تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگي سالم درد منتشر در بدن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: زندگي سالم درد منتشر در بدن
جام جم آنلاين: سندرم فيبروميالژي به عنوان يكي از شايع‌ترين علل دردهاي منتشر و مزمن در بدن شناخته شده است كه در بسياري از اوقات همراه با احساس خستگي زودرس و كاهش انرژي است.


با اين حال در بيشتر مبتلايان به اين سندرم، علائم بيماري به موارد فوق محدود نبوده و بيماران علائم گوناگون و متنوع ديگري را هم تجربه مي‌كنند.

شكاياتي نظير اضطراب، افسردگي، اختلالات خواب و كمي حافظه، احساس مورمور شدن يا سوزن سوزن شدن در دست و پا، قاعدگي‌‌هاي دردناك، نامنظم بودن اجابت مزاج، سندرم روده تحريك‌پذير (كوليت عصبي)‌، تحريك‌پذيري مثانه و تكرر ادرار و احساس تورم در اندام‌ها و مفاصل در اين سندرم رايج است.

چه كساني به اين سندرم مبتلا مي‌شوند؟

سندرم فيبروميالژي از بيماري‌هاي شايع محسوب مي‌شود. مطابق بررسي‌هاي انجام گرفته در كشورهاي غربي، تقريبا از هر 50 نفر جمعيت ، يك نفر دچار اين سندرم است.

اكثر مبتلايان به اين سندرم را خانم‌ها تشكيل مي‌‌دهند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد شيوع اين اختلال در خانم‌ها تا 9 برابر نسبت به آقايان بيشتر است. به‌رغم تحقيقات وسيع در سطح جهان هنوز دلايل واقعي اين بيماري در پرده ابهام است. اكثر محققان مجموعه‌اي از علل را در بروز فيبروميالژي موثر مي‌دانند و اعتقاد دارند نحوه تاثيرگذاري اين عوامل پيچيده بوده و در هر بيمار نسبت تاثير اين عوامل متفاوت است.

به عنوان يك قاعده كلي، آستانه احساس درد در مبتلايان به اين اختلال نسبت به سايرين كمتر بوده و به طور كلي اين بيماران درد را زودتر و بيشتر احساس كرده و به بيان ديگر براي احساس درد مستعدتر مي‌باشند. از ميان مجموع عوامل برشمرده شده كه در ايجاد يا تشديد علائم سندرم فيبروميالژي موثرند به نظر مي‌رسد 3 عامل از ديگر عوامل مهم‌تر هستند: اختلالات خواب، عوامل و بيماري‌هاي عصبي و عدم آمادگي جسماني و فيزيكي.

علائم و نشانه‌ها

احساس درد در عضلات و بافت‌هاي نرم بدن، تپش قلب و احساس سوزش سينه، سردردهاي شبه ميگرني و يا دائمي، دردهاي ناحيه لگن بويژه در زمان قاعدگي، اختلالات دستگاه گوارش نظير نامنظمي اجابت مزاج (بعضا به صورت يبوست و اسهال متناوب)‌، احساس گزگز و مورمور شدن در اندام‌ها، تكرر و سوزش ادرار، اختلالات عصبي نظير افسردگي، اضطراب، كمي حافظه، احساس تورم بويژه در دست‌ها كه البته با حالت تورمي كه در بيماري‌هاي روماتيسمي و التهابي ديده مي‌شود متفاوت است، حساسيت نسبت به تغييرات دما بويژه سرما.

درمان

اساس درمان، كنترل عوامل اصلي ايجاد سندرم فيبروميالژي است. 4 محور اصلي درمان عبارتند از: بهبود وضعيت خواب ، كاهش تنش‌هاي روحي و جسمي و درمان اختلالات عصبي، كنترل درد، بهبود استقامت و توان فيزيكي بدن.

در هر حال سندرم فيبروميالژي هيچ‌گونه عوارض جسماني مهم نظير پوكي استخوان، تغيير شكل مفاصل و... را به دنبال نداشته و بيماران هرگز نبايد نگران عوارض درازمدت بيماري خود باشند.

دكتر مهرانگيز توتونچي

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن