تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816655730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار مهم بهداشت و درمان در هفته اي كه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: اخبار مهم بهداشت و درمان در هفته اي كه گذشت


خبرگزاري آريا- اخبار مهم بهداشت از گفتگو با وزير بهداشت تا افزايش جمعيت سالمندان به شرح زير است.

وزير بهداشت در گفتگو با آريا: طرح پزشك خانواده نبايد در قالب ديگري انجام شود
دكتر مرضيه وحيد دستجردي،وزير بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري آريا در خصوص تاثير طرح پزشك امين بر برنامه پزشك خانواده بيان كرد: برنامه پزشك خانواده برنامه قوي و بزرگ كشوري است لذا آنچه كه ماندگار است و مي تواند حمايت 2 وزارت خانه( وزارت تعاون،كار و رفاه، وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي) و حمايت معاونت وزارت راهبردي رييس جمهور را از نظر بودجه اي داشته باشد اين برنامه است.
وي ادامه داد: وقتي بودجه معطوف به برنامه پزشك خانواده باشد مطمئنا هيچ بخشي نمي تواند بودجه ديگري را به صورت حاشيه اي ايجاد كند چون بودجه ها در مسير اصلي قرار مي گيرند.
وزير بهداشت خاطر نشان كرد: اين كه برنامه پزشك خانواده را در قالب ديگري انجام دهيم طرحي است كه بايد به سمت اصلاح آن برويم.
وي يادآور شد: اگر اين بحث را به سمت برنامه پزشك خانواده ببريم مطمئنا موفقتر خواهد بود چون برنامه پزشك خانواده در كشورهاي مختلف انجام شده كه توانسته اند موفقيت چشم گيري را در حوزه درمان به وجود بياورند.
به گفته وزير بهداشت طرح پزشك امين تجربه جهاني ندارد و هيچ برنامه اي جز برنامه پزشك خانواده موضوعيت ندارد. و همه دستگاها بايد هر نوآوري،پيشنهاد و خواسته اي دارند را در قالب برنامه پزشك خانواده قرار داده تا مورد بررسي قرار گيرد.

طرح پزشك امين عدالت محوري در سلامت را كاهش مي دهد
قائم مقام وزير و رييس دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفت: طرح پزشك امين، عدالت محوري در سياستگذاري سلامت را كاهش مي دهد.
دكتر عليرضا يعقوبي افزود: با توجه به سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در ارتباط با سلامت، اولين و مهمترين موضوع مورد تاكيد ايشان يكپارچگي در سياستگذاري، برنامه ريزي، ارزشيابي و نظارت است.
وي در ادامه گفت: طرح ملي پزشك خانواده كه به عنوان بزرگترين طرح يكپارچه سازي خدمات نظام سلامت، چندي است در 3 استان كشورمان آغاز شده است گام هاي موفقيت آميزي را در راستاي خدمات دهي مطلوب به مراجعان برداشته و با جديت ادامه دارد.
دكتر يعقوبي تصريح كرد: اجراي طرح پزشك امين، علاوه بر هدر دادن بيت المال و صرف وقت اضافه، عدالت در ارائه خدمات سلامت را به هم مي ريزد و مي تواند آسيبهاي جدي را به سلامت مردم و به خصوص به طرح پزشك خانواده كه تنها اميد دلسوزان براي رفع مشكلات ريشه اي نظام سلامت و اصلاح سيستم است، وارد كند و موجب بروز مشكلات در نحوه ارائه اين خدمات به مردم و ايجاد سردرگمي در آنان شود.
رييس دانشگاه علوم پزشكي تبريز تاكيد كرد: مهمترين هدف همه ما در سامانه بهداشت و درمان، ارتقاء در ارائه خدمات با كيفيت سلامت و به تبع آن افزايش رضايتمندي بيماران است.
وي ابراز اميدواري كرد: مسئولان طرح پزشك امين همگام با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و در جهت سياست ها و برنامه ريزي هاي كلان نظام سلامت كشور حركت كنند.
دكتر يعقوبي در خاتمه گفت: منابعي كه به صورت موازي در اين طرح مورد استفاده قرار گيرد اگر در خدمت وزارت بهداشت ودرمان درآيد مي تواند نتايج مطلوبي را براي نظام و مشتريان سلامت در پي داشته باشد.

120پرستار كم داريم، ناجاريم اضافه كار اجباري بدهيم
مدير دفتر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي بيرجند گفت: براي اجراي كامل و همه بندها و مواد قانون ارتقاي بهره وري خدمات باليني نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند به 120 نفر ديگر نياز داريم.
محمد ارجمندي اظهار كرد: در برآورد اوليه براي اجراي قانون ارتقاي بهره وري در دانشگاه اعلام نياز براي جذب 300 نيروي كادر پرستاري به وزارت بهداشت گزارش شد اما از اين تعداد مجوز استخدام براي 140 نفر صادر شد همچنين هم اكنون از نفرات رزرو آزمون استخدامي 75 نفر ديگر را اعم از پرستار، ماما، هوشبري و اتاق عمل به صورت قراردادي 89 روزه جذب كرده ايم اما همچنان به 120 نيروي ديگر نياز داريم.
وي ادامه داد: در طي اين مدت، دوره طرح نيروي انساني شماري از پرستاران پايان يافت و نيروي جايگزين تامين نشد و از گذشته نيز 120 نفر كمبود نيروي انساني داشتيم كه با اين وجود اجراي كامل قانون كاهش ساعت كاري پرستاران امكانپذير نيست و ما ناگزيريم اين كمبود نيرو را با افزايش اضافه كار جبران كنيم.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي بيرجند گفت: از طرفي اگر اعتبار لازم براي مازاد اضافه كار تامين نشود در پرداخت آن هم به مشكل دچار مي شويم.
ارجمندي با بيان اينكه از ابتداي مهر تاكنون اين قانون در 6 مركز اين دانشگاه اجرا شده است، افزود: با حمايت رئيس دانشگاه همه مراكز درماني را ملزم كرديم تا قانون را اجرا كنند و شيوه اجرا مرحله به مرحله به دفتر پرستاري وزارت بهداشت گزارش شد.
وي يادآور شد: تاكنون(طي 3 ماه) كمبود نيروي انساني مراكز درماني دانشگاه علوم پزشكي بيرجند را از محل افزايش اضافه كار كادر پرستاري جبران كرديم.

فوت 8/1 ميليون نفر در جهان بر اثر ايدز تا سال 2009
دكتر مليحه كديور دبير علمي همايش HIV و نوزاد گفت: تا سال 2009، 8/1 ميليون نفر در دنيا به علت ابتلا به ايدز فوت كردند و در سالهاي اخير منطقه شرق خاورميانه با افزايش 55 درصدي ميزان مبتلايان به HIV روبروست به گونه‌اي كه بر اساس تخمين‌هاي صورت گرفته هر دقيقه يك كودك در اثر ابتلا به اين بيماري فوت مي‌كند.
وي ادامه داد: هشدارهايي در زمينه نزديك بودن موج سوم ايدز داده شده است، موجي كه به علت سوء رفتار به وجود مي‌آيد و قربانيان اصلي آن زنان و كودكان متولد شده با ويروس ايدز هستند.
سپس دكتر هايده نكته دان عضو هيات علمي دانشكده پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تهران از كاهش سن رفتارهاي جنسي پرخطر در كشور خبر داد و اظهار داشت: بيش از 50 درصد موارد جديد ابتلا به ايدز مربوط به افراد زير 25 سال است كه اين گروه از نظر فيزيولوژيك فعال جنسي بوده و در معرض رفتارهاي پرخطر هستند.
وي با اشاره به آمار جهاني ابتلا به ايدز افزود: از سال 1988 تاكنون حدود 60 ميليون نفر به ويروس HIV ايدز مبتلا شده‌ و 30 ميليون نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند. در ايران نيز تا اول تيرماه سال 90، بيش از 23 هزار نفر به ويروس HIV مبتلا بوده كه برخي از منابع معتقدند كه اين آمار بايد 4 برابر شود كه از اين تعداد 5/91 درصد مردان و 5/8 درصد زنان به اين بيماري مبتلا هستند.
دكتر نكته دان تاكيد كرد: ايدز يك بيماري قابل پيشگيري و غيرقابل درمان است البته با داروهاي جديد مي‌توان روند پيشرفت آلودگي ويروسي را كاهش داد.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس:يك ريال سرمايه گذاري در بخش بهداشت 14 ريال سود دارد
شاهرخ رامين اظهار كرد: مي توان با قدرت بيان كرد چون به ازاي يك ريال سرمايه گذاري در حوزه سلامت و بهداشت 14 ريال سود را در پي داريم از اين رو بايد بيش از پيش به حوزه پيشگيري و بهداشت توجه داشت. دانش سلامت افراد را بايد افزايش داد و منابع لازم را در اين زمينه بايد تامين كرد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: البته اين تامين منابع لازم بدان معنا نيست كه از منابع فعلي درمان كاست و به بخش بهداشت اضافه كرد بلكه بايد اين افزايش منابع بخش بهداشت از كل هزينه هاي كشور تامين شود.
رامين با اشاره به وجود 3 سطح پيشگيري يك تا سه ادامه داد: با ديدگاه پزشكان حتي درمان هم نوعي پيشگيري است وقتي فردي درمان مي شود پيشگيري سطح دوم انجام مي شود تا فرد بيمار به خدمات بازتواني نياز نداشته باشد.
وي افزود: همه اين موارد بايد در نگاه برنامه ريزان حوزه سلامت و بهداشت وجود داشته باشد كه البته پرستاران هم نقش بارزي در مقوله پيشگيري از بيماريها و بهداشت دارند وي مي توانند با ورود به اين عرصه و نقش آفريني در عرصه ارتقاي سطح آگاهي مردم از اصول بهداشتي و پيشگيرانه از بروز بيماريها يا تشديد آنها پيشگيري كنند.

معاون درمان:سامانه ملي ثبت اطلاعات بيماران آسيب هاي نخاعي راه اندازي مي شود
خبرگزاري آريا- معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از راه اندازي سامانه ملي ثبت اطلاعات بيماران آسيب هاي نخاعي كشور خبر داد.
سيد حسن امامي رضوي درجلسه كميته عملياتيSCI Registry ايجاد سامانه ملي ثبت اطلاعات بيماران با آسيب هاي نخاعي كشور را بسيارضروري دانست و بر ضرورت ايجاد Data Bank بيماران آسيب هاي نخاعي تاكيد كرد.
وي افزود:اين سامانه توسط شبكه ملي تحقيقات ضايعات نخاعي ايران با همكاري كارشناسان انفورماتيك وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي راه اندازي مي شود.
براساس اين گزارش معاون درمان وزارت بهداشت، تصريح كرد: نرم افزار در دست اجرا از قابليت اتصال به ساير شبكه هاي اطلاعاتي وزارت بهداشت و شبكه HIS برخوردار است و در يكي از استانهاي كشور به صورت پايلوت اجرا و سپس به صورت فراگير و جامع در كل كشور به اجرا در مي آيد.
گفتني است:عدم وجود يك Data Bank جامع و فراگير براي بيماران مبتلا به آسيب هاي نخاعي از جمله مشكلات بسيار جدي پژوهشگران اين حوزه است.

معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت:ذخيره قابل توجهي براي مواد اوليه و داروها در كشور موجود است
محمدرضا شانه‌ سازبا اشاره به اين كه تغيير در نرخ ارز، نگراني افزايش قيمت در زمينه داروها را در جامعه به همراه داشته است گفت:امسال تنها 7.4 دهم درصد افزايش قيمت داروها را داشتيم كه با پيگيري‌هاي وزير بهداشت، رئيس سازمان غذا و دارو و رئيس كل بانك مركزي مقرر شده، ارز دارو با همان قيمت مرجع، تأمين شود تا نياز نباشد به قيمت‌هاي تمام شده دست ببريم.
وي در خصوص 6 دارويي كه قرار است به زودي رونمايي شود، افزود: اين داروها جزو پيچيده نترين داروها محسوب شده و از نظر هزينه نيز جزو گران ترين داورها به شمار مي آيند.
براساس اين گزارش معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تصريح كرد: با توليد اين داروها ضمن اين كه دانش فني و فرهنگ جديدي در كشور ايجاد مي شود، قيمت دارو نيز بسيار كاهش پيدا مي كند همچنين يارانه بسياري از اين داروها براي ديگر داروها ذخيره شده و مي توان در ساخت داروهاي ديگر از آن استفاده كرد.

پرونده الكترونيك سلامت در همه دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور مستقر مي شود
مشاور وزير و مسئول دفتر آمار و فناوري اطلاعات گفت: پرونده الكترونيك سلامت تا سال آينده در همه دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور مستقر مي شود.
دكتر حسين رياضي در سومين نشست نشست سراسري مديران آمار و فناوري اطلاعات دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور كه صبح امروز در سالن اجتماعات ستاد وزارت بهداشت آغاز شد، با بيان اين مطلب گفت: در بحث آي تي، حوزه درمان از حوزه بهداشت جلوتر است و دفاتر آمار و فناوري اطلاعات دانشگاه ها همزمان با توسعه پرونده الكترونيك سلامت بايد اين عقب افتادگي را هم جبران كنند كه اين جبران زمان خواهد برد.
بنا بر اين گزارش اين نشست در دو بخش نشست تصويب آيين نامه فاوا در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و كارگاه استقرار ميان افزار سپاس(سامانه پرونده الكترونيك سلامت) برگزار مي شود.
اين گزارش حاكيست توسعه اتوماسيون اداري، نصب و نحوه كاركرد مسيرياب پايش سپاس، نحوه آماده سازي دانشگاه ها جهت نصب نود ها به همراه فازهاي اجرايي پياده سازي آن از ديگر مباحث مطرح شده در اين نشست خواهد بود.

تمام شركت‌هاي واردكننده ملزم به تهيه برچسب كنترل اصالت و سلامت كالا شدند
مديركل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي آرايشي بهداشتي گفت: به منظور حفظ و صيانت از سلامت آحاد جامعه و مبارزه با پديده شوم قاچاق از روز شنبه 15 بهمن ماه سال جاري تحت هيچ شرايطي مجوز ترخيص بهداشتي براي مواد و فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي بدون ارائه مستندات مربوط به الصاق برچسب كنترل اصالت و سلامت كالا صادر نمي‌شود.
دكتر عبدالعظيم بهفر تاكيد كرد: انواع كرم، عطر و ادكلن و دئودورانت، اسپري‌ها و نيز انواع شامپو و نرم كننده‌هاي مو، لوسيون و ماسك‌ها و ژل‌ها، انواع رنگ مو و فرآورده‌هاي مرتبط با مو و همچنين فرآورده‌هاي اصلاح (كف و خمير اصلاح) فرآورده‌هاي دهان و دندان، انواع نوار بهداشتي و پوشك، زيرانداز بهداشتي و تامپون بهداشتي، مايع دستشويي و ظرفشويي، لكه برها، قرص ظرفشويي، انواع سرم و آمپول و كپسول آرايشي و بهداشتي از جمله گروه مواد و فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي مشمول طرح الصاق برچسب كنترل اصالت و سلامت كالا هستند.

رئيس اداره سالمندان:5 ميليون سالمند در كشور وجود دارند
پريسا طاهري در نشست مديران روابط عمومي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور افزود:كل دنيا به سمت پير شدن مي‌رود و تعداد افراد كمتر از 5 سال سير نزولي دارد و ميزان سالمندان رو به افزايش است.
رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت در ادامه افزود:افزايش سالمندي در كشورهاي پيشرفته طي 100 تا 200 سال اتفاق افتاده است در حالي كه در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران اين سير در 30 تا 40 سال رخ داده است و به قولي سونامي خاموش در ايران اتفاق مي‌افتد.
وي در ادامه افزود: بيشتر افراد سالمند در كشورهاي در حال توسعه مستقرند كه اين تعداد حود 3/2 جمعيت را شامل مي‌شود. آمار سالمندان تا سال 2005 حدود 86 ميليون بوده است در حالي كه تا سال 2050 به 394 ميليون مي‌رسد.
پريسا طاهريگفت: با رشد سالمندي بروز بيماري‌هاي همراه سالمندان هم افزايش مي‌يابد لذا دراين خصوص بايد برنامه‌ريزي كرد.
وي در اين خصوص كه آيا سالمندي يك مشكل است گفت: سالمندي مشكل نيست زيرا در كشورهاي توسعه يافته به سالمندي به يك مسئله مهم اشاره مي‌كنند و وجود سالمندان را نشانه‌اي از توجه واكسيناسيون به موقع، تشخيص درست، درمان و كنترل بيماري‌ها، توجه به مادر، نوزادان و كودك مي‌دانند.
رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: از آنجايي كه حدود 5 ميليون سالمند در كشور وجود دارد، افزود: اين وجود متخصصان طب سالمند در كشور بسيار كم است و نياز به اين متخصصان بسيار لازم است زيرا در سال 2050 بين 21 تا 26 درصد جمعيت كشورمان سالمند خواهند بود.

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن