جمله موشكهاي اس 300 حريم هوايي ديگران را تهديد نمي كند . معتقدم مذاكرات طولاني بين روسيه و ايران با امضاي توافقنامه صدور سامانه هاي جديد دفاعي از جمله موشكهاي اس 300 پايان نخواهد يافت.
مجري روسيا اليوم از ايواشف پرسيد برخي منابع گفتند ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل در سفر اخير خود به مسكو در مذاكراتش با مقامات روسي بر اين موضوع متمركز شد با توجه به اين مطلب آيا ترديد مسكو در امضاي قرارداد با ايران درباره موشكهاي اس 300 براي همراهي با اسرائيل است يا انكه مسكو با تهران محاسبات خاص خودش را دارد ؟
ايواشف گفت اسرائيل جديدترين سلاح ها را در اختيار دارد و بزرگترين قدرت نظامي در منطقه خاورميانه است و سلاح هسته اي دارد و براي انكه حمله هسته اي نشود يا انكه با سلاحهاي متعارف جديد حمله نشود بايد كشورهاي منطقه ،قدرت انهدام و نابودي سلاحهاي اتمي و متعارف را در اختيار داشته باشند. روسيه بايد به كشورهايي كه اسرائيل انها را با جنگ يا سلاح هسته اي تهديد مي كند كمك كند تا جلوي حمله گرفته شود. اسرائيل به روسيه فشار مي اورد و اسرائيل در روسيه ، لابي و ديگر ابزارها و رسانه ها را در اختيار دارد.اسرائيل تلاش مي كند از اين لابي براي فشار به دولت و كرملين استفاده كند اما روسيه منافع خودش را دارد كه بسياري از اين منافع روسيه با ايران و تقريبا با همه كشورهاي عربي همسوست . مهمترين نقطه اشتراك و توافق بين ما و تهران به لزوم ثبات در منطقه باز مي گردد. ما انچه را كه در حوادث اوت گذشته روشن شد ، مد نظر قرار مي دهيم . اسرائيل با سازمانهاي اطلاعاتي خود و با نظاميانش و سازمانهايش به مسلح كردن گرجستان و اماده سازي نيروهاي اين كشور براي حمله به روسيه كمك كرده بود و اين به منزله دشمني با روسيه بود.
مجري روسيا اليوم از ايواشف پرسيد با فشارهاي امريكا ،‌بسياري از كشورها از همكاريهاي نظامي با تهران خودداري كردند آيا روسيه در زمينه نظامي به تنها شريك نظامي تهران تبديل شده است ؟
ايواشف گفت معتقدم روسيه به تنهايي نمي تواند با ايران در زمينه فناوري نظامي همكاري كند.روسيه و چين و كشورهاي ديگر مي توانند چنين كاري را بكنند اما سلاح روسيه با سلاحهاي امريكا و سلاحي كه اسرائيل به دست مي اورد يا توليد مي كند يا با سلاح هاي كشورهاي ديگر كه تحت سيطره امريكا هستند قابل مقايسه است به همين سبب ايران مي تواند با كشورهاي زيادي از جمله با بلاروس همكاري كند.
معتقدم پس از انتخاب باراك اوباما رئيس جمهور امريكا و روي كار امدن دولت جديد در كاخ سفيد، موضع امريكايي ها در قبال ايران تغيير خواهد كرد و دست كم تهديد به حمله مستقيم برداشته خواهد شد. شايد امريكايي ها نگذارند اسرائيل به ايران حمله كند و اتش جنگ با اين كشور را شعله ور سازد . اگر لابي اسرائيل موفق نشود بعيد نيست كه امريكايي ها حتي دست از تحريم ايران بردارند .
روسيا اليوم از ايواشف پرسيد آيا مقدمات لغو تحريم ايران وجود دارد ؟ وي گفت انتخاب اوباما و حمايت از اوباما نه تنها از جانب دمكراتها بلكه جمهوريخواه نشان مي دهد كه در شيوه انديشه امريكايي ها تغييراتي به وجود امده است. سياست جنگ افروزانه جرج بوش رئيس جمهور سابق امريكا و محافظه كاران سبب شده است بيشتر كشورها اعتمادشان را به امريكا از دست بدهند و به اين كشور به عنوان يك كشور غير دمكراتيك نگاه كنند و حتي به امريكا به عنوان كشوري كه با دمكراسي و معيارهاي بين المللي مخالفت مي كند نگاه مي شود.
ايواشف گفت امريكا برخي كشورها را نابود مي كندو به ثروتهاي انها مسلط مي شود . انتخاب اوباما ايجاب مي كند كه اعتماد را به امريكا بازگرداند. اعتماد به امريكا اعتماد به دلار را تقويت مي كند و امريكا بدون دلار نمي تواند از نظر ا قتصادي به حيات خود ادامه دهد . اميدوارم دولت اوباما ،سياست خارجي امريكا را تغيير بدهد اما اهداف واشنگتن يعني رهبري جهان وسيطره بر آن بر قوت خود باقي خواهد ماند اما ابزارهاي سيطره بر جهان ، كمتر خصمانه خواهد بود.
روسيا اليوم از ايواشف پرسيد امريكا از روسيه به علت همكاري با كشورهايي مانند ايران به شدت انتقاد مي كند ، منافع روسيه چيست آيا منافع مسكو در توسعه همكاري با اين كشورهاست يا انكه واشنگتن را همراهي كند ؟
ايواشف گفت مقاصد و سياستهاي كشورهايي مانند امريكا و انگليس و اسرائيل با تغيير رهبران انها تغيير نمي كند بلكه بر اساس شرايط اين كشورها تغيير مي كنند و هراندازه كه قدرت دفاعي ايران افزايش يابد و امكانات اين كشور در وارد آوردن اسيب بيشتر به متجاوزان افزايش يابد به همان اندازه امكان تغيير سياستهاي امريكا و ديگران در مقابل ايران به وجود مي ايد يعني انكه براي تغيير سياست جايز نيست كه ضعيف باشي بلكه بايد بتواني به متجاوز اسيب وارد كني .
ايواشف گفت روسيه و ايران در اين جهت حركت و به يكديگر كمك مي كنند.اما انتقاد امريكا از روسيه بيش از يك قرن است كه ادامه دارد .زماني كه امريكا به ابرقدرت تبديل شد روسيه را به عنوان دشمن اصلي خود به حساب اورد. كارهاي امريكا مانند رويارويي نظامي ، درگير شدن در جنگ سرد و رقابت در شرايط مسالمت اميز همانند اكنون با اصولي كه امريكايي ها از آن سخن مي گويند در تناقض است. امريكايي ها در جايي كه مي بينند روسيه نقطه ضعف دارد اين كشور را به شدت تحت فشار قرار مي دهند . اما امريكايي ها در ارتباط با نقاط قدرت روسيه مانند موشكهاي بالستيكي به مسكو پيشنهاد مي كنند كه دو طرف به راهكار ميانه اي دست پيدا كنند. اين قانون رويارويي ژئو پلتيك و قانون نظام بين المللي است . موازنه شرط سياست مسالمت اميز است و اختلال در اين موازنه و عقب نشيني روسيه در هر زمينه اي كه باشد سبب مي شود اين كشور در معرض فشارها و حملات قرار گيرد.
روسيا اليوم از ايواشف پرسيد آيا مسكو به برنامه هسته اي ايران اعتراضاتي دارد ؟
وي گفت روسيه بيش از هر كشور ديگري در برنامه هسته اي ايران مشاركت دارد و اين برنامه صلح اميز است.روسيه به گسترش سلاحهاي هسته اي تمايلي ندارد اما بسياري از مردم و مقامات روسي درك مي كنند وجود سلاح هسته اي در دست يك كشور جنگ طلب مانند اسرائيل،رهبران ايراني را بر ان مي دارد به چنين سلاحي دست پيدا كنند.همچنان كه سياستهاي جنگ طلبانه امريكا و سازمان پيمان اتلانتيك شمالي( ناتو )، بسياري از كشورها را بر آن داشته است درپي دستيابي به چنين سلاحهايي باشند.آمريكا و ناتو برخي كشورها را نابود مي كنند و برخي رهبران اين كشورها را بدون علت از بين مي برند. هر ملتي كه با تهديد امريكا يا اسرائيل روبروست اين احساس را دارد كه براي جلوگيري از حملات به امكانات بازدارنده دست پيدا كند. نگاه افكار عمومي روسيه به برنامه هسته اي ايران نيز اين چنين است .
ايواشف گفت دو راه پيش رو وجود دارد . يا انكه خاورميانه با از بين بردن سلاح هسته اي اسرائيل به طور كامل از سلاحهاي هسته اي عاريسازي شود و امريكا و كشورهاي ديگر از گسترش سلاح هسته اي در منطقه خاورميانه خودداري كنند يا انكه عليه سلاح هسته اي اسرائيل و حضور هسته اي امريكا ، موازنه برقرار شود.
روسيا اليوم از ايواشف پرسيد آيا روسيه از نقش يا نفوذ ايران در خاورميانه ناخرسند است ؟
وي گفت ما از سياستهاي ايران در خاورميانه به هيچ وجه ناخرسند نيستيم بلكه بر عكس ، بسياري از سياستمداران روسي خواستار روابط دوستانه و همكاري بين ايران و كشورهاي عربي و بين سني ها و شيعيان به ويژه در زمينه امنيتي هستند . همه بايد به اين بيانديشيم كه موازنه قدرت جلوي جنگها را مي گيرد . ما معتقديم خاورميانه ناآرام ترين نقطه جهان است و همواره در معرض درگيريهاي نظامي قرار دارد و اين به معناي ويرانگري و كشته شدن سربازان و غير نظاميان است. خاورميانه داراي تاريخ و فرهنگ بزرگي است و سرشار از ثروت است و راههاي راهبردي از اين منطقه مي گذرد. همه اينها ايجاب مي كند صلح و ثبات و حسن همجواري برقرار باشد. معتقدم ايران براي برقراري صلح در منطقه خاورميانه مي تواند كارهاي زيادي انجام دهد كه اين به نفع روسيه نيز است.
روسيا اليوم از ايواشف پرسيد ايران به روسيه چگونه نگاه مي كند روسيه را هم پيمان يا دوست مي داند يا انكه منافع سبب مي شود دو كشور با يكديگر اتفاق نظر داشته باشند ؟
ايواشف گفت ايران يكي از شركاي روسيه در زمينه هاي سياسي و امنيتي و اقتصادي است. ما با شماري از كشورهاي عربي مانند سوريه و مصر روابط سنتي خوبي داريم . ما اينجا موازنه مشخص را حفظ مي كنيم و به هيچ كس اولويت سياسي نمي دهيم تا دشمني به وجود نيايد . ايران شريك روسيه است و ما با اين كشور در منطقه درياي خزر منافع مشترك داريم . حفظ ثبات در قفقاز به نفع دو كشور است . ما مي خواهيم روابط ايران با همه كشورهاي همسايه خوب باشد. روسيه بر اساس لزوم موازنه سياسي و ديپلماسي و ژئوپلتيك در منطقه عمل مي كند به همين سبب به برنامه صلح اميز هسته اي ايران كمك و از ارتش ايران با سلاحهاي دفاعي حمايت مي كند.
ايواشف درباره نتايج سفر نجار به مسكو گفت:نبايد منتظر اتفاق خاصي باشيم. اين يك سفر عادي است كه من آن را دوره اي مي دانم . زماني كه روابط فناوري نظامي بين روسيه و ايران به يك سطح مشخص برسد بايد آن را تشويق كرد.اين سفر و ديدارهاي نجار فراگير خواهد بود . نتايج اين سفر فراگير خواهد بود.آموزش كارشناسان نظامي و صدور تجهيزات جنگي و بررسي اوضاع سياسي و نظامي و خاورميانه و منطقه قفقاز از جمله نتايج اين سفر خواهد بود.
ايواشف گفت دو طرف بايد ديدگاه هاي خود را با يكديگر در ميان بگذارند و درخصوص توسعه همكاريهاي فناوري نظامي گفتگو كنند.حتي امكان دارد درباره توليد مشترك سلاحهاي دفاعي بحث و تبادل نظر شود. در اين ديدارها درباره بحران جهاني و تاثير آن بر توليد روسيه و تاثير اين بحران بر پاسخ به درخواستهاي ايران و امادگي ايران براي پرداخت هزينه هاي اين درخواستها گفتگو خواهد شد.
00:58:26.21

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن