تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816051823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اما و اگرها در رسيدگي به وضعيت معلولان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اما و اگرها در رسيدگي به وضعيت معلولان
خبرگزاري فارس: كاش همانطور كه ديگر افراد جامعه از امكانات بهره مي‌برند معلولان نيز مي‌توانستند همچون ديگران زندگي كنند و به انزوا كشيده نشوند.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، در مديريت شهري قطعا بايد برنامه‌ها بر اساس موقعيت تمام اقشار جامعه چيده شود و فقط قشر خاصي در آرامش و آسايش نباشند چرا كه هر شهروندي حق دارد تا از امكانات بهره ببرد و بتواند به راحتي در جامعه حاضر شود.
شايد بسيار ديده باشيد معلولاني را كه در كنار خيابان در انتظار تاكسي ايستاده‌اند اما رانندگان به راحتي در مقابل چنين افرادي توقف نمي‌كنند چرا كه براي آنها باعث زحمت است و اين كار بخش زيادي از زمانشان را مي‌گيرد.
برخي از رانندگان هم زير لب زمزمه مي‌كنند كه چرا معلولان از تاكسي تلفني استفاده نمي‌كنند كه بهتر است به محاسبه و هزينه‌هاي اين پيشنهاد هم كمي فكر كنند.
متاسفانه در اينجا حس انسان‌دوستي نمود چنداني ندارد، البته هنوز هم انسان‌هايي هستند كه به اين موضوع پايبندي دارند اما تعداد آنها به انگشتان دست هم نمي‌رسد.
اگر تنها مقوله معلولين را در نظر نگيريم ممكن است سالمنداني را هم ببينيم كه به دليل اينكه سوار و پياده شدن آنها از تاكسي زمان زيادي را مي‌طلبد، معمولا افراد بي‌تفاوت از كنار آنها مي‌گذرند.
كاش مشكلات معلولان فقط به تاكسي ختم مي‌شد اما بايد با نگاه دقيق‌تري به اين مسئله نگريست، چرا كه در مناسب‌سازي شهر هيچ‌كس به فكر معلولان جامعه نبوده و تنها شايد پله‌هاي مخصوص به آنها آن هم براي ويلچري‌ها طراحي شده باشد.
فضاي شهر طوري شده است كه گويا اصلا قرار نيست معلولان وارد اجتماع شوند، شايد تمام شهر را بگرديم يك مكان را پيدا نكنيم كه سنگ‌فرش مخصوص براي نابينايان وجود داشته باشد تا بتوانند با سهولت بيشتري به تردد بپردازند.
كاش همانطور كه ديگر افراد جامعه از امكانات بهره مي‌برند اين عزيزان نيز مي‌توانستند همچون ديگران زندگي كنند و به انزوا كشيده نشوند.
تمام اينها درد جامعه است كه افراد بر اين تصور باشند كه افراد معلول از دنيايي ديگر آمده‌اند و بايد در دنياي ديگري نيز زندگي كنند و گويا ساختار جامعه آنها را نمي‌پذيرد.
كاش مسئولين از تعداد همايش‌هاي كليشه‌اي كاسته و به بررسي مشكلات معلولان پرداخته و ايجاد بستر مناسب براي بهتر زيستن آنها را فراهم بياورند و نگذارند تا اين قشر خود را وصله‌اي ناجور بدانند.
در مسابقات و رقابت‌هاي رشته‌هاي مختلف هم ثابت شده معلولان از توانايي بالايي برخوردارند و مشكل جسمي آنها و مسئله ذهني برخي ديگر دليل بر آن نيست كه به طور كامل منزوي شده باشند بلكه هر يك توانايي‌هاي چشمگيري در زمينه‌هاي مختلف دارند.

*فاصله تا نقطه مطلوب در مناسب سازي محيط شهري
رئيس سازمان بهزيستي استان قم با اشاره به مناسب‌سازي شهر براي معلولان اظهار مي‌كند: در قانون حمايت از جامعه معلولين اين موضوع پيش‌بيني شده است و در ماده دو اين قانون همه دستگاه‌ها به ويژه دستگاه‌هاي دولتي موظف هستند، ساختمان‌ها را طوري طراحي كنند كه معلولان و ناتوانان جامعه به امكانات دسترسي داشته باشند.
ابراهيم حاجي مظفري مي‌افزايد: دستگاه‌هاي عمومي و غير دولتي نظير شهرداري‌ها و شوراها هم بايد اين امر را مهم بدانند و به آن توجه كنند كه مناسب‌سازي فقط براي معلولان نيست بلكه سالمندان، جانبازان و كساني كه به هر دليلي در مقطعي از زندگي خود دچار مشكل مي‌شوند كه بايد فضا براي آنها مناسب باشد نيازمند مناسب‌سازي هستند.
وي مي‌گويد: در استان قم تاكنون 26 هزار معلول پذيرش شده‌اند كه معلوليت‌هاي مختلف دارند و نزديك 10 هزار نفر از معلوليت جسمي و حركتي برخوردار هستند و همچنين نبايد در بحث مناسب‌سازي نابينايان را فراموش كنيم و بايد به مناسب‌سازي مخصوص به آنها كه شرايط خاص خود را دارند توجه شود تا در عبور و مرور مشكلاتي نداشته باشند.
رئيس سازمان بهزيستي استان قم خاطرنشان مي‌كند: بر اساس قانون، اختياراتي در موقع صدور پروانه و پايان كار به شهرداري‌ها داده است كه به اين موضوع مهم توجه داشته باشند و بايد قبول كنيم كه اين قانون به نحو مطلوب اجرايي نشده است.
وي نسبت به اقدامات صورت گرفته در زمينه مناسب‌سازي ابراز اميدواري كرده و بيان مي‌كند: نسبت به گذشته اقدامات مناسبي انجام شده ولي تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله بسياري داريم اما وضعيت قم نسبت به كشور مطلوب‌تر است.
حاجي مظفري به اعتبارات تخصيص يافته در اين زمينه اشاره كرده و مي‌گويد: با توجه به پيگيري‌هايي كه داشتيم دو سال است كه براي بحث عقب‌ماندگي‌هاي گذشته اعتباراتي تعيين شده كه سال گذشته 100 ميليون تومان بود و امسال 600 ميليون تومان پيشنهاد داديم كه مقرر شده تا نصف اين مبلغ را در سال جاري دريافت كنيم.

*پرديسان مدرسه استثنايي ندارد
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان قم در خصوص مناسب‌سازي مدارس براي دانش‌آموزان استثنايي اظهار كرد: تعدادي از مدارسي كه معلولان در آن تحصيل مي‌كنند قديمي‌ساز هستند و براي دانش‌آموزان عادي ساخته شدند كه بر اساس نياز در اختيار دانش‌آموزان استثنايي قرار گرفته است.
عليرضا كبيري مي‌افزايد: مدارس عادي كه دانش‌آموزان استثنايي در آنها تحصيل مي‌كنند، مناسب‌سازي شده نيستند و معلولان در اين مدارس با مشكلات زيادي مواجه مي‌شوند و بعضي از مدارس استثنايي هم نوسازي شده اما توجه چنداني به مناسب‌سازي آنها براي دانش‌آموزان معلول نشده است.
وي با اشاره به اينكه دانش‌آموزان نسبت به معلوليت نياز به مدارسي جداگانه دارند، خاطرنشان مي‌كند: با توجه به اينكه نوع معلوليت هر گروه از طيف‌هاي دانش‌آموزان معلول متفاوت است، بنابراين هر گروه از آنها نيازمند مدارس مناسب‌سازي شده با موقعيت خود هستند.
وي ادامه مي‌دهد: در برخي از مدارس، حتي آسانسور هم وجود ندارد و اگر معلول جسمي حركتي بخواهد از سر كلاس براي ساعت تفريح به طبقه پايين مدرسه بيايد، بايد تمام انرژي خود را صرف رفت و آمد كند و ديگر هيچ انرژي براي درس خواندن براي او باقي نمي‌ماند.
كبيري مي‌گويد: در اين زمينه مسئولان اقدامات خوبي انجام داده‌اند ولي بايد كارهاي جدي بيشتري انجام شود و اين مقدار كفايت نمي‌كند و از مسئولان و خيرين تقاضا داريم در ايجاد فضاسازي مناسب مساعدت‌هاي بيشتري را انجام دهند.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان قم در ادامه بيان مي‌كند: هم اكنون 19 مدرسه استثنايي با هزار و 671 دانش‌آموز همراه با تلفيقي‌ها وجود دارد كه تلفيقي‌ها دانش‌آموزاني هستند كه زير نظر ما بوده ولي در مدارس عادي درس مي‌خوانند و كتب درسي آنها با دانش‌آموزان عادي يكسان است.
كبيري از مصوبات سفر رهبري براي احداث مدرسه استثنايي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در سفر پر بركت رهبري چند پروژه براي معلولين در دست احداث است كه اميدواريم هرچه زودتر براي استفاده دانش‌آموزان به بهره‌برداري برسد.
وي تصريح مي‌كند: در سال جاري 9 درصد افزايش دانش‌آموز داشتيم و اين رقم بالايي است كه 136 نفر به دانش‌آموزان استثنايي اضافه شود و اين در حالي اتفاق افتاده كه امكانات افزايش نكرده و آنها با امكانات موجود به سر مي‌برند.
وي ادامه مي دهد: با توجه به جمعيت زياد پرديسان متاسفانه در اين منطقه هيچ مدرسه‌اي براي دانش آموزان استثنايي‌ وجود ندارد.

*ساختمان‌هاي شهرداري براي معلولان مناسب‌سازي مي‌شوند
رئيس كمسيون حمل و نقل و خدمات شهري شوراي شهر قم هم در خصوص مناسب سازي ساختمان‌ها عنوان مي‌كند: در دستور كار قرار گرفته تا در تمام بوستان‌هاي شهر ظرف مدت سه ماه، سامانه ويلچر گذر نصب شود تا معلولان بتوانند با ويلچر وارد بوستان شوند و از فضاي تفريحي بهره ببرند.
عباس ذاكريان ادامه مي‌دهد: ساختمان‌هاي شهرداري تا پايان سال مهلت دارند تا به اجراي طرح مناسب‌سازي بپردازند.
وي اظهار مي‌كند: در بودجه سال 91 مصوب شده كه هر كدام از مناطق شهرداري پياده‌روهاي خيابان‌هاي پر تردد را مناسب‌سازي كنند تا معلولان بتوانند به راحتي از پياده‌رو حركت كنند، چرا كه با ورود آنها به داخل خيابان ممكن است خطرات زيادي اتفاق بيفتد.
وي به طرح نوسازي پياده‌روها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: با توجه به اينكه نهضت پياده‌روسازي مطرح شده، مقرر شده است تا در هنگام نوسازي بحث مناسب‌سازي براي معلولين و جانبازان هم مورد توجه قرار بگيرد و در جلساتي كه برگزار شده موضوع مناسب‌سازي مراكز تجاري عمده در سطح، شهر بانك‌ها و ادارات مطرح شده و قرار است در اين خصوص هم اقداماتي صورت بگيرد.
ذاكريان به اهميت مناسب‌سازي شهر براي معلولين و جانبازان اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: يكي از معضلات بزرگ در قم ورود موتورسوران به پياده‌رو است كه باعث شده تا ميله‌اي گذاشته شود تا موتورسواران به حريم پياده‌رو وارد نشوند و در اين صورت راه ويلچري‌ها به پياده‌رو هم بسته مي‌شود.
وي اضافه مي‌كند: بايد سامانه ويلچر گذر در پياده‌روها نصب شود و يا فرهنگسازي براي موتورسواران صورت بگيرد تا معلولين كه تعداد آنها قابل توجه است بتوانند از امكانات بهره‌مند شوند.
رئيس كمسيون حمل و نقل و خدمات شهري شوراي شهر قم تصريح مي‌كند: علاوه بر معلولان بخش زيادي از شهر را افراد مسن تشكيل مي‌دهند و مناسب‌سازي شامل آنها هم مي‌شوند كه بتوانند با سهولت بيشتري در شهر تردد كنند.
ذاكريان با انتقاد از وضعيت پياده‌روها عنوان مي‌كند: بايد وضعيت معابر به گونه‌اي باشد كه معلولين و جانبازان با مشكل مواجه نشوند و اكنون پياده‌روها براي نابينايان و ويلچري‌ها اصلا مناسب نيست و اين گونه افراد را به دردسر مي‌اندازد.
وي ادامه مي‌دهد: ساختمان‌هايي كه جديد در حال پروانه گرفتن هستند بايد مناسب‌سازي شده باشند و در اين زمينه شهرداري به هيچ عنوان كوتاه نمي‌آيد و در پايان كار از آنها بازرسي به عمل مي‌آورد و در صورتي كه توجهي به اين مباحث نشده باشد بايد ساختمان تخريب شده و مجدد ساخته شود.
وي مي‌گويد: تنها ساختن رمپ مهم نيست بلكه بايد به استانداردسازي آن هم توجه شود و ايمني لازم انجام بگيرد و به گونه‌اي نباشد كه مورد استفاده قرار نگيرد و خطراتي را براي فرد معلول به همراه بياورد و نبايد رمپ‌ها مشكلاتي نظير نداشتن نرده، عدم ايمني، شيب زياد و ... را داشته باشند چون اين امكانات در راستاي مناسب‌سازي است و نبايد مخاطره‌ساز باشد.
مديرعامل سازمان فضاي سبز شهرداري قم در بخشي از اين گزارش اظهار مي‌كند: دولت قوانيني را در زمينه مناسب ساختن فضاي شهري براي جانبازان و معلولين وضع كرده است كه اين قانون در بهزيستي وجود دارد و در قانون تاكيد شده است تا محيط كار، تفريح، تحصيل و... جانبازان و معلولين مورد توجه هر چه بيشتر قرار بگيرد و تمام دستگاه‌ها بايد در اين زمينه وظيفه خود را به خوبي انجام دهند تا مشكلي وجود نداشته باشد.
محسن صالحي ادامه مي‌دهد: شهرداري‌هاي مراكز و مناطق مختلف شهري در حال پيگيري مشكلات معلولين در زمينه رمپ‌هاي ورودي، بالابرها، آسانسورها هستند تا معلولان بتوانند به راحتي به مراكز مختلف مراجعه كنند و با مشكلات كمتري روبه‌رو شوند.
وي مي‌گويد: در ميان دستگاه‌ها بانك‌ها هم وظايف خود را دارند كه خودپرداز و ديگر تجهيزات را فراهم بياورند.
صالحي با اشاره به اينكه تمام پارك‌ها بايد براي معلولين مناسب‌سازي شوند، عنوان مي‌كند: بر اساس قانون موجود، تمام پارك‌هايي‌ را كه طراحي مي‌كنيم با ديدگاهي است كه يك جانباز و ويلچري بتواند از تمام امكانات آن مانند انسان‌هاي عادي استفاده كند و بهره‌مند شود.
وي به شاخه‌هاي مناسب‌سازي اشاره و خاطرنشان مي‌كند: در راستاي مناسب‌سازي پارك‌ها، اقداماتي نظير ويلچر گذر نصب مي‌كنيم و در برخي مكان‌ها هم نصب شده و معلولين و جانبازان از آنها استفاده مي‌كنند.
مديرعامل سازمان فضاي سبز شهرداري قم اضافه مي‌كند: در زمينه خدمات سرويس‌هاي بهداشتي و نمازخانه‌ها هم برخي پارك‌ها مناسب‌سازي شده و بعضي ديگر در دست اقدام است كه به زودي رسيدگي مي‌شود.
صالحي از مناسب‌سازي 40 پارك موجود براي معلولين خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در نظر گرفته شده تا 40 پارك شهري موجود را مناسب‌سازي كنيم و تا پايان سال جاري اقدامات لازم صورت مي‌گيرد و براي استفاده معلولين آماده مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: براي احداث پارك‌هاي جديد هم مناسب‌سازي در دستور كار قرار مي‌گيرد و در طرحي كه معمار و واحد طراحي تهيه مي‌كنند بايد مسير ويژه براي ويلچري‌ها در نظر گرفته شود.
صالحي مي‌گويد: براي نابينايان هم تنها مسير حركتي خاص با سنگفرش مخصوص تهيه مي‌شود تا مشكلات عبور و مرور نداشته باشند و از بقيه مبلمان هم مثل انسان‌هاي عادي استفاده مي‌كنند.
وي نصب وسايل ورزشي و تفريحي ويژه معلولان را از ديگر امكانات براي اين قشر از جامعه مي‌داند و عنوان مي‌كند: در اين صورت آنها مي‌توانند به راحتي وارد پارك‌ها شده و امكانات تفريحي بهره‌مند شوند و توجه به مشكلات معلولان موجب مي‌شود تا غفلت از آنها كاسته شود و بتوانند به راحتي وارد جامعه شوند.

*شهرداري به تنهايي نمي‌تواند شهر را براي معلولان مناسب‌سازي كند
مديرعامل سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري قم با اشاره به مناسب‌سازي شهر براي معلولان اظهار مي‌كند: در بحث جانبازان و معلولان بايد اقدامات جدي صورت بگيرد و هر يك از نهادها وظايفي را در اين زمينه بر عهده دارند.
عليرضا اقباليان اضافه مي‌كند: براي سهولت در عبور و مرور و تردد معلولان و جانبازان در سطح شهر و معابر از نصب لوله‌ها و ميله‌ها در پياده‌رو جلوگيري شده است تا رفت و آمد اين افراد با مشكل مواجه نباشد.
وي ادامه مي‌دهد: موتور سواران نبايد وارد پياده‌رو شوند و پليس بايد با افرادي كه وارد پياده‌رو مي‌شوند برخورد كند چرا كه وجود موتور سواران در پياده‌رو آسايش افرادي را كه با ويلچر تردد مي‌كنند را بر هم مي‌زند.
اقباليان با بيان اينكه معلولان هم جزئي از اين جامعه هستند، تصريح مي‌كند: بايد شرايط براي ويلچري‌ها به طور كامل فراهم شود تا به راحتي به داخل شهر بيايند و ممكن است افرادي نيز فرزندان خود را در كالسكه بگذارند كه آنها هم با وجود موتور سواران در پياده‌رو به مشكل برخورد مي‌كنند.
وي مي‌گويد: جلساتي برگزار و به بانك‌ها ابلاغ شده تا رمپ و روپ ايجاد كرده و شيب‌ها را استاندارد كنند تا معلولان بتوانند از آن استفاده كنند و با توجه به اينكه طبق آمار بهزيستي بيش از هزار نفر از شهروندان از ويلچر استفاده مي‌كنند، مناسب‌سازي شهر براي معلولان و جانبازان تاثير بسزايي دارد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري قم به خانواده‌هاي معلولان و جانبازان اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: معلولان و جانبازان خانواده دارند و به صورت زنجيره‌اي هستند كه همه از نبود امكانات رنج مي‌برند و تنش فكري و اخلاقي يك معلول روي جامعه تاثير مي‌گذارد.
وي بيان مي‌كند: معلولين و جانبازان هيچ گناهي ندارند و فقط شهرداري نمي‌تواند به تنهايي در اين زمينه كار كنند بلكه بايد همه همكاري كنند تا مشكلات از بين برود.
اقباليان تصريح مي‌كند: بايد پل‌هاي عابر پياده، تاكسي‌ها و اتوبوس‌ها براي معلولان مناسب‌سازي شود و اقدامات جدي صورت بگيرد.
انتهاي پيام/و۱۰

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن