تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816020138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توپ در زمين اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: توپ در زمين اروپا


كد خبر:4118

زمان انتشار:شنبه 3 اسفند 1387 - 09:57:14

Print نسخه چاپي

بين الملل > اروپا - نگاهي به نشست وزراي دفاع كشورهاي عضو ناتو در لهستان

محمد امين خرمي- نشست وزراي دفاع كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) طي روزهاي پنج شنبه و جمعه گذشته (19 و 20 فوريه) در شهر كراكو، در جنوب لهستان، برگزار شد و همانند تمامي ديگر جلسات اخير سازمان، مسائل مربوط به افغنستان در صدر مباحث قرار گرفت.

موضوعات مربوط به افغانستان كه از آن به عنوان بزرگترين چالش در مقابل سازمان ناتو ياد مي شود، بيش از شش سال است كه در جلسات و بحث هاي اين سازمان بيشترين سهم را به خود اختصاص داده اند. در نشست اخير وزراي دفاع ناتو، بحث هايي در رابطه با كوزوو و دزدي دريايي نيز مطرح شد اما بحث بر سر افغانستان بحث اصلي نشست بود.

پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و حمله نيروهاي ائتلاف به افغانستان، سران ناتو براي اولين بار به ماده 5 پيمان آتلانتيك شمالي - ماده اي كه حمله به يكي از اعضا را حمله به همه اعضا تلقي مي نمايد - استناد كرده و در اجلاس پراگ در سال 2002 تصميم گرفتند اقداماتي در جهت كمك به نيروهاي ائتلاف انجام داده و نيرو، تجهيزات و حمل و نقل مناسب نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) را تامين نمايند. پس از آن، در آگوست 2003 طبق قطعنامه شوراي امنيت، مسئوليت هدايت نيروهاي ايساف - متشكل از نيروهاي 41 كشور - بر عهده سازمان ناتو گذاشته شد و بدين ترتيب اولين عمليات ناتو در خارج از مرزهاي آن رقم خورد.

با گذشت شش سال از آغاز حضور ناتو و ايالات متحده در افغانستان، اوضاع امنيتي و سياسي در اين كشور به هيچ وجه قابل قبول نيست. القاعده و طالبان نه تنها از بين نرفته اند بلكه اكنون بار ديگر قدرت گرفته و خود را سازماندهي كرده اند. جنوب و شرق افغانستان هيچگاه از دست حملات نيروهاي القاعده و طالبان در امان نبوده و نيروهاي خارجي مستقر در اين كشور بيشترين تلفات را در همين مناطق متحمل شده اند.

روز چهارشنبه، پيش از برگزاري نشست وزراي دفاع ناتو، باراك اوباما رئيس جمهور ايالات متحده، دستور اعزام 17000 نيروي ديگر به افغانستان را صادر كرد تا وزير دفاع كابينه اش، رابرت گيتس، با دست پر به نشست وزراي دفاع ناتو برود و خواستار افزايش نيروهاي متحدان خود در اين سازمان باشد. در همين راستا، گيتس پيش از عزيمت به لهستان گفت: «دولت ايالات متحده آماده است تعهدات بيشتري در مورد افغانستان بپذيرد اما انتظاراتي هم از متحدان خود در ناتو دارد.» او اعلام كرد واشنگتن خواستار افزايش تعداد نيروهاي كشورهاي عضو ناتو، پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در افغانستان است.

ياپ دوهوپ شفر، دبير كل ناتو، نيز در اين نشست ضمن اشاره به وضعيت نامطلوب امنيتي در افغانستان خواستار افزايش مسئوليت پذيري اعضاي ناتو در مورد اين كشور شد. البته شفر احتمال شكست در افغانستان را رد كرد و گفت: «ما نمي توانيم بهاي شكست در افغانستان را بپردازيم.»

با وجود اعمال فشار از سوي وزير دفاع ايالات متحده و دبير كل ناتو، وزراي دفاع كشورهاي عضو هنوز هم نسبت به افزايش تعهدات خود در افغانستان مردد هستند و بيش از اين نمي خواهند خود را درگير مسائل و مشكلات اين كشور كنند. ويزر دفاع انگليس، جان هاتن، نيز عنوان داشت، انگليس به عنوان دومين كشور اعزام كننده نيرو به افغانستان، حتي بيش از توان خود در اين كشور ظاهر شده و اين وظيفه ديگر اعضاي ناتو است كه تعهدات خود را افزايش دهند. وي در بخش هايي از سخنان خود گفت: «تقسيم مسئوليت در اين رابطه بايد عادلانه تر صورت پذيرد، خصوصا در مناطقي كه نياز به حضور نيروهاي رزمي بيشتري احساس مي شود.» هاتن ضمن اشاره به افزايش نيروهاي ايالات متحده در افغنستان گفت: «اكنون توپ در زمين اروپا است» و اگر مي خواهيم متحدين خوبي براي ايالات متحده باشيم بايد به مسئوليت خود عمل كنيم.

رابرت گيتس با وجود صحبت هاي بسيار پيش از حضور در نشست وزراي دفاع ناتو مبني بر افزايش مسئوليت پذيري اعضاي اين سازمان در مورد افغانستان، در طول نشست در اين مورد بسيار كم اظهار نظر كرد و شايد با اين اقدام خود به نحوي قصد داشت اعتراضش را نسبت به عملكرد كشور هاي عضو پيمان ناتو نشان دهد.

در ادامه نشست، وزراي دفاع بر حمايت خود از روند بازسازي در افغانستان تاكيد كرده و خواستار افزايش فعاليت هاي غيرنظامي اعضا شدند. آن ها همچنين خواستار جلوگيري از كشته شدن غيرنظاميان افغان شدند. اعضاي ناتو اجراي اصلاحات در دولت افغانستان را ضروري دانستند.

در نشست كاراكو در مورد كوزوو نيز بحث هايي مطرح شد و وزراي دفاع وضعيت امنيتي اين كشور را با وجود شرايط پييچيده سياسي، مطلوب توصيف كردند. ناتو مسئوليت برقراري صلح در كوزوو را قالب نيروهاي «كفور» بر عهده دارد.

دزدي دريايي نيز موضوع ديگري بود كه در دستور كار جلسه قرار داشت. اعضاي ناتو توافق كردند به منظور پيوستن مجدد به عمليات بين المللي عليه دزدي دريايي، ناوگان دريايي ديگري در ماه هاي آينده به آب هاي سومالي اعزام نمايند. چندي پيش - از 24 اكتبر تا 12 دسامبر سال گذشته ميلادي - ناوگان دريايي ناتو در اين آب ها حضور داشت كه با اتمام ماموريت، جاي خود را به ناوگان دريايي اتحاديه اروپا داد.

نشست وزراي دفاع ناتو و نشست وزراي امور خارجه اين سازمان كه قرار است در ماه آينده ميلادي برگزار شود، مقدمات نشست سران ناتو در استراسبورگ-كهل (مرز آلمان و فرانسه) تلقي مي شوند. نشست هايي كه كماكان موضوع اصلي آن ها را افغانستان تشكيل مي دهد. با توجه به برگزاري انتخابات افغانستان در ماه آگوست، به نظر مي رسد در نشست سران ناتو در ماه آوريل و همزمان با شصتمين سالگرد تاسيس ناتو، تصميمات مهمي در مورد اين كشور اتخاذ شود.

كد خبر:4118

تاريخ درج خبر:شنبه 3 اسفند 1387 - 09:57:14

Print نسخه چاپي

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن