تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816139159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امنيت نياز به توجه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: امنيت نياز به توجه دارد
امروز به خودمان آمده‌ايم‌. فهميده‌ايم كه فناوري اطلاعات فقط خريد سخت‌افزار و توسعه نرم‌افزار نيست. اگر كوچك‌ترين بي‌دقتي در زمينه مسائل امنيتي انجام دهيم، همين فناوري سودمند مي‌تواند براي ما خطرناك هم باشد.
امروز به خودمان آمده‌ايم‌. فهميده‌ايم كه فناوري اطلاعات فقط خريد سخت‌افزار و توسعه نرم‌افزار نيست. اگر كوچك‌ترين بي‌دقتي در زمينه مسائل امنيتي انجام دهيم، همين فناوري سودمند مي‌تواند براي ما خطرناك هم باشد.

لطفا براي خوانندگان ماهنامه خودتان را بيشتر معرفي كنيد. سيدپاشا ناصرآبادي، برگزيده سال‌هاي 81 و 82 كشور در رشته فناوري اطلاعات، دارنده مدال نقره ابداعات و ابتكارات مالزي و سوئيس بخاطر ارائه طرح «سيستم نوين آموزش از راه دور»، مولف كتاب تهديدات امنيتي در سيستم‌هاي رايانه‌اي، رئيس ستاد اجرايي طرح سفيران امنيت، رئيس اولين و دومين همايش امضاي ديجيتالي، رئيس اولين و دومين همايش امنيت دولت الكترونيك، رئيس اولين و دومين همايش امنيت در اتوماسيون‌هاي اداري.

با خبر شديم در حال آماده‌سازي همايشي به نام امنيت در اتوماسيون‌هاي اداري هستيد، هدف از برپايي آن چيست؟
به هر حال نياز به اطلاع‌رساني در حوزه فناوري اطلاعات بسيار احساس مي‌شود. به خصوص در حوزه امنيت اطلاعات كه توجه زيادي به آن نشده است. ما كشوري هستيم كه نگاهمان به فناوري اطلاعات، يك نگاه توسعه‌اي بوده. اما امروز به خودمان آمده‌ايم‌. فهميده‌ايم كه فناوري اطلاعات فقط خريد سخت‌افزار و توسعه نرم‌افزار نيست. اگر كوچك‌ترين بي‌دقتي در زمينه مسائل امنيتي انجام دهيم، همين فناوري سودمند مي‌تواند براي ما خطرناك هم باشد.
اكثر سازمان‌هاي ما نسبت به مسائل مربوط به امنيت فناوري اطلاعات بي‌توجه بوده‌اند و به تبع آن بخش خصوصي. چون كسي از او نخواسته و مجبور هم نبوده. اما بايد به بخش دولتي بگوييم كه خريد نرم‌افزارهايي كه امنيت لازم را ندارند، نه به نفع سازمان‌هاست و نه به نفع كشور. اما از طرفي مديران و كارشناسان فناوري اطلاعات هم بايد با ويژگي‌هاي يك نرم‌افزار اتوماسيون اداري امن بيشتر آشنا شوند. ضمن اينكه بخش خصوصي هم بايد بداند، ادامه حيات بدون توجه به امنيت در محصولات عملا غيرممكن است. ضمن اينكه شركت‌هايي كه به امنيت محصولاتشان فكر كرده‌اند هم بايد فرصتي براي معرفي داشته باشند.
ما فكر مي‌كنيم، اين همايش و نمايشگاه جانبي آن فرصت خوبي براي اين كار است.

چند دوره از اين همايش برگزار شده است؟
اين دومين دوره‌ايست كه به موضوع امنيت در اتوماسيون اداري اختصاص دارد. اما ششمين همايشي است كه توسط اين گروه و در حوزه امنيت اجرا مي‌شود.

نتيجه بدست آمده از اين همايش‌ها چه بوده؟
همين كه مديران و كارشناسان فناوري اطلاعات سازمان‌ها در هنگام خريد محصولات رايانه‌اي، به امنيت آنها هم حساس شده‌اند نتيجه بسيار خوبي است. ضمن آنكه بخش خصوصي هم متوجه اين موضوع شده است كه بازار سال‌هاي آينده براي محصولاتي كه به امنيت فكر نمي‌كنند جايي ندارد.

آيا به نظر شما نتيجه رضايت بخش بوده؟
از واقعيت تا ايده‌آل فاصله زيادي وجود دارد اما ما فكر مي‌كنيم كه علاوه بر اطلاع‌رساني، الزامات قانوني هم مي‌تواند روند اين پيشرفت را تسريع كند. چه بسا سازمان‌هايي كه مديران آنها هنوز تصور مي‌كنند، امنيت صرفا براي سازمان‌هاي خاصي معنا پيدا مي‌كند. ولي اين ديدگاه غلط است چون اطلاعات هر سازماني حكم سرمايه آن سازمان را دارد.

قصد داريد اين همايش‌ها را ادامه دهيد؟
ما تازه در ابتداي راه هستيم. امنيت نياز به توجه دارد، چون فرهنگ ‌سازي نياز به توجه دارد.

تامين هزينه‌هاي اين همايش از كجا صورت مي‌گيرد؟
ما تا امروز سعي كرده‌ايم كه برگزاري همايش‌ها را معطل حمايت‌هاي مادي و معنوي بخش‌هاي مسئول نكنيم. هزينه‌هاي همايش، تماما از داخل خود آن تامين مي‌شود. چه از هزينه ثبت‌نام و چه از طريق حمايت‌هاي بخش خصوصي. اما بعضا سازمان‌هايي هم بودند كه ما را حمايت مي‌كنند كه به هر تقدير در اين صورت مي‌توانيم كيفيت برگزاري را بالاتر هم ببريم.

از نظر امنيتي فضاي IT ايران را امن مي‌بينيد؟
پاسخ به اين سئوال بستگي به ديدگاه ما نسبت به امنيت دارد. بستگي به اين دارد كه آمارها را چطور نگاه كنيم. مثلا وقتي پليس آگاهي ناجا گزارش مي‌دهد كه در سال 86 تعداد جرايم رايانه‌اي گزارش شده كمتر از 100 مورد بوده، اين را چگونه ببينيم. اما واقعيت اين است كه در همين گزارش پليس آگاهي آمده است كه 67 درصد بزه‌ديدگان از جرايم رايانه‌اي اشخاص حقيقي بوده‌اند. يعني مردمي كه امروز موبايل دارند به استفاده از خدمات الكترونيكي بانكها تشويق مي‌شوند، كارت سوخت دارند، بر روي رايانه‌هايشان عكس‌ها و فيلم‌هاي خانوادگي دارند و غيره. ولي فقط 33 درصد بزه‌ديدگان را موسسات، شركت‌ها و سازمان‌ها تشكيل مي‌دهند. تازه هنوز ما شهروند الكترونيك به آن معنا نداريم. دولت الكترونيك ما لنگ‌لنگان جلو مي‌رود.
چند نفر از ما هستيم كه خريد اينترنتي انجام مي‌دهيم و حواله اينترنتي مي‌فرستيم. اما در آينده نزديك كه شرايط به نحوي خواهد بود كه مجبوريم شهروند الكترونيك باشيم و داشته باشيم، وضعيت چگونه خواهد بود؟ تا چه اندازه در مدرسه راجع به امنيت فناوري اطلاعات آموزش داده ايم، در دانشگاه چطور، رسانه‌هاي جمعي و در صدر آنها تلويزيون، چقدر به اين موضوع پرداخته. فقط براي سازمان‌ها و موسسات، طرح سفيران امنيت را داريم كه آنها هم الزام‌آور نيست و بستگي به دبدگاه مديران راجع به امنبت دارد.
اين يك هشدار جدي است. چرا كه اغلب اتفاقاتي كه در اين حوزه رخ مي‌دهد ناشي از كم اطلاعي كاربران نسبت به امنيت در فضاي مجازي است كه اگر اطلاع‌رساني مطلوب نكنيم، معلوم نيست در آينده نزديك شاهد چه آمارهايي خواهيم بود.

چه نقص‌هايي و در كجاها بيشتر مشكلات امنيتي مشاهده كرديده‌ايد؟
ببينيد، بخشي از اين نقص‌ها با اطلاع رساني رفع مي‌شود. بخشي از آنها نياز به قانون دارد. در عين حال بايستي بتوانيم، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را به لحاظ ميزان امن بودن آنها طبقه‌بندي كنيم. چون ادعاي امن بودن زياد است، اما چندان ملاك سنجشي وجود ندارد.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن