تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821060231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميزگرد بررسي فرصتها و چالشهاي فدراسيون شنا در ايسنا رضواني: وزارت ورزش نگاه ويژه به ورزش‌هاي پايه داشته باشد سميع‌زاده: يك روز برنامه‌ريزي منطقي نداشته‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ميزگرد بررسي فرصتها و چالشهاي فدراسيون شنا در ايسنا رضواني: وزارت ورزش نگاه ويژه به ورزش‌هاي پايه داشته باشد سميع‌زاده: يك روز برنامه‌ريزي منطقي نداشته‌ايم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

در كنار غلامرضا جعفري، سرپرست جديد فدراسيون شنا چهره‌هايي چون محسن رضواني، محسن سميع زاده، اميد حديقي و نادر غفوري زمام امور را در دست گرفتند تا بار ديگر شاهد حضور بسياري از قهرمانان و پيشكسوتان شنا ، شيرجه و واترپلو در راس هرم اجرايي فدراسيون باشيم. تيم مديريتي جديد بر خلاف مدير قبلي سعي كرد تا حد ممكن هيچ قولي براي موفقيت زودهنگام در حوزه ورزش قهرماني ندهد، با اين حال تصميمات زيادي گرفت و برنامه‌هاي جامعي را براي زيرمجموعه‌هاي گوناگون تدوين كرد.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با برگزاري ميزگردي با حضور محسن رضواني به عنوان سرپرست دبيري و محسن سميع‌زاده به عنوان مدير اجرايي فدراسيون شنا به بررسي فرصت‌ها و چالش‌ها و عملكرد فدراسيون در چند ماه اخير پرداخت.

* رضواني: شنا به برنامه ريزي مستمر نياز دارد

من نمي‌خواهم در مورد مديريت گذشته صحبت كنم. به هر حال اتفاقاتي افتاده كه همه در جريان آن هستند. ورزش شنا نياز به برنامه‌ريزي بلند مدت دارد و يك ورزشكار براي موفقيت بايد حداقل 3 تا 4 سال تمرين مستمر داشته باشد. تيم واترپلوي ايران مقام نخست را در مسابقات رده‌هاي سني آسيا در اندونزي كسب كرد. البته مشابه اين اتفاق در سال قبل و دو سال قبل و چهار سال گذشته هم تكرار شده بود. در هر صورت بازيكنان جوان ما نشان ‌دادند كه ايران از نظر پتانسيل در واترپلو هيچ مشكلي ندارد. البته بايد يادآور شوم كه در اين رقابت‌ها تيم‌هاي قدرتمند چين ، ژاپن و كره حضور نداشتند.

بعد از اينكه تيم جديد، مديريت فدراسيون را در دست گرفت ترتيبي داديم تا اسكراتف به عنوان سرمربي و دانيال خاكبان به عنوان مربي به كارشان ادامه دهند. همچنين مجيد غلامي نيز به كادر فني اضافه شد. تلاش كرديم كه از آن‌ها حمايت كنيم و يك اردوي 2 روزه نيز در اصفهان براي تيم ملي تدارك ديديم و بعد از دو بازي تداركاتي تيم را عازم اندونزي كرديم. همه اين‌ موارد دست به دست هم دادند كه تيم ملي ايران در رقابت‌هاي رده‌هاي سني بار ديگر موفق شود.

* رضواني: خوش شانسي در قرعه كشي باعث موفقيت واترپلو شد

در دور مقدماتي رقابت‌هاي جام جهاني سه نماينده از آسيا در يك گروه قرار گرفته بودند. بازيكنان ايران با مشكلاتي كه براي گرفتن ويزا داشتند سرانجام در اين رقابت‌ها حاضر شدند و در اولين بازي با قزاقستان مساوي كردند. سه تيم اول از هر گروه در دور مقدماتي صعود كردند و ايران با خوش‌شانسي در قرعه‌كشي در دور مقدماتي به جمع دوازده‌تيم برتر صعود كرد. به نظر من تيم‌هاي سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم به مراتب بهتر از ايران بودند و اين اتفاق شايد تا 10 سال ديگر هم رخ ندهد.

* رضواني: تنها اتفاق مثبت پيروزي مقابل فرانسه بود

* سميع زاده: به توصيه‌ي وزير ورزش وارد حاشيه‌هاي گذشته نمي‌شويم

من نمي خواهم به توصيه وزير ورزش و جوانان وارد حاشيه شوم و از گذشته انتقاد كنم. ما در دوسال گذشته خيلي خون دل خورديم اما اصلا وارد حاشيه نشديم و پس از قبول مسئوليت كوچكترين نقدي را از مديريت قبلي نداشتيم و با يك كار كارشناسي و خرد جمعي كار خود را شروع كرديم. همانطور كه رضواني اشاره كرد، پتانسيل ورزش در ايران بالاست. ما زماني مقام اول واترپلو در آسيا بوديم، اما اينكه چرا در سال‌هاي بعد اين مقام را حفظ نكرديم شايد به اين دليل بود كه مديران دغدغه ورزش قهرماني را نداشتند. من سوال مي كنم كه چرا در رقابت‌هاي رده‌هاي سني كه تيم واترپلوي ايران اول شد، در شنا هفتم شديم؟ يعني در رشته‌اي كه در سال‌هاي گذشته هفت يا هشت مدال مي گرفتيم ديگر حرفي براي گفتن نداشتيم.

* سميع زاده: يك روز برنامه ريزي منطقي نداشتيم

ورزش شنا ورزشي است كه نياز به برنامه ريزي چند ساله دارد و موفقيت در آن يك‌شبه به دست نمي‌آيد. آيا واقعا در سالهاي گذشته يك روز برنامه‌ريزي منطقي براي شنا شده است؟ بايد ديد كه در كشور چند مربي فعال در شنا داريم و چند مربي واترپلو فعال در سال‌هاي قبل تربيت شده است. من امروز افتخار مي‌كنم كه در كنار جعفري و رضواني انجام وظيفه مي‌كنم و تمام توانمان را روي تدوين و اجراي يك برنامه اصولي در فدراسيون به كار بسته‌ايم.

*سميع زاده: از المپيك مدال مي‌خواهيم نه فقط سهميه

من نمي‌دانم كه چرا در گذشته كارهاي زيادي انجام نشده است. ولي مديريت جديد اين بت را شكست و ما يك برنامه‌ريزي و استراتژي مناسب را از دو ماه قبل براي شنا شيرجه و واترپلو تدوين كرديم . ديگر ورود به المپيك براي ملاك نيست و تصميم گرفتيم براي كسب مدال در المپيك تلاش كنيم. در يك كنفرانس در سال 2007 مربي تيم ملي شناي استراليا گفت كه اگر تا به امروز كسي براي المپيك 2012 برنامه ريزي نكرده، ديگر برنامه‌ريزي نكند. ما به اين اعتقاد رسيديم و امروز شعاري براي كسب ورودي المپيك نداريم، اما تلاش مي كنيم و شعار ما موفقيت در المپيك بعدي است. ما باور داريم كه مي‌توانيم در شنا حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشيم. مگر ليلا وزيري از كجاست كه از تيم ملي آمريكا در آب مي پرد و مدال مي گيرد. ايراني‌ها ورزشكاران توانمندي هستند به شرطي كه مديران قدري ريسك و شجاعت داشته باشند تا بلند مدت فكر كنند.

* رضواني: براي 10 سال بعد برنامه ريزي كنيم

اگر تاريخ المپيك و مسابقات معتبر را مرور كنيم، متوجه مي‌شويم كشورهايي در شنا موفق مي‌شوند كه در همه ابعاد اقتصادي و اجتماعي سرآمد هستند. ما به فرهنگمان افتخار مي‌كنيم. فرهنگ غربي‌ها ممكن است نسبت به ما ضعيف باشد، اما تكنولوژي و صنعت آنها قوي‌تر از ماست. شناگري كه در المپيك مدال مي گيرد، امكان ندارد بدون برنامه‌ريزي 3 يا 4 ساله موفق شده باشد. تا زماني كه دنبال اين باشيم كه تا شش ماه ديگر چه مي‌شود به جايي نمي‌رسيم. هميشه برنامه 2 ساله تدوين مي‌شد. دكتر عباسي گفته بياييد برنامه‌ريزي كنيم تا به موفقيت‌هاي پي در پي دست يابيم. بايد برنامه بلند مدت تدوين كرد. بايد به عنوان يك موضوع ملي نگاه ويژه‌اي به ورزش شنا داشت. تا نگاه كوتاه مدت باشد به جايي نمي‌رسيم و به نظر من بايد از حالا براي 10 سال آينده برنامه‌ريزي كنيم.

* رضواني: با تيتر " ضعيف‌ترين تيم سياره" آبرويمان در واترپلو رفت

نوان كواكويچ، مربي قبلي واترپلوي ايران كه مسئول برنامه ريزي براي تيم‌هاي پايه در كشور كرواسي بود، برايم تعريف كرد كه در كشور كرواسي بعد از استقلال، يك برنامه‌ريزي براي موفقيت در سال 2002 تدوين شد. اين نشان مي‌دهد كه نمي‌توان در كوتاه مدت انتظار زيادي از قهرمانان شنا و واترپلو داشت و حتي تيم‌هاي بزرگ هم براي موقيت برنامه‌هاي بلند مدت تدوين مي‌كنند. وقتي نماينده آفريقا در جام جهاني واترپلو شركت نكرد و فدراسيون جهاني اعلام كرد كه تيم دوم مسابقات كاپ آسيا مي‌تواند در جام جهاني شركت كند. بدين ترتيب تيم ايران به اين رقابت‌ها اعزام شد و در آنجا 144 گل خورديم. سايت فدراسيون جهاني هم از تيم ايران را با عنوان "ضعيف‌ترين تيم سياره" ياد كرد. اين مطلبي بود كه منتشر شد و همه آن را ديدند و آّبرويمان رفت. شركت در اين مسابقات جز تحقير چيزي براي تيم ايران به همراه نداشت.

* رضواني: تنها نتيجه‌ي جام جهاني نرفتن واترپلو به گوانگ‌جو بود

حتي با تيم چين هم كه بازي كرديم با اختلاف 15 گل شكست خورديم. ما قبلا مقابل چين با اين نتيجه نمي‌باختيم. نتايج ضعيف ما موجب شد تا به تيم اجازه رفتن به بازي‌هاي آسيايي داده نشود. من تنها ورزشكار ايران هستم كه 5 دوره در بازي‌هاي آسيايي شركت كردم و خوب مي‌دانم كه اين مسابقات چقدر براي يك ورزشكار مهم است، اما ضعف مديريت قبلي اين شانس را تيم ملي گرفت و براي نخستين بار بود كه تيم واترپلوي ايران در بازي‌هاي آسيايي شركت نكرد. جام جهاني براي ما هيچ چيز نداشت. بازيكنان خودشان هم تمايلي نداشتند برود. ورزشكاران ما جوان هستند و پس از باخت سرخورده مي‌شوند. وقتي به ايران بازگشتيم هيچكدام انگيزه نداشتند، دوباره تمرين كنند. با اين وجود به دليل نزديك بودن بازي‌هاي آسيايي تمرين كردند، اما زماني كه متوجه شدند كه تيم به بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌جو اعزام نمي‌شود، مايوس شدند. اين نتيجه‌ي حضور تيم ما در جام جهاني بود.

*رضواني: بايد آن‌قدر ببازيم تا قوي شويم

به هر حال بازي‌هاي آسيايي نرفتيم و شركت نكردن در اين مسابقات كار اشتباهي بود. اگر ضعيف هستيم با قدرت مي‌گوييم ضعيف هستيم، اما مي‌خواهيم قوي شويم. من قول مي دهم اگر يك برنامه‌ريزي خوب صورت بگيرد تيم ايران مي‌تواند به عنوان نماينده آسيا در المپيك موفق شود.

من هميشه مي‌گفتم كه بايد در رقابت‌هاي بزرگ شركت كنيم و آنقدر ببازيم تا سرانجام پيروز شويم. ولي نرفتن ما به قهرماني آسيا به دليل ترس نبود بلكه ما در يك مقطع زماني نه بودجه و نه تيم داشتيم. همانطور كه مي‌دانيد سال ديگر مسابقات قهرماني آسيا در دوبي برگزار مي‌شود و ما اميدوار هستيم تا سال آينده بتوانيم عرض اندام كنيم.

* رضواني: مالارا جزو ده مربي برتر واترپلو نبود

مالارا جزو مربيان خوب دنيا است ولي جزو 10 مربي برتر جهان نيست البته شايد در بين 20 مربي خوب دنيا جاي بگيرد. از نظر من هر مدير براي استخدام و جذب يك نيرو بايد سه عامل مهم را در نظر بگيرد: كار فني و عملكرد حاشيه اي و فرهنگي و همچنين مسايل مالي براي جذب هر نيرو اهميت ويژه‌اي دارد. درباره عملكرد فني مالارا بايد عنوان كنم كه از هركس پرسيدم تقريبا تاييدش مي‌كردند. او وظيفه‌اش را انجام مي‌داد اما قيمتش اينقدر بالا نبود. من به عنوان مسلمان وظيفه دارم تا از منابع مالي كشورم حمايت كنم.

* رضواني: پس از بركناري مالارا گفتند ولاسكو رفت!

رومن پوليچيك سرمربي جديد ايران كه تا سه هفته آينده به تهران مي‌آيد هيچ چيزي كمتر از مالارا ندارد. او يكي از تاپ‌هاي واترپلوي جهان بوده و سابقه هدايت تيم اسلواكي را نيز داشته و تا چند سال هم مربي بازيكن بوده است. و مهمترين حسن او اين است كه تجربه كار در ايران را هم دارد و با 46 سال سن در تيم گچساران بازي كرده است. در دنياي واترپلو شناختي كه روي او وجود دارد از مالارا بيشتر است. او در مسابقات جهاني مربيگري كرده و سه سال هم مربي اسلواكي بوده است. البته مالارا هم هشت ماه سرمربي ايتاليا بود اما در دو سال اخير هدايت هيچ تيمي را بر عهده نداشت. بعد مي‌گويند كه من ولاسكو را در واترپلو كنار گذاشته‌ام، اما نمي‌گويند كه واليبال كجا و واترپلوي ايران كجاست. با همه اين مشكلات تا زماني كه مالارا در ايران بود حق و حقوقش پرداخت شد. ما يك مربي آورديم كه چيزي كمتر از مالارا ندارد. برنامه ميان مدت ما موفقيت در مسابقات دوبي است و هدف نهايي ما كسب سهميه براي المپيك ريودوژانيرو است كه اميدوارم محقق شود.

* سميع زاده: در تاريخ واترپلو به عربستان نباخته بوديم

تا جايي كه من مي‌دانم فقط يك ميليون و دويست هزار تومان در ماه بابت سونا و جكوزي مالارا هزينه مي‌شد. با همه اين موارد من سوال مي‌پرسم كه اگر كي‌روش در اولين گام به تيم مالديو ببازد چه بايد بگوييم؟ ما اصلا در تاريخ واترپلو به عربستان نباخته بوديم. اما واترپلوي ايران با هدايت مالارا مقابل عربستان شكست خورد.

* سميع زاده: شناگر نبايد براي حضور در تيم ملي شرط بگذارد

فدراسيون شنا به عنوان بالاترين مرجع تخصصي شنا بايد در كشور نقش پدرانه‌اي را ايفا كند، ما براي عليرضايي احترام قائل هستيم ولي نمي‌توانيم براي پوشيدن پيراهن تيم ملي كه مثل پيراهن رزمنده‌هاي دوران جنگ است، شرطي را بپذيريم. اين وظيفه ماست كه براي تيم ملي كشورمان مبارزه كنيم. ما در فدراسيون با بازيكن سالاري مخالف هستيم. اگر عليرضايي ناراضي است محمد بيداريان و ديگر ملي‌پوشان چه بگويد. ما براي او احترام قائل هستيم. من ديده‌ام كه بازيكني براي باشگاه ورزشي شرط بگذارد، ولي نديدم براي مثال علي كريمي براي پوشيدن پيراهن تيم ملي فوتبال شرط بگذرد.

* رضواني: از شنيدن حرف‌هاي بيداريان بغضم گرفت

ما ادعا مي‌كنيم كه ورزشي هستيم و مشكلات ورزشكاران را درك مي‌كنيم. به همين دليل براي ملي‌پوشان حقوق و اياب ذهاب در نظر گرفتيم. براي بازيكنان مهم است كه ديده شوند. قرارداد يك بازيكن واترپلو حدود 15 ميليون تومان است. ما وقتي به بيداريان مثلا يك تومان مي‌دهيم نبايد به عليرضايي 2هزار تومان بدهيم و ناعادلانه رفتار كنيم . بعد هم ادب حكم مي كند كه ورزشكار اول جلو بياييد و اعلام آمادگي كند و بعد انتظار تامين مالي داشته باشد. زندگي خيلي‌ها مثل من سر ورزش رفته و چيزي از ورزش به ما نرسيده است. من صحبت‌هاي محمد بيداريان را شنيدم و بغضم گرفت. اين ملي‌پوش ايران گفته كه در دو سال گذشته هيچ حقوقي نگرفته است زيرا سال گذشته سرباز بوده و در تيم ماهان بازي كرده و امسال هم در يكي از تيم‌هاي ارتشي وظيفه دارد كه شنا كند. شناگري كه مثل او شايد در ايران 2 نفر هم نداريم، با اين مشكلات روبروست. حتي اگر انتقاد هم كند از نظر من ايرادي ندارد. ما بايد همه ورزشكاران از جمله بيداريان را مد نظر قرار دهيم و فقط نمي‌توانيم منتظر بمانيم تا عليرضايي حاضر شود به تيم ملي بيايد.

* رضواني: يان تورپ چهار سال است ساعت 10 شب را نديده!

دكترعباسي وزير محترم ورزش مي‌گويد كه برويد دنبال موفقيت‌هاي متداول و فقط به تك مدال‌ها بسنده نكنيد. رشته‌اي مثل شنا كه 120 مدال دارد براي موفقيت در المپيك برنامه‌ريزي مي‌خواهد. بايد برنامه‌ريزي شود و فدراسيون را تحت فشار قرار دهيم و كاري كنيم كه اگر من نوعي هم نبودم كار پيش برود. يان تروپ، شناگر استراليايي گفته بود: "من چهار سال است كه ساعت10 شب به بعد را نديدم" ببينيد چه انگيزه‌اي ايجاد شده كه ورزشكار براي موفقيت تمركز داشته باشد. حالا او را با محمد بيداريان مقايسه كنيد كه چه به او داده‌ايم كه انتظار قهرماني داريم. اول بايد لوازم و امكانات را فراهم كنيم بعد كار كنيم.

* سميع زاده: در تيم ملي به روي همه باز است

محمد عليرضايي شناگر سرعتي ماست و در ماده 50 متر سرعتي شناگر خوبي است. اما ماده 50 متر در المپيك برگزار نمي شود و عليرضايي بايد 100 متر را شنا كند. از طرفي امسال شرايط ورودي المپيك متفاوت است. امسال ركوردهاي انتخاب شونده موثر است و اگر ورزشكاران ركوردهاي مورد نظر را كسب كنند تازه انتخاب مي شوند. ما با شناختي كه از عليرضايي داريم و روند علمي كه پيش بيني مي‌كنيم متوجه شديم كه اگر عليرضايي از مهرماه با تيم ملي تمرين مي‌كرد مي توانست ركورد انتخابي را كسب كند، اما حالا ديگر خيلي براي تمرين دير شده است و حتي ممكن است وي بار ديگر به حريفي از رژيم اشغالگر قدس برخورد كند و از مسابقه باز بماند.

از طرفي اگر مثلا وزارت ورزش براي كسب سهميه المپيك حقوق 7 ميليوني در نظر گرفته ما نمي‌توانيم حقوق 10 ميليوني پرداخت كنيم. به هر حال من همين جا از طريق رسانه ايسنا عنوان مي‌كنم كه درب تيم ملي به روي همه از جمله عليرضايي باز است و او مي‌تواند با تيم ملي تمرين كند و هر پاداشي كه قرار باشد به عليرضايي بدهند از كانال تيم ملي قابل پرداخت است. ما هر امكاناتي كه لازم باشد در اختيار ملي‌پوشان قرار مي‌دهيم. ما ديروز كميته‌اي تشكيل داديم جهت پرداخت حق‌الزحمه به ورزشكاران شيرجه، شنا و واترپلو تا بتوانيم تا حدودي نيازهاي ورزشكاران را تامين كنيم.

* سميع زاده: تمرين تيم ملي شنا براي نخستين بار غيرمتمركز شد

فدراسيون شنا در سه رشته شنا، شيرجه و واترپلو دچار فرسايش شده و نياز به يك مديريت استراتژيك دارد تا اگر من نوعي هم نبودم اين طراحي و برنامه ريزي كار را جلو ببرد. ما پس از بررسي‌هاي زياد كه درباره چگونگي مديريت شنا انجام داديم تصميم گرفتيم تا براي اولين‌بار تمرينات تيم ملي را به صورت غيرمتمركز برگزار كنيم. ابتدا به ساكن شناگران تيم ملي در استان فارس، اصفهان ، خراسان و تهران انتخاب شدند. حضرتي به عنوان سرمربي تيم ملي به كارش ادامه مي‌دهد و چهار كمك مربي در كنار وي كار مي‌كنند. دو كمك مربي مستقيما زير نظر سرمربي و دو نفر ديگر از كساني هستند كه بهترين نتايج را در سال هاي گذشته گرفتند، انتخاب مي‌شوند. اين براي اولين بار در تاريخ شنا است كه اين اتفاق مي‌افتد و ما تصميم داريم كه يك كار ويژه صورت بگيرد.

* رضواني: ولي پور شانس گرفتن سهميه‌ي شيرجه المپيك را دارد

ديدگاه در مورد شيرجه اصلا بازيكن سالاري نيست. مجتبي ولي پور بازيكن بسيار محجوبي است و با توجه به مشورت با كميته شيرجه و اينكه تنها كسي است كه شانس گرفتن سهميه را دارد به چين اعزام شده است. در عين حال مي خواستيم چند نفر ديگر از استعدادهاي شيرجه را به اين اردو اعزام كنيم كه متاسفانه اين موضوع محقق نشد. ولي تصميم گرفتيم تا چند نفر از مربيان را به اين اردو اعزام كنيم. شانس ولي پور بسيار بالاست و نظر كميته مشورتي در مورد او مثبت است. او سكو پر است و از سه متر شانس گرفتن سهميه المپيك را دارد.

* رضواني: شنا دچار فرسايش نيروي انساني شده است

همانطور كه قبلا گفتم فدراسيون شنا دچار فرسايش در نيروي انساني شده است. ما در بحث نيروي انساني در شيرجه سه گروه دو نفره را به آكادمي ملي شيرجه چين اعزام مي كنيم تا با شيوه‌هاي تمريني مدرن آشنا شوند. در بخش شيرجه اين مهمترين برنامه پيش روي ماست. اميد حديقي در حال حاضر در چين حضور دارد و خانلري و خيبري نژاد در قالب گروه دوم اعزام مي‌شوند و همچنين شكول و ميرابيان هم در گروه آخر به چين سفر مي‌كنند.

* سميع زاده: آزادي تنها استخر استاندارد ايران

رشته‌هاي ورزشي تحت پوشش فدراسيون شنا نياز به امكانات سخت افزاري دارد. در كشور ايران با اين وسعت تنها استخر استاندارد شيرجه مجموعه آزادي تهران است. ما مشكلات سخت‌افزاري داريم ولي اين موضوع نبايد موجب شود كه مربيان ما از خلاقيت فارغ شوند و انتظار داريم از همين امكانات محدود بيشترين بهره برداري صورت بگيرد.

* رضواني: امكانات سخت افزاري بدون دايو شيرجه معنا ندارد

مي‌توان از امكانات مجازي هم بهره برد اما تجهيزات و امكانات سخت‌افزاري در كنار دايو شيرجه معنا پيدا مي كند ممكن است يك ورزشكار روي اتاق ابر بتواند 2 ساعت تمرين كند، اما در نهايت بايد روي دايو برود. البته جمع و جور كردن همين امكانات اتاق ابر هم زمان مي‌برد. با اين حال ما مصمم هستيم با همين امكانات جلو برويم. اميدوارم زودتر استخر شيرودي در اختيار فدراسيون قرار گيرد و بتوانيم از امكانات اين مجموعه نيز بهره برداري كنيم.

* سميع زاده: اساتيد برجسته شنا گرد هم آمده‌اند

اصول مربيگري براي نخستين‌بار در كشور، با سرفصل‌هاي علمي تدوين شده است و كميته‌هاي فني فدراسيون همچنان روي اين موضوع كار مي‌كنند. در بخش شنا پيش از اين مريبان خيلي زيادي كارت‌هاي درجه سه دريافت كرده‌اند. با اين حال بسياري از مريبان ما توانمندي جهت تمرينات حرفه‌اي براي قهرماني را ندارند. ما درخواست سه كلاس بين‌المللي از فدراسيون جهاني كرديم كه در بخش شنا تا قبل از عيد اين دوره بين المللي در تهران برگزار مي‌شود. براي اينكه سليقه‌اي در دعوت به كلاس‌ها دخيل نباشد، طبق آزموني كه برگزار مي‌شود هر كس نمره بگيرد واجد شرايط مي‌شود و مي‌تواند وارد دوره بين‌المللي فينا گردد. همچنين برگزاري كلينيك بيومكانيك شنا را در دستور كار خواهيم داشت. از سوي ديگر نشست‌هاي دوره‌اي را با حضور اساتيد برجسته ورزش مثل دكتر كردي، خانم عرب عاملي، دكتر نائيني و فريدون تندنويس و ساير اساتيد برجسته برگزار مي‌كنيم كه به ما در مباحث علمي كمك كنند. اين كار ها در سه بخش شنا ، شيرجه و واترپلو برگزار مي شود.

* رضواني: با طرح صبا شاهد جهش بزرگي در شنا خواهيم بود

من خودم به بخش آموزش انتقاد دارم. ما در كشور مربي شنا داريم اما متاسفانه خيلي‌ها نمي‌توانند يك برنامه تمريني شش ماهه تدوين كنند. ما دنبال اين هستيم كه سطح كيفيت شنا را در كل كشور بالا ببريم. به نظر من طرح آموزشي صبا مي‌تواند كمك بسيار زيادي براي دست‌يابي به اين هدف كند. طرح صبا به اين منظور نيست كه همه دانش‌آموزان شنا ياد بگيرند، بلكه هدف اين است كه نوجوان ايراني بياموزد كه چگونه روي آب قرار بگيرد. اگر اين اتفاق مبارك بيافتد مطمئن باشيد شاهد جهش بزرگي در شنا خواهيم بود. من با جعفري سرپرست فدراسيون به مناطق محروم رفتم و نذر كرديم كه به كودكان اين مناطق شنا ياد دهيم. طرح صبا ويژگي‌هاي زيادي دارد از جمله اينكه مربي را مجبور مي‌كند كه اولا اصول آموزشي شنا را بلد باشد و بتواند اين اصول را به شاگردانش بياموزد. نمي‌خواهم طرح صبا روي شعار جلو برود. خوشبختانه رايزني‌هاي خوبي با كيومرث هاشمي انجام شده است. هاشمي از جنس ورزش است و به ابعاد اين طرح آشناست. ولي بگذاريد كه اين طرح عملي شود، انشاالله اتفاقات خيلي خوبي در ورزش كشور مي‌افتد.

* سميع زاده: رقابت‌هاي بانوان پس از دو سال تعطيلي برگزار مي‌شود

متاسفانه در بخش بانوان در طول دو سال گذشته هيچ مسابقه‌اي در سطح قهرماني كشور برگزار نشده بود. با اين وجود عزم ما جزم است تا بعد دو سال در اواخر بهمن ماه سال جاري رقابت‌هاي قهرماني كشور را در رده سني 11-12 و 13-14 برگزار كنيم. همچنين نايب رئيس بانوان انتخاب شده و در هفته جاري معرفي مي‌شود.

در حوزه جذب باشگاه‌هاي خصوصي و اسپانسر براي تيم‌ها، ما تابع قانون عرضه و تقاضا هستيم. بايد ديد چه چيز در ليگ شنا به اسپانسرها مي‌دهيد تا براي باشگاه‌ها جاذبه داشته باشد. فدراسيون شنا به دنبال اين است كه هيات‌ها به تدريج تيم‌داري نكنند. متاسفاته با توجه به جو بي‌اعتمادي موجود نسبت به فدراسيون شنا كه ناشي از عملكرد بد گذشته است قدري كار سخت پيش مي‌رود. اما اميدواريم بعد از يك پروسه دو ساله به سمتي برويم تا باشگاه‌هاي خصوصي جلب ليگ شوند.

* رضواني: نمي‌خواهيم هيات‌ها تيم داري كنند

فدراسيون متوالي هيات‌هاي استاني است. تبعات مالي هيات‌ها به فدراسيون برمي گردد. اميدوارم از سال‌هاي آينده باشگاه‌ها ديگر وابسته به هيات‌ها نباشند. از سوي ديگر هم با باشگاه‌هاي خصوصي مذاكره كرديم. اما اين موضوع يك مديريت كلان مي‌خواهد. همه فدراسيون‌ها دنبال اين هستند كه ما 12 يا 20 تيم داشته باشيم اما ما در فدراسيون شنا تصميم گرفتيم كه تنها تيم‌هايي در ليگ برتر شركت كنند كه استخر استاندارد داشته باشند.

* رضواني: باشگاه‌ها ملزم به هزينه در شنا شوند

وزارت ورزش بايد نگاه ويژه به ورزش هاي پايه داشته باشد. يكي از راه‌ها اين است كه باشگاه‌هايي كه در فوتبال هزينه مي‌كنند ملزم شوند تا در ورزش پايه نيز تيم داشته باشند. شنا و دووميداني و ژيمناستيك را بايد با نگاه ويژه‌اي ديد. بايد وقتي باشگاهي پنج ميليارد تومان هزينه فوتبال مي‌كند ملزم شود تا پنج درصد هزينه‌هايش را هم به يكي از ورز‌ش‌هاي پايه اختصاص دهد.

* رضواني:‌ نبايد با 70 ميليون جمعيت در المپيك يك طلا بگيريم؟

بايد كارگروهي تشكيل شود تا رشته‌هايي چون تيرانداري، دووميداني و شنا كه بالاي 100 مدال در المپيك دارند مورد توجه بيشتري قرار گيرند. بايد يك برنامه كلان در ورزش تدوين كرد. وزارت آموزش پروش و وزارت علوم و وزارت ورزش با همكاري هم روي رشته‌هاي پايه سرمايه‌گذاري كنند. نبايد به يك مدال طلا با هفتاد ميليون جمعيت اكتفا كنيم. بايد روزي بيايد كه يك ورزشكار و شناگر ايران 4 مدال طلا در المپيك بگيرد و من باور دارم كه اين اتفاق مي افتد.

* رضواني: از كانديداتوري جعفري براي رياست فدراسيون حمايت مي‌كنم

من كارگر بچه‌هاي شنا هستم. اينكه مدير يك خانواده از دورن آن مجموعه باشد خيلي خوب است. اما دليل نمي‌شود كه يك مدير نتواند در مجموعه غير از محيط حرفه‌اي خود فعاليت كند. جعفري مدير توانمندي است از جنس وزارت ورزش است و رزومه كارش بسيار درخشان است. ما هم سرباز وزارت ورزش هستيم و همراه جعفري ياعلي گفتيم و اگر وزارت خانه تصميم بگيرد كه جعفري در انتخابات فدراسيون شنا ثبت نام كند ما هم از وي حمايت مي كنيم.

* سميع زاده: تعرفه‌هاي آموزش و داوري شنا را كاهش داديم

لازم مي‌دانم با توجه به اينكه در سال جهاد اقتصادي هستيم چند كار مهمي كه در دستور داشتيم را به صورت تيتروار عنوان كنم. اول اينكه تعرفه آموزش شنا را 50 در صد كاهش داديم و براي اينكه تمام اقشار جامعه بتوانند از استخرهاي زير مجموعه فدراسيون شنا بهره ببرند، مبلغ آموزش شنا را به يك سوم كاهش داديم. براي نخستين بار هزينه شركت در كلاس‌هاي داوري را نيز كاهش داديم. اميدوارم كه همه اقشار جامعه دست به دست هم دهند تا شرايط اقتصادي را مطلوب كنند و مردم جامعه ما زندگي خوبي در كنار هم داشته باشند.

* رضواني: نگاه وزارت ورزش به شنا درست و منطقي است

خوشحالم كه صحبت‌هاي كارشناسي در اين نشست مطرح شد، اميدوارم كه همه با هم بدون اينكه بخواهيم تعارف كنيم يك رويكرد و برنامه درست را براي ورزش كشور تدون كنيم. من از تمام رسانه ها و مطبوعات تقاضاي كمك دارم كه بحث پهلواني را در تحليل‌هاي خود مورد نظر قرار دهند. خوشبختانه ديدگاه مديريت در وزارت ورزش بسيار ديدگاه منطقي و درستي است. اميدوارم توجه ويژه‌اي به شنا صورت بگيرد. علاوه بر مسائل اعتقادي در مورد اهميت ورزش شنا، مساله قهرماني در شنا با توجه به تعداد مدال‌هايي كه در المپيك وجود دارد بسيار مهم است. بايد تاكيد كنم كه درب فدراسيون به روي همه باز است اگر انتقادي هست ما آن رابا روي باز مي‌پذيريم.

تهيه و تنظيم از خبرنگار ايسنا - داوود كمالي

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن