تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815067227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با خانه سينما چه مي كنيم؟ ؛ دندان يا تدبير


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: با خانه سينما چه مي كنيم؟ ؛ دندان يا تدبير
سينما و تلويزيون > سينماي‌ايران - همشهري آنلاين - پرويز اسماعيلي:
مدتها است كه گفتمان ميان بخشي نهادها و دستگاهها و افراد، و به تبع آن فضاي عمومي جامعه، بيشتر از آنكه بر مدارا و رحمت و انصاف و عقل و اعتدال استوار باشد؛ بر پاشنه قهر و شداد و افراط و حذف ايستاده است.

بازار لج بازي فردي و گروهي بدون اعتنا به هزينه هاي ملي آن سكه است. آنكه اشتباه مي كند شهامت عذرخواهي و اصلاح ندارد. هنر عده اي هم صدور بزرگترين جريمه براي كوچكترين اشتباه و راي به مجازات عمومي براي خطاهاي فردي است.

اختلافات ميان خانوادگي و گره هاي درون مرزهاي فرهنگي هم، ظاهرا بجاي آنكه با «تدبير» حل شوند، با تاسّي از فضاي نا هنجار گفتمان سياسي، به «دندان» ها سپرده مي شوند.

از جمله؛ اختلافات وزارت ارشاد با خانه سينما، اين روزها محل نزاع شده است. در اين باره و با توجه به رويدادها و اظهارات طرفين، نكات زير به نظر مي رسد:

1. خانه سينما به عنوان اصلي ترين پايگاه صنفي اهل هنر هفتم، با تصويب اساسنامه در شوراي فرهنگ عمومي (كه در سلسله مراتب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است) تشكيل شده و با مجوز قانوني فعاليت از اداره ثبت قوه قضائيه سالها مامن اهل سينما بوده است. هدف از اين اقدام نيز حمايت نظام اسلامي از فعاليت هاي صنفي و هنري در چارچوب هاي قانوني بوده است.

2. بر اساس اساسنامه مصوب، هر گونه تغيير در مفاد اساسنامه بايستي به اطلاع و تصويب مرجع اصلي و اوليه، يعني شوراي فرهنگ عمومي مي رسيد. در حاليكه اين فرايند قانوني طي سالهاي گذشته طي نشده و اين ايراد قطعا به گردانندگان «خانه سينما» وارد است. پذيرش شجاعانه اين قصور يا تقصير، و نيز اعلام آمادگي براي اصلاح آن، مي توانست گام اول حل اين مناقشات باشد كه متاسفانه اينگونه نشد.

3. از سوي ديگر؛ چه اين اشكال آگاهانه و چه نا آگاهانه صورت پذيرفته باشد، زير سوال بردن اصل وجودي و قانوني خانه سينما از سوي متوليان ارشد وزارت ارشاد صحيح نبوده و عملا به منزله ناديده گرفتن شوون و سلسله مراتب قانوني شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. كما اينكه بر خلاف اظهارات يك مقام ارشد وزارت ارشاد، اين وزارت در دادخواستي كه به دادگاه عمومي تهران داده، اساسنامه پيشين اين خانه را قانوني دانسته است.

4. طي چند سالي كه خانه سينما با همين اشكال اساسنامه اي فعال بوده، كوتاهي مراجع اجرايي و نظارتي براي هشدار به خانه سينما و اصلاح اين نقص قابل كتمان نيست. چه بسا ورود قهر آميز و شتابزده در اين مقوله (چنانچه توسط يكي از نمايندگان موثر مجلس اشاره شد) شائبه انگيزه هاي سياسي براي قهرمان سازي هاي مصنوعي و ... را نيز تقويت كند.

5. مستاجران يك خانه، عدم پايبندي به تعهدات را با كمك به تخريب خانه جبران نمي كنند. كما اينكه اگر ساكن خانه اي به وظايف خود عمل نكرد، بهترين راه تاديب او، خراب كردن خانه نيست! «خانه سينما» جداي از آنكه چه افرادي سكاندارش باشند مامن صنف سينمايي كشور است. صاحبخانه اصلي اين خانه، قاطبه اهالي سينما هستند. در چنين وضعي آيا حتي تقصير عامدانه مديران منتخب اين خانه از مباني اساسنامه اي، مي تواند مجوزي منطقي براي ناديده گرفتن صاحبخانه و خراب كردن خانه بر سر او باشد؟

6. رفتار غير منطقي و بي تدبير با يك اقدام غير قانوني، توجيه پذير نيست. اهميت تدبير همين جاست كه به جاي بزرگ كردن و رساندن اختلافات به مرز بحران، هر دو طرف ماجرا اراده پذيرش اشتباهات و نيز اصلاح مشكلات را داشته باشند.

7. اكنون بجاست كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي (و يا خود شوراي فرهنگ عمومي) وارد ميدان شود و با تشكيل كارگروهي با تركيب مرضي الطرفين، تصميماتي جهت اصلاح اشكالات موجود بگيرد. بهترين راه، در گام اول، متوقف كردن تمام اقدامات قضايي در اين زمينه از هر دو سو است. نه وزارت ارشاد فرايند دادخواست را ادامه دهد و نه متوليان خانه سينما ديوان عدالت را سير كنند. شان خانه سينما و وزارت ارشاد گفتگو و مفاهمه در كلانتري و محكمه نيست!

8. بايد به اساسنامه قانوني و پيشين بازگشت. سپس با تعيين مدتي مشخص، سكانداران فعلي خانه سينما مكلف به اصلاح اساسنامه، تصويب اين اصلاحيه در شوراي فرهنگ عمومي و نيز برگزاري انتخابات قانوني در مهلت مقرر و بر وفق اساسنامه جديد شوند.

9. هر گونه تعرض به «خانه سينما» و يا صلاحيت هاي وزارت ارشاد، نا آرام كردن پهنه فرهنگي و هنري كشور از سوي طرفين و نيز افراد غير مسئول، وارد كردن اتهامات بي پايه به فعالان عرصه فرهنگ و هنر مملكت و لكوموتيو ناراضي تراشي و دشمن سازي عده اي كه از برخي تريبون ها بهره مندند، بايستي در اين مدت متوقف شود.

10. سياست نظام جمهوري اسلامي، دولتي كردن صنوف فرهنگي و هنري نيست. بيائيم لااقل در حوزه رنجور و نجيب فرهنگ و هنر اين سرزمين، به جاي «دندان»، گره ها را به سرانگشت «تدبير» و دور انديشي بسپاريم.

(منبع: خبرآنلاين)

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن