تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816931722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پارك‌هاي علم و فناوري؛ ميانبر پيشرفت در پيچ و خم تحريم


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: پارك‌هاي علم و فناوري؛ ميانبر پيشرفت در پيچ و خم تحريم
موج فناوري عمده‌ترين عامل پيشرفت در جهان كنوني است و مي‌تواند سكوي پرتاب كشورها به اوج پيشرفت در زمينه‌هاي مختلف باشد، به خصوص در شرايط كنوني تحريم، پارك‌هاي علم و فناوري مهم ترين عامل براي پيشرفت كشور و گذر از فراز و نشيب‌هاي تحريم هستند.


گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»؛ در دنياي امروز فناوري و پيشرفت علم كاربردي و دانش بنيان عامل پيشرفت در تمام زمينه هاي علمي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و غيره است و پارك هاي علم و فناوري مي توانند به عنوان بستر هاي مناسب با پرورش ايده هاي جديد نخبه هاي جوان زمينه را براي اين پيشرفت فراهم كنند.

در جهان كنوني دستيابي به توسعه مطلوب، در گرو استفاده از ظرفيت هاي فناورانه در فرآيند تحولات علمي و اقتصادي جهاني است و حتي بر اساس سند چشم انداز بيست ساله توسعه نيز، اقتصاد كشور تا سال 1404 مبتني بر دانش مي شود كه زيربناي آن بايد توليدات و صنعت دانش بنيان باشد و تحقق اين امر در گروي ايجاد و تاسيس شركت هاي دانش بنياني است كه از مراكز آموزشي و دانشگاه ها فارغ التحصيل شده باشند.

امروز تمام دنيا، نقشه هاي پيشرفت خود را در تمام زمينه ها بر اساس پارك هاي علم و فناوري تدوين مي كنند و اين پارك ها به عنوان بستر و ساختاري كليدي براي دستيابي به توسعه علمي و فناوري منجر به پيشرفت هاي سياسي و اقتصادي در كشورهاي گوناگون شناخته و به كار گرفته شده است.

چند سالي است كه كشور ما نيز فعاليت هاي دانش بنيان را در اولويت برنامه ريزهاي كلان خود قرار داده و حتي در نقشه جامع علمي كشور پارك هاي علم و فناوري نقش اساسي دارند و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص دغدغه مند عمل كرده و قوانين لازم را به تصويب مي رسانند.

اهميت شركت هاي دانش بنيان در سطح كلان كشور به اثبات رسيده است

دلخوش، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در خصوص اهميت شركت هاي دانش بنيان و نقش آن ها در پيشرفت كشور مي گويد: ابتكارات دانش بنيان نشان از فكر بلند مردم ايران دارد و برخي از توليدات دانش بنيان ما بي‌نظير است و مجلس نيز قاطعانه براي توسعه آن كمك مي‌كند.

وي با اشاره به نقش شركت هاي دانش بنيان در توسعه همه جانبه كشور مي افزايد: مجلس تاكنون براي حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان كم نگذاشته و در آينده نيز قاطعانه آماده كمك به شركت‌هاي دانش‌بنيان است.

دلخوش اظهار مي دارد: در قانون برنامه پنجم توسعه، بيش از پيش به مسئله حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان توجه شده و در قانون بودجه نيز حمايت از اين شركت‌ها مدنظر قرار گرفته است به طوري كه مي‌توان گفت مجلس تاكنون چيزي براي حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان كم نگذاشته و در آينده نيز قاطعانه آماده كمك به شركت‌هاي دانش‌بنيان است ‌البته براي اجرايي شدن طرح‌هاي مجلس نهادهاي اجرايي بايد فعال‌تر شوند.

روساي پارك هاي علم و فناوري: پارك هاي علم و فناوري اولويت قانونگذاران است ولي قانون اجرا نمي شود

دكتر راشدي، رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران با اشاره به دغدغه مند بودن نمايندگان مجلس براي قانونگذاري در خصوص هموار شدن مسير حركت شركت هاي دانش بنيان مي گويد: عدم اجراي قوانين توسط دستگاه هاي دولتي مشكل عمده پارك هاست؛ زيرا قانون به اندازه نياز وجود دارد، ولي اجرا نمي شود.

وي مي افزايد: بر اساس قانون، پارك هاي علم و فناوري مانند مناطق آزاد از پرداخت ماليات و گمرك معاف هستند، در حالي كه وزارت اقتصاد اين قانون را اجرا نمي كند و شركت هاي دانش بنيان و پارك ها بايد ماليات بدهند به طور كلي مي توان گفت دستگاه هاي اجرايي هنوز با تعريف پارك هاي علم و فناوري آشنا نيستند و قوانين مربوط به آنها را نيز نمي دانند.

دكتر سيد مهدي ميرزابابايي، معاون فناوري و نوآوري پارك علم و فناوري خراسان نيز با اشاره به اينكه در حال حاضر شركت هاي دانش بنيان در برنامه هاي بالادستي كشور اهميت بسياري دارند، مي گويد: نقشه جامع علمي كشور كاملاً مبتني بر توسعه علم و فناوري است و پارك هاي علم و فناوري را به عنوان يك ابزار براي پياده سازي هدف توسعه دانش بنيان برشمرده است.

دكتر خاوند كار، رئيس پارك علم و فناوري زنجان نيز با اشاره به اهميت پارك هاي علم و فناوري در مجلس و دولت مي گويد: برنامه سوم، چهارم و پنجم و سند چشم انداز تاكيد ويژه بر اقتصاد دانش بنيان دارند و پارك هاي علم و فناوري در كشور از ابتداي تولد همزمان نظر سياست گذاران و ساير علاقه مندان حوزه دانش را به خود جلب كرده اند.

نقش پارك هاي علم و فناوري در توسعه اقتصاد و اشتغال انكار ناشدني است

دكتر حيدر طوسيان شانديز، رئيس سابق پارك علم و فناوري سمنان با اشاره به اهميت پارك‌هاي علم و فناوري و نقش آن در توسعه اقتصاد و اشتغال در كشور مي گويد: علاوه بر ارتقاي سطح علمي كشور نقش بسزايي نيز در اشتغال و اقتصاد كشور دارند ولي نبايد اين پارك ها دچار سياست بازي شوند كه البته در حال حاضر سياست بازي، پارك هاي علم و فناوري را از هدف دور كرده است.

وي مي افزايد: در پارك هاي علم و فناوري ثروت بر مبناي علم توليد مي شود و توسعه اقتصادي كشور به صورت فني و علمي صورت مي گيرد، ولي براي موفقيت اين پارك ها بايد مديراني در راس امور قرار بگيرند كه به اين كار اعتقاد دارند و فقط بخاطر سياسي بازي مديريت پارك را نپذيرفته اند.

دكتر خاوندكار، رئيس پارك علم و فناوري زنجان نيز ضعف ما در زمينه هاي اقتصاد و اشتغال را به دليل عدم توسعه شركت هاي دانش بنيان مي داند و گويد: اگر ملاحظه مي كنيد كه ما نيروي متخصص صادر مي كنيم و كارگر ساده وارد مي كنيم به دليل عدم توسعه موسسات دانش بنيان است ولي اگر جز اين بود ما مي توانستيم اين همه فارغ التحصيل ارزشمند را به كار بگيريم و در توسعه كشور مشاركت دهيم كه در اين صورت پارك هاي علم و فناوري به كانون ايده آلي براي توسعه اشتغال و اقتصاد جامعه منجر مي شد.

علم الهدايي، رئيس پارك علم و فناوري خراسان نيز با اشاره به نقش شركت هاي دانش بنيان در پيشرفت و توسعه اقتصاد مبتني بر نيازهاي بومي يك جامعه مي گويد: شركت هاي دانش بنيان توليدات علمي را به ايده هاي فناورانه و پس از آن به محصول تبديل مي كنند تا تجاري سازي شده و فرآيند توليد علم به ثروت شكل بگيرد.

وي مي افزايد: البته براي رشد شركت هاي دانش بنيان و تاثير آنها بر اقتصاد كشور، دولت بايد سرمايه هاي خطرپذير در اختيار آنها قرار بدهد تا اگر شركت ها دچار ورشكستگي شدند، مشكلي نداشته باشند و انگيزه براي حضور دانشجويان در اين بخش ايجاد شود.

پارك‌ها؛ عامل توسعه اشتغال و مانع خروج نخبگان

دكتر راشدي، رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران با اشاره به مزاياي وجود پارك ها براي كشور مي گويد: ماموريت شركت هاي دانش بنيان اين است كه از بخش خصوصي در قالب شركت هاي دانشگاهي حمايت كنند كه اين كار سبب ايجاد اشتغال براي نخبگان شده و از خروج آنها جلوگيري مي كند.

وي مي افزايد: فعاليت شركت هاي دانش بنيان در پارك هاي علم و فناوري سبب مي شود تا بحث اشتغال و خروج نخبگان از كشور حل شده و اين شركت ها خود نيز براي ديگران اشتغالزايي كنند البته ما در پارك ها به دنبال فن آفريني هستيم نه كارآفريني.

ميرزابابايي، معاون فناوري و نوآوري پارك علم و فناوري خراسان نيز مي گويد: البته فن آفريني به دنبال خود، اشتغال را هم به همراه دارد و پارك هاي علم و فناوري كه حلقه واسط دانشجويان و صنعت هستند مي توانند با ايجاد هماهنگي هاي بين بخشي سبب ايجاد اشتغال براي دانشجويان شوند.

حمايت از پارك هاي علم و فناوري، حمايت از اقتصاد و سياست جامعه است

راشدي رييس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران، مي گويد: مجلس و دولت بايد به شكل موثري از اين شركت هاي دانش بنيان حمايت كنند؛ زيرا ارتقاي اين شركت ها سبب مي شود ما به خودكفايي بيشتري رسيده و بتوانيم بهتر با تحريم ها مقابله كنيم.

وي مي افزايد: البته مجلس و دولت حمايت از اين شركت ها را نبايد به صورت برجسته انجام دهند تا دشمن نسبت به آنها نيز حساس شده و براي حذف يا كمرنگ كردنشان هم برنامه ريزي كند، بلكه بايد به صورت چراغ خاموش از اين شركت ها حمايت شود.

خاوندكار رييس پارك علم و فناوري زنجان نيز با اشاره به اينكه پارك ها نهادهاي توسعه فناوري هستند و در نقش حامي براي فعاليت هاي فناوري عمل مي كنند، مي گويد: دولت ها با هدف توسعه فناوري و توليد ثروت از علم به اين نهادها كمك مي كنند ولي آن چه كه مهم است چابكي اين مراكز براي پاسخ گويي به نياز هاي متنوع بازار علم و فناوري است و در اين مسير توانايي پارك براي تعاملات مثبت با بخش خصوصي، عمومي و دولتي بالاترين اهميت را دارد.

موانع سر راه پارك هاي علم و فناوري؛ موانع پيشرفت جامعه است

وي مي گويد: در حال حاضر ما در بازاريابي مشكل داريم كه بايد با تصويب قوانين حمايتي از توليدات داخل، اين مشكل را نيز حل كنيم تا دانشجويان انگيزه بيشتري براي ورود به اين بخش داشته باشند.

ميرزابابايي مي افزايد: البته براي حمايت، بخش خصوصي هم بايد وارد عمل شود، ولي در حال حاضر بخش خصوصي، توجيه و انگيزه اي براي ورود نمي بيند؛ اين در حالي است كه پس از اينكه خروجي هاي پارك ها با حمايت بخش دولتي نتيجه دهد، بخش خصوصي نيز وارد مي شود.

طوسيان، رئيس سابق پارك علم و فناوري سمنان نيز مي گويد: در حال حاضر هيچ نظارتي بر پارك هاي علم و فناوري صورت نمي گيرد در صورتيكه در كشورهاي ديگر كه در اين زمينه موفق بوده اند، رئيس جمهور به طور شخصي نظارت مي كند.

وي مي افزايد: وزارت علوم و شوراي عتف كه متوليان پارك هاي علم و فناوري هستند بايد بر عملكرد اين پارك ها نظارت داشته باشند در صورتيكه در حال حاضر اين پارك ها 40 متولي دارد.

راشدي، رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران نيز عدم وابستگي به دانشگاه ها و عدم اجراي قانون از سوي دستگاه هاي اجرايي را مشكل عمده پارك هاي علم و فناوري مي داند و مي گويد: در حال حاضر نخستين مشكل پارك هاي علم و فناوري عدم وابستگي به دانشگاه هاست كه بايد وزارت علوم اين مسئله را در سياستگذاري هاي خود لحاظ كند.

وي مي افزايد: پارك هاي علم و فناوري مكلف هستند خروجي دانشگاه ها را به محصول تبديل كنند كه براي انجام درست اين كار بايد به دانشگاه ها متصل باشند البته تمام كساني كه ايده دارند، مي توانند ايده خود را در پارك ها مطرح كرده و از حمايت هاي پارك بهره مند شوند، ولي ارتباط با دانشگاه ها مي تواند عامل اصلي موفقيت پارك ها باشد.

از نظرات كارشناسان اينطور برمي آيد كه براي بقا در رقابت‌هاي جهاني به هيچ وجه راهي به جز اين نداريم كه تمام فعاليت‌هاي كشور را مبتني بر علم و فناوري دنبال كنيم و هر كشوري كه به غير از اين عمل كند نمي تواند در مسابقات جهاني رقابت كند ولي براي رقابت موفق نيز بايد همه نهادهاي قانونگذار و اجرايي يكپارچه و هماهنگ اقدام كنند.

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 460]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن