تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815151485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش مجلس به اظهارات رئيس جمهور لاريجاني : بودجه سال 86 هم انحراف دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: واكنش مجلس به اظهارات رئيس جمهور لاريجاني : بودجه سال 86 هم انحراف دارد
بخش خبري : نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز نسبت به اظهارات رئيس جمهور در گفتگو با شبكه اول سيما كه در آن به عملكرد برخي افراد و نهادها از جمله مجلس انتقاداتي شده بود واكنش نشان داد.
حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب در تذكري آيين نامه اي با استناد به اصول 54 و 55 قانون اساسي در مورد نظارت مجلس در اجراي بودجه و ماده 218 آيين نامه به سخنان سه شنبه شب رئيس جمهور اشاره كرد و گفت : رئيس جمهور در برنامه شب گذشته در خصوص موضوع يك ميليارد دلار صحبت هايي را مطرح كرد كه جاي تامل دارد. وي طبق اصول قانون اساسي نظارت بر بودجه را برعهده مجلس دانست و افزود : براساس گزارش ديوان محاسبات كه در صحن علني مجلس هم قرائت شد سرنوشت يك ميليارد دلار در بودجه كشور نامشخص است .
فلاحت پيشه اضافه كرد : رئيس جمهور عنوان كرد كه خزانه گزارش داده كه اين مقدار پول وصول شده است و حتي يك دلار هم جابجا نشده است اگر اسنادي در راستاي وصول شدن اين يك ميليارد دلار وجود داشته باشد حقيقتا به دولت ظلم شده است و الا ديوان محاسبات معتقد بر مستندات خودش است لذا بايد حتما در اين زمينه توضيح داده شود.
نماينده اسلام آباد غرب با تاكيد بر اينكه نه ما و نه دولت حق نداريم سئوال بدون پاسخ را در ذهن مردم ايجاد كنيم گفت : رئيس جمهور بايد در قالب اصول 54 و 55 قانون اساسي و آيين نامه تكليف اين موضوع را روشن كند كه اين يك ميليارد دلار چه شده و اسناد دولت در اين زمينه چيست و يك پاسخ مشتركي را براي اذهان عمومي داشته باشد.
رئيس مجلس ضمن وارد دانستن تذكر نماينده اسلام آباد غرب گفت : مطابق اصول مذكور ديوان محاسبات مرجعي است كه حسابها را تطبيق مي كند تفريغ بودجه را ارائه مي دهد و مجلس هم بايد اين نظرات را در دسترس عموم قرار دهد و نقش اصل 55 قانون اساسي هم اين است .
لاريجاني با بيان اينكه گزارش خوانده شده تفريغ بودجه سال 85 است كه آقاي رحيمي در ديوان محاسبات مسئوليت داشته است گفت : اگر اسنادي وجود داشت بايد تا به حال ارائه مي دادند تا در گزارش تفريغ بودجه اضافه مي شد.
وي با تاكيد بر اينكه مرجع اصلي ما ديوان محاسبات است ادامه داد : مجلس براساس گزارش ديوان محاسبات مي تواند قضاوت كند.
لاريجاني با بيان اينكه بودجه سال 86 هم انحرافاتي دارد گفت : گزارش ديوان محاسبات نشان دهنده انحراف و اشكالاتي در اين بودجه است كه اگر دستگاههاي دولتي نظراتي دارند بايد اعلام كنند.
حميدرضا كاتوزيان نماينده تهران و رئيس كميسيون انرژي مجلس هم با اشاره به سخنان سه شنبه شب رئيس جمهور با بيان اينكه رئيس جمهور بايد به جاي برچسب زدن به افراد به انتقادها پاسخ دهد گفت : به كار بردن كلمات نامناسبي چون بي سواد غرض ورز و يا غيرمنصف براي منتقدان اصلا درست نيست و بهتر است كه به انتقادها پاسخ داده شود.
وي با بيان اينكه فارغ اينكه مخاطب رئيس جمهور در اين گفتگو مجلس بود يا كميسيون انرژي و يا ديوان محاسبات و يا حتي رسانه ها اضافه كرد : نبايد به هيچوجه چنين ادبياتي را بپذيريم و خداي ناكرده به شنيدن اين ادبيات عادت كرد و نبايد اجازه داد فرد يا دستگاهي با چنين ادبياتي با ما صحبت كند.
رئيس كميسيون انرژي مجلس با اشاره به موضوع 3 هزار ميلياردي بودجه براي واردات فرآورده هاي نفتي گفت : درباره اينكه بيش از اين رقم در سالجاري واردات بنزين و گازوئيل هزينه شده بايد يا صحبت رئيس جمهور را درست بدانيم يا سخنان وزير نفت را. براساس اظهارات وزير نفت و گزارش ديوان محاسبات تقريبا در مردادماه امسال اين بودجه كه براي واردات بنزين و گازوئيل تمام شده است .
كاتوزيان با بيان اينكه هنگاميكه قيمت نفت بالا بود ماهانه حدود 700 ميليون دلار صرف واردات بنزين مي شد گفت : از مردادماه تاكنون خريد بنزين و گازوئيل بدون مجوز مجلس صورت گرفت و همان زمان كه وزارت نفت خريد بنزين و گازوئيل خارج از مصوبه مجلس آغاز كرده وزير نفت چهار بار اين مساله را كه براي خريد مذكور به مصوبه مجلس نياز است با رئيس جمهور در ميان گذاشت و آقاي احمدي نژاد از همان ابتدا در جريان اين موضوع بوده است .
كاتوزيان همچنين گفت : ما هنوز پاسخ روشني از رئيس جمهور و وزير نفت درباره اين اقدام خلاف قانون دريافت نكرده ايم و اگر طبق فرموده مقام معظم رهبري مجلس قرار است ريل گذاري كند و دولت روي آن حركت كند بخشي از ريل گذاري به دخل و خرج دولت باز مي گردد كه بايد قانوني باشد.
احمد توكلي رئيس مركز پژوهشهاي مجلس هم درباره سخنان سه شنبه شب رئيس جمهور مبني بر اينكه دولت اضافه برداشتي از منابع نفتي براي واردات بنزين و گازوئيل در سالجاري نداشته است و سقف سه هزار ميليارد تومان بودجه براي واردات بنزين تمام نشده گفت : اين اظهارات رئيس جمهور اشتباه است و با واقعيتها سازگار نيست چرا كه وزير نفت در جلسه كميسيونهاي مجلس و نيز در صحن علني مجلس بارها اعلام كرده كه اين كار را با اجازه رئيس جمهور انجام داده است .
توكلي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد رئيس جمهور اعلام كرده وزير نفت اشتباها چنين چيزي را بيان داشته است افزود : نامه وزير نفت به رئيس جمهور در اين خصوص رسمي و مستند است حال يا رئيس جمهور خلاف واقع مي گويد يا وزير نفت .
مصوبات مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت طرحي راي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي آن وزارت آموزش وپرورش مكلف به تدوين برنامه احيا تقويت و سياست گذاري مراكز تربيت معلم مي شود.
اين مصوبه در قالب بررسي طرح يك فوريتي « الزام وزارت آموزش وپرورش به تدوين برنامه احيا تقويت و سياستگذاري مراكز تربيت معلم » به تصويب رسيد.
طراحان در دلايل ارايه اين طرح با قيد يك فوريت تاكيد كردند كه مراكز تربيت معلم يادگار شهيدرجايي و شهيدباهنر در نظام آموزش وپرورش با هدف جذب گزينش و تربيت معلمان با ويژگي هاي مورد توجه تعليم و تربيت اسلامي و تقدم تزكيه بر تعليم طراحي و اجرا شد.
آنان همچنين بر تاثير انكارناپذير اين مراكز اشاره كرده و يادآور شدند كه رهبر معظم انقلاب به همين علت به وزيران آموزش وپرورش فعلي و قبلي به احياي مراكز تربيت معلم توصيه كردند اما متاسفانه در حال حاضر اين وزارتخانه برنامه مدون و سياست گذاري مشخصي در اين ارتباط ندارد.
نمايندگان مجلس در ادامه دولت را مكلف كردند در اجراي قانون اصلاح قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري در مقابل شخص ثالث رديف مستقلي براي اجراي اين قانون درنظر گيرد.
با تصويب نمايندگان مجلس دولت مكلف است در اجراي قانون اصلاح قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب سال 1387 نسبت به ايجاد رديف مستقل جهت واريز درآمدهاي حاصل از اجراي اين قانون و همچنين هزينه كردن آن اقدام كند.
براساس تبصره اين مصوبه اين قانون از تاريخ تصويب لازم الاجرا است و تمامي وجوه مربوط به سال 1387 بلافاصله به اين رديف واريز خواهد شد.
نمايندگان مجلس با يك فوريت لايحه تمديد مهلت اجراي تبصره 2 ماده 33 اصلاحي قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع كشور هم موافقت كردند.
براساس ماده واحده اين لايحه از تاريخ تصويب اين قانون مهلت اجراي تبصره 2 ماده 33 اصلاحي قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع كشور مصوب 1386 براي مدت 5 سال تمديد مي شود .
همچنين با مصوبه مجلس شوراي اسلامي بررسي و تصويب طرح هاي تفصيلي شهري و تغييرات آنها در هر استان به وسيله كميسيوني به رياست استاندار و با عضويت شهردار رئيس شوراي شهر نمايندگان وزارت كشور و سازمان شهرسازي جهادكشاورزي و سازمان نظام مهندسي استان انجام مي شود.
براين اساس تغييرات نقشه هاي تفصيلي اگر براساس طرح جامع شهري موثر باشد بايد به تاييد مرجع تصويب كننده شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران يا مرجع تعيين شده از طرف شوراي عالي برسد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين ناظران مجلس در شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور و شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني را هم انتخاب كردند.
در اين جلسه براي انتخاب يك نفر از اعضاي كميسيون اجتماعي به عنوان ناظر در شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني در اجراي ماده 116 قانون مديريت خدمات كشوري راي گيري به عمل آوردند و براساس راي نمايندگان علي زنجاني حسنلويي با 140 راي به اين منظور انتخاب شد.
همچنين براي انتخاب دو عضو كميسيون هاي برنامه و بودجه و بهداشت و درمان به عنوان ناظران در شوراي بيمه خدمات درماني كشور و در اجراي ماده 3 قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور مصوب 73 سيامك مره صدق با 67 و قسيم عثماني با 72 راي برگزيده شدند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كليات لايحه اصلاح ماده 28 الحاقي قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي جمهوري اسلامي ايران را نيز تصويب كردند.
براساس ماده واحده اين لايحه و در صورت تصويب نهايي ماده 28 الحاقي اين قانون اصلاح مي شود . بر طبق اين ماده تاسيس و فعاليت موسسات بيمه ايراني با سرمايه داخلي و خارجي و شعب و نمايندگي آن ها و موسسات كارگزاري بيمه ايراني و شعب و نمايندگي موسسات بيمه خارجي و موسسات كارگزاري بيمه خارجي در مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي جمهوري اسلامي ايران مجاز و صرفا تابع مقرراتي است كه به پيشنهاد بيمه مركزي ايران ظرف 6 ماه از تاريخ اين قانون به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
همچنين در صورت تصويب نهايي تاسيس و فعاليت بورس ها (اوراق بهادار كالا و ارز) با سرمايه داخلي و خارجي در مناطق آزاد تابع مقرراتي است كه ظرف مدت 6 ماه از تاريخ تصويب اين قانون به تصويب هيات وزيران مي رسد .
لاريجاني : اگر نمايندگان اعلام كنند اصلاحيه بودجه 88 را نمي پذيريم
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت : اگر نظر نمايندگان مجلس بر اين باشد كه نمي توانند در مورد اصلاحيه لايحه بودجه سال 88 نظر خود را بدهند ما اصلاحيه دولت را نمي پذيريم .
علي لاريجاني در جلسه علني ديروز در پاسخ به تذكر احمد توكلي و انتقاد وي از عملكرد رئيس مجلس در اعلام وصول لايحه اصلاحيه بودجه سال 88 كل كشور گفت : ايراد شما از نظر اصولي وارد است زيرا وقتي دولت لايحه بودجه را به مجلس داد ديگر تكمله زدن بر آن وجهي ندارد و نمايندگان هم بايد 10 روز فرصت داشته باشند تا نظرات خود را مطرح كنند .
وي افزود : البته در گذشته اين كار شده و اين رويه بوده است كه وقتي لايحه بودجه براي بررسي آمده بود دولت در حين بررسي آن يك اصلاحاتي را به كميسيون داده بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد : روال منطقي همين است كه مطرح شد; يعني لايحه بايد جامع داده بشود تا نمايندگان 10 روز در مجلس وقت داشته باشند تا نظرات خود را بدهند اما شرايط امسال اين شد كه لايحه را دير دادند و من فكر كردم كه اين اصلاح ممكن است مشكلات لايحه را بهتر رفع كند.
وي اظهار داشت : در عين حال اگر نمايندگان فرصت نداشتند لايحه اصلاحيه را بررسي كنند حق با آنهاست اما اگر مي توانند امسال به خاطر دير بودن بودجه از اين موضوع استفاده كنند چون آئين نامه هم در اين خصوص سكوت دارد و ما هم اجازه داديم در كميسيون تلفيق بررسي شود.
لاريجاني تاكيد كرد : علي الاصول اين روال نبايد باشد. نمايندگان هم اگر نظرشان براين باشد كه نرسيدند نظر بدهند و ما نظرشان را قبول مي كنيم و اين را به عنوان اصلاحيه دولت نمي پذيريم اما چون ديدم وقت ضيق بوده و زمان گذشته و لايحه هم دير داده شده گفتم كار روي زمين نماند و از سكوت آئين نامه استفاده كردم .
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در تذكر خود با اشاره به اعلام وصول اصلاحيه بودجه سال آينده در جلسه روز يكشنبه مجلس تاكيد كرد : ما چيزي به عنوان اصلاحيه لايحه در آيين نامه داخلي نداريم و اين اگر اصلاح نشود بدعتي براي آينده خواهد بود.
احمد توكلي تصريح كرد : اينكه بعد از 20 روز از ارائه بودجه سال 88 دولت اصلاحيه اي بدهد كه ميلياردها ريال جابجايي منابع و تخصيص منابع از اختصاصي به عمومي و بالعكس دارد و 63 طرح جديد را اضافه كند و طرح هايي را خط بزند ناقض حقوق نمايندگان است .
توكلي خطاب به لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد : شما طبق وظيفه نبايد اين اصلاحيه را مي پذيرفتيد و اعلام وصول مي كرديد زيرا اصلاحيه لايحه در قانون وجود ندارد هرچند اصلاحيه قانون داريم كه خودش لايحه مي شود اما اصلاحيه لايحه نداريم .
در حاشيه مجلس
نمايندگان مجلس صبح ديروز در جلسه اي غيرعلني نتايج سفر لاريجاني رئيس مجلس و هيات پارلماني ايران به مونيخ و مادريد را بررسي كردند.
9 نفر از نمايندگان مجلس در تذكري به وزير امور خارجه خواستار اعتراض به دولت پاكستان در خصوص اقدامات تروريستي افراطيون در پاراچنار و كشتار شيعيان شدند.
اسلامي نايب رئيس كميسيون اصل 90 مجلس گفت : اين كميسيون پرونده هاي زمين خواري افرادي كه غيرقانوني اقدام به گرفتن سند كرده اند را پيگيري خواهد كرد.
ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از روند كند رسيدگي به گزارش ديوان محاسبات از تخلفات ستاد تبصره 13 گفت : دستگاه قضايي تاكنون اقدام مناسبي در اين باره انجام نداده است و ارجاع اين پرونده به دادسراي ديوان محاسبات هنوز نتيجه اي را از لحاظ رسيدگي به جرايم مسئولان ذيربط دربرنداشته است .
در جلسه علني ديروز قسمتي از برق صحن علني قطع و پس از نيم ساعت مجددا وصل شد. قطع برق قسمتي از صحن علني مجلس و همچنين راهروهاي مجلس از ساعت 11 30 دقيقه شروع شد و براي مدتي ادامه داشت . برغم قطعي برق نمايندگان در فضاي نيمه تاريك صحن علني مشغول بررسي طرحها و لوايح بودند.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن