تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيدين آغداشلو: بازار هنر تقويت مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: آيدين آغداشلو: بازار هنر تقويت مي شود


آمنه شير افكن : قانون حمايت دستگاه هاي دولتي از آثار هنري در كميسيون فرهنگي مجلس به تصويب رسيد تا از اين پس دستگاه هاي دولتي موظف باشند دو درصد از اعتبارات تملك دارايي سرمايه اي خود را به خريد آثار هنري اختصاص دهند. آيدين آغداشلو، نقاش تصويب چنين قانوني را رويكرد مثبت به اهالي هنر مي داند اما معتقد است در اجراي آن بايد ظرايف و جزئيات كار لحاظ شود تا سابقه پيشين در اجرايي نشدن چنين طرح هايي به سراغ اين قانون نيايد. در هر صورت اين اقدام به تقويت بازار هنري در داخل كشور كمك خواهد كرد.

¦ چقدر به اجراي قانون حمايت از خريد آثار هنري توسط دستگاه هاي دولتي خوش بين هستيد؟
اگر بخواهيم كل را در نظر بگيريم، كل اين است كه هر اقدامي براي حمايت از هنر و حرمت گذاري به جامعه هنري درخور توجه و لازم است.
خود اين قانون نشان مي دهد براي هنر بايد خرج كنند. ما به هر حال در حوزه هنر هم با نوعي بازار مواجه هستيم كه ويژگي هاي هنري خودش را دارد. اثر هنري بعد از توليد از سوي هنرمند تبديل به كالا مي شود، البته اين را من نمي گويم بلكه پنج دهه پيش «اندي وارهول» نقاش آمريكايي مي گفت. اما هنرمند هيچ گاه تاجر نخواهد شد.
¦ در سال 83 هم ما قانوني مشابه همين قانون داشتيم كه بر ضرورت خريد آثار هنري از سوي دستگاه هاي دولتي تاكيد داشت اما اجرايي نشد، فكر نمي كنيد همان تجربه تكرار شود؟
در هر صورت ذات چنين قانوني يعني نگاه مثبت به مقوله هنر، و تا وقتي به اجرا درنيامده نمي توان درباره آن قضاوت كرد اما در هر صورت اختصاص دو درصد از اعتبارات تملك دارايي دستگاه هاي دولتي براي خريد آثار هنري اقدام مثبتي است كه بايد به آينده اجراي آن خوش بين بود.
¦ ضمانت اجرايي كار چطور مشخص مي شود؟
به هر حال ما در مقوله بازار هنر در ايران هميشه با فقدان كارگزاران هنري مواجه هستيم، افرادي كه بتوانند شرايط بازار هنر را به هنرمند يادآوري كنند؛ اينكه چه هنگام اثر هنري او بازار دارد و چه هنگام اشباع است. در بحث اجرايي نيز با نبود اين بخش مواجهيم؛ گروهي از كارشناسان زبده هنري كه بتوانند به گروه هاي هنرمندان و خريداران دولتي آنها در راستاي تشكيل يك بازار مستقل و سلامت هنري ياري دهند.
¦ هميشه در اجراي چنين قانوني نگراني از نحوه اجراي آن وجود دارد، شما چطور فكر مي كنيد؟
به هر حال پيش از اين نگراني، من براساس تجربه هاي پيش نگران نحوه كاربري و استفاده از اثر هنري خريداري شده از سوي دستگاه هاي دولتي هستم.
در گذشته هم مواردي بود كه رئيس دستگاهي با نصب تابلوهاي نقاشي مدرن در اداره موافقت نمي كرد، اين نشان مي دهد بايد در اين بخش كار كارشناسي صورت گيرد البته خيلي از سازمان ها و نهادها هم نسبت به خريد آثار هنري نفيس اقدام مي كنند اما در عمل هيچ بهره برداري از آن صورت نمي گيرد و اثر هنري در برخي موارد به انبار اداره ها ختم مي شود.
البته يك نكته ديگر هم اين است كه هر اداره بايد در خريد اثر هنري و درجه نفيس بودن آن دقت عمل داشته باشد. اثر هنري نفيس مانند هر كالاي تجاري ديگر ارزش افزوده به همراه خواهد آورد.
¦ يعني به نوعي ذائقه شناسي مخاطب هر دستگاه دولتي؟
قطعاً همين طور است. براي مثال شايد سازمان اوقاف به سمت خريد تابلوهاي خطي آثار قرآني برود و سازمان ميراث فرهنگي هم به سمت خريد نقاشي هاي قهوه خانه اي و خريداري براي آثار هنري مدرن نباشد كه در چنين شرايطي وزارت ارشاد بايد وارد عمل شود و خود براي خريد آثار مدرن هنري اقدام كند يا اينكه فرهنگ سازي براي خريد اين آثار در دستگاه هاي دولتي به وجود آيد.
¦ سخن آخر؟
فكر مي كنم بايد منتظر اعلام جزئيات بيشتر درباره ابعاد اجرايي شدن اين قانون بود.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن