تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845746031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر دلايل عقلى و نقلى اثبات معاد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي بر دلايل عقلى و نقلى اثبات معاد
گروه خبرنگاران افتخاري / محمدصادق نصيري‌خليل‌آباد: قرآن كريم از سه راه با دلايل عقلى و نقلى وجود معاد را اثبات مي‌كند.
الف) امكان معاد: خداوند متعال يادآورى آفرينش نخستين و قدرت مطلقه، مرگ و حيات مكرر در جهان گياهان، تطورات جنين، بازگشت انرژى‌ها را، گوش زد مى‌كند كه معاد امر محالى نيست، مى‌فرمايد: «وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن يُحْىِ الْعِظَـمَ وَ هِىَ رَمِيمٌ * قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِى أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّة وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْق عَلِيمٌ» (يس، 78 ـ 79)

ب) نمونه‌هاى عينى و تاريخى معاد: قرآن كريم در ضمن آياتى به آن اشاره مى‌كند:

1. داستان عزير؛ پيامبرى كه صد سال مُرد و سپس زنده شد، 2. داستان ابراهيم(عليه السلام) و احياى مرغ‌هاى چهارگانه او؛ 3. داستان اصحاف كهف؛ 4. ماجراى كشته بنى‌اسرائيل و داستان گاو

ج) دلايل وقوع معاد و ضرورت آن:

اين دلايل عبارتند از: 1. حكمت. 2. عدالت. 3. بقاى روح. 4. رحمت. 5. فطرت. 6. حركت و هدف. 7. نفى اختلاف.

در اين جا جهت اختصار به دو دليل از آن‌ها اشاره مى‌شود:

1. حكمت الهى؛ عقل به ما مى‌گويد: بايد بعد از اين جهان، جهان ديگر باشد، تا غرضى كه خداوند متعال از به وجود آوردن ما در رساندن انسان‌ها به كمال نهايى و ارزش واقعى است، برآورده شود و با حساب و كتاب روز قيامت انسان‌هاى درست كار به سعادت و آسايش واقعى و بى‌پايان خودشان برسند.

آيا نبايد بعد از اين جهان، جهان ديگرى باشد تا به كارهاى خوب و بد مردم رسيدگى شود، نيكوكاران پاداش خوب بگيرند و بدكاران به كيفر اعمال بدشان برسند؟ آيا اگر حساب و كتاب و جوابگويى در برابر اعمال دنيايى در آن دنيا نباشد، خلقت انسان كار عبث و بر خلاف حكمت پروردگار توانا نيست؟ آيا عقل مى‌پذيرد كه افراد خيرخواه و نيكوكار، با افراد بدكار و تبهكار يكسان باشند و به حساب اعمال شان رسيدگى نشود؟

اگر حساب و كتاب و جوابگويى به اعمال نباشد، مردم در اين دنيا از دستورات خدا و پيامبران اطاعت خواهند كرد؟

قرآن كريم در اين‌باره مى فرمايد: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لاَ تُرْجَعُونَ ;(مؤمنون،115) آيا چنين پنداشتيد كه ما شما را به عبث و بازيچه آفريده‌ايم و پس از مرگ هرگز به ما رجوع نخواهيد كرد؟!»

2. عدل الهى؛ مقتضاى «عدل الهى» است كه پس از اين جهان، سراى ديگرى باشد كه با حساب رسى به اعمال بندگان، ميان انسان‌ها به طور عادلانه داورى شود.

چون انسان‌ها به دو گروه صالحان و تبهكاران تقسيم مى‌شوند، اگر هر دو گروه را پاداش نيك و يا هر دو گروه را كيفر دهد و يا اصلا اطاعت و مخالفت هر دو گروه را ناديده بگيرد و هيچ پاداش و كيفرى ندهد، رفتارى عادلانه نكرده است.

***********************************************

1. ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 18، ص 192 و 479، دارالكتب

1. همه بايد بدانند، ابراهيم امينى، ص 134ـ129، نشر دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن