تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820887356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران: براي شناسايي اقتصاد ايران بايد واقعيات جامعه را وارد الگوي اقتصادي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران: براي شناسايي اقتصاد ايران بايد واقعيات جامعه را وارد الگوي اقتصادي كنيم
لازمه توسعه اقتصادي فرايند تغييرات اساسي است تا بتوانيم اقتصاد جامعه را ازوضعيت موجود به سمت وضعيت مطلوب سوق دهيم/پيش بيني اثر سياست‌ها بر وضعيت و كاربرد در دنياي واقعي بايد مد نظر قرار گيرد.


ايلنا: عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: بدون درك درست از نهاد‌ها و شرايط خاص جامعه ايران شناخت درستي از اقتصاد ايران به دست نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، علي طيب نيا در سلسله نشست‌هاي الگوي اسلامي ايران پيشرفت گفت: با توجه به اينكه امسال سال جهاد اقتصادي است جلسات متعدد، مقالات علمي در محافل‌، دانشگاه‌ها ودستگاههاي اجرايي برگزار ‌مي‌شود كه برداشت‌هاي متفاوتي از جهاد اقتصادي ‌مي‌شود و كمتر، درك درستي از جهاد اقتصادي صورت ‌مي‌گيرد.

وي كوشش و تلاش مضاعف، تلاش در مقابله با دشمن و تحريم‌هاي بين المللي را از عمده برداشت‌ها از جهاد اقتصادي عنوان كردو افزود: مسلما همه عناصر فوق در جهاد اقتصادي موردتوجه است اما بخش عمده ويژگي در جهاد اقتصادي گنجانده نشده است كه آن موضوع ايدئولوژيك و مبناي مذهبي است‌.

وي با بيان اينكه جهاد يكي از تعاليم اصلي اسلام است، خاطرنشان كرد: جهاد مبتني بر نشانه‌هاي اصلي جهان بيني توحيدي است و نمي‌توان آن را جدا از اين ويژگي‌ها بررسي كرد.

عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه سخنانش تصريح كرد: به نظر نمي‌رسد بعد از انقلاب تلاشي در پارادايم مباني ارزشي، سنتي و تاريخي و... صورت گرفته باشد.

طيب نيا اظهار داشت: جهاد اقتصادي دلالت بر دو ركن جهان بيني ايدئولوژيك و واقعيت‌هاي عيني جامعه ايران در زمام حاضر است.

وي ضمن اعلام اينكه ما نمي‌توانيم به علم اقتصاد همانند علوم محض، علمي عاري از ارزش‌، فلسفي و نظام اجتماعي نگاه كنيم، افزود: اقتصاد ارتباط مستقيم با جوامع‌، نظام اجتماعي و رفتارهاي يك جامعه دارد‌.

اين عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد همچنين تصريح كرد: لازمه توسعه اقتصادي فرايند تغييرات اساسي است تا بتوانيم اقتصاد جامعه را ازوضعيت موجود به سمت وضعيت مطلوب سوق دهيم.

وي ادامه داد: براي دست يابي به اين مهم چند ركن موجود، حركت به سمت وضع مطلوب و نهايتا سياست‌ها و راهكارهاي لازم جهت انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب است.

طيب نيا در مورد وضع موجود گفت‌: در اين راستا بايد يك آسيب‌شناسي عيني و منطقي انجام شود، بايد روابط بين متغيرهاو پديده‌ها را بشناسيم و بتوانيم آثار سياست‌ها را بر وضعيت موجود تطبيق دهيم.

وي ادامه داد: در شناسايي وضع موجود بدون درك نهاد‌ها و شرايط خاص جامعه ايران آن هم در دوران فعلي شناخت درستي از اقتصاد ايران بدست نخواهد آمد و برنامه‌هايي كه بدون شناخت دولت اجرا شود مطلوب نخواهد بود.

طيب نيا با بيان اينكه هدف فقط شناخت نيست، گفت: پيش بيني اثر سياست‌ها بر وضعيت و كاربرد در دنياي واقعي بايد مد نظر قرار گيرد.

عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران افزود: در شناسايي وضع موجود بايد واقعيت‌هاي جامعه راوارد الگوي اقتصادي كنيم.

وي به موضوع اقتصاد اسلامي اشاره كرد و گفت: در شناسايي وضع موجود طراحي سياست ها‌ و نظام ارزشي دخيل است و وقتي صحبت از اقتصاد ثابت ‌مي‌كنيم منظور روابط بين پديده‌ها و آنچه كه در حال حاضر وجود دارد، است.

طيب نيا با بيان اينكه در اقتصاد هنجاري نيز بايد‌ها و نبايدها‌، حلال و حرام‌ها شكل ‌مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: بايستي مباني ارزش را در مرحله شناخت و همچنين در مرحله توصيف وضعيت مطلوب اجتماعي وارد الگوي اقتصادي كنيم.

عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: در شناخت وضع موجود بايد مختصات عيني، ارزشي‌، وضعيت موجود نظام اجتماعي و ارزشي را وارد الگوي اقتصادي خود كنيم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در طراحي راهكارهاي ارتقاي جامعه از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب بايد مكتب اقتصادي اسلام را مد نظر قرار دهيم.
پايان پيام

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن