تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817182875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري چهارشنبه سوري سالم و ايمن نياز به ساماندهي و توجه بيشتر دارد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: برگزاري چهارشنبه سوري سالم و ايمن نياز به ساماندهي و توجه بيشتر دارد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي گروهي از صاحبنظران، كارشناسان و متخصصان ايمني همراه با استادان دانشگاه بر ضرورت برنامه‌ريزي و ساماندهي براي مراسم سنتي چهارشنبه سوري تاكيد كردند.


به گزارش موج،سومين همايش بررسي خطرات بازي با آتش و مواد محترقه با هدف ايجاد هماهنگي و تعامل بيشتر ميان سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌هاي ذيربط ايمني و امنيت جامعه همچنين افزايش سطح آگاهي‌هاي شهروندان در اين زمينه صبح امروز در سازمان مركزي آتش‌نشاني تهران برگزار شد و شركت كنندگان در اين همايش ضرورت توجه هر چه بيشتر با تامين ايمني و نهادينه شدن فرهنگ ايمني را مورد تاكيد قرار دادند.
در اين همايش مهندس حاجي‌بيگي مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: همه ما دغدغه خدمت به مردم را داريم و تلاش مي‌كنيم كه شهروندان زندگي توام با آرامش و آسايش داشته باشند.
وي كاهش شمار حوادث چهارشنبه سوري پارسال را نتيجه تعامل و همكاري بسيار خوب سازمان‌ها و ارگان‌هاي دست‌اندركار توصيف كرد و افزود: كاهش شمار حوادث نه تنها به دليل همكاري كه ناشي از اقدامات موثري بود كه سازمان‌هاي مختلف از جمله آتش‌نشاني، نيروي انتظامي، اورژانس و ... انجام دادند.
مهندس حاجي‌بيگي گفت: نقش بسيار موثر صدا و سيما هم توانست اين هماهنگي و تعامل را در جامعه گسترش بدهد و با انتقال ديدگاه‌هاي كارشناسان و صاحبنظران حاضر در چنين گردهمايي سطح آگاهي و دانش شهروندي را در مورد اصول ايمني و رعايت آنها در زندگي به ويژه در مناسبت‌ها بالا ببرد و به گونه‌اي در چهارشنبه آخر سال گذشته تنها با 20 درصد حوادث نسبت به سال‌هاي قبل از آن روبرو شديم و اين ميسر نشد مگر با وجود هماهنگي و تعامل ميان همه سازمان‌هاي دست‌اندركار كه توانستند نقش اساسي و مهم خود را در جامعه ايفا كنند.
مدير عامل سازمان آتش نشاني تهران ابراز اميدواري كرد كه با انجام چنين حركت‌هاي سازنده و بهره‌گيري از ديدگاه‌هاي استادان و كارشناسان بتوانيم شهري با ايمني بيشتر داشته باشيم و با ارايه راه‌كارهاي درست و عملي كردن آنها از شمار حوادث بكاهيم.
اين گزارش حاكي است در اين همايش علاوه بر مدير عامل، روسا و فرماندهان، مديران و كارشناسان سازمان آتش نشاني، تني چند از استادان دانشگاه، فرماندهان نيروي انتظامي تهران بزرگ همچنين مديران و مسئولان سازمان‌ها و نهادها از جمله اورژانس تهران نيز حضور داشتند..
دكتر آيت گودرزي استاد دانشگاه با اشاره به نهادينه شدن سنت‌ها از جمله چهارشنبه سوري و تاكيد بر ضرورت ساماندهي آن تصريح كرد: صاحبان انديشه بايد به چگونگي ساماندهي اين رفتار و عمل نهادينه شده توجه و آن را به سمت و سويي هدايت كنند كه رفتارها درست و قابل تحمل شود كه اين يك امر شدني است.
وي افزود: علت ماندگاري چهارشنبه سوري آن است كه با محيط و فطرت انسان‌ها هماهنگ است و هدف دارد و مي‌تواند فرد را بازسازي كند چرا كه ذات آن پويا است و ما بايد بپذيريم كه مناسبت‌ها بايد ساماندهي شوند.
اين استاد دانشگاه گفت: در برنامه‌ريزي براي ساماندهي بايد به خانواده‌ها آموزش بدهيم كه بتوانند فرزندانشان را در حريم خانه‌هايشان تحت كنترل داشته باشند همچنين سازمان‌هاي مسئول بايد واقع بينانه‌تر به موضوع نگاه كنند و دولت نيز به دليل مسئوليت فرهنگي كه در قبال جامعه دارد بايد از طريق صدا و سيما و ديگر رسانه‌‌ها وارد شود تا بتوان براي ساماندهي اين رفتار نهادينه شده از نظر كمي و كيفي برنامه‌ريزي و اقدام كرد.
دكتر نعمت حسني استاد دانشگاه ديگر سخنران اين همايش بود كه در زمينه ايمني و ارزش‌هاي اجتماعي خاطرنشان كرد: آداب و رسوم تجلي و نمايش ارزش‌هاي فرهنگي جامعه هستند و فرهنگ همچون نخ تسبيح باورهاي يك ملت است كه نمي‌توان آن را از بين برد.
وي گفت: تغيير و تعديل دو اصل مهم هستند كه اگر تغيير متعادل صورت گيرد به خير مي‌انجامد و در اين مرحله بايد به تدبير توجه كرد.
وي تصريح كرد: ما بايد تابع مردم باشيم و به عنوان يك نهاد يا ارگان بتوانيم ايمني بيشتري را براي مردم فراهم كنيم نه آن كه فرهنگ را حذف كنيم، ايمني اگر فرهنگ نشده باشد جامعه دچار خطرات و حوادث زيادي مي‌شود و اگر فرهنگ ايمني نباشد همه چيز، همه جا و هميشه خطر وجود دارد.
دكتر حسني گفت: فرهنگ مقوله‌اي نيست كه بتوان آن را آموزش داد چون يك امر پرورشي است و بايد براي باورهاي فرهنگي قالب سازي كرد.
وي دانايي، توانايي، مديريت و فرهنگ را 4 پايه اساسي و لازم براي حركت جامعه خواند و تاكيد كرد اگر بخواهيم فرهنگ گسترده همكاري داشته باشيم بايد با هم تعامل كنيم و تلاش بيشتري به عمل بياوريم و بكوشيم كه مردم را به انجام عمل صالح و به سمت و سويي بكشانيم كه در زمان و مكان مناسب عمل درست را انجام دهند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه جامعه‌اي برتر است كه سرمايه اجتماعي خوبي داشته باشد يادآور شد امنيت و ايمني از نيازهاي مهم يك جامعه است كه اگر اينها نباشند هيچ يك از ارزش‌هاي فرهنگي نيز وجود نخواهد داشت.
وي بر ضرورت برخورد هر چه مناسب‌تر با ارزش‌هاي فرهنگي و مديريت كردن آنها تاكيد كرد و گفت: بايد عاقبت انديشي داشته باشيم و روي نسل‌هاي آينده قالب سازي كنيم چرا كه نسل آينده ايران در وهله اول بايد با فرهنگ ايمني آينده خود را بسازد.
سرهنگ خانچرلي معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ نيز در سخنان خود كه با عنوان امنيت و انضباط اجتماعي ارايه كرد لزوم هماهنگي، همكاري و تعامل ميان نيروي انتظامي و سازمان آتش نشاني را به منظور افزايش سطح ايمني و امنيت شهر و شهروندان يادآور شد و افزود: هدف اصلي ما استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومي و آرامش شهروندان است.
وي در بيان اقداماتي كه براي اجراي مراسم آخرين چهارشنبه سال انجام شده يا در دست اجرا است به برگزاري همايش‌ها، تشكيل كميته اطلاعاتي، هماهنگي با شوراي تامين استان، آموزش‌هاي همگاني و جلب مشاركت و همكاري مردم از طريق رسانه‌هاي گروهي همچنين توليد برنامه‌هاي هشدار دهنده براي آموزش و آگاهي بيشتر شهروندان، شناسايي مراكز توليد، تهيه و توزيع مواد محترقه، استقرار ايستگاه‌هاي بازرسي موقت و راه‌اندازي پاسگاه فرماندهي اشاره كرد.
سرهنگ خانچرلي همچنين از تلاش‌ها و اقدامات ديگر سازمان‌ها و نهادها در اين زمينه سپاسگذاري كرد.
سخنران ديگر سومين همايش بررسي خطرات بازي با آتش و مواد محترقه دكتر محمد صادق فربد استاد جامعه شناس دانشگاه بود كه با نگاهي كوتاه به پيشينه سنت‌هاي تاريخي در جامعه ايران به ريشه‌ها و بنيادهاي تاريخي چهارشنبه سوري اشاره كرد و گفت: چهارشنبه سوري يكي از جشن‌هاي ايرانيان است كه ابزارش تغيير يافته است، چهارشنبه سوري سنتي است كه در ايجاد همبستگي،
تعامل و همكاري و همدلي مردم آثار بسيار سودمندي بر جا گذاشته است و همچون ديگر آيين‌ها وحدت بخش است.
وي افزود: چهارشنبه سوري جشني است كه به سنت تبديل شده و سنت ريشه در تاريخ داد و پديده‌اي عمومي است.
دكتر فربد از مديران و مسئولان سازمان آتش نشاني تهران بخاطر برگزاري چنين همايشي قدرداني كرد و گفت: هر چند همه اين بخش ها در شمار وظايف و برنامه‌هاي اين سازمان نباشد اما جاي خوشبختي است كه سازمان آتش نشاني به اين مقوله توجه دارد كه اين يك الگوي فرهنگي است كه با توجه به آن مي‌توان حوادث را كاهش داد.
دكتر موذن جامي مشاور عالي شهردار تهران و رييس شوراي سياست گذاري جامعه ايمن نيز در سخنان خود
خاطرنشان كرد چهارشنبه سوري سنتي است كه خوب يا بد بودن آن چندان مورد نظر نيست، ما معتقديم رفتارهاي ديروزين چهارشبه سوري سالم‌‌تر، مطمئن‌تر و ايمن‌تر از امروز بوده است و اعتقاد داريم كه مي‌توان با برقراري ارتباط استراتژيك براي ترويج چهارشنبه سوري سالم و ايمن از چهارشنبه سوزي به چهارشنبه سوري باز گشت.
وي تغيير رفتارهاي فردي براي تغيير هنجارهاي اجتماعي و برناه‌ريزي را براي دستيابي به چهارشنبه سوري سالم و ايمن ضروري خواند و بر جلب مشاركت و همكاري مردم در برگزاري اين گونه آيين‌ها تاكيد كرد.
مشاور عالي شهردار تهران گفت: اكنون بيش از هر زمان ديگري ثابت شده است كه سلامت و ايمني در لابه‌لاي زندگي روزمره مردم و به دست آنها شكل مي‌گيريد و دوام مي‌يابد، به دست مديران و متخصصان نيست بنابراين ما بايد به سوي مردم باز گرديم و آنها را براي ارتقاي ايمني و سلامت به ويژه در چهارشنبه سوري توانمند كنيم.
دكتر موذن جامي گفت: موفقيت در برقراري ارتباط استراتژيك نيازمند توجه به دانش ارتباطات و تئوري‌هاي ارتباطي، تحليل وضعيت موجود جامعه و مخاطبان و جلب مشاركت آنها همچنين استفاده مناسب و درست از رسانه‌هاي همگاني است كه در آينده نزديك شاهد آن خواهيم بود.
همچنين دكتر به پژو استاد دانشگاه موضوع چهارشنبه سوري و هيجانات جوانان را مبناي سخنراني خود قرار داد و گفت: بايد در برخورد با عاملان رفتارهاي نابهنجار تغيير رفتار داد و به جاي شيوه سركوب، رفتار و هيجانات جوانان را هدايت كرد.
وي افزود: زمان تبديل بهنجار كردن رفتارهاي نابهنجار جوانان طولاني مدت است و بايد آموزش در اين زمينه‌ها را در خانواده‌ها و آموزشگاه‌ها جدي بگيريم.
دكتر به پژو تصريح كرد: كساني كه در مناسبت‌هايي مثل چهارشنبه سوري دست به اقدامات خطرناك مي‌‌زنند مشكل رواني دارند و نبايد آنها را مجرم محسوب كرد.
وي گفت: رفتارها و هيجانات نابهنجار بسيار پيچيده است و برخي از اين رفتارها بحران درون خفته است كه بايد آن را شناسايي و درمان كرد.
دكتر به پژو همچنين با اشاره به ضرورت ترويج شعارهاي ايمني در چهارشنبه سوري همكاري شوراي محلي را در هدايت مراسم چهارشنبه سوري به اجراي سنت‌ها و مراسم بي‌خطر خواستار شد.
دكتر سهيل سعادت از مركز تحقيقات تروماي بيمارستان سينا نيز در گزارشي نمونه‌هاي آماري حوادث چهارشنبه سوري سال‌هاي 1385 و 1386 را با توجه به نوع حوادث، ميانگين سن عاملان حوادث، نوع مواد آتش‌زاي مورد استفاده، آسيب ديدگان حوادث چهارشنبه سوري و هزينه‌هاي خريد مواد آتش‌زا و درمان آسيب ديدگان آن بيان كرد.
در اين همايش دكتر نعمت حسني استاد دانشگاه و آقايان علي رضايي، مهدي جمالي و حسين مصطفوي حايزين رتبه اول تا سوم مقاله نويسي در همايش بررسي خطرات گاز CO كه چندي پيش برگزار شد همچنين دكتر موذن جامي به عنوان سخنران برتر آن همايش لوح سپاس و هداياي خود را دريافت كردند.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن