واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: مدل مو؛ مدگرايي افراطي يا هنجار اجتماعي
فرهنگ هر جامعه اي حد و ميزاني براي مقدار آرايش و مدل مو معين كرده است كه خروج از آن به عنوان ناهنجاري اجتماعي نامگذاري شده است.
به گزارش وبگردي باشگاه خبرنگاران، به نقل از شبستان؛ ملاك برتري انسانها نسبت به يكديگر، مقدار فضائل اخلاقي و تقواي آنان است. با توجه به اين نكته، ميتوان به سادگي دريافت كه دين اسلام هرگز با ارزش گذاري بر اساس ظاهر و آرايش مو و صورت انسانها موافق نيست.
البته آراستگي ظاهر در اسلام ستوده شده است، اما اين آراستگي نبايد با افراط و تفريط همراه باشد.
جواني خصوصيات خاص خود را دارد كه هيچ گريزي از آن نيست، يكي از نيازهايي كه به شكل مستقيم با سن جواني ارتباط دارد، نياز به آراستگي است به طوريكه كليه جامعه شناسان و روان شناسان متفقالقول هستند كه جوانان در سني خاص نياز به پوشيدن انواع خاصي از لباس و آرايش مو را دارند كه حس خودنمايي آنان را تا حد زيادي مرتفع ساخته و از طرفي داراي رنگهاي شاد و جذاب باشد.
ايجاد حالات متفاوت در مو از زمانهاي بسيار قديم، بين زنان و مردان متداول بوده كه براي زيباتر نشان دادن چهره خود، علاقه فراواني داشتند.
مطالعه تاريخ باستان به ما ثابت ميكند كه در دوران ماقبل تاريخ نيز مردان و زنان به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقهمند بودند، نوع آرايش و مدل مو كه در يك فرهنگ و مليت براي زيباتر و جذابتر نشان دادن به كار ميرود ممكن است در فرهنگ ديگر كاملا مردود باشد، اما اكثر مردم از تغيير در مد مو و آرايش مورد وثوق جامعه اسلامي لذت ميبرند.
مدلهاي متنوع مو در هر دوره اي به شكلي در بين مردم گسترش مييابد و رسانهها به عنوان ركن فرهنگ سازي عمومي جوامع بشري ميتوانند عاملي تأثيرگذار در اين روند باشند؛ اين شيوه خودنمايي و زيبايي در نوجوانان و جوانان نسبت به ديگر افراد جامعه نمود بيشتري داشته است.
فرهنگ هر جامعه اي حد و ميزاني براي مقدار آرايش و مدل مو معين كرده است كه خروج از آن به عنوان ناهنجاري اجتماعي نامگذاري شده است.
مدي كه منطبق با عرف جامعه باشد، پذيرفتني است
در همين رابطه، حجت الاسلام رضا داوطلب، يك روحاني برجسته گيلاني در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اينكه اسلام با اصل آرايش و زيبايي مانند بلند كردن مو مشكلي ندارد، اظهار كرد: اسلام با نوعي از بلند كردن مو كه از سوي جريان خاص فكري تحميل ميشود، مخالفت ميكند.
حجت الاسلام داوطلب رجوع به استفتائات و فتواي مراجع پيرامون مسائل شرعي در مسائل آرايشي و پوشش را امري ضروري دانست و گفت: پيروي از مد هميشه مورد انتقاد نيست و در دين اسلام مدي كه منطبق با عرف جامعه باشد، پذيرفتني است.
وي افزود: گستره مد به اندازه زندگي انسان است و تمام شئونات زندگي وي را در بر ميگيرد، حتي ادبيات گفتاري، سياسي و فرهنگي جامعه را نيز شامل ميشود.
حجتالاسلام داوطلب، نياز به همانندسازي را يكي از علل مدگرايي خواند و گفت: اين همانندسازي به فرآيندي ناهوشيار اطلاق ميشود كه فرد ويژگيها و الگوي رفتاري ديگران را سرمشق خود قرار ميدهد.
اين روحاني گيلاني با اشاره به اينكه هر انساني نيازمند جلب توجه ديگران است و اسلام نيز اين موضوع را با كنكاش مورد توجه قرار داده است، خاطرنشان كرد: بايد با فهم درست و دقيق اسلام، وحدت جامعه اسلامي را هرچه سريعتر با همگرايي ارتباطات انساني در گستره بشريت نشر دهيم.
بهترين مدل مو، آراستگي است
يك آرايشگر با سابقه نيز به خبرنگار شبستان گفت: همواره تعداد خاصي از مشتريها هستند كه به مد توجه و براي آرايش مد روز به آرايشگر مراجعه ميكنند.
ابراهيم پرتوي، مردم جامعه را از نظر توجه به مدل مو به دو گروه مختلف تقسيم كرد و اظهار داشت: گروه اول افرادي مدگرا هستند و هزينه هاي زيادي براي آرايش موي خود هزينه ميكنند.
وي با اشاره به اينكه اين افراد مدگرا با كمبود شخصيت روبرو بوده و نيازمند جلب توجه هستند، تاكيد كرد: تصور اينكه «با مدلهاي فشن مورد توجه ديگران قرار ميگيرم»، اين افراد را به مد سوق داده است.
اين آرايشگر به گروه دوم استفاده كننده از مدلهاي مو اشاره و تصريح كرد: عده اي براي تنوع و به صورت گذرا به مدلهاي جديد مو روي ميآورند و اين مسئله را به عنوان نياز خود مد نظر ندارند.
وي با بيان اينكه بهترين نوع مدل مو، آراستگي است، بيان كرد: جوانان بايد بدون توجه به مدلهاي فشن و افراطي به آراستگي موي خود بيانديشند.
اين آرايشگر با تاكيد بر توجه مسئولان براي جلوگيري از گسترش مدلهاي افراطي و انحرافي مو در جامعه، خاطرنشان كرد: بايد مدلهاي مناسب عرف براي جامعه اسلامي تهيه و معرفي شود.
فقر محبت در خانواده، علت توجه جوانان به مدگرايي افراطي است
يك جوان گيلاني نيز در گفتگو با خبرنگار شبستان، با اشاره به اينكه اساس مد را به عنوان يك نياز در دوران جواني قبول دارم، تصريح كرد: مدگرايي نبايد به حدي برسد كه در زندگي فردي انحراف ايجاد كند.
مسعود حسن بيگي با بيان اينكه به عنوان يك جوان تمايلي به مدلهاي خاص ندارم، تاكيد كرد: سادگي را ترجيح ميدهم و ميخواهم در عين سادگي، مرتب و شيك پوش باشم.
وي درباره شخصيت افراد مدگرا، گفت: وجود كمبود در زندگي شخصي و ايجاد نياز و جلب توجه به علت فقر محبت خانوادگي ميتواند از دلايل اصلي ورود عده اي از جوانان به عرصه مد و مدگرايي افراطي باشد.
اين جوان گيلاني با بيان اينكه تحميل مدلهاي غربي از سوي ماهوارهها يك هنجارشكني در جامعه محسوب ميشود، بيان كرد: دشمن سالهاست كه با ابزار رسانه اي تهاجم فرهنگي را بر عليه جوانان آغاز كرده است.
حسن بيگي همچنين، خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات جوانان جامعه در حال حاضر، نداشتن الگويي مناسب براي مدسازي است.
ماهانه 30 هزار تومان براي زيبايي موهايم خرج ميكنم
يك جوان مدگرا نيز ابراز علاقه به جنس مخالف را يكي از انگيزه هاي خود براي به روز بودن و توجه به مد دانست و گفت: مدلهاي مو به صورت فصلي به سطح جامعه ميآيد.
الياس. ت، با اشاره به اينكه در طول ماهها عده اي مدلهاي مو را با الگوبرداري از ماهوارهها به جامعه ميآورند، بيان كرد: جواناني نيز كه مستعد مد و مدگرايي هستند از آنها تقليد ميكنند.
وي با بيان اينكه به نظر من، 20 درصد از جوانان جامعه مدگرا و به دنبال مدلهاي روز مو هستند، تصريح كرد: به طور ميانگين ماهانه مبلغ 30 هزار تومان براي زيبايي موي خود خرج آرايشگر ميكنم.
الياس. ت، همچنين با اشاره به اينكه دوست داشتن و علاقه شخصي، حق هر انسان است، خاطرنشان كرد: كسي نبايد در قالب قانون سليقه شخصي خود را به جامعه جوان تحميل كند.
چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]