تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816701061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمان‌پرست در برنامه كنكاش -۱


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهمان‌پرست در برنامه كنكاش -۱
خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: ملت ايران اگر احساس كند كشور يا رژيمي مي‌خواهد به صورت غيرمنطقي به آن فشار وارد آورد، تسليم نمي‌شود و يكپارچه‌تر و با اراده‌اي جدي‌تر مسير خود را ادامه مي‌دهد


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان سه‌شنبه شب در برنامه كنكاش شبكه جام جم به تشريح تحولات اخير در عرصه سياست خارجي پرداخت.

وي در خصوص تشديد تحريم‌ها عليه كشورمان با بيان اينكه اين فشار رواني و افزايش توطئه‌ها عليه كشورمان به تدريج از يك سال پيش روند صعودي داشته است، گفت: دليل آن را بايد در دو جهت بررسي كرد يكي از از دلايل آن به تحولاتي برمي‌گردد كه در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا اتفاق افتاد و موج بيداري اسلامي به سمتي حركت كرد كه كشورهايي كه ساليان سال با وجود ديكتاتورهايي، وابستگي به غرب و آمريكا را دنبال مي‌كردند از كار بركنار شدند يا حركت مردم در آن سمت ادامه دارد.

مهمان‌پرست ادامه داد: معناي اين حركت آن بود كه آمريكا و رژيم صهيونيستي بزرگترين متحدان خود را از دست مي‌دهند و معادلات منطقه در حال بر هم خوردن است. اين نشان مي‌دهد كه سياست خارجي آمريكا و برخي از كشورهاي غربي حامي رژيم صهيونيستي در منطقه با شكست روبرو شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه تلاش‌هاي زيادي را صورت دادند تا اين حركت را متوقف يا منحرف كنند، يادآور شد: ولي شاهديد كه نتيجه انتخاباتي كه در اين كشورها برگزار مي‌شود پيروزي اسلام‌گرا‌ها و شعارهايي است كه عليه رژيم صهيونيستي سر داده‌ مي‌شود كه حاكي از وضعيت جديدي در اين منطقه است.

مهمان‌پرست شكست سياست خارجي آمريكا و كشورهاي غربي را دليل فشارهايي دانست كه به كشور ما وارد مي‌شود‌ و گفت: آنها تحليل مي‌كنند كه مقاومت ملت ما در طول 3۲ سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و ايستادگي در مقابل همه دشمني‌ها و فتنه‌ها و رشد قابل توجه در كنار اين همه تحريم و انزواي سياسي و تهمتي كه به مردم ما زده مي‌شود باعث شده شجاعتي در بين كشورهاي منطقه به وجود بيايد و آنها از ملت ما الگو بگيرند.

سخنگوي وزارت خارجه يكي از دلايل فشارهاي وارده به كشورمان را تحولات منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و گسترش آن در دنياي غرب، آمريكا و كشورهاي اروپايي و همزمان شدن اين مسئله با بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي جدي در اين كشورها بيان كرد و در خصوص انگيزه دوم از اعمال اين فشارها اظهار داشت: اين انگيزه به مسائل داخلي اين كشورها به ويژه آمريكا برمي‌گردد. سال 2012 انتخابات رياست جمهوري آمريكاست. زماني كه آقاي اوباما مي‌خواست راي بياورد شعار تغيير را سر لوحه كار خود قرار داد و مردم انتظار يك تحول جدي در رويكرد ايالات متحده آمريكا را داشتند.

وي گفت: آنها فكر مي‌كردند رويكردهاي نظامي تغيير مي‌يابد و سياست خارجي آمريكا به جاي اينكه دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر باشد منافع ملي آمريكا را در برخواهد گرفت و سعي مي‌كنند بيشتر به وضعيت اقتصادي، اجتماعي و رفاهي مردم آمريكا برسند؛ ولي در عمل اين اتفاق رخ نداد و نيروهاي آمريكايي مجددا به حضور نظامي خود ادامه دادند و هزينه‌هاي هنگفتي از محل درآمدهاي مالياتي كه مردم آمريكا پرداخت مي‌كردند صرف لشكركشي‌هاي نظامي ‌شد و حمايت از ديكتاتورها همچنان در دستور كار آمريكا قرار دارد و موج نفرت و كم شدن علاقه به آمريكا در بين ملت‌هاي مختلف جهان رو به افزايش است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي عنوان كرد: آمريكايي‌ها براي اينكه در رقابت بين جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها پيروز شوند سعي كردند يك دشمن فرضي از ايران درست كرده و سناريوهايي را طراحي و اعلام كنند كه ايران عامل اصلي بي‌ثباتي در دنيا است تا پوششي باشد و بتوانند در اين پروژه ايران هراسي، سياست خارجي و شكست‌هاي خودشان را پنهان كنند.

سخنگوي وزارت خارجه درباره تأثيرگذار بودن تحريم‌ها از جمله تحريم نفتي ايران، اظهار داشت: يكي از اهداف تحريم‌ها و فشارهاي مختلفي كه به بهانه فعاليت هسته‌اي صلح‌آميز كشور ما، حقوق بشر و ارتباط دادن موضوعات ساختگي تروريستي به ايران، تبديل به قطعنامه مي‌شود و اين قطعنامه‌ها به صورت مصوبه شوراي امنيت و يا يكجانبه به فشارهاي اقتصادي تبديل مي‌شود، اين است كه تلاش مي‌كنند در مردم ما نگراني ايجاد كنند.

به گفته مهمان‌پرست آنها فكر مي‌كنند اگر بتوانند فضاي سنگيني را عليه مردم ما ايجاد كنند در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي مردم ايران دچار اختلاف و تفرقه مي‌شوند و نگراني‌ها نيز به نارضايتي كمك مي‌كند و نارضايتي‌ها نظام را تحت فشار قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: اين تحليلي است كه كشورهاي غربي دارند و باز در محاسبات خود اشتباهات بزرگي را مرتكب مي‌شوند.

مهمان‌پرست با تأكيد بر اينكه ما به هيچ وجه از هيچ تحريمي استقبال نمي‌كنيم، گفت: تحريم‌ را در جهت اهداف و برنامه‌هاي سياست خارجي خود نمي‌دانيم. ولي چون مي‌خواهيم از استقلال كشور و حقوق ملت‌مان دفاع كنيم و مردم ما به دانش پيشرفته دسترسي داشته باشند كه اين مسئله مورد پذيرش دنياي غرب نيست، به همين خاطر مي‌خواهند مردم ما را تنبيه كنند.

وي با بيان اينكه اين اقدامات ناعادلانه، غير منطقي و غير قانوني است، اظهار داشت: البته حاضر نيستيم به خاطر تحريم از حقوق خودمان دست برداريم و تلاش مي‌كنيم اين تحريم‌ها را كه مي‌تواند يك چالش و تهديد براي كشور باشد به فرصت تبديل كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه ملت ما 32 سال است كه با تحريم‌ها روبرو است، گفت: به هر بخشي كه سعي كردند فشار بياورند جوانان كشور ما فهميدند كه خودشان بايد در آن علوم، دانش و صنعت تلاش كنند و به يكي از كشورهايي كه پيشتاز آن رشته و صنعت هستند تبديل شوند.

مهمان‌پرست ادامه داد: به كرات اعلام مي‌كنند كه اين تحريم‌ها كار را تمام خواهد كرد چون مي‌خواهيم نفت و بانك مركزي ايران را تحريم كنيم. آنها وارد بازي بدي شده‌اند زيرا يك كشور را تا زماني مي‌توان از چيزي ترساند كه وارد آن كار نشده باشد. ولي اگر وارد تحريم شدند و سعي كردند نفت و بانك مركزي ما را تحريم كنند و اتفاقي نيفتاد، اين را بدانند كه مردم ما به هيچ تهديدي محل نخواهند گذاشت.

وي اظهار داشت: هدفي كه از اين بحث‌ها دنبال مي‌كنند يك نوع جنگ رواني و فشار بر مردم است، شايد انتظار دارند كه مردم ما نااميد شوند و از دفاع از كشورشان دست بردارند.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر مردم در اين انتخابات حضور يابند و به هر فرد و گروهي راي دهند، بدان معناست كه نظام را قبول دارند و در تعيين سرنوشت‌شان مشاركت مي‌كنند.

مهمان‌پرست اضافه كرد: همه كشورهاي غربي و همه كساني كه فكر مي‌كنند تحليل‌هايشان درست است و اقداماتي كه صورت مي‌دهند مي‌تواند تأثيرگذار باشد، با دقت وضعيت داخلي ايران را مشاهده كنند و رسانه‌هاي خارجي اين شرايط را از نزديك ببينند. اگر ديدند كه علي‌رغم همه اين فشارها حضور مردم پرشورتر و گسترده‌تر شد، بدين معنا است كه آنها مردم ما را نشناخته‌اند.

به باور وي ملت ما اگر احساس كند كه كشور يا رژيمي مي‌خواهد غير منطقي به آن فشار وارد آورد، تسليم نمي‌شود و يكپارچه‌تر و منسجم‌تر با اراده جدي‌تر مسير خود را ادامه مي‌دهد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين سؤال كه آيا غرب قادر به تحريم نفت ايران خواهد بود؟ اظهار داشت: از چند جهت بايد به اين مسئله پرداخت. يكي اينكه در حال حاضر وضعيت اقتصادي كشورهاي اروپايي در چه حالتي است و وضعيت اقتصادي كشور ما در چه سطحي؟ بحران اقتصادي و اجتماعي در كشورهاي غربي به حدي جدي است كه دولت‌هاي اين كشورها پشت سر هم سقوط مي‌كنند و سعي مي‌كنند افرادي را بر سر كار بياوردند كه وابسته به صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني باشند تا بتوانند دستورات آن مجموعه‌ها را در اين كشورها پياده كنند.

وي ادامه داد: بزرگترين كمكي كه مي‌خواهند براي نجات اين كشورها انجام دهند اين است كه به يك كشور 110 ميليارد وام بدهند و براي دادن آن شرط و شروط‌هاي فراواني مي‌گذارند.

سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه وضعيت ادامه حيات اقتصادي كشورهاي اروپايي معطل 100 ميليارد دلار است، اظهار داشت: در شرايطي كه آنها در اين وضعيت به سر مي‌برند ما بزرگترين طرح اقتصادي كشور يعني طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كرديم كه در طول 5 سال به مرحله كامل و نهايي خود مي‌رسد و در آغاز كار حدود 60 ميليارد دلار سوبسيدها را حذف مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه نفت و گاز ايران را نمي‌توان تحريم كرد، اظهار داشت: ما چهارمين دارنده ذخاير بزرگ نفت دنيا هستيم و دومين دارنده ذخاير گاز دنيا. كشوري در اين اندازه از ظرفيت انرژي را نمي‌توان در دنيايي كه انرژي موتور محركه اقتصادي كشورهاست، حذف كرد.

سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه رشد مصرف انرژي كشورهايي كه در دنياي آينده رقابت‌هاي جدي خواهند داشت دائما رو به افزايش است، گفت: اين كشورها براي تضمين رشد اقتصادي خود به دنبال تامين انرژي به صورت پايدار در بلندمدت هستند. آن چيزي كه مي‌تواند اين رشد اقتصادي را تضمين كند اين است كه مطمئن باشند براي 20 يا 30 سال آينده انرژي مورد نيازشان كاملا تامين مي‌شود.

وي ادامه داد: بازي‌هايي كه الان اتفاق مي‌افتد بازي‌هايي سياسي است. مي‌گويند ايران را تحريم مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم درآمد حاصل از نفت به دست دولت نرسد تا اگر بتوانيم 6 ماهه دولت ايران را در فشار قرار دهيم و نظام ايران ساقط ‌شود و با نظامي كه بر سر كار مي‌آيد و به ما وابسته است، دوباره جريان نفت را راه بيندازيم.

مهمان‌پرست گفت: آنها در محاسباتشان عنوان مي‌كنند در پي تحريم نفت ايران اگر ما ذخاير استراتژيك خود را آزاد كنيم بين 50 تا 55 روز مي‌توانيم كمبود انرژي مورد نياز را تامين كنيم؛ يعني تا 2 ماه. اگر تنشي كه مي‌خواهند با ايران به وجود بياورند 6 ماه به طول انجاميد، چه كار مي‌خواهند بكنند؟ اگر 2 سال طول كشيد چه مي‌كنند؟

سخنگوي وزارت خارجه اضافه كرد: اگر كشورهايي كه ادعا مي‌كنند مي‌توانند اين انرژي را تامين كنند توانايي اين كار را در بلندمدت نداشته باشند بدان معناست كشورهايي كه به سرعت در حال رشد اقتصادي هستند و رقباي آمريكا در آينده خواهند بود؛ دچار مشكل خواهند شد.

وي ادامه داد: يكي از اهدافي كه آمريكا دنبال مي‌كند زمين زدن رقباي اقتصاديش در آينده نزديك است. يعني به بهانه اينكه ايران در حال تبديل شدن به كشوري است كه صلح و امنيت بين‌المللي را به خطر مي‌اندازد، بايد صادرات نفت آن را تحريم و درآمد بانك مركزي آن را محدود كرد. آمريكايي‌ها با اين فشار مي‌خواهند كشورها را به زور به اين سمت ببرند كه واردات‌ نفت‌شان را كاهش دهند.

مهمان‌پرست گفت: همه مي‌دانند ظرف 15 سال آينده قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي دنيا جايشان عوض مي‌شود. كشورهاي بزرگي چون چين، هند، كره جنوبي، ژاپن و روسيه به قدرت‌هاي برتر تبديل مي‌شوند و آمريكايي‌‌ها جايگاه خود را از دست مي‌دهند.

وي يادآور شد: تنها چيزي كه مي‌تواند معادلات را دو مرتبه به همين صورت نگهدارد وجود حوادث و اتفاقاتي است كه به بهانه آن جلوي رشد اقتصادي اين كشورها گرفته شود. اين كشورها براي رشد خود به انرژي نياز دارند و انرژي را به صورت پايدار و بلندمدت مي‌خواهند. با فشار آمريكا اين كشورها مجبور مي‌شوند انرژي مطمئن خود را به يك وضعيت نامطمئن تبديل كنند و با مشكلاتي كه روبرو خواهند شد، از رشد اقتصادي‌شان كم مي‌شود و آمريكا مي‌تواند برتري خود را به همين نحو حفظ كند.

مهمان‌پرست با تأكيد بر اينكه بايد هوشياري و درايت در بين كشورهايي كه رقيب اقتصادي با آمريكا هستند وجود داشته باشد، گفت: آنها حتما منافع ملي خود را دنبال مي‌كنند. به اين راحتي امكان تحريم نفت و گاز ايران وجود ندارد، كشورهاي وارد كننده نفت و گاز ايران به شدت دچار مشكل خواهند شد.

وي ادامه داد: در حال حاضر بحث‌هايي كه كشورهاي اروپايي مطرح مي‌كنند اين است كه حداقل 3 ماه و برخي گفته‌اند تا يك سال فرصت مي‌خواهند تا خود را آماده كنند. اين كشورها در صورت چنين اقدامي در شرايط سخت اقتصادي دست به يك ريسك بزرگ مي‌زنند و نتيجه اين مي‌شود كه با مشكلات جدي روبرو خواهند شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر بخواهند براي مدت كوتاهي صادرات نفت ما را محدود كنند همين مسئله در بازار شوك ايجاد مي‌كند و بهاي نفت افزايش مي‌يابد.

به گزارش فارس سخنگوي وزارت خارجه درباره رويكرد جمهوري اسلامي ايران در رابطه با مذاكرات با گروه 1+5 نيز اظهار داشت: رويكرد جديد ما ادامه همان رويكرد قبلي است. رويكرد ما تغيير نكرده است. ما يك منطق داريم و معتقديم رايزني و مشورت كشورها با همديگر حتما مفيد خواهد بود. بنابراين همواره از مذاكرات استقبال كرديم.

وي در عين حال يادآور شد: منتهي بايد شرايطي در اين مذاكرات فراهم باشد. رويكرد بايد همكاري بين كشورها باشد و نيت كشورها اين باشد كه زماني كه دور هم جمع مي‌شوند بخواهند مشكلي را از مشكلات دنيا حل كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر قرار باشد به خاطر مقابله دور هم جمع شوند و نيت و انگيزه از همان ابتدا اين باشد كه با هم مقابله كنند، اين مذاكره نتيجه‌اي نخواهد داشت. ما همواره گفته‌ايم كه براي مذاكرات آماده هستيم و در اين مذاكرات موضوعات مورد علاقه طرفين بايد مطرح شود. مشكلات زيادي در دنياي امروز وجود دارد كه بايد به آن رسيدگي كرد. يكي از آن موضوعات بحث فعاليت‌هاي هسته‌اي است كه اين بحث فقط فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي ما نيست.

وي خاطرنشان كرد: ما در دنيا راجع به مسئله هسته‌اي حرف‌هاي زيادي داريم و مشكلات زيادي وجود دارد كه بايد حل شود كه مهمترين‌ آن خلع سلاح است.

سخنگوي وزارت خارجه افزود: آن چيزي كه دنيا و بشريت را تهديد مي‌كند توليد سلاح‌هاي هسته‌اي فراواني است كه كشورهايي كه اين سلاح‌ها را در اختيار دارند مدعي شده‌اند مي‌خواهند از وضعيت دنيا مراقبت كنند. ما براي مذاكرات همواره آمادگي داشته‌ايم و الان نيز اين آمادگي را داريم. بايد حقوق ملت‌ها در اين مذاكرات محترم شمرده شود. فقط نبايد كشورها را به تعهدي كه دارند محدود كرد، بلكه در مقابل آن تعهد بايد از حقوق‌شان برخوردار باشند.

سخنگوي وزارت خارجه درباره طرح گام به گام روسيه با بيان اينكه در كنار مذاكرات ما و 1+5 پيشنهادي از سوي روسيه ارائه شد، اظهار داشت: ما در همان زمان مواضع كشور را اعلام كرده و گفتيم چون اين پيشنهاد با حسن نيت ارائه شده و براي حل مشكلي است كه كشورهاي غربي و 1+5 با ايران دارند ما از اين اقدام استقبال مي‌كنيم و آن را نشانگر حسن نيت روسيه مي‌دانيم. البته نكات مثبتي در اين طرح وجود دارد و نكاتي نيز وجود دارد كه در مورد آن ملاحظه داريم.

وي ادامه داد: در اولين جلسه‌اي كه كارشناسان و مسئولان مذاكره كننده ما با مقامات روسيه داشتند اين بحث‌ها مطرح و قرار شد ملاحظات ما در طرح اعمال شود و دو مرتبه بحث‌هاي كارشناسي ادامه يابد و اين كار مسير خود را طي مي‌كند.

مهمان‌پرست افزود: معتقديم اين طرح مي‌تواند تبديل به يك زمينه‌اي براي آماده كردن فضاي همكاري بين كشورهاي مختلف از جمله كشور ما شود و بحث‌هاي كارشناسي آن در حال دنبال ‌شدن است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين طرح در شرايطي است كه بتواند به عنوان محور بحث در مذاكرات ما با 1+5 قرار بگيرد؟ اظهار داشت: اين به كشورهاي 1+5 بستگي دارد كه در مورد اين طرح چقدر آمادگي داشته باشند و از آن حمايت كنند و وارد بحث شوند. چرا كه تا الان خيلي از اين كشورها نظر مستقيم خود را راجع به طرح روسيه اعلام نكرده‌اند.

مهمان‌پرست با ذكر اين نكته كه نكات مثبتي در اين طرح وجود دارد، خاطرنشان كرد: اين طرح مي‌تواند به يك بستر مناسبي براي همكاري‌ها تبديل شود. اما چون ملاحظات كارشناسي دارد بايد ملاحظات ما اعمال شود.

ادامه دارد...
انتهاي پيام/ش

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن